2013-04-18, 12:08
Medlem
lorebfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Jodå, det finns drösvis med partiotionsprogram som klarar detta. Jag rekommenderar själv Acronis Disk Director: http://www.acronis.com/homecomputing.../diskdirector/ men det finns även en del gratisprogram som bör klara det.
Läs lite recensioner innan du installerar!

Snabb googling:
http://www.partition-tool.com/resour...-windows-7.htm
http://www.top5freeware.com/top-5-fr...re-for-windows

Och just det...du kan visst ta bort en partition som innehåller systemfiler och jag vet inte vad för nöt som påstått något annat men lyssna inte på honom.
Tar du bort den i Windows så kommer OSet att varna dig, men det är bara godkänna och köra vidare.

Bästa sättet att göra det på är dock att slå ihop partitionerna och i efterhand radera sånt man inte behöver längre, som t ex Windows-mappen, Documents and settings och så vidare.
De menar nog att det inte går att ta bort en partition man startat på...
Det går ju inte formatera bootdisken som man har windows på..
Citera
2013-04-18, 13:34
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorebf
De menar nog att det inte går att ta bort en partition man startat på...
Det går ju inte formatera bootdisken som man har windows på..

Det var detta jag funderade på. Jag bootar ju från den andra disken.

Är det möjligt att öppna den gamla disken och se filerna på samma sätt som man gör med en extern hårddisk? Eller går inte det eftersom det finns ett OS installerat där?

Och behöver man verkligen ett tredjepartsprogram för att ta bort partioner?
Citera
2013-04-18, 14:06
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin

Är det möjligt att öppna den gamla disken och se filerna på samma sätt som man gör med en extern hårddisk? Eller går inte det eftersom det finns ett OS installerat där?

Ah, då blev det lite klarare, men det var just därför jag rekommenderade att boota upp på din nya systemdisk.
Och ja, du kan se filerna på din gamla disk men du kommer troligtvis bli tvungen att bli ägare till alla filer först.
Och nej, du behöver egentligen inte ett tredjepartsprogram för att ta bort partitioner men för att sammanfoga två till en och behålla allt på disken är det det bästa sättet.
Som jag hittat iaf.
Citera
2013-04-18, 14:12
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Ah, då blev det lite klarare, men det var just därför jag rekommenderade att boota upp på din nya systemdisk.
Och ja, du kan se filerna på din gamla disk men du kommer troligtvis bli tvungen att bli ägare till alla filer först.
Och nej, du behöver egentligen inte ett tredjepartsprogram för att ta bort partitioner men för att sammanfoga två till en och behålla allt på disken är det det bästa sättet.
Som jag hittat iaf.

Okej då är jag med, tack

Det är egentligen inte viktigt om allt är kvar eller inte då jag ändå ska formatera disken. Vill bara komma åt ett par saker som ligger där innan.
Citera
2013-04-18, 14:21
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Har du te.x en hårddiskkabinett liggande så triggar in HDD där och i med USB-sladden så bör du kunna komma åt dina filer. Annars kan det förekomma att du måste läsa in rättigheter för att kunna se dina filer.
Citera
2013-04-18, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moffin

när du har installerat den nye hdd så startar du och ser så att funkar sen kopplar du in den gammle hdd och startar datorn sen kan du kolla dina filer och använda diskhanteraren till att ta bort partionen och formatera

mvh
t
Citera
2013-04-19, 08:32
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har du te.x en hårddiskkabinett liggande så triggar in HDD där och i med USB-sladden så bör du kunna komma åt dina filer. Annars kan det förekomma att du måste läsa in rättigheter för att kunna se dina filer.

Citat:
Ursprungligen postat av tergo
när du har installerat den nye hdd så startar du och ser så att funkar sen kopplar du in den gammle hdd och startar datorn sen kan du kolla dina filer och använda diskhanteraren till att ta bort partionen och formatera

mvh
t

Jag provade först att koppla ur den nya disken och sätta i den gamla men det blev som väntat bluescreen direkt. Satte i den nya igen och startade upp som vanligt.

Då kunde jag se innehållet i den gamla disken typ som på en extern, behövde läsa in filerna en gång så hade jag åtkomst sedan. Det var bokmärken till firefox jag var ute efter så kunde helt enkelt få dessa genom att gå in i min "nya" firefox och läsa in backupen som låg i den gamla.

Sedan var det bara att formatera och ta bort partionerna en efter en så nu är allt som det ska! Tack så mycket för all hjälp på vägen
Citera
2013-04-20, 11:08
Medlem
Har en fråga angående Bitlocker. Hur fungerar det? Krypterar man hårddisken på datorn och sen om min dator blir stulen så kan inte den människan öppna min hårddisk?
Citera
2013-04-20, 12:20
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurre123
Har en fråga angående Bitlocker. Hur fungerar det? Krypterar man hårddisken på datorn och sen om min dator blir stulen så kan inte den människan öppna min hårddisk?

Du finner mer information på Microsofts hemsida -> http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/features/bitlocker
Citera
2013-04-20, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Du finner mer information på Microsofts hemsida -> http://windows.microsoft.com/sv-se/windows7/products/features/bitlocker

Har läst där men vet inte om man får ett lösenord för att komma in på hårddisken.
Citera
2013-04-20, 17:43
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gurre123
Har läst där men vet inte om man får ett lösenord för att komma in på hårddisken.

Har du sumpat ditt lösenord? Eller är frågan om du får en krypteringsnyckel?
Citera
2013-04-21, 13:44
Medlem
Balekens avatar
Jag har en ASUS-dator som jag nu ominstallerat allt på i hopp om förbättring.

Nu skall jag installera lite drivrutiner och då står det på Asus egna saker "only asus computers"
När jag kollar systemet så står det asustek, hur gör jag för att fixa detta?
Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in