Flashback bygger pepparkakshus!
2014-01-04, 16:06
Medlem
aannkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lullebulle1
En av svchost.exe är Windows Update.
Tanka en vanlig Windows XP och sen installerar du drivrutinerna från Fujitsus hemsida (finns länkad i ett föregående inlägg).
jag har varit på fujitsus hemsida och tagit hem alla drivrutinerna, men det har inte hjälpt tyvärr,
Citera
2014-01-04, 17:18
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aannkk
jag har varit på fujitsus hemsida och tagit hem alla drivrutinerna, men det har inte hjälpt tyvärr,
Har du ominstallerat Windows XP?
Hp-återställningsskit räknas inte.
Citera
2014-01-05, 12:04
Medlem
eribabsis avatar
Frugan har en riktigt risig bärbar. En gammal celeron processor och 2gb minne.

Vi tänkte ha den i sovrummet som en liten mediastation och det jag undrar är väl om W8 är bättre alternativ än W7? Mer eller mindre krävande?
Citera
2014-01-05, 12:25
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eribabsi

Vi tänkte ha den i sovrummet som en liten mediastation och det jag undrar är väl om W8 är bättre alternativ än W7? Mer eller mindre krävande?

Jag vill säga bägge då Windows 7/8 är ett stort operativsystem. Visst, det går att installerar detta på denna dator. Men ni får räknar med att det kan går trögt.

Sök på vLite och Windows 7. Bantar ner Windows 7 är nog mitt tips. Här kommer en länk -> http://www.intowindows.com/download-vlite-for-windows-7/
Citera
2014-01-05, 13:54
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Skall ni använda datorn som media-pc så rekommenderar jag Windows 7 Pro på datorn..
Media Center ingår i alla tidigare windows versioner dock inte i Windows 8 som kräver att man 1: har windows 8 Pro SAMT att man köper Media center för 99 kr.

Därför rekommenderar jag Windows 7 till en sådan dator, räkna dock med att det går lite trögt, pga. en bärbars sämre (slöare) komponenter.
Citera
2014-01-05, 15:47
Medlem
Fullständig säkerhetskopiering av mitt Windows 8. Hur ska jag gå till väga?

Köpte en ny stationär dator för några dagar sedan och fick då men Windows 8 i den. Jag ogillar verkligen det operativsystemet och efter att försöka vänja mig så har jag nu gett upp och ska installera ubuntu.

Men det som jag inte förstår är hur gör man en fullständig säkerhetskopiering av Windows 8? Fick windows för installerat i datorn och ingen cd eller liknande fick man med heller. Så skulle behöva ett sätt att kunna föra över en kopia av hela operativsystemet till min hårddisk innan jag nukar datorn ifall jag ångrar mig någon dag.

Är det någon som har något förslag? Möjligen filezilla men vet inte ifall det är rätt eller bästa program för mig att använda mig utav.
Citera
2014-01-05, 15:52
Medlem
eribabsis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Skall ni använda datorn som media-pc så rekommenderar jag Windows 7 Pro på datorn..
Media Center ingår i alla tidigare windows versioner dock inte i Windows 8 som kräver att man 1: har windows 8 Pro SAMT att man köper Media center för 99 kr.

Därför rekommenderar jag Windows 7 till en sådan dator, räkna dock med att det går lite trögt, pga. en bärbars sämre (slöare) komponenter.
Kanske var ett dumt ordval och ta mediastation. Den ska stå vid TVn och köra film bara och det görs väl bäst via t.ex. VLC.

Funderar på någon Linux-dist, men det hör nog inte hemma här. Jag får läsa vidare.
Citera
2014-01-05, 16:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skraparigraven
Köpte en ny stationär dator för några dagar sedan och fick då men Windows 8 i den. Jag ogillar verkligen det operativsystemet och efter att försöka vänja mig så har jag nu gett upp och ska installera ubuntu.

Men det som jag inte förstår är hur gör man en fullständig säkerhetskopiering av Windows 8? Fick windows för installerat i datorn och ingen cd eller liknande fick man med heller. Så skulle behöva ett sätt att kunna föra över en kopia av hela operativsystemet till min hårddisk innan jag nukar datorn ifall jag ångrar mig någon dag.

Är det någon som har något förslag? Möjligen filezilla men vet inte ifall det är rätt eller bästa program för mig att använda mig utav.

eftersom op var förinstallerat så kolla om där ev finns en recovery partion på hdd
annars finns där nog något program på datorn som kan bränna ut systemet på dvd-skivor
kolla i kontrollpanelen eller under program

mvh
t
Citera
2014-01-05, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
eftersom op var förinstallerat så kolla om där ev finns en recovery partion på hdd
annars finns där nog något program på datorn som kan bränna ut systemet på dvd-skivor
kolla i kontrollpanelen eller under program

mvh
t
Ahh men jag har hittat där man kan göra en systemavbildning nu men kan inte göra det nu för att datorn påstår att min hårddisk inte har formaterats med NTFS. Vet inte vad det är för något änns.
Citera
2014-01-05, 16:19
Medlem
sommarlovs avatar
Det finns inbyggd backup.
Börja med att rensa bort onödiga filer som bara kommer fördröja processen.
Skapa en reparationsskiva med Windows Guide.
Kör Windows backup.

Installera Ubuntu.
Ha kul.

Den dagen du vill återställa Windows (tex vid försäljning).
Starta datorn med reparationsskiva och återställ Windows från din backup...
Citera
2014-01-05, 17:01
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Kanske var ett dumt ordval och ta mediastation. Den ska stå vid TVn och köra film bara och det görs väl bäst via t.ex. VLC.

Funderar på någon Linux-dist, men det hör nog inte hemma här. Jag får läsa vidare.

Eller om du inte bryr dig så mycket med fräscha uppdateringar och att datorn ska bara rulla igång en film med hjälp av VLC så finns alltid XP Pro.
Citera
2014-01-05, 17:13
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skraparigraven

Det bästa är väl att försöka lära sig windows 8 funktioner etc.
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows/how-to

Det är ganska lätt och går fort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in