2014-01-03, 15:35
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av turkbygge
Vad står FDD för?

http://www.computerhope.com/jargon/f/fdd.htm
Citera
2014-01-03, 16:37
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Har fått i uppgift att byta hdd i min brors laptop och nu när jag gjort det ska jag installera windows. När jag gick in i bios för att ändra bootordningen till USB så fanns inte USB med som alternativ utan det fanns bara hdd/ssd, cd/DVD, fdd och LAN. Det jag undrar nu är: Vad står FDD för?

Jag testade att välja FDD som första och därefter starta om med ett bootbart USB-minne inkopplat och tryckte på "bootknappen" men det funkade inte.

Har en skiva på väg men det hade varit skönt att få gjort det utan den ändå.
Har märkt att på en del BIOS så dyker det inte upp förrän man har kopplat in ett USB-minne (när datorn var avstängd).
Annars kan du prova trycka på "Boot Options" knappen (brukar vara F12 eller esc) där man får upp en snabbmeny där man kan välja vilken enhet man vill starta från.
Citera
2014-01-03, 18:51
Medlem
Theangleaxes avatar
Skulle göra en säkerhetspartition på min nya dator. Den krävde ett 16GB tomt USB minne.

Så vad innebär säkerhetspartition. Om jag lägger ut detta på mitt USB, hur kan jag använda det i framtiden, till vilka problem med datorn tex? Virus, allmän upphakning av mjukvara etc.

Så låt säga att min data nu förstörts totalt i mjukvaran. Jag försöker mig på att starta om den på nytt med felsäkert och vanligt läge men få ej tillång till någonting på datorn oavsett sätt. (detta har hänt mig med en tidigare dator, fick återställa den utan partition i 40 min för att få igång den igen). Filerna går ej att komma åt vilket då gör att man inte kommer åt återställningen eller antivirus program.

Kan jag då föra in denna usb med partitionen och datorn kommer funka normal igen?
Citera
2014-01-03, 18:57
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theangleaxe
Skulle göra en säkerhetspartition på min nya dator. Den krävde ett 16GB tomt USB minne.

Så vad innebär säkerhetspartition. Om jag lägger ut detta på mitt USB, hur kan jag använda det i framtiden, till vilka problem med datorn tex? Virus, allmän upphakning av mjukvara etc.

Så låt säga att min data nu förstörts totalt i mjukvaran. Jag försöker mig på att starta om den på nytt med felsäkert och vanligt läge men få ej tillång till någonting på datorn oavsett sätt. (detta har hänt mig med en tidigare dator, fick återställa den utan partition i 40 min för att få igång den igen). Filerna går ej att komma åt vilket då gör att man inte kommer åt återställningen eller antivirus program.

Kan jag då föra in denna usb med partitionen och datorn kommer funka normal igen?

Kortfattad information -> http://windows.microsoft.com/sv-se/w...#1TC=windows-7 och du finner mer information på Microsofts hemsida.
Citera
2014-01-03, 19:53
Medlem
Theangleaxes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Kortfattad information -> http://windows.microsoft.com/sv-se/w...#1TC=windows-7 och du finner mer information på Microsofts hemsida.

Svarade inte direkt på min fråga. Har letat runt men hittar inget på sidan. Någon av erfarenhet som kan förklara?
Citera
2014-01-03, 20:01
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Vid ett köp av en dator så har man möjligheter att skapa en recovery, d.v.s en säkerhetskopia på det ursprungliga systemet. Vissa modeller går man skivor och vissa modeller får man skapa detta själv.

Man bränner oftast ut detta på DVD-skivor då handhavandet är lättare för en användare som inte sitter med datorkunskaper. Man kan självklart lagra detta på ett USB-minne, extern HDD, NAS, med mera.

Om nu datorn börjar krångla och man fatta sitt beslut att göra en ominstallation så använder man sig av denna recovery. Man återställer datorn i det skick som användaren fick vid första ögonblick.

Program, drivrutiner, patchar, uppdateringar finns i denna recovery. Man får oftast på efterhnad uppdaterar detta då versionen som finns redan är gamla. Men man har en grund att börja jobba med datorn och således söka fram lite nyare drivrutiner.

Kortfattad version på din fråga.
Citera
2014-01-03, 21:03
Medlem
turkbygges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lullebulle1
Har märkt att på en del BIOS så dyker det inte upp förrän man har kopplat in ett USB-minne (när datorn var avstängd).
Annars kan du prova trycka på "Boot Options" knappen (brukar vara F12 eller esc) där man får upp en snabbmeny där man kan välja vilken enhet man vill starta från.
Det var i den menyn USB inte fanns som alternativ, men hade det inte inkopplat.
Citera
2014-01-04, 05:55
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Det var i den menyn USB inte fanns som alternativ, men hade det inte inkopplat.
Koppla in det och gör om då...
Citera
2014-01-04, 10:27
Medlem
aannkks avatar
NU ÄR JAG HÄR IGEN!! Data experten ni vet

nja bara en sista fråga, eftersom det är ett utropstecken på min Amd processor i enhetshanteraren och jag inte lyckas updatera drivisarna till den, kan det vara så att det är en fujitsu laptop jag har och ser nu att jag har installerat xp som var till en hp laptop
dock rätt xp (home edition)
en tanke bara
Citera
2014-01-04, 11:30
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aannkk
NU ÄR JAG HÄR IGEN!! Data experten ni vet

nja bara en sista fråga, eftersom det är ett utropstecken på min Amd processor i enhetshanteraren och jag inte lyckas updatera drivisarna till den, kan det vara så att det är en fujitsu laptop jag har och ser nu att jag har installerat xp som var till en hp laptop
dock rätt xp (home edition)
en tanke bara
Om det är en återställningsskiva du har använt så kan det vara så.

Edit:
Dvs du får med program för hp-datorer.

Xp ryms på en cd-skiva, förr skickade HP med flera återställningsskivor (typ 4st) men nu använder de endast en återställningspartition på hårddisken.
Senast redigerad av Lullebulle1 2014-01-04 kl. 11:33.
Citera
2014-01-04, 13:30
Medlem
aannkks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lullebulle1
Om det är en återställningsskiva du har använt så kan det vara så.

Edit:
Dvs du får med program för hp-datorer.

Xp ryms på en cd-skiva, förr skickade HP med flera återställningsskivor (typ 4st) men nu använder de endast en återställningspartition på hårddisken.
okej, får se om jag hittar en fujitsu xp att ladda hem kanske, det stod bara windows xp home edition på skivan med en hp logga på med, fast jag tycker man skulle kunna updatera ändå kanske, och svchost.exe kör 100 cpu efter ett tag med.
Citera
2014-01-04, 14:01
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aannkk
okej, får se om jag hittar en fujitsu xp att ladda hem kanske, det stod bara windows xp home edition på skivan med en hp logga på med, fast jag tycker man skulle kunna updatera ändå kanske, och svchost.exe kör 100 cpu efter ett tag med.
En av svchost.exe är Windows Update.
Tanka en vanlig Windows XP och sen installerar du drivrutinerna från Fujitsus hemsida (finns länkad i ett föregående inlägg).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in