2013-04-14, 00:39
Medlem
lorebfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Jag antar att man inte måste det... men jag har inte använt min DVD-brännare på så länge nu att jag inte alls ser poängen med att ha den där.

Just när man KAN installera från USB-sticka... jag har dock aldrig gjort det, bara för att jag hittils alltid haft en DVD-läsare liggandes.
Jag lyckades inte få in win 8 på stickan.. Den vägrade ta emot min ISOfil (av div. anledningar)
Det konstiga är ändå att jag kan mha Diskpart göra om disken till en gpt-disk och skapa partitioner.. Men vid installationen är det tvärstopp...

Jag har sett exempel på andra BIOS där det finns en ruta att kryssa i så man kan boota i UEFI läge. Denna ruta finns inte i min BIOS...

edit: men det där om USBstickan finns..
Citera
2013-04-14, 01:15
Medlem
bl-gr-ns avatar
@lorebf
Det finns en begränsning för storleken för hårddiskar som Windows7 kan installeras på.
Vill minnas att gränsen är 2,19TB. Dock har jag hört om att det ska gå att komma runt problemet men minns inte vart jag läste det.

Antar att du får googla problemet.

Dessutom är det galenskap (enligt mig) att använda en så stor disk som systemdisk (ha OS:et på).
Satsa någon 1000-lapp på en 60-128GB SSD, det är det värt. Då kan 3TB disken gå i viloläge när den inte behövs på ett tag och Windows får en enorm prestanda skjuts, samtidigt som mindre värme alstras i chassit.
Citera
2013-04-14, 04:45
Medlem
Loxuss avatar
Och ska man installera Windows på en stor disk är det bäst att göra en egen partition på kanske 50GB eller uppåt.
Citera
2013-04-14, 06:21
Medlem
lorebfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bl-gr-n
@lorebf
Det finns en begränsning för storleken för hårddiskar som Windows7 kan installeras på.
Vill minnas att gränsen är 2,19TB. Dock har jag hört om att det ska gå att komma runt problemet men minns inte vart jag läste det.

Antar att du får googla problemet.

Dessutom är det galenskap (enligt mig) att använda en så stor disk som systemdisk (ha OS:et på).
Satsa någon 1000-lapp på en 60-128GB SSD, det är det värt. Då kan 3TB disken gå i viloläge när den inte behövs på ett tag och Windows får en enorm prestanda skjuts, samtidigt som mindre värme alstras i chassit.
Saken är den att datorn kan enbart innehålla en hårddisk.. Nätagget har bara två strömsladdar och själva lådan har (egentligen) enbart plats för en hårddisk..
(en strömsladd till dvd/bluray och en till hårddisken)

Det är en windows 8, men det kanske är samma begränsning där..
Annars får jag väl ta en annan hårddisk till den lådan.. *suck* Jag hatar när datorer strular
Citera
2013-04-14, 13:32
Medlem
Mysfarbrorn-s avatar
Fel vid installation av Windows 8

Hejsan gott folk.

Jag installerade Windows 8 precis på min dator och själva installationen gick fint fram tills att datorn skulle startas om för att fortsätta installationen.

Det som händer är att jag ser själva laddningsskärmen med windows 8-loggan, men när den har laddat färdigt så står det helt still och det händer ingenting... Samma sak händer om jag försöker boota med USB-minnet som W8-installationen ligger på.

Jag har en SSD-hdd i burken om det är intressant.

Tacksam för svar!
Citera
2013-04-14, 13:49
Medlem
Mysfarbrorn-s avatar
Åh vad dum jag känner mig... Har två st skärmar inkopplat till datorn (datorskärm + tv) och den andra delen av installationen bestämde sig för att visa sig på TVn istället för datorskärmen (som den gjorde först).

En moderator kan ta bort tråden...
Citera
2013-04-14, 22:44
Medlem
NEEEXTs avatar
Har kämpat sedan i eftermiddags med googlande och det hederliga trial and error-sättet utan att komma någon vart så nu vänder jag mig till er.

Har en Asus Zenbook som jag kör Linux Mint (64-bitars) på. Vill göra en ren ominstallation med Windows 7 (64-bitars) och det är här som det kör sig. I brist på CD/DVD-läsare så får jag hålla mig till USB-sticka (8GB). Har mountat .ISO-filen för Windows på USB:n med programmet 'USB Image Writer'. Jag startar om datorn, bootar från USB och får upp följande felmeddelande: "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device", och därifrån kommer jag inte på annat sätt än att starta om och då boota från hårddisken istället.

Har USB legacy aktiverat, har formaterat om USB-minnet i både FAT och NTFS (då jag via en guide upptäckte att det är NTFS som gäller). Har provat med två olika USB-minnen varav det ena användes framgångsrikt då jag gick från Win 7 till Linux så problemet tordes icke ligga där heller.

Och ja, .ISO-filen är "legit", så att säga.
Citera
2013-04-15, 04:31
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NEEEXT
Har kämpat sedan i eftermiddags med googlande och det hederliga trial and error-sättet utan att komma någon vart så nu vänder jag mig till er.

Har en Asus Zenbook som jag kör Linux Mint (64-bitars) på. Vill göra en ren ominstallation med Windows 7 (64-bitars) och det är här som det kör sig. I brist på CD/DVD-läsare så får jag hålla mig till USB-sticka (8GB). Har mountat .ISO-filen för Windows på USB:n med programmet 'USB Image Writer'. Jag startar om datorn, bootar från USB och får upp följande felmeddelande: "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device", och därifrån kommer jag inte på annat sätt än att starta om och då boota från hårddisken istället.

Har USB legacy aktiverat, har formaterat om USB-minnet i både FAT och NTFS (då jag via en guide upptäckte att det är NTFS som gäller). Har provat med två olika USB-minnen varav det ena användes framgångsrikt då jag gick från Win 7 till Linux så problemet tordes icke ligga där heller.

Och ja, .ISO-filen är "legit", så att säga.
Det fetstilta låter inte som rätt metod. Mountar du så måste du ju ha programmet (och Ubuntu) startat för att det ska funka, vilket du då inte har när du försöker boota datorn på USB:t. Felmeddelandet indikerar att du har misslyckats med att göra USB:t startbart och eventuellt även med att överföra installationsmediat från ISOn till det.

Enklast löser du nog det genom att skaffa tillgång till en Windowsdator att göra det på för det finns det massor av tips och länkar till hur du gör här i tråden.
Citera
2013-04-15, 07:14
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Det fetstilta låter inte som rätt metod. Mountar du så måste du ju ha programmet (och Ubuntu) startat för att det ska funka, vilket du då inte har när du försöker boota datorn på USB:t. Felmeddelandet indikerar att du har misslyckats med att göra USB:t startbart och eventuellt även med att överföra installationsmediat från ISOn till det.

Enklast löser du nog det genom att skaffa tillgång till en Windowsdator att göra det på för det finns det massor av tips och länkar till hur du gör här i tråden.

Unetbootin finns till linux också.
http://www.webupd8.org/2010/10/create-bootable-windows-7-usb-drive.html
Citera
2013-04-15, 11:24
Medlem
Formatera utan admin?

Hittade ingen bra rubrik...

Jag har en burk som jag tänkte blåsa om men problemet är att biosen är lösenordsskyddad dvs jag kan inte boota från cd/dvd eller usb.

Ligger xp på birken nu men jag tänkte köra win7

Vad gör jag?
Citera
2013-04-15, 11:26
Medlem
Shavouts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lifecycle
Hittade ingen bra rubrik...

Jag har en burk som jag tänkte blåsa om men problemet är att biosen är lösenordsskyddad dvs jag kan inte boota från cd/dvd eller usb.

Ligger xp på birken nu men jag tänkte köra win7

Vad gör jag?

Prova detta.
http://www.computerhope.com/issues/ch000235.htm
Citera
2013-04-15, 12:10
Medlem
Nice!

Det måste jag testa. Stort tack för hjälpen!

Med vänlig hälsning,
Lifecycle
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in