Hej, många har svårt och undrar hur man installerar / installerar om windows 7 så därför ska jag skriva hur man gör. detaljerat...
Man behöver:
Utorrent:
http://www.utorrent.com/ (för att ladda hem windows 7)
ImgBurn:
http://www.imgburn.com/index.php?act=download (för att bränna windows 7)
Ladda hem Operativsystemet:
Vilket ska man välja och vilket funkar?
-Enligt mig ska man välja ett som många har laddat hem och som har svenska som språk (Ultimate och enterprise kan man byta språk i. leta efter uppdateringar och välj svenska som språkpaket)
Jag kör själv med:
http://thepiratebay.org/torrent/5194828/Windows_7_Ultimate_%28x64%29_-_DVD_%28Swedish%29
Varför?
- Det är på svenska, fungerar och är ett 64bit system.
Vad är det för skillnad på (x86) och (x64)?
-64 bit systemet är nyare och stödjer fler nyare program, samt ofta 32bit (x86) program.
1. Börja med att ladda hem programmen ovan, samt installera dom på din dator.
2. Leta upp ett bra system (windows 7)
3. Ladda hem torrenten (när det står om man ska öppna eller spara väljer du öppna -> öppna med utorrent.
4. Ladda hem filen ( det är en ISO fil som du ska bränna på en skiva.
5. Öppna cd "luckan" och lägg i en 4,7 gig DVD+R
6. Öppna ImgBurn och välj "bränn avbildsfil till skiva"
7. Tryck sedan på mappen jämte "vänligen välj en fil..."
8. Leta upp filen du laddat ner.
8.5. Under "inställningar" välj skrivhastighet 1x (för att det ska bli en bra bränning)
9. Börja bränn
10. Under tiden ladda hem en "windows 7 loader" sök på "DAZ" på Thepiratebay och ladda hem den som har blivit nedladdad flest gånger. Jag använde denna:
http://thepiratebay.org/torrent/6309572/Windows.7.Loader.v2.0.0.%28x86-x64%29.by.Daz-DM999
11. När bränningen är klar, starta om datorn och tryck på ESC eller någon annan knapp tex f2,f1 beroende på modell. ( HP använder ESC )
12. Välj boot from cd / dvd
13. Formatera om hdd som du ska ha systemet på (i menyn där det står "uppgradera eller avancerad installation" väljer du avancerad och sedan diskalternativ. sedan formatera (OBS! allt på hdd försvinner så kopiera allt du vill ha kvar till ett usb eller liknande)
14. Installera och fyll i allt förutom cd key (produktnyckel) tryck bara på nästa. det är så på den versionen jag länkade till.
15. När du är klar så startar du "windows 7 loader" när det är klart är allt fixat
16. Hämta drivrutiner, det gör du på tillverkarens hemsida.
17. Klart!
frågor? posta dom nedanför
