2013-05-04, 10:47
  #9409
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swapjao
Hej!
Som många säkert vet är windows 8 ett patetiskt jävla skämt till OS på en dator...
Du ska göra en helt ren nyinstallation, inkl radera och skapa nya partitioner. Innan du gör det så kan det vara smart att bränna ut Recovery-skivor, för du vill kanske i framtiden ha Win8 i den.

Starta datorn med installationsmediat, DVD eller på USB-pinne. Du kan inte mounta ISOn i Win8 och installera!

Dessutom så måste du in i BIOS och:
  • Stänga av UEFI, på min heter det du ska välja istället Legacy BIOS (kanske inte nödvändigt, någon får rätta mig där isf).
  • Aktivera så att du kan välja startenhet i Boot Menu (DVD eller USB bl a) när du startar datorn för att installera.
__________________
Senast redigerad av Skadat gods 2013-05-04 kl. 10:53.
Citera
2013-05-04, 18:09
  #9410
Medlem
Citat:
Windows 8 - 7 BIOS-inställningar
Hej!

Jag sitter på en Samsung 350V5C. Den köptes in med Windows 8 som jag nu använt i 1 månad och nöjd med det är jag inte. Jag vill gå tillbaka till Windows 7 och har vidtagit dom åtgärderna jag behöver, köpt en licens och lagt över allt på ett USB-minne.

Nu till problemet. När jag ska in i mina BIOS-inställningar för att ställa om prioriteringsordningen så finns det liksom ingen. Jag har gjort detta förr på andra datorer och vet hur det ska se ut, men här står det alltså bara något i still med "Windows boot manager" och sen "disable", ingenting annat. Ska försöka att ta en bild på detta och lägga till i tråden, men någon som vet hur jag löser det?

Det jag vill göra är alltså att boota från USB-minnet för att sedan formatera och installera Windows 7.

Mvh Machu

Här kommer en medföljande bild också på BIOS-inställningarna. Vore kanon om någon kunde hjälpa mig lösa det här .. Windows 8 tär på min själ.

http://imageshack.us/photo/my-images/90/bild2mn.jpg/
Citera
2013-05-04, 18:44
  #9411
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Machu
Vore kanon om någon kunde hjälpa mig lösa det här .. Windows 8 tär på min själ.
Stäng av Secure Boot och sätt OS Mode till CMS i UEFI.
Citera
2013-05-05, 18:41
  #9412
Bannlyst
hur bootar jag från cd skiva?

hej, min dator startar inte normalt och därför har jag försökt systemåterställa vilket e omöjligt då datorn vägrar starta. Jag laddade då ner en windows 7 åtetställningsskiva från piratebay och brände sedan informationen på cd från en annan windows 7 dator. När jag sedan sätter in skivan i min trasiga dator så bootar den intw från cd? jag har prövat att trycka på f8 utan resultat... så jag gick in i bios och ändrade datorns första startenhet från dvd-cd. Då verkade det fungera och den bad mig att trycka på en knapp, windows filer lästes in men nu sitter jag i samma problem, den visar bara en muspekare med svart bakgrund. Jag trodde att jag skulle nå windows 7 återställningsmeny... så hur fan bootar jag från skivan som är inne vid uppstart? det är samma sak när jag startar startreparation, windows läser filer men sedan så visas bara en pil i svart bakgrund, alltså måste någon fil ha fuckats för jag kommer inte heller in i felsäkert läge så jag kan återställa från där?
Citera
2013-05-05, 18:45
  #9413
Bannlyst
problemet är sedan tidigare att datorn startar inte utan stannar bara när windows loggan visas. Jag vill bara åt återställningsmenyn med hjälp av min återställningsskiva
Citera
2013-05-05, 18:47
  #9414
Medlem
VonGlides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av J-Ce
hej, min dator startar inte normalt och därför har jag försökt systemåterställa vilket e omöjligt då datorn vägrar starta. Jag laddade då ner en windows 7 åtetställningsskiva från piratebay och brände sedan informationen på cd från en annan windows 7 dator. När jag sedan sätter in skivan i min trasiga dator så bootar den intw från cd? jag har prövat att trycka på f8 utan resultat... så jag gick in i bios och ändrade datorns första startenhet från dvd-cd. Då verkade det fungera och den bad mig att trycka på en knapp, windows filer lästes in men nu sitter jag i samma problem, den visar bara en muspekare med svart bakgrund. Jag trodde att jag skulle nå windows 7 återställningsmeny... så hur fan bootar jag från skivan som är inne vid uppstart? det är samma sak när jag startar startreparation, windows läser filer men sedan så visas bara en pil i svart bakgrund, alltså måste någon fil ha fuckats för jag kommer inte heller in i felsäkert läge så jag kan återställa från där?

Du svarar på din egna fråga där vännen. "alltså måste en fil ha fuckats" - japp, fixa (lagligt) en ny Windows 7 kopia

Mvh// VG
Citera
2013-05-05, 18:56
  #9415
Bannlyst
den säger press any key to boot from cd or dvd, jag gör det och windows laddar filerna, när det är klar är det bara svart och en muspil, sen händer inget mer...
Citera
2013-05-05, 18:58
  #9416
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av VonGlide
Du svarar på din egna fråga där vännen. "alltså måste en fil ha fuckats" - japp, fixa (lagligt) en ny Windows 7 kopia

Mvh// VG
så kan jag ladda ner en windows 7 kopia från piratebay och sedan bränna på en skiva? äre så det funkar? orkar inte köpa en ny windows 7 sedan verkar just datorn vara problemet då en fil har skadats
Citera
2013-05-05, 19:02
  #9417
Medlem
Andreasvbs avatar
Hur länge har du väntat?
Ibland kan man behöva vänta 5 minuter eller något innan allt laddat, var så för mig förut med Windows 7.

Annars fungerar Windows 8 bra, oavsett vad andra säger.
Citera
2013-05-05, 19:10
  #9418
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Hur länge har du väntat?
Ibland kan man behöva vänta 5 minuter eller något innan allt laddat, var så för mig förut med Windows 7.

Annars fungerar Windows 8 bra, oavsett vad andra säger.
Ja, jag väntade i 5 minuter eller t.o.m. mer men sedan stängde jag av datorn igen...

Konstigt då det fungerat för många andra att komma åt återställningsmenyn men inte jag...

Är det enda alternativet för mig att ominstallera windows 7? och hur gör jag det i så fall?
Citera
2013-05-05, 19:11
  #9419
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Hur länge har du väntat?
Ibland kan man behöva vänta 5 minuter eller något innan allt laddat, var så för mig förut med Windows 7.

Annars fungerar Windows 8 bra, oavsett vad andra säger.
När problemet dök upp för mig för första gången så bad datorn att jag skulle starta startreparation eller starta windows normalt, jag valde att starta startreparation, windows filerna laddades men det blev exakt likadant, svart bakgrund och en muspil. Det måste vara något fel med själva datorn tror jag...
Citera
2013-05-05, 20:31
  #9420
Bannlyst
kan någon hjälpa mig? vad bör jag göra nu? ominstallera windows? hur gör jag det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in