2013-04-15, 14:19
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lullebulle1

Unetbootin finns till linux också.
http://www.webupd8.org/2010/10/create-bootable-windows-7-usb-drive.html
NEEEXT frågar i Windowsforat, har gjort det i Windows tidigare med lyckat resultat, har nu misslyckats med det i Linux ...NEEEXT löser det antagligen enklast i Windows, så var iaf tanken i den sena timman.
Citera
2013-04-15, 16:43
Medlem
NEEEXTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lullebulle1

Unetbootin finns till linux också.
http://www.webupd8.org/2010/10/create-bootable-windows-7-usb-drive.html

Tack för länken! Där nämnde dem att man kan flagga USB-minnet som boot, vilket jag inte sett någon annanstans. Nu går det att boota från minnet men installationen går inte igång, står bara och tuggar med ett blinkande "-" i ett par timmar utan att något händer. Får fortsätta härifrån, börja med att prova samma sak igen.
Citera
2013-04-16, 17:23
Medlem
Får förfärligt många bsod, none are page fault.memory management.driver not les or equal osv osv. Fick inte med windows skiva utan det var något jag fick bränna ut själv, men det kan jag inte nu för min läsare är trasig.....

Någon som vet hur det fungerar när man laddar ner w7 sp1 från microsoft? Kommer den automatiskt plocka upp min nyckeln eller kommer den säga att nyckeln redan är andvänd om jag knappar in den?

Vad ska jag göra? Köpe extern dvd brännare så jag kan bränna ut mitt windows, eller prova ladda ner w7sp1 från microsoft och kolla om den tar emot nyckeln. Eftersom jag ska kunna bränna ut mitt windows så lär det ju vara en retail version?? och då lär ju nyckeln fungera eller? Eller är nyckeln typ fastsvetsad i i w7 och pga det så finns nyckeln alltid i operativsystemet när man bränner ut operativsystemet, eller kan nyckeln användas om och om igen bara den inte känner av att den används av 2 datorer? HJÄLP MIG!

Tack mvh Lira
-Skriver från telefon så stavfel får ni ta!

Edit: Eller menar dom i butiken att det är en återställning man ska bränna ut alltså en återställningspunkt på skiva?
Senast redigerad av lira 2013-04-16 kl. 17:26.
Citera
2013-04-16, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lira
Får förfärligt många bsod, none are page fault.memory management.driver not les or equal osv osv. Fick inte med windows skiva utan det var något jag fick bränna ut själv, men det kan jag inte nu för min läsare är trasig.....

Någon som vet hur det fungerar när man laddar ner w7 sp1 från microsoft? Kommer den automatiskt plocka upp min nyckeln eller kommer den säga att nyckeln redan är andvänd om jag knappar in den?

Vad ska jag göra? Köpe extern dvd brännare så jag kan bränna ut mitt windows, eller prova ladda ner w7sp1 från microsoft och kolla om den tar emot nyckeln. Eftersom jag ska kunna bränna ut mitt windows så lär det ju vara en retail version?? och då lär ju nyckeln fungera eller? Eller är nyckeln typ fastsvetsad i i w7 och pga det så finns nyckeln alltid i operativsystemet när man bränner ut operativsystemet, eller kan nyckeln användas om och om igen bara den inte känner av att den används av 2 datorer? HJÄLP MIG!

Tack mvh Lira
-Skriver från telefon så stavfel får ni ta!

Edit: Eller menar dom i butiken att det är en återställning man ska bränna ut alltså en återställningspunkt på skiva?

har du provat att använda windows update till att hämta sp1?
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/learn-how-to-install-windows-7-service-pack-1-sp1

har du köpt datorn med förinstallerat windows 7?
om så är fallet så har du troligen en recovery partion som du kan återställa datorn till fabriksläge
kolla manualen

mvh
t
Citera
2013-04-16, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tergo
har du provat att använda windows update till att hämta sp1?
http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/learn-how-to-install-windows-7-service-pack-1-sp1

har du köpt datorn med förinstallerat windows 7?
om så är fallet så har du troligen en recovery partion som du kan återställa datorn till fabriksläge
kolla manualen

mvh
t

Jag har service pack1 på datorn redan, är bara det att jag vill installera om datorn och visste inte hur det fungerade med den nedladdningbara filen på microsoft, om man kunde blåsa hela datorn med den för sedan använda sin gamla produktnyckel.

Datorn är köpt med förinstallerad w7 eller ja man fick ju knappa sig igenom i början, som tur är så har jag en recovery partion. Kanske är en dum fråga om jag använder recovery partion och återställer datorn till fabriksläge kommer den blåsa båda hårddiskarna då? För har lagt över allting viktigt i min andra hdd. Vill vara säker innan jag använder recovery partion, datorn är 3-4 år gammal så garantin är borta så att plocka bort den andra hdd är inga problem. Kanske ska göra det endå för säkerhetsskull?

