2012-12-05, 22:56
Medlem
Blåsa min laptop och installera Win 8.

Hej!

Har en Asus A55A som jag stoppat in en ssd i. Jag klonade hårddisken med hela innehållet över på ssdn. Nu funderar jag på att radera ssdn och installera om Win 8 helt rent.

Nu är det så att det ligger mycket från Asus på hårddisken. Om jag raderar och installerar om helt, kommer då t ex nätverkskort och styrplatta och sådana grejer att funka?

Innehåller förresten Windows 8 pro officepaketet? Själv hade jag från början ett färdiginstallerat win 7 med Office 2010 starter innan jag uppdaterade till win 8.

/grishals
Citera
2012-12-05, 23:14
Medlem
TorrentLovers avatar
Kör Uppgraderingsassistenten? http://windows.microsoft.com/sv-SE/windows-8/upgrade-to-windows-8

Nej, Windows 8 kommer inte med Office. Inte heller med Windows Media Player, Kamera, Musik och Video. Dessa program måste köpas separat.
Citera
2012-12-05, 23:27
Medlem
Micke Ls avatar
Ominstallera Windows 7 med hjälp av USB

Hej! Nu har jag varit utan dator i två månader pga att den fryser vid startup, alltså där Windows-flaggan fladdrar. Safe mode och startup repair funkar inte. Så nu har jag till slut genom en vän fixat Windows 7 filerna på både USB och CD. Skivan startade inte så jag tänkte rådfråga expertisen här om hur jag bör gå tillväga med minUSB-sticka?

Tack på förhand!
Citera
2012-12-05, 23:29
Medlem
TorrentLovers avatar
Följ bara guiden: http://windowshjalp.se/?p=59
Citera
2012-12-05, 23:30
Medlem
dannutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Micke L
Hej! Nu har jag varit utan dator i två månader pga att den fryser vid startup, alltså där Windows-flaggan fladdrar. Safe mode och startup repair funkar inte. Så nu har jag till slut genom en vän fixat Windows 7 filerna på både USB och CD. Skivan startade inte så jag tänkte rådfråga expertisen här om hur jag bör gå tillväga med minUSB-sticka?

Tack på förhand!

Lägg hela installation rätt på stickan, ska inte ligga i några undermappar eller dylikt.
Sen får du ändra om "boot prio" i Bios om den inte ligger i listan.
Citera
2012-12-06, 11:37
Medlem
Librarians avatar
Laptop startar endast i BIOS, no bootable devices found.

Jag har nyligen köpt en ASUS U500vz med Windows 8. Jag gillade inte det nämnvärt och köpte mig en extern cd-spelare för att installera windows 7.

När jag väl är inne i setup måste jag ta bort alla partitioner eftersom den klagar på att formatet är fel, jag antar att det har något att göra med Win 8. När jag gjort detta går det att fortsätta utan problem.

Däremot så lyckas jag på ett smidigt sätt stänga igen locket på den precis när installationen går igång vilket leder till att datorn släcker ner.

Efter detta bootar datorn om och hoppar direkt in i BIOS och hittar inte längre något externt. Dvs, jag kan inte få den att starta från cd-spelaren längre, eller från USB (när jag trycker in en usb-sticka med en bootbar win 7 så händer inget).

I bios finns hårddiskarna (SSD) som vanligt, men det finns helt enkelt inga alternativ för boot-ordning..

Finns det något jag kan göra för att datorn ska hitta cd-spelaren igen så jag kan installera om operativsystemet?
Citera
2012-12-06, 14:20
Medlem
Sverige2025s avatar
Inga windows versioner innehåller office förutom i demo syfte. Man kan ladda ner office ingen från microsoft, viktigast är att du har licenskoden.

Citat:
Ursprungligen postat av grishals
Hej!

Har en Asus A55A som jag stoppat in en ssd i. Jag klonade hårddisken med hela innehållet över på ssdn. Nu funderar jag på att radera ssdn och installera om Win 8 helt rent.

Nu är det så att det ligger mycket från Asus på hårddisken. Om jag raderar och installerar om helt, kommer då t ex nätverkskort och styrplatta och sådana grejer att funka?

Innehåller förresten Windows 8 pro officepaketet? Själv hade jag från början ett färdiginstallerat win 7 med Office 2010 starter innan jag uppdaterade till win 8.

/grishals
Citera
2012-12-06, 15:35
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Windowsfrågor funkar bäst i Windowsforumet

Övriga dator- och IT-diskussioner --> Programvara - Windows

// Mod
Citera
2012-12-06, 19:18
Medlem
Var kan man köpa produktnyckel till aktivering av win 7 ultimate 32-bit online?
Citera
2012-12-06, 19:21
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyonn
Var kan man köpa produktnyckel till aktivering av win 7 ultimate 32-bit online?
https://www.inet.se/produkt/9122327/windows-7-ultimate-32-bit-svensk-single-oei-sp1
Citera
2012-12-06, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lullebulle1
https://www.inet.se/produkt/9122327/windows-7-ultimate-32-bit-svensk-single-oei-sp1

aj fan de va inte billigt...Vet du var man kan få tag i produktnyckel gratis? altså typ piratebuy eller liknande?
Citera
2012-12-06, 19:33
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adyonn
aj fan de va inte billigt...Vet du var man kan få tag i produktnyckel gratis? altså typ piratebuy eller liknande?

Svar ja, men denna diskussion läggs i denna tråd -> https://www.flashback.org/t1026161

//Mod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in