2015-01-01, 17:42
  #10981
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Japp, du hämtar hem en ren version på Windows 7 Home -> https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/653d34d9-ac99-42db-80c8-6300f01f7aae/windows-7downloard

Tror dock att Home ligger som engelsk, men det går att hämta hem ett svenskt språkpaket. Du laddar som sagt hem ISO-filen, lägger filen på te.x skrivbordet. Har du ett brännarprogram så bränner du ISO-filen som en bootbar. Jag rekommenderar IMGBurn som brännarprogram. Detta program går inte misslyckas. Man bränner ISO-filen på en låg fart så det inte bli överbränning. Då kan du får problem sedan med installationen.

DVD-skiva, IMGBurn är verktygen. Därefter så bootar man om under Bios så CD/DVD ligger som första startval. Matar in skivan och verkställer under Bios med oftast F10. Datorn startar om och där påbörjas Windowsinstallationen. Du trycker igång skivan med te.x Enter. Följ sedan installationsprocessen.

Lysande! Tack. Bara ett problem som återstår. Jag kommer fasiken inte ihåg om det var 32Bit eller 64Bit. Vad är det värsta som kan hända om jag lägger in fel?
Citera
2015-01-01, 17:49
  #10982
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagskabara.
Lysande! Tack. Bara ett problem som återstår. Jag kommer fasiken inte ihåg om det var 32Bit eller 64Bit. Vad är det värsta som kan hända om jag lägger in fel?

Jag gissar på en 32Bit. Men vad är detta för modell? Nja, att lägga in en 64Bit om nu inte datorn har stöd för detta är inte så farligt. Datorn fungerar, men man använder inte datorns kärna som då är anpassad för 64Bit.
Citera
2015-01-01, 19:08
  #10983
Medlem
Goda nyheten är att windows nu är installerat men jag ramlade på mållinjen verkar det som. Sista jag fick göra var att skriva namnet på användare och lösenord. När den därefter ska logga in automatiskt så säger den åt mig att lösenordet är fel, vilket det inte är. Man blir lätt less på den här skiten alltså..
Citera
2015-01-01, 19:10
  #10984
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagskabara.
Goda nyheten är att windows nu är installerat men jag ramlade på mållinjen verkar det som. Sista jag fick göra var att skriva namnet på användare och lösenord. När den därefter ska logga in automatiskt så säger den åt mig att lösenordet är fel, vilket det inte är. Man blir lätt less på den här skiten alltså..

Och du har provat med Caps Lock och utan samt Num Lock med utan?
Citera
2015-01-01, 19:16
  #10985
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Och du har provat med Caps Lock och utan samt Num Lock med utan?

Givetvis. Så nära men ändå långt ifrån.. får väl göra om hela skiten och hoppas att det helt random bara funkar istället.
Citera
2015-01-01, 19:20
  #10986
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagskabara.
Givetvis. Så nära men ändå långt ifrån.. får väl göra om hela skiten och hoppas att det helt random bara funkar istället.

En ny installation tar inte så lång tid. Var noga bara att du tar bort hela partitionen och skapa en ny partition. Formaterar den och kör vidare installationen. Du kan bara använda ett användarenamn och struntar i ett lösenord om du vill.

Det kan man sätta sedan om man nu vill ha ett lösenord.
Citera
2015-01-01, 19:44
  #10987
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
En ny installation tar inte så lång tid. Var noga bara att du tar bort hela partitionen och skapa en ny partition. Formaterar den och kör vidare installationen. Du kan bara använda ett användarenamn och struntar i ett lösenord om du vill.

Det kan man sätta sedan om man nu vill ha ett lösenord.

Traskade in i felsäkert läge och pilla runt i adminstratörskontot, la till ett lösenord, tog bort det, startade om och nu verkar det som att jag slapp inloggningskärmen iaf. Kan hända jag ramlar in på gästkontot istället?
Citera
2015-01-01, 19:49
  #10988
Medlem
Falafelns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagskabara.
Traskade in i felsäkert läge och pilla runt i adminstratörskontot, la till ett lösenord, tog bort det, startade om och nu verkar det som att jag slapp inloggningskärmen iaf. Kan hända jag ramlar in på gästkontot istället?
Nej, den loggade in automatiskt.
Citera
2015-01-01, 20:59
  #10989
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falafeln
Nej, den loggade in automatiskt.

Nä, det visade sig vara gästkontot ändå. Kunde inte ändra något i kontrollpanelen utan administratörens tillåtelse. Installerade iaf om hela windows igen, och denna gången satte jag inget lösenord på admin-kontot, så nu verkar det rulla på
Citera
2015-01-02, 01:59
  #10990
Medlem
Hejsan! Är i processen att bygga en egen dator men jag har lite svårt att fatta hur jag ska installera Windows från en USB-sticka (specifikt, piratkopierade Windows ^^).

Jag hittade denna tutorial som verkar simpel nog: http://www.techverse.net/how-to-create-a-bootable-usb-pen-drive-for-windows-7/

Det jag undrar är om den här metoden funkar med ISO-filen från denna torrent: https://kickass.so/windows-7-sp1-ultimate-x64-en-us-nov2014-pre-activated-only-by-the-rain-team-os-hkrg-t9854401.html

Tacksam för svar!

EDIT: bonusfråga, är det möjligt att uppgradera till legit Windows från den piratade versionen? De har studentpris på 8.1
__________________
Senast redigerad av Schmackadoodle 2015-01-02 kl. 02:05.
Citera
2015-01-02, 08:23
  #10991
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagskabara.
Nä, det visade sig vara gästkontot ändå. Kunde inte ändra något i kontrollpanelen utan administratörens tillåtelse. Installerade iaf om hela windows igen, och denna gången satte jag inget lösenord på admin-kontot, så nu verkar det rulla på

Låter bra. Kör nu ner alla uppdateringar från Windows Update. När detta är klart så kör du genom datorn och systemet med hjälp av Diskrensning. Töm alla onödiga filer.
Citera
2015-01-02, 17:08
  #10992
Medlem
Bult3ns avatar
Två parallella windows.

Vet att det finns en sammanfogad windows tråd, men kände lite att det här inte riktigt hörde hemma där.. Så därför skapade jag en egen tråd. Mod får gärna flytta om han anser att jag har fel!
Men, nu är det såhär, jag monterade precis en ny SSD disk och installerade windows 7 på den.
Men nu är problemet, jag antog, vilket kanske var dumt gjort.. att när jag installerade windows på SSD disken skulle datorn rensas på allt det gamla som finns kvar på min andra hårddisk. (Har 2 hårddiskar i datorn).

Så som titeln nu lyder, jag har då råkat få 2 parallella versioner av windows 7 på datorn..
Hur fixar jag det här? Vill enbart ha windows 7 på SSD disken!

Tacksam för svar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in