2012-08-16, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lullebulle1
Det har redan skrivits flera gånger i tråden...
tack så mycket för den länken. jo de har nog skrivits om fast de är väl det tråden handlar om, att få hjälp i sitt specifika problem.

så jag tankar alltså ner Windows 7, och gör sedan som på videon, så har jag som en "CD skiva" som ja sätter i när jag ska formatera om datan?

och mina drivrutiner till compaq datorn kan man få allt sånt man behöver sen efter formateringen är färdig?

inget krångligare eller annat man ska veta?
Citera
2012-08-16, 16:05
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snutfitta
tack så mycket för den länken. jo de har nog skrivits om fast de är väl det tråden handlar om, att få hjälp i sitt specifika problem.

så jag tankar alltså ner Windows 7, och gör sedan som på videon, så har jag som en "CD skiva" som ja sätter i när jag ska formatera om datan?

och mina drivrutiner till compaq datorn kan man få allt sånt man behöver sen efter formateringen är färdig?

inget krångligare eller annat man ska veta?
1. Ja.
2. Dina drivrutiner finns att ladda ner hos www.hp.com. Skriv in ditt modellnummer där så får du fram alla drivrutiner, om dom ryms kan du lägga dom på USB-minnet.
3. Nix.
Citera
2012-08-16, 16:18
Medlem
Citat:
1. Ja.
2. Dina drivrutiner finns att ladda ner hos www.hp.com. Skriv in ditt modellnummer där så får du fram alla drivrutiner, om dom ryms kan du lägga dom på USB-minnet.
3. Nix.
modell nr, står det på datorn? har inga manualer kvar

står; Model: XXXXXXXX (8 siffror), antar det är den?

en sak till, finns det nån simpel guide till hur formateringen går till, va längeeee sen ja gjorde det sist, enkelt att ha en video brevid som visar vilka "val" man ska välja för att formatera allt. och sen ska man trycka F10 etc snabbt i början eller nåt.

grym hjälp tack
Citera
2012-08-16, 16:28
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snutfitta
modell nr, står det på datorn? har inga manualer kvar

står; Model: XXXXXXXX (8 siffror), antar det är den?

en sak till, finns det nån simpel guide till hur formateringen går till, va längeeee sen ja gjorde det sist, enkelt att ha en video brevid som visar vilka "val" man ska välja för att formatera allt. och sen ska man trycka F10 etc snabbt i början eller nåt.

grym hjälp tack
Ja.

Den är riktigt simpel, det enda "svåra" är väl att få datorn att starta från rätt enhet.
Du kan ändra boot ordningen i bios setup eller så trycker du på knappen för "boot device selection", brukar vanligast vara F10 eller F12.

Under Windows-installationen så kommer den fråga om du vill uppgradera, det ska du inte göra, välj det andra alternativet.
Citera
2012-08-16, 16:49
Medlem
Citat:
Ja.

Den är riktigt simpel, det enda "svåra" är väl att få datorn att starta från rätt enhet.
Du kan ändra boot ordningen i bios setup eller så trycker du på knappen för "boot device selection", brukar vanligast vara F10 eller F12.

Under Windows-installationen så kommer den fråga om du vill uppgradera, det ska du inte göra, välj det andra alternativet.
tack, ja gör det simpla originella alternativet, så F10 eller F12 för att komma in i "menyn" och jobba sig fram, och INTE välja att uppgradera drt e allt?
Citera
2012-08-16, 17:21
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amilian
nVidias support är juh helt jävla inkompetent, kan de ens förstå engelska?
TREDJE mailet från dem och FORTFARANDE så frågar och rekommenderar de saker jag redan berättade från första kontakt att jag gjort, flera gånger.

Någon annan som har en idé till en lösning annat än att köpa ett nytt GFX kort? Det sista köpet tog mina sista kronor för de närmsta 1.5 månaderna.
GeForce 8000-serien bör man undvika, men nu lutar det ju inte åt att det är grafikkortet i ditt fall. GeForce 210 är knappast ett spelgrafikkort, vad är det för "videospel" du spelar?

