Citat:
Ursprungligen postat av
LongJohnJohnson
Jag ska köpa en ny dator för första gången i mitt liv (hittills har jag enbart använt gamla datorer som jag fått gratis, "hand-me-downs", med piratkopierat Windows i olika upplagor). Datorn jag sitter framför idag har väl minst tio år på nacken och Windows XP som operativsystem. Att anpassa sig till Windows 8 efter att ha använt XP i åratal kommer säkerligen att bli ett helvete bara det, men det är en annan historia.
Jag tänkte köpa en basic bärbar på Webhallen (
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/190654-hp_255_g2_156_e1-2100-4gb-500gb-dvdrw-win_8)
Kommer jag att få en installationsskiva med Windows när jag köper datorn?
Om inte, hur gör jag när jag ska installera om operativsystemet? När jag köpt ny dator måste jag väl även ha köpt själva operativsystemet och har väl rätt att ominstallera hur ofta jag vill?
Jag vill alltså ha den nya datorn precis som jag är van vid med den gamla; två partitioner på hårddisken, C: ska vara rätt liten och bara innehålla installerade program, resten av hårddisken blir D: där jag lägger bilder/musik/filmer/etc...
Tacksam för hjälp
Många frågor som är redan besvarade här på forumet. Men kortfattat: Du köper en dator som då har Windows 8.1 och som då har en OEM-licens. Webbhallen står ej för support för operativsystemet, därav OEM. Får man problem eller frågor så får man vända sig till Microsoft.
När du har fått datorn så får du själv göra en systemkopia på det ursprungliga systemet. Det finns tredjepartsprogram för detta. Eller använder man Windows egna och inbyggda verktyg för detta.
Man gör alltså en kopia på systemet som man då kan förvarar på ett USB-minne, extern hårddisk eller brännar ner filen på en DVD-skiva. Om man nu behöver göra en ominstallation så kan använda detta. Man har utöver detta en recovery-partition som då bidrar med en fabriksåterställning. D.v.s i samma skick som du fick datorn.
Att dela upp hårddisken i 2 partitioner är inga problem. Även där finns det tredjepartsprogram. Eller så använder man sig av Windows inbyggda verktyg. Den sistnämnda alternativet kan vara lite i besvär om du vill dela där systemet finns.
Hoppas du blir lite klokare.