2014-07-15, 15:46
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZStingray
Vad gör en systemåterställning?

Tips!

Sökord -> Vad är Systemåterställning på Google.
Citera
2014-07-15, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Tips!

Sökord -> Vad är Systemåterställning på Google.
Det är väl just sådana frågor man kan fråga här, eller?
Citera
2014-07-15, 17:26
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZStingray
Det är väl just sådana frågor man kan fråga här, eller?

Visst får man göra detta. Eller så söker man lite under forumsdelen, te.x klistertrådarna. Frågan är frekvent på forumet.

Denna skrev jag ihop för ett par år sedan -> (FB) FAQ - Systemåterställning för Windows
Citera
2014-07-20, 16:24
Medlem
crapfaces avatar
Hej! Min kära dator har börjar krångla. Den startar som vanligt utan jag hamnar istället vid en svart bild där jag får välja "Starta Windows normalt" eller "Starta startreparation". Försöker då starta windows som vanligt, men istället får jag under bara någon halvsekund upp en bluescreen och sen är den tillbaka om jag vill välja "starta startreparation" eller "starta windows normalt".

Har försökt 10-11 gånger att både systenåterställa datorn till ett tidigare datum och alternativet "Startreparation". Ingenting verkar hjälpa. Bytte även plats på RAM-minnena då jag fick tips om att det kunde vara dom som strulade.

Datorn är en Taurus Experienced. CPU Core i5 2005k, Corsair 4GB (2x2KIT).

Någon som kan hjälpa mig?
Citera
2014-07-20, 16:39
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crapface
Hej! Min kära dator har börjar krångla. Den startar som vanligt utan jag hamnar istället vid en svart bild där jag får välja "Starta Windows normalt" eller "Starta startreparation". Försöker då starta windows som vanligt, men istället får jag under bara någon halvsekund upp en bluescreen och sen är den tillbaka om jag vill välja "starta startreparation" eller "starta windows normalt".

Har försökt 10-11 gånger att både systenåterställa datorn till ett tidigare datum och alternativet "Startreparation". Ingenting verkar hjälpa. Bytte även plats på RAM-minnena då jag fick tips om att det kunde vara dom som strulade.

Datorn är en Taurus Experienced. CPU Core i5 2005k, Corsair 4GB (2x2KIT).

Någon som kan hjälpa mig?

Låter mer som en början på en defekt hårddisk. Försök att göra en backup på dina viktiga filer innan hårddisken sjunger ut. När du väl har gjort denna backup så kan du felsöka hårddisken efter defekta skador med hjälp av tillverkarens analysprogram.
Citera
2014-07-20, 19:02
Medlem
crapfaces avatar
Citat:
Låter mer som en början på en defekt hårddisk. Försök att göra en backup på dina viktiga filer innan hårddisken sjunger ut. När du väl har gjort denna backup så kan du felsöka hårddisken efter defekta skador med hjälp av tillverkarens analysprogram.

Tack för svaret. Hur kommer jag åt de viktiga filerna om jag inte kommer in på datorn? Är relativt dålig på datorer. Hur kommer jag åt tillverkarens analysprogram? Felsäkert läge eller?
Citera
2014-07-20, 19:12
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Tack för svaret. Hur kommer jag åt de viktiga filerna om jag inte kommer in på datorn? Är relativt dålig på datorer. Hur kommer jag åt tillverkarens analysprogram? Felsäkert läge eller?

Monterar bort hårddisken och placerar den i en fungerande dator. Där bör en ny maskinvara hittas och därefter så kan du eventuellt komma åt filerna.

Tillverkaren brukar har verktyg. Finner du inget så finns det på Hiren´s BootCD.

Felsäkert läge fungera också bra.
Citera
2014-07-20, 20:48
Medlem
crapfaces avatar
Citat:
Monterar bort hårddisken och placerar den i en fungerande dator. Där bör en ny maskinvara hittas och därefter så kan du eventuellt komma åt filerna.

Tillverkaren brukar har verktyg. Finner du inget så finns det på Hiren´s BootCD.

Felsäkert läge fungera också bra.

Tack åter igen för se fina svaren. Ska se om jag får ordning på den eller om den helt enkelt får lämnas in. Tack hur som helst.
Citera
2014-07-20, 21:41
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Tack åter igen för se fina svaren. Ska se om jag får ordning på den eller om den helt enkelt får lämnas in. Tack hur som helst.

Ha en smula tålamod bara. Lycka till.
Citera
2014-07-29, 15:06
Medlem
Cerebral Paress avatar
Jag sitter på min acer Aspire V5-373G som har ubuntu 14.04 installerat. Nu vill jag installera Windows ifrån ett usb men har stora problem med att få min dator boota ifrån stickan.

Jag har provat att boota med fat32 och ntfs, provat alla ingångar i datorn, ändrat om bootlistan så att alla usbingångar ligger före hårddisken. Har använt mig av Startup Disk Creator och UNetbootin, men oavsett detta så får jag det inte att fungera.

Har sökt på Google ganska mycket och provat olika tekniker, men jag är ingen expert. Är det någon som vet hur jag ska gå tillväga?
Citera
2014-07-29, 15:31
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cerebral Pares
Jag sitter på min acer Aspire V5-373G som har ubuntu 14.04 installerat. Nu vill jag installera Windows ifrån ett usb men har stora problem med att få min dator boota ifrån stickan.

Jag har provat att boota med fat32 och ntfs, provat alla ingångar i datorn, ändrat om bootlistan så att alla usbingångar ligger före hårddisken. Har använt mig av Startup Disk Creator och UNetbootin, men oavsett detta så får jag det inte att fungera.

Har sökt på Google ganska mycket och provat olika tekniker, men jag är ingen expert. Är det någon som vet hur jag ska gå tillväga?

Nu sökte jag lite snabbt på datorns modell och fann en artikel att datorn har en DVD-enhet.

Har nu du detta så kan du använda dig av en bootbar skiva istället för USB.
Citera
2014-07-29, 16:09
Medlem
Cerebral Paress avatar
Citat:
Nu sökte jag lite snabbt på datorns modell och fann en artikel att datorn har en DVD-enhet.

Har nu du detta så kan du använda dig av en bootbar skiva istället för USB.
Nu vet jag inte vad du läste för artikel, men jag har då ingen dvd-enhet i burken. Om jag hade haft det hade jag så klart provat det också.

edit: Jag har funderat på att köra en extern dvd-läsare, men det har jag ingen större lust på köpa om jag inte säkert vet att det kommer funka. Känner ingen jag kan låna av heller.
Senast redigerad av Cerebral Pares 2014-07-29 kl. 16:11.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in