Edit: Och hur lång tid tar en Fabriksåterställning? Min polare lät sin dator tugga i 3 dagar sen gav han upp
Senast redigerad av lira 2013-04-16 kl. 21:14.
Citera
2013-04-17, 08:18
Medlem
Moffins avatar
Hur formatera partionerad disk?

Hej

Jag har köpt lite nya datordelar som min far ska hjälpa mig bygga ihop. Till detta köpte jag även en SSD-disk att ha det nya operativsystemet på.

Min gamla disk vill jag ha kvar för att ha filmer och sådant på. Den är på 500GB med en partionering där ena halvan innehåller OS osv.

Hur ska jag göra för att formatera den gamla disken? Jag vill alltså ha bort partionen också. Som jag har förstått det ska man bara ha SSDn ikopplad först och installera OS på så att den inte blir förvirrad.

Hur gör jag med den gamla disken sen? Kopplar jag först i den och sedan formaterar eller är det något jag ska göra innan jag tar isär datorn som den är nu? Inte gjort detta förr så tacksam för hjälp
Citera
2013-04-17, 08:25
Avslutad
Bara att koppla in efteråt. Frågar datorn vart den ska boota ifrån så väljer du bara SSD:n.
Citera
2013-04-17, 08:31
Bannlyst
Om du ändå ska installera om alltihop så kan du faktiskt först koppla ur hårddisken koppla in ssdn, installera Windows på ssdn, greja med drivrutiner osv, därefter kopplar du in din gamla hårddisk, går in i bios vid uppstart, ser till att du prioriterar ssdn för uppstart (boot) , när du går ur bios startar datorn om och du kan genom Windows formatera hårddisken efter valfri Internet tutorial :-)
Citera
2013-04-17, 16:44
Medlem
flashgrenades avatar
Jag hittar verkligen ingen noobguide som beskriver hur jag återställer/omformaterar (eller vad det nu heter) windows xp.

Alltså är min fråga: Hur gör jag för att få en helt ren dator med endast Windows på?

(Obs så saknar jag skivor, så får väl göra det via en nedladdad version och usb-sticka)

All hjälp uppskattas!
Citera
2013-04-17, 16:53
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashgrenade
Jag hittar verkligen ingen noobguide som beskriver hur jag återställer/omformaterar (eller vad det nu heter) windows xp.

Alltså är min fråga: Hur gör jag för att få en helt ren dator med endast Windows på?

(Obs så saknar jag skivor, så får väl göra det via en nedladdad version och usb-sticka)

All hjälp uppskattas!

Det finns som sagt många tips och guider på nätet, se här -> http://bit.ly/15fsA4z
Citera
2013-04-18, 08:36
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagringen
Om du ändå ska installera om alltihop så kan du faktiskt först koppla ur hårddisken koppla in ssdn, installera Windows på ssdn, greja med drivrutiner osv, därefter kopplar du in din gamla hårddisk, går in i bios vid uppstart, ser till att du prioriterar ssdn för uppstart (boot) , när du går ur bios startar datorn om och du kan genom Windows formatera hårddisken efter valfri Internet tutorial :-)

Det låter bra. Tack så mycket

edit:

En fråga till. Min gamla disk är ju partionerad med OS på ena halvan och filmer osv på den andra. Kan jag på något vis endast ta bort partioneringen på OS-sidan utan att ens behöva formatera disken?

Jag hittade guider men där stod det bara att man inte kan ta bort en partion som innehåller system-filer. Stämmer det även i detta fall? Jag bootar ju inte från den disken.
Senast redigerad av Moffin 2013-04-18 kl. 08:39.
Citera
2013-04-18, 12:01
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin
Det låter bra. Tack så mycket

edit:

En fråga till. Min gamla disk är ju partionerad med OS på ena halvan och filmer osv på den andra. Kan jag på något vis endast ta bort partioneringen på OS-sidan utan att ens behöva formatera disken?

Jag hittade guider men där stod det bara att man inte kan ta bort en partion som innehåller system-filer. Stämmer det även i detta fall? Jag bootar ju inte från den disken.
Jodå, det finns drösvis med partiotionsprogram som klarar detta. Jag rekommenderar själv Acronis Disk Director: http://www.acronis.com/homecomputing.../diskdirector/ men det finns även en del gratisprogram som bör klara det.
Läs lite recensioner innan du installerar!

Snabb googling:
http://www.partition-tool.com/resour...-windows-7.htm
http://www.top5freeware.com/top-5-fr...re-for-windows

Och just det...du kan visst ta bort en partition som innehåller systemfiler och jag vet inte vad för nöt som påstått något annat men lyssna inte på honom.
Tar du bort den i Windows så kommer OSet att varna dig, men det är bara godkänna och köra vidare.

Bästa sättet att göra det på är dock att slå ihop partitionerna och i efterhand radera sånt man inte behöver längre, som t ex Windows-mappen, Documents and settings och så vidare.
Senast redigerad av MondoBizarro 2013-04-18 kl. 12:03.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in