Du kanske har för svagt PSU/nätaggregat. Vad har du för märke, modell och output i Watt? Nätagg kan gå sönder gradvis, har du provat med ett annat?

Annars kan det vara nåt fel med PCI-e-bussen eller moderkortet kanske. Är datorn (CPU/Minnen) överklockad? Har du provat att sätta alla BIOS-inställningar till standard/default/basic?

Har du provat dina grafikkort i andra datorer? Prova med ytterligare annat grafikkort i din burk, gärna ett ATI/AMD, antagligen kommer det strula då också.

TorrentLover; Skapa en egen bojkotta-tråd va!
Senast redigerad av Skadat gods 2012-08-16 kl. 17:26.
Citera
2012-08-16, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
GeForce 8000-serien bör man undvika, men nu lutar det ju inte åt att det är grafikkortet i ditt fall. GeForce 210 är knappast ett spelgrafikkort, vad är det för "videospel" du spelar?

Du kanske har för svagt PSU/nätaggregat. Vad har du för märke, modell och output i Watt? Nätagg kan gå sönder gradvis, har du provat med ett annat?

Annars kan det vara nåt fel med PCI-e-bussen eller moderkortet kanske. Är datorn (CPU/Minnen) överklockad? Har du provat att sätta alla BIOS-inställningar till standard/default/basic?

Har du provat dina grafikkort i andra datorer? Prova med ytterligare annat grafikkort i din burk, gärna ett ATI/AMD, antagligen kommer det strula då också.

TorrentLover; Skapa en egen bojkotta-tråd va!

Ne, GeForce 210 köpte jag mest bara för att kolla ifall det fungerade eftersom det inte är ett tungt videospel jag kör. FFXI oftast med lägsta settings eftersom jag kör dualbox så får inte lagga alls

Varken minnen eller CPU är överklockade, de är helt basic. Har testat alla olika BIOS inställningar som går.

Jag har inte råd att köpa ett nytt kort bara för att testa AIT/Radeon, dock från vad jag har läst på andra forum så verkar det som att orsaken till det problemet jag har är nVidias drivrutiner som strular till i hal.inf filen eftersom den är den som inte vill laddas.

Jag har ett annat kort som ska testas hos en kille i databutiken i närheten för att kolla om det funkar eller ej. Om det inte funkar så är det nog moderkortet som börjat kapsejsa.

Jag har 500W strömagreggat som jag köpet specifikt till detta kortet då jag fick det i utbyte mot ett som hade utgått.

Nyss flyttat 85 mil hemifrån så har inte några bekanta som har datorer och mitt flyttlass är fortfarande hemma och kommer inte komma ner på minst ett halvår iaf så har inte så mycket att arbeta med, helst inte med dålig ekonomi för tillfället som ny arbetslös och nyflyttad

För less just nu för att fortsätta, men kikar in senare om jag missat något.

Tack för alla svar än så länge!

TorrentLover
Betalar du så ja tack!
Citera
2012-08-16, 21:45
Medlem
Finans.killens avatar
Jag köpte en laptop med Windows 7 för kanske ett år sedan.
Sedan flyttade jag till USA och la in Ubuntu och Windows xp på den istället, av olika anledningar. CD-skivan ligger hemma.

Kan man tanka Windows 7 från tpb och fixa fram sitt "riktigta" serial på något sätt?
Citera
2012-08-16, 22:25
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Kan man tanka Windows 7 från tpb och fixa fram sitt "riktigta" serial på något sätt?

Nej. Om du ominstalerat burken så kan du inte få fram din ursprungliga nyckel.
Citera
2012-08-16, 22:33
Medlem
Lullebulle1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Jag köpte en laptop med Windows 7 för kanske ett år sedan.
Sedan flyttade jag till USA och la in Ubuntu och Windows xp på den istