2012-12-20, 21:13
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maidentis
Tjena!

Tänkte jag skulle omformatera min dator igen! Men har glömt bort hur man gör!?
Har ingen kopia på orginalet (Vista) vilket innebär att jag måste piratkopiera ett oprativsystem.
Vilket är bäst, Vista eller XP?
När jag väl har tankat hem det kan man då lägga det på ett USB och sedan trycka in det när man starta upp datorn igen och allt sköter sig självt eller?

Mja, du har inga funderingar på Windows 7 istället för Vista/XP?

Angående själva installationen på ett USB-minne så finns det gott om inlägg här hur man utför detta.
Citera
2012-12-20, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Mja, du har inga funderingar på Windows 7 istället för Vista/XP?

Angående själva installationen på ett USB-minne så finns det gott om inlägg här hur man utför detta.

Okej.
Ja det kanske vore nått. Vill ha något simpelt, surfar oftast bara samt kolla film. Något bra förslag?
Citera
2012-12-20, 21:28
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maidentis
Okej.
Ja det kanske vore nått. Vill ha något simpelt, surfar oftast bara samt kolla film. Något bra förslag?

Du nämner inte så mycket om hårdvaran. Men kanske Windows 7 Pro kan passa in i din miljö. Kör själv med denna version på mina maskiner och det fungerar hur fint som helst.
Citera
2012-12-20, 22:28
Medlem
Sicilias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Mja, då kan det kanske kvitta. Har du en Windowsskiva?
Nix, ingenting. All mjukvara försvann i en flytt
Citera
2012-12-20, 23:04
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sicilia
Nix, ingenting. All mjukvara försvann i en flytt

Funderingar på piratbukten och någon version som avser Windows?
Citera
2012-12-21, 01:12
Medlem
System Restore - Vad försvinner?

Ber om ursäkt om jag startar en hel tråd för det här.
Men behöver information snabbt!

Jag har fått ett virus där jag kan kan starta datorn, endast via felsäkert läge.
Det jag vill göra är System Restore. Men det enda datumet jag kan välja där är som tidigast för 3 månader sedan......

Frågan är. Vad exakt kommer försvinna om jag gör system restore? Är det bara installerade program? Eller kommer bilder, filmer och word filer, kommer det att försvinna (de nya filerna som jag skaffat under de senaste 3 månaderna). Om JA, hur gör jag för att endast göra system restore fram till t.ex. gårdagens datum??
Citera
2012-12-21, 01:14
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yachu
Ber om ursäkt om jag startar en hel tråd för det här.
Men behöver information snabbt!

Jag har fått ett virus där jag kan kan starta datorn, endast via felsäkert läge.
Det jag vill göra är System Restore. Men det enda datumet jag kan välja där är som tidigast för 3 månader sedan......

Frågan är. Vad exakt kommer försvinna om jag gör system restore? Är det bara installerade program? Eller kommer bilder, filmer och word filer, kommer det att försvinna (de nya filerna som jag skaffat under de senaste 3 månaderna). Om JA, hur gör jag för att endast göra system restore fram till t.ex. gårdagens datum??
Dokument, bilder och filmer ska inte försvinna. Däremot program.
Citera
2012-12-21, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Dokument, bilder och filmer ska inte försvinna. Däremot program.

Tack för snabbt svar!

Program kan jag alltid installera om på nytt. Det är inte så speciellt viktigt. Men kommer jag ens att se skillnad på något, förutom några program som inte är installerade?

Är det 100% att bilder och dokument inte försvinner?
Citera
2012-12-21, 01:19
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Tack för snabbt svar!

Program kan jag alltid installera om på nytt. Det är inte så speciellt viktigt. Men kommer jag ens att se skillnad på något, förutom några program som inte är installerade?

Är det 100% att bilder och dokument inte försvinner?
Vilket virus har du fått? Många går att få bort utan systemåterställning.

Jag har hittills inte blivit av med bilder och dokument och det ska finnas kvar enligt Microsoft.
Citera
2012-12-21, 01:22
Medlem
Ett virus som gör att när man startar datorn så kommer man fram till en stor sida som är från "Polisen", som säger att man har gjort något som: Laddat ned piratkopierade filer, haft kontakt med terrorister osv. En lista på brott.

Så står det att man måste böta 1000kr (100euro) så får man datorn tillbaks.
Ganska så tungt virus som jag inte vill ha något att göra med...
Därför känns en systemåterställning som ett säkert alternativ.
Citera
2012-12-21, 01:30
Medlem
Polyklorfenols avatar
Citat:
Ett virus som gör att när man startar datorn så kommer man fram till en stor sida som är från "Polisen", som säger att man har gjort något som: Laddat ned piratkopierade filer, haft kontakt med terrorister osv. En lista på brott.

Så står det att man måste böta 1000kr (100euro) så får man datorn tillbaks.
Ganska så tungt virus som jag inte vill ha något att göra med...
Därför känns en systemåterställning som ett säkert alternativ.
Nej, nej! Det är lätt att få bort! Jag hittade en räddningsskiva på Panda Antivirus sida. Googla på Rescue Police Virus eller kombinera med Panda så borde du hitta den. Bränn ut eller lägg på usb. Boota upp så gör den hela jobbet på några minuter.
Citera
2012-12-21, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Polyklorfenol
Nej, nej! Det är lätt att få bort! Jag hittade en räddningsskiva på Panda Antivirus sida. Googla på Rescue Police Virus eller kombinera med Panda så borde du hitta den. Bränn ut eller lägg på usb. Boota upp så gör den hela jobbet på några minuter.

Jaha :O
Är detta det du pratade om= http://www.pandasecurity.com/sweden/homeusers/support/card?id=1673
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in