2014-07-29, 16:12
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerebral Pares
Nu vet jag inte vad du läste för artikel, men jag har då ingen dvd-enhet i burken. Om jag hade haft det hade jag så klart provat det också.

Mitt misstag. Jag läste om modellen - V5-571G
Citera
2014-07-29, 16:38
Medlem
Hej!

Nu är det så att jag ska sälja min stationära burk efter två års användande. Sedan dag ett har jag haft Windows 7 Ultimate, 64-bit svensk nedladdad version (Service Pack 1 om det är intressant). Det har fungerat som en klocka.

Jag minns däremot inte om jag installerade via skiva, usb eller img-fil. Och om jag installerade via skiva eller usb har jag helt glömt bort var jag gjort av det. Innan jag säljer datorn vill jag självklart rensa den på allt vad privata filer och installerade program heter men samtidigt vill jag ju vara säker på att Windows-kopian jag lämnar vidare kommer fungera lika bra som det har gjort för mig dom senaste två åren.

Därför undrar jag om ni har något tips på om hur jag ska gå tillväga? Är det lugnt att formatera en nedladdad version? Måste jag "cracka" om? Har aldrig behövt boota om ett nedladdat operativsystem tidigare så behöver all expertis jag kan få.

Tack på förhand.
Citera
2014-07-29, 16:47
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fido Kastrull
Hej!

Nu är det så att jag ska sälja min stationära burk efter två års användande. Sedan dag ett har jag haft Windows 7 Ultimate, 64-bit svensk nedladdad version (Service Pack 1 om det är intressant). Det har fungerat som en klocka.

Jag minns däremot inte om jag installerade via skiva, usb eller img-fil. Och om jag installerade via skiva eller usb har jag helt glömt bort var jag gjort av det. Innan jag säljer datorn vill jag självklart rensa den på allt vad privata filer och installerade program heter men samtidigt vill jag ju vara säker på att Windows-kopian jag lämnar vidare kommer fungera lika bra som det har gjort för mig dom senaste två åren.

Därför undrar jag om ni har något tips på om hur jag ska gå tillväga? Är det lugnt att formatera en nedladdad version? Måste jag "cracka" om? Har aldrig behövt boota om ett nedladdat operativsystem tidigare så behöver all expertis jag kan få.

Tack på förhand.

Installerar om datorn med hjälp av en installationsskiva. Hämtar hem en "ren" original version. Bränn ut ISO-filen på en DVD-skiva. Installerar endast Windows och inget mer. Köparen får själv uppdaterar Windows samt lägga in sin licens om nu köparen har detta. Har inte köparen en licens så finner man lösningar under forumsdelen - Fildelning. Du finner även rena originalutgåvor på Windows här på denna forumsdel.

Köparen har 30 dagar på sig att aktiverar Windows. Om det är lagligt eller olagligt åtgärd, detta kan du strunta i. Det är upp till köparen.
Citera
2014-08-07, 12:39
Medlem
Hej,

sitter med min HP (windows 7) och måste göra en säkerhetskopia mha Microsofts egna funktion för "säkerhetskopior och återställning" (finns i kontrollpanelen) i windows. Jag har gjort en kopia och lagt den på min Lacie-hårddisk. Innan jag raderar allt på datorn ville jag såklart veta att datorn kan hitta backupen vilket den såklart inte kan. På hårddisken ligger mappen "WindowsImageBackup" men datorn vägrar hitta den. Vet inte om jag förklarat problem ingående nog men hoppas att det ska vara tillräckligt!

Har försökt prata med de sommarjobbande idioterna på HP-supporten som såklart vägrar visa någon form av kompetens öht. De har två vänsterfötter hela högen. "Nej, jag kan inte, jag är dum i huvudet" är allt de får ur sig.

Hursomhelst. Filen blev 330 gb så att bränna över på skivor är inte heller möjligt.

Tack på förhand,

mvh

Joni0006
Citera
2014-08-07, 13:27
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joni0006
Hej,

sitter med min HP (windows 7) och måste göra en säkerhetskopia mha Microsofts egna funktion för "säkerhetskopior och återställning" (finns i kontrollpanelen) i windows. Jag har gjort en kopia och lagt den på min Lacie-hårddisk. Innan jag raderar allt på datorn ville jag såklart veta att datorn kan hitta backupen vilket den såklart inte kan. På hårddisken ligger mappen "WindowsImageBackup" men datorn vägrar hitta den. Vet inte om jag förklarat problem ingående nog men hoppas att det ska vara tillräckligt!

Har försökt prata med de sommarjobbande idioterna på HP-supporten som såklart vägrar visa någon form av kompetens öht. De har två vänsterfötter hela högen. "Nej, jag kan inte, jag är dum i huvudet" är allt de får ur sig.

Hursomhelst. Filen blev 330 gb så att bränna över på skivor är inte heller möjligt.

Tack på förhand,

mvh

Joni0006

Mja, 330GB är dock inte normalt. Måste du använda dig av Windows egna verktyg för att utföra din säkerhetskopia?

Ska du därefter utförar en fabriksåterställning? Eller utförar en ren installation med hjälp av en Windowsskiva?
Citera
2014-08-07, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Mja, 330GB är dock inte normalt. Måste du använda dig av Windows egna verktyg för att utföra din säkerhetskopia?

Ska du därefter utförar en fabriksåterställning? Eller utförar en ren installation med hjälp av en Windowsskiva?

Jo, den blev så stor bara för att jag inte vill slänga några filer från datorn. (Har en massa filmade filmer och bilder osv) och för att slippa behöva lägga över allt för hand så tänkte jag att gör en kopia med deras egna verktyg så att ALLT kommer med. Precis som den funktion programmet ska fylla.

Jag ska utföra en fabriksåterställning för att sedan skicka in den på service. Det var kravet de på HP hade.

Vad är fel?
Citera
2014-08-07, 19:00
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork

Du verkar glömma att en säkerhetskopia innehåller användarnas ALLA sparade filer, bilder, porr, filmer, musik, dokument etc. så visst kan den mycket väl vara 330GB stor..

Notera! Det är skillnad på säkerhetskopia och på en REN systemåterställningsdisk!
Citera
2014-08-07, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Du verkar glömma att en säkerhetskopia innehåller användarnas ALLA sparade filer, bilder, porr, filmer, musik, dokument etc. så visst kan den mycket väl vara 330GB stor..

Notera! Det är skillnad på säkerhetskopia och på en REN systemåterställningsdisk!

Nej, det är ju precis det jag vet att det är. Det är därför jag vill göra en sådan. Jag vill skapa en sådan kopia, göra en fabriksåterställning och sen kötta tillbaka allt in i datorn! : )

Vet du vad som kan vara fel? Datorn hittar inte filerna på min portabla hårddisk. Gravt irriterande!
Citera
2014-08-07, 19:31
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joni0006
Nej, det är ju precis det jag vet att det är. Det är därför jag vill göra en sådan. Jag vill skapa en sådan kopia, göra en fabriksåterställning och sen kötta tillbaka allt in i datorn! : )

Vet du vad som kan vara fel? Datorn hittar inte filerna på min portabla hårddisk. Gravt irriterande!

Sådant händer ibland! Därför frågar jag dej?

Kontrollerade du att säkerhetskopieringen avslutades utan problem?
Citera
2014-08-08, 03:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Sådant händer ibland! Därför frågar jag dej?

Kontrollerade du att säkerhetskopieringen avslutades utan problem?

Alltså, jag stack ju hemifrån eftersom det typ tog 4 timmar. Men verkar ju ha gått relativt problemfritt? Funderar på om jag ska installera om datorn och sen dra över filerna från hårddisken till datorn och se om den hittar skiten då. Känns extremt osäkert men vad fan ska jag göra..?
Citera
2014-08-08, 12:09
Medlem
Hej,
Jag har wipat min hdd där jag tidigare körde windows vista och störer på ett återkommande problem när jag installerar ett os. Jag får upp följande meddelande:
"Windows cannot install the required files. The file may be corrupt or missing. Make sure all the files required for the installation are available, and restart the installation. Error code: 0x80070017."
Jag hittar inte min vista skiva och har därför letat runt en hel del på nätet både efter windows vista och windows 7 att installera och möter folk som har samma problem. Kod till vista har jag (till 7 har jag en dator vars kod finns på undersidan men vet ej om det kommer fnka) har jag men det är bara skivan som fattas. Någon som vet var man kan hitta en fungerande version där man kan knappa in sin egen kod?

Väldigt tacksam för svar!
Senast redigerad av foreverflawless 2014-08-08 kl. 12:13.
Citera
2014-08-08, 12:13
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av foreverflawless
Hej,
Jag har wipat min hdd där jag tidigare körde windows vista och störer på ett återkommande problem när jag installerar ett os. Jag får upp följande meddelande:
"Windows cannot install the required files. The file may be corrupt or missing. Make sure all the files required for the installation are available, and restart the installation. Error code: 0x80070017."
Jag hittar inte min vista skiva och har därför letat runt en hel del på nätet både efter windows vista och windows 7 att installera och möter folk som har samma problem. Koder till båda har jag men det är bara skivan som fattas. Någon som vet var man kan hitta en fungerande version där man kan knappa in sin egen kod?

Väldigt tacksam för svar!

https://sites.google.com/site/linuxl...ry/windows-iso
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in