Okey, nu blir jag snart gaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaalen.
Det började i fredags när datorn inte kom igång utan jag hamnade på en fucken blåskärm som insisterade att nått i boot filen saknades och jag skulle dra en recovery.
Det första jag tänkte på var felsäkert läge, nått som tydligen INTE FINNS i win 8 efter några timmar på google och testandet av olika "metoder" att komma in i felsäkert läge kom jag fram till samma slutsatser som alla sidor jag har läst på, nån på microsoft har rökt en för mycket för felsäkert läge är endast möjlig att starta inifrån ett fungerande os *trippel facepalm deluxe*
Det fanns tydligen en metod som skulle tvinga win att starta felsäkert genom att edita boot filen, nått som inte fungerade hos mig, kan bero på att boot filen är skadad.
Det andra jag tänkte att faktiskt dra en recovery, problemet var att jag aldrig fick några skivor med datorn så det var lite svårt att genomföra.
Har tankat och bränt lite olika versioner med exakt samma resultat, datorn kan _inte_ repareras, nån återstälningspunkt hittas inte och jag _kan inte_ reseta systemdisken och köra in en fräsch kopia av windows på min licens för instalprogramet insisterar på att disken är skyddad med GPT format *eeehhhh?*
Det tredje jag tänkte var att smälla in windows på en annan disk och på det sättet kolla vad fan det är som har hänt med system disken, kanske ersätta dom skadade filer manuelt.
Jag råkar ha köpt en två tera disk för lagring bara för nån dag sen, disken var helt tom och redo så timing var strålande tänkte jag ...
Well win8 installationsprpgram tog inte emot disken med motivering att det finns en eller flera dynamiska enheter på median som _inte stöds_ av operativ systemet, den vägrar även att bara formatera disken till nått som passar *say whaaaAAAAaaat?*
Har formaterat om disken i xp och där finns det inte många formatalternativ, ingen som faller win 8 i smaken.
Disken är heller inte delad i partitioner utan är som den var när den kom i kartongen.
Så vad jag har nu är en systemdisk jag inte kommer åt (juste, xp vägrade ta formatet när jag ville kolla den på det sättet, disken kändes av men öppnades inte) en tom 2 terabyte disk jag inte kan instalera win 8 på, och några versioner av win8 en svensk till och med vilket var det närmsta jag kunde komma det jag redan har köpt som presterar på samma nivå, det vill säga inte alls.
Vad är nästa steg?
Förutom att slänga ut skitet genom rutan?
har du kollat så där inte finns en recovery partition på hdd
du har skrivit mycket men inte vilken dator och modell du har
har du kollat så där inte finns en recovery partition på hdd
du har skrivit mycket men inte vilken dator och modell du har
mvh
t
Det finns det, men i och med jag inte får upp felsäkert läge eller kan komma åt disken på annat sätt så vet jag inte hur jag ska komma åt och använda den, jag såg endast att det fanns en partition på systemdisken som hete recovery när jag fick upp listan på diskar att instalera till.
Dator, inte för att jag tror att hårdvaran har nått med saken att göra utan felet liger mer i win8.
varför VARFÖR VAARRFFÖÖRR kÖPTE JAG SKITET
Mamma asus p88b75-m med i7-3770 på sig, grafik är gtx 660 ti disk corsair ssd force series 3.
Det finns det, men i och med jag inte får upp felsäkert läge eller kan komma åt disken på annat sätt så vet jag inte hur jag ska komma åt och använda den, jag såg endast att det fanns en partition på systemdisken som hete recovery när jag fick upp listan på diskar att instalera till.
Dator, inte för att jag tror att hårdvaran har nått med saken att göra utan felet liger mer i win8.
varför VARFÖR VAARRFFÖÖRR kÖPTE JAG SKITET
Mamma asus p88b75-m med i7-3770 på sig, grafik är gtx 660 ti disk corsair ssd force series 3.
kan ev vara att man använder f9
Using the Recovery Partition(on selected models)
1. Press < F9 > during bootup.
2. Press [Enter] to select Windows Setup [EMS Enabled].
3. Select the language you want to recover and click Next.
4. Read the ASUS Preload Wizard messages and click Next.
5. Select a partition option and click Next. Partition options:
Recover Windows to first partition only.
This option deletes only the first partition and allows you to keep other partitions, and to create a new system partition as drive "C".
Recover Windows to entire HD.
This option deletes all partitions from your hard disk drive and creates a new system partition as drive "C".
Recover Windows to entire HD with two partitions.
This option deletes all partitions from your hard drive and creates two new partitions "C" (25%) and "D" (75%).
6. Follow the onscreen instructions to complete the recovery process
Håll ned Skift+F8 för att komma till felsäkert läge.
Sedan väljer du Troubleshoot > Advanced options > Windows Startup Settings.
Där kan du välja de vanliga alternativen.
Man ska kunna formatera hårddisken, tag gärna bild hur det ser ut.
Håll ned Skift+F8 för att komma till felsäkert läge.
Sedan väljer du Troubleshoot > Advanced options > Windows Startup Settings.
Där kan du välja de vanliga alternativen.
Man ska kunna formatera hårddisken, tag gärna bild hur det ser ut.
håll ner shift och f8, det fungerade i betan men det är tydligen borta från den färdiga produkten, så som det beskrivs är att win 8 är så pass snabb i uppstarten att fönstret för knapptryckningen är så pass litet att det är mer eller mindre omöjligt att pricka den, har testat, om och om och om och om och om och om och om och om och om och om
om och om och om och om och om och om och om och om och om och om om och om och om och om och om och om och om och om och om och om om och om och om och om och om och om och om och om och om och om om och om och om och om och om och om och om och om och om och om om och om och om och om och om och om och om och om och om och om om och om och om och om och om och om och om och om och om och om om och om och om och om och om och om och om och om och om och om om och om och om och om och om och om och om och om och om och om om och om och om och om och om och om och om och om och om och om om och om och om och om och om och om och om och om och om och om om och om och om och om och om och om och om och om och om och om om och om och om och om och om och om och om och om och om och om om och om och om och om och om och om och om och om och om och om om och om och om och om och om och om och om och om och om och om om och om och om och om och om och om och om och om och om och om
igen.
Att bestämma startmöjligheter är möjligt om man startar upp den skärmen från en fungerande os, den funktionen saknas helt om man kör igång via skivan.
Man _ska_ absolut kunna formatera disken, det finns knappar till det, dom är dock inte klickbara när det kommer till min dynamiska disk och innan jag resetar systemdisken så vill jag först se om jag verkligen måste.
Såg vist fel innan dock, vissa partitioner på systemdisken är så kallat skyddade av formatet, windows delen saknar bara plats och det ska man väl kunna trolla fram via dostolken.
Som sista handsåtgärd kan man väl testa men min plan var att kopiera över boot filen från en fräshinstall och kolla vad som händer.
Vill inte riktigt bli av med spel eller resultat, många timmar har gått ner i det.
[quote=kissen_mjau]håll ner shift och f8, det fungerade i betan men det är tydligen borta från den färdiga produkten, så som det beskrivs är att win 8 är så pass snabb i uppstarten att fönstret för knapptryckningen är så pass litet att det är mer eller mindre omöjligt att pricka den, har testat,
testa håll knapparna nertryckta hela tiden under hela uppstarten
har du testat f9?
håll ner shift och f8, det fungerade i betan men det är tydligen borta från den färdiga produkten, så som det beskrivs är att win 8 är så pass snabb i uppstarten att fönstret för knapptryckningen är så pass litet att det är mer eller mindre omöjligt att pricka den, har testat,
testa håll knapparna nertryckta hela tiden under hela uppstarten
har du testat f9?
mvh
t
Yes, det har jag, fungerade inte, dock har jag kommit lite längre än innan, gjorde om min dynamiska disk till standard primär enhet, det av nån oförklarlig anledning passade win 8 bättre och den formaterade om disken så den kunde installeras.
Så en fräsch win 8 på en separat disk är inne, nu ska jag försöka ersätta boot filen och kolla vad som händer
Det underliga här är att partitioner som visades innan som recovery och eller win back finns inte att hitta via utforskaren, där saknar jag bara 20 gig på systemdisken.
Jävla överdimensionerat iphåne, trodde inte att microsoft kunde göra en mer pissig os än fista, det kunde dom vist.
2 hela fucken dygn har gått åt detta så länge, nästan bud att debitera dom för tiden
Yes, det har jag, fungerade inte, dock har jag kommit lite längre än innan, gjorde om min dynamiska disk till standard primär enhet, det av nån oförklarlig anledning passade win 8 bättre och den formaterade om disken så den kunde installeras.
Så en fräsch win 8 på en separat disk är inne, nu ska jag försöka ersätta boot filen och kolla vad som händer
Det underliga här är att partitioner som visades innan som recovery och eller win back finns inte att hitta via utforskaren, där saknar jag bara 20 gig på systemdisken.
Jävla överdimensionerat iphåne, trodde inte att microsoft kunde göra en mer pissig os än fista, det kunde dom vist.
2 hela fucken dygn har gått åt detta så länge, nästan bud att debitera dom för tiden
bra att det går framåt,recovery delen lär inte synas i utforskaren men borde synas i diskhanteraren
bra att det går framåt,recovery delen lär inte synas i utforskaren men borde synas i diskhanteraren
mvh
t
Det syns i diskhanteraren, där jag kan se lika mycket som jag kunde innan, det finns 9 gig reserverat för systemåterstälning, det lämnar mig med få valmöjligheter i och med jag inte kan komma in på partitionen via diskhanteraren.
Min tanke var sedan att ersätta boot.ini, givetvis blev jag GLATT överaskat att det inte längre finns en sådan utan en hel jäkla katalog med olika filer ... en katalog windows vägrar ge mig behörighet att skriva över, alltså detta är fantastiskt.
Snart skiter jag i dator och skaffar mig en jäkla skrivmaskin, med knappar och papper
Min tanke var sedan att ersätta boot.ini, givetvis blev jag GLATT överaskat att det inte längre finns en sådan utan en hel jäkla katalog med olika filer ... en katalog windows vägrar ge mig behörighet att skriva över, alltså detta är fantastiskt.
Snart skiter jag i dator och skaffar mig en jäkla skrivmaskin, med knappar och papper
Det fungerar inte riktigt så.
Använd bootrec för att göra en ny MBR på rätt enhet.
http://support.microsoft.com/kb/927392 [ Use the Bootrec.exe tool in the Windows Recovery Environment to troubleshoot and repair startup issues in Windows ]