2011-08-12, 14:35
  #4321
Medlem
Tjo Svejs allihopa!

Det var så att jag tänkte formatera min C: hårdisk.

Jag har ingen windows skiva men jag har en recovery d:/ hårdisk där det står windown och sedan boot.... men när jag formaterar försvinner väl OS kan jag då boota från min recovery?....
Det är så att jag har en jävligt suddig bild av just formatering så där förstår jag väldigt dåligt.

Be kind and live longer. Peace.
Citera
2011-08-13, 12:49
  #4322
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solid.Alvedon
Hej, många har svårt och undrar hur man installerar / installerar om windows 7 så därför ska jag skriva hur man gör. detaljerat...


Man behöver:

Utorrent: http://www.utorrent.com/ (för att ladda hem windows 7)
ImgBurn: http://www.imgburn.com/index.php?act=download (för att bränna windows 7)

Ladda hem Operativsystemet:

Vilket ska man välja och vilket funkar?

-Enligt mig ska man välja ett som många har laddat hem och som har svenska som språk (Ultimate och enterprise kan man byta språk i. leta efter uppdateringar och välj svenska som språkpaket)


Jag kör själv med: http://thepiratebay.org/torrent/5194828/Windows_7_Ultimate_%28x64%29_-_DVD_%28Swedish%29

Varför?

- Det är på svenska, fungerar och är ett 64bit system.

Vad är det för skillnad på (x86) och (x64)?

-64 bit systemet är nyare och stödjer fler nyare program, samt ofta 32bit (x86) program.




1. Börja med att ladda hem programmen ovan, samt installera dom på din dator.

2. Leta upp ett bra system (windows 7)

3. Ladda hem torrenten (när det står om man ska öppna eller spara väljer du öppna -> öppna med utorrent.

4. Ladda hem filen ( det är en ISO fil som du ska bränna på en skiva.

5. Öppna cd "luckan" och lägg i en 4,7 gig DVD+R

6. Öppna ImgBurn och välj "bränn avbildsfil till skiva"

7. Tryck sedan på mappen jämte "vänligen välj en fil..."

8. Leta upp filen du laddat ner.

8.5. Under "inställningar" välj skrivhastighet 1x (för att det ska bli en bra bränning)

9. Börja bränn

10. Under tiden ladda hem en "windows 7 loader" sök på "DAZ" på Thepiratebay och ladda hem den som har blivit nedladdad flest gånger. Jag använde denna: http://thepiratebay.org/torrent/6309572/Windows.7.Loader.v2.0.0.%28x86-x64%29.by.Daz-DM999

11. När bränningen är klar, starta om datorn och tryck på ESC eller någon annan knapp tex f2,f1 beroende på modell. ( HP använder ESC )

12. Välj boot from cd / dvd

13. Formatera om hdd som du ska ha systemet på (i menyn där det står "uppgradera eller avancerad installation" väljer du avancerad och sedan diskalternativ. sedan formatera (OBS! allt på hdd försvinner så kopiera allt du vill ha kvar till ett usb eller liknande)

14. Installera och fyll i allt förutom cd key (produktnyckel) tryck bara på nästa. det är så på den versionen jag länkade till.

15. När du är klar så startar du "windows 7 loader" när det är klart är allt fixat

16. Hämta drivrutiner, det gör du på tillverkarens hemsida.


17. Klart!



frågor? posta dom nedanför

Hur blir det med uppdateringar? Jag läste nånstans att vissa pirat w7 inte går att uppdatera, stämmer det och hur är det med den här? Och varför ladda hem en loader om man ändå ska formatera om datorn? Den försvinner ju då.
__________________
Senast redigerad av Zer0x 2011-08-13 kl. 12:51.
Citera
2011-08-13, 19:14
  #4323
Medlem
Windows Aio Xp Sp2 Rescue Dvd 2006 Swe V.6, Omformatera?

Tja!

Ska först och främst tillägga att min kunskap när det kommer till datorer är dålig.

Hursomhelst är det verkligen dags att omformatera min dator, jag kör Windows Vista.
Det jag egentligen undrar är hur man går tillväga? Jag har inga skivor kvar utan bara en bränd skiva med ett program som heter "WINDOWS AIO XP SP2 RESCUE DVD 2006 SWE V.6" och jag vet inte ens om det går att omformatera datorn med denna skiva. I så fall hur?

Om det inte går att omformatera med skivan, hur ska jag gå till väga då? Jag vet att jag kan trycka f11 vid start men vet inte riktigt vart jag ska klicka mig vidare sen.
Är det något ni behöver veta om datorn så är det bara o fråga och även gärna en snabb beskrivning på hur jag tar reda på det.

Uppskattar all hjälp!
Citera
2011-08-13, 19:21
  #4324
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Den du nämner är en s.k recoveryskiva. Man återställer datorn ifrån grunden. Man gör en fabriksåterställning. Vill du har ett annat operativsystem, te.x Windows 7 så får man laddar hem detta och bränna ut som en bootbar sådan med hjälp av te.x IMGBurn.

Windows 7 har en rejäl depå med drivrutiner i sig, men för säkerhet skull så kontrollerar först datorns hårvara med hjälp av te.x Everest. Där i detta program så skvrallras det fram hårdvaran samt genvägar till tillverkaren.

Vi har en officiell tråd om just detta ämne -> https://www.flashback.org/t952925

Klicka runt lite på trådarna så lär du ser mer tips. Denna tråd kommer utmed tiden sammanfogas med denna officiella tråd.
Citera
2011-08-13, 19:24
  #4325
Medlem
dubbelpost
__________________
Senast redigerad av hejsan1234 2011-08-13 kl. 19:26.
Citera
2011-08-13, 19:26
  #4326
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Den du nämner är en s.k recoveryskiva. Man återställer datorn ifrån grunden. Man gör en fabriksåterställning. Vill du har ett annat operativsystem, te.x Windows 7 så får man laddar hem detta och bränna ut som en bootbar sådan med hjälp av te.x IMGBurn.

Windows 7 har en rejäl depå med drivrutiner i sig, men för säkerhet skull så kontrollerar först datorns hårvara med hjälp av te.x Everest. Där i detta program så skvrallras det fram hårdvaran samt genvägar till tillverkaren.

Vi har en officiell tråd om just detta ämne -> https://www.flashback.org/t952925

Klicka runt lite på trådarna så lär du ser mer tips. Denna tråd kommer utmed tiden sammanfogas med denna officiella tråd.

Tack för snabbt svar.

Tanken är att köra vidare på Vista men bara att få bort allt skit på datorn så det blir fabriksinställningar osv. Det är alltså möjligt att göra med detta program? Hur isåfall?

FYI: När jag klickar runt i programmet står det väldigt mycket Windows XP hit o dit. Innebär det att jag kmr ha XP framöver isåfall? Det funkar.

Tack
Citera
2011-08-13, 19:28
  #4327
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du bränt ner denna recovery på en eller flera skivor? Man får oftast en påminnelse om just en backup vid ett datorköp. Denna recovery kan även ligga på en partition som man då verkställer vid datorns uppstart. Kontrollerar i början av datorns uppstart om du ser någon kortkommando. Detta sker innan Windows läser in sina filer och skrivbordet.

Har du någon manual eller instruktionsbok som då medföljde datorn?
Citera
2011-08-13, 19:33
  #4328
Medlem
Ja, detta program är nerbränt på en skiva. Datorn är gammal och har inga CDs elr manualer kvar att ta hjälp av.

Vad menar du med att den kan ligga på partition? Att jag ska trycka på t ex f1 elr f12 vid uppstart för att nå programmet?
Citera
2011-08-13, 19:35
  #4329
Medlem
Tja!

Ska först och främst tillägga att min kunskap när det kommer till datorer är dålig.

Hursomhelst är det verkligen dags att omformatera min dator, jag kör Windows Vista och är inte behov av nåt nytt operativsystem utan det fungerar bra, jag vill bara återställa allt på datorn.

Det jag egentligen undrar är hur man går tillväga? Jag har inga skivor kvar utan bara en bränd skiva med ett program som heter "WINDOWS AIO XP SP2 RESCUE DVD 2006 SWE V.6" och jag vet inte ens om det går att omformatera datorn med denna skiva. I så fall hur?
Jag kan öppna programmet när datorn är på (dvs t ex nu) men hittar inget om att återställa allt.

Om det inte går att omformatera med skivan, hur ska jag gå till väga då? Jag vet att jag kan trycka f11 vid start men vet inte riktigt vart jag ska klicka mig vidare sen.
Är det något ni behöver veta om datorn så är det bara o fråga och även gärna en snabb beskrivning på hur jag tar reda på det.



Uppskattar all hjälp!
Citera
2011-08-13, 20:05
  #4330
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejsan1234
Tja!

Ska först och främst tillägga att min kunskap när det kommer till datorer är dålig.

Hursomhelst är det verkligen dags att omformatera min dator, jag kör Windows Vista och är inte behov av nåt nytt operativsystem utan det fungerar bra, jag vill bara återställa allt på datorn.

Det jag egentligen undrar är hur man går tillväga? Jag har inga skivor kvar utan bara en bränd skiva med ett program som heter "WINDOWS AIO XP SP2 RESCUE DVD 2006 SWE V.6" och jag vet inte ens om det går att omformatera datorn med denna skiva. I så fall hur?
Jag kan öppna programmet när datorn är på (dvs t ex nu) men hittar inget om att återställa allt.

Om det inte går att omformatera med skivan, hur ska jag gå till väga då? Jag vet att jag kan trycka f11 vid start men vet inte riktigt vart jag ska klicka mig vidare sen.
Är det något ni behöver veta om datorn så är det bara o fråga och även gärna en snabb beskrivning på hur jag tar reda på det.



Uppskattar all hjälp!
Det låter ju onekligen som en återställningsskiva och om du inte har något att förlora - dvs du gjort backup på allt på datorn - så hade jag testat att boota med den.
Antingen ändra uppstartsmedium i bios eller se om det finns en snabbtangent: i mitt fall är det F11 vilket låter mig välja vad jag vill starta ifrån.
Citera
2011-08-14, 01:07
  #4331
Medlem
Solid.Alvedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zer0x
Hur blir det med uppdateringar? Jag läste nånstans att vissa pirat w7 inte går att uppdatera, stämmer det och hur är det med den här? Och varför ladda hem en loader om man ändå ska formatera om datorn? Den försvinner ju då.

Lägg loadern på usb

jag har gjort alla uppdateringar utan några problem! as bra
Citera
2011-08-14, 11:21
  #4332
Medlem
Hux flux slutar min CD-läsare att fungera. Windows hittar den inte över huvud taget.
Jag misstänker att det har att göra med en automatisk uppdatering som installerades för någon vecka sedan, men har annars ingen aning om vari problemet ligger. När man sätter in en CD-skiva gör burken lite ljud för att sedan tystna. Ingen reaktion från Windows dock.

Är det någon som har någon aning om vad man kan göra/var man kan börja? Har googlat runt lite, men har inte hittat något som har hjälpt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in