2014-02-18, 17:15
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Du har ingen kompis som har ett likvärdigt grafikkort som du kan prova?
Citera
2014-02-18, 17:31
Medlem
Nej tyvärr men har en kompis som har en ett annat grafikkort som jag ska dra iväg och testa.
Citera
2014-02-18, 17:36
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gibo911
Nej tyvärr men har en kompis som har en ett annat grafikkort som jag ska dra iväg och testa.

Provar även att tar bort em RAM-sticka. Provar dig fram med detta då jag misstänker att du har 2x4GB RAM.

Uteslut om felet ligger under RAM-minnet.
Citera
2014-02-18, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Provar även att tar bort em RAM-sticka. Provar dig fram med detta då jag misstänker att du har 2x4GB RAM.

Uteslut om felet ligger under RAM-minnet.
Har 2x2 gb. jag ska testa att ta bort ett av minnena. Min vän sa också nåt om kanske fel på hårddisken men tror han är ute o fiskar. Som sagt kan ju höra bakgrundsljuden det är bara att datorn fastnat på Windows loggan.
Citera
2014-02-18, 18:20
Medlem
First boot: installera OS utan optisk läsare, en (dum?) fråga?

Så hade tänkt å installera OS på en nybyggd dator utan optisk läsare men är lite osäker angående en detalj. I alla guider jag har läst om det så ska man installera OS från en flash drive som man formaterat och kopierat över filerna i ISO:n till. Har för tillfället bara en extern HDD hemma, går den lika bra att använda eller måste det vara en USB?
Citera
2014-02-18, 18:22
Medlem
svart-rullstols avatar
Du kommer att behöva formatera hddn (mest troligt iaf), men annars bör det väl inte vara några problem vad jag vet.
Citera
2014-02-18, 19:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trekrona
Så hade tänkt å installera OS på en nybyggd dator utan optisk läsare men är lite osäker angående en detalj. I alla guider jag har läst om det så ska man installera OS från en flash drive som man formaterat och kopierat över filerna i ISO:n till. Har för tillfället bara en extern HDD hemma, går den lika bra att använda eller måste det vara en USB?

Ja du måste isånnafall formatera den disken du vill lägga över Windows ison på.
Kan vara ganska drygt om man har den full med viktiga filer.

Annars rekommenderar jag att springa ner till närmsta tekniska affär. T.ex Clas ohlsson, Kjell & Company eller Teknik Magasinet. USB minnen finns i princip överallt idag och kostar inte många kronor.

Se bara till att du köper en på minst 8 GB minne.
Citera
2014-02-19, 17:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dasssh
Ja du måste isånnafall formatera den disken du vill lägga över Windows ison på.
Kan vara ganska drygt om man har den full med viktiga filer.

Annars rekommenderar jag att springa ner till närmsta tekniska affär. T.ex Clas ohlsson, Kjell & Company eller Teknik Magasinet. USB minnen finns i princip överallt idag och kostar inte många kronor.

Se bara till att du köper en på minst 8 GB minne.
Ok tack. Har två partitioner på HDDn varav den ena är tom så då borde det väl gå bra att formatera den. Kopierar filerna till laptopen för säkerhetsskull.
Citera
2014-02-19, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glaans
Kan någon länka eller skicka medelande på en windows 7 64 bit som man kan använda med usb hittar inte och har aldrig gjort det innan
har en produktnyckel till 32 men man kan inte använda den för att få 64 eller?

du kan använda nyckelen till 64 oxså funkar till båda

här har du att pyssla med

http://techdows.com/2011/07/download-windows-7-integrated-with-sp1-iso-official-direct-download-links.html

http://wintoflash.com/home/en/

Med vänlig hälsning
t
Citera
2014-02-21, 17:29
Medlem
LongJohnJohnsons avatar
Jag ska köpa en ny dator för första gången i mitt liv (hittills har jag enbart använt gamla datorer som jag fått gratis, "hand-me-downs", med piratkopierat Windows i olika upplagor). Datorn jag sitter framför idag har väl minst tio år på nacken och Windows XP som operativsystem. Att anpassa sig till Windows 8 efter att ha använt XP i åratal kommer säkerligen att bli ett helvete bara det, men det är en annan historia.

Jag tänkte köpa en basic bärbar på Webhallen (http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/190654-hp_255_g2_156_e1-2100-4gb-500gb-dvdrw-win_8)

Kommer jag att få en installationsskiva med Windows när jag köper datorn?
Om inte, hur gör jag när jag ska installera om operativsystemet? När jag köpt ny dator måste jag väl även ha köpt själva operativsystemet och har väl rätt att ominstallera hur ofta jag vill?

Jag vill alltså ha den nya datorn precis som jag är van vid med den gamla; två partitioner på hårddisken, C: ska vara rätt liten och bara innehålla installerade program, resten av hårddisken blir D: där jag lägger bilder/musik/filmer/etc...

Tacksam för hjälp
Citera
2014-02-21, 18:20
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LongJohnJohnson
Jag ska köpa en ny dator för första gången i mitt liv (hittills har jag enbart använt gamla datorer som jag fått gratis, "hand-me-downs", med piratkopierat Windows i olika upplagor). Datorn jag sitter framför idag har väl minst tio år på nacken och Windows XP som operativsystem. Att anpassa sig till Windows 8 efter att ha använt XP i åratal kommer säkerligen att bli ett helvete bara det, men det är en annan historia.

Jag tänkte köpa en basic bärbar på Webhallen (http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/190654-hp_255_g2_156_e1-2100-4gb-500gb-dvdrw-win_8)

Kommer jag att få en installationsskiva med Windows när jag köper datorn?
Om inte, hur gör jag när jag ska installera om operativsystemet? När jag köpt ny dator måste jag väl även ha köpt själva operativsystemet och har väl rätt att ominstallera hur ofta jag vill?

Jag vill alltså ha den nya datorn precis som jag är van vid med den gamla; två partitioner på hårddisken, C: ska vara rätt liten och bara innehålla installerade program, resten av hårddisken blir D: där jag lägger bilder/musik/filmer/etc...

Tacksam för hjälp

Många frågor som är redan besvarade här på forumet. Men kortfattat: Du köper en dator som då har Windows 8.1 och som då har en OEM-licens. Webbhallen står ej för support för operativsystemet, därav OEM. Får man problem eller frågor så får man vända sig till Microsoft.

När du har fått datorn så får du själv göra en systemkopia på det ursprungliga systemet. Det finns tredjepartsprogram för detta. Eller använder man Windows egna och inbyggda verktyg för detta.

Man gör alltså en kopia på systemet som man då kan förvarar på ett USB-minne, extern hårddisk eller brännar ner filen på en DVD-skiva. Om man nu behöver göra en ominstallation så kan använda detta. Man har utöver detta en recovery-partition som då bidrar med en fabriksåterställning. D.v.s i samma skick som du fick datorn.

Att dela upp hårddisken i 2 partitioner är inga problem. Även där finns det tredjepartsprogram. Eller så använder man sig av Windows inbyggda verktyg. Den sistnämnda alternativet kan vara lite i besvär om du vill dela där systemet finns.

Hoppas du blir lite klokare.
Citera
2014-02-21, 18:30
Medlem
LongJohnJohnsons avatar
Japp! Tack, tack.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem