2014-12-24, 01:23
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guboto
Hej allihopa! Jag har stött på ett problem...
Att lägga in Win8 i denna CPU-svaga dator är inte direkt att rekommendera, den funkar helt klart (och mycket bättre) med Win7. Drivrutiner för Win7 finns antagligen på HPs supportsidor för datormodellen.

Förstår inte varför du inte passade på att köpa en SSD istället för HDD när du ändå köper och nyinstallerar.

Gå in i BIOS och stäng av UEFI/EFI och eventuellt även Secure Boot så ska du kunna boota på skivan. Funkar inte detta så kolla på annan dator att skivan verkligen är intakt, ok och bootbar.

Det finns många olika CQ58 (CQ58-D55SO, CQ58-D53so, CQ58-bf9WM osv osv). Vilken har du?
Senast redigerad av Skadat gods 2014-12-24 kl. 01:26.
Citera
2014-12-24, 03:55
Medlem
Tack för att du svara Skadad Gods!

Läste någonstans att HP har slutat med att erbjuda drivrutiner till win 7 för den här typen av datorer och det är anledningen till att jag nu kör på win 8. (står även i bios "factory installed win8")
Trivs inte med win8 ifall jag ska vara ärlig, vill bara använda datorn till skolarbeten och sådant.

SSD diskarna kostar en förmögenhet jämfört med HDD och har dessutom lite minne i jämförelse, och jag behöver mycket plats på datorn.

Jag kände på mig att jag behövde stänga av UEFI'n innan jag läste ditt inlägg men hade inte tillräckligt stora bollar till att göra det :P Jag stängde av skiten och det fungerade!

Tack så hemskt mycket Skadad gods, respekt!

Skickar blommor o en flaska skumpa till dig när du gifter dig.
Citera
2014-12-24, 07:40
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Och om du vill återgå till Windows 7 utan att använda dig av operativsystemet så finns det 3-partsprogram, te.x detta -> http://www.classicshell.net/
Citera
2014-12-30, 19:53
Medlem
crillecrilles avatar
Förslag och input önskas. Sitter i en lite småklistrig situation med min laptop. Förinstallerat på datorn kom Windows 8.1 vilket fungerar helt okej, men jag har efter fyra månader tröttnat på skiten. Jag vill bara tillbaka till W7 hela tiden och nu försöker jag lösa det.

Jag har en W7 Home Premium SP1 iso som fungerar på en USB-sticka. Inga problem med det. Datorn kan boota från stickan utan problem. Problemet är att disken är GPT(sån jävla idioti), och min adapter till mina lagringsdiskar(interna, men använder de som backup/lagring då jag sålde min stationära dator) verkar ha dött helt. Detta leder till att jag inte kan radera disken i laptopen eftersom jag har flera hundra gig med filer jag vill ha kvar. Men jag kan inte flytta dem eftersom adaptern pajat.

Är det verkligen helt omöjligt att konvertera en disk till MBR utan att radera den?
Citera
2014-12-30, 19:58
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crillecrille
Förslag och input önskas. Sitter i en lite småklistrig situation med min laptop. Förinstallerat på datorn kom Windows 8.1 vilket fungerar helt okej, men jag har efter fyra månader tröttnat på skiten. Jag vill bara tillbaka till W7 hela tiden och nu försöker jag lösa det.

Jag har en W7 Home Premium SP1 iso som fungerar på en USB-sticka. Inga problem med det. Datorn kan boota från stickan utan problem. Problemet är att disken är GPT(sån jävla idioti), och min adapter till mina lagringsdiskar(interna, men använder de som backup/lagring då jag sålde min stationära dator) verkar ha dött helt. Detta leder till att jag inte kan radera disken i laptopen eftersom jag har flera hundra gig med filer jag vill ha kvar. Men jag kan inte flytta dem eftersom adaptern pajat.

Är det verkligen helt omöjligt att konvertera en disk till MBR utan att radera den?

Kan inlägg #2 hjälpa dig? -> http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/701108-konvertera-gpt-till-mbr/
Citera
2014-12-30, 20:14
Medlem
crillecrilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kan inlägg #2 hjälpa dig? -> http://www.sweclockers.com/forum/6-lagring/701108-konvertera-gpt-till-mbr/
Tack, men diskpart raderar hela disken när man använder den metoden.
Citera
2015-01-01, 15:41
Medlem
Halloj, folket!

Har en Packard Bell-laptop, dryga 4 år gammal, som jag försöker styra upp. Tänkte sälja den, men först formatera om till fabriksinställningar. Fick inte med någon windows-cd, men brände ut recovery-skivor när jag köpte den.

Drar igång första skivan, inga problem. Andra skivan så protesterar den. Kommer upp ett hastigt felmeddelande i drygt 2 sekunder som jag knappt hinner läsa, något om "HDD" tror jag, sen stänger den av sig. Samma sak andra gången jag försökte.

Så nu står jag utan operativsystem, och utan fungerande recovery-skivor.

Lösningar på det?
Citera
2015-01-01, 15:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jagskabara.
Halloj, folket!

Har en Packard Bell-laptop, dryga 4 år gammal, som jag försöker styra upp. Tänkte sälja den, men först formatera om till fabriksinställningar. Fick inte med någon windows-cd, men brände ut recovery-skivor när jag köpte den.

Drar igång första skivan, inga problem. Andra skivan så protesterar den. Kommer upp ett hastigt felmeddelande i drygt 2 sekunder som jag knappt hinner läsa, något om "HDD" tror jag, sen stänger den av sig. Samma sak andra gången jag försökte.

Så nu står jag utan operativsystem, och utan fungerande recovery-skivor.

Lösningar på det?

Vilket operativsystem pratar vi om här? Du finner annars Windowsversioner på piratbukten som du kan använda dig av. Man utför helt enkelt en ny installation och därefter installerar drivrutiner till hårdvaran.
Citera
2015-01-01, 15:52
Medlem
Citat:
Vilket operativsystem pratar vi om här? Du finner annars Windowsversioner på piratbukten som du kan använda dig av. Man utför helt enkelt en ny installation och därefter installerar drivrutiner till hårdvaran.

Tack för det snabba svaret! Det är Windows 7 det gäller. Jag har alltså en laglig version av det, så det känns ju ändå som att det borde gå att lösa på något sätt?
Citera
2015-01-01, 16:25
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Tack för det snabba svaret! Det är Windows 7 det gäller. Jag har alltså en laglig version av det, så det känns ju ändå som att det borde gå att lösa på något sätt?

Du nämner dock inte vilken utgåva som det gäller. Te.x Home eller Pro. Men det finns och hämta hem en ren version av te.x Pro. Man installerar detta och där använder man i sin tur sin licens.

Om det inte blir aktiverad så så får man vända sig till Microsofts aktiveringcentral och be dom där aktiverar om licensen.
Citera
2015-01-01, 16:40
Medlem
Citat:
Du nämner dock inte vilken utgåva som det gäller. Te.x Home eller Pro. Men det finns och hämta hem en ren version av te.x Pro. Man installerar detta och där använder man i sin tur sin licens.

Om det inte blir aktiverad så så får man vända sig till Microsofts aktiveringcentral och be dom där aktiverar om licensen.

Aha, antar att Home är standard som man vanligtvis får till? Har lite svårt att kolla eftersom datorn inte går att starta längre utan operativsystem. Du tänker då att jag laddar ner Windows 7 på min stationära då, bränner över på skiva och matar in i laptop?

Ber om ursäkt, men är inte det minsta kunnig med datorer. Tänk dig lite att du ska förklara för din 63-åriga faster ;P
Citera
2015-01-01, 17:17
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Aha, antar att Home är standard som man vanligtvis får till? Har lite svårt att kolla eftersom datorn inte går att starta längre utan operativsystem. Du tänker då att jag laddar ner Windows 7 på min stationära då, bränner över på skiva och matar in i laptop?

Ber om ursäkt, men är inte det minsta kunnig med datorer. Tänk dig lite att du ska förklara för din 63-åriga faster ;P

Japp, du hämtar hem en ren version på Windows 7 Home -> https://social.technet.microsoft.com/Forums/windows/en-US/653d34d9-ac99-42db-80c8-6300f01f7aae/windows-7downloard

Tror dock att Home ligger som engelsk, men det går att hämta hem ett svenskt språkpaket. Du laddar som sagt hem ISO-filen, lägger filen på te.x skrivbordet. Har du ett brännarprogram så bränner du ISO-filen som en bootbar. Jag rekommenderar IMGBurn som brännarprogram. Detta program går inte misslyckas. Man bränner ISO-filen på en låg fart så det inte bli överbränning. Då kan du får problem sedan med installationen.

DVD-skiva, IMGBurn är verktygen. Därefter så bootar man om under Bios så CD/DVD ligger som första startval. Matar in skivan och verkställer under Bios med oftast F10. Datorn startar om och där påbörjas Windowsinstallationen. Du trycker igång skivan med te.x Enter. Följ sedan installationsprocessen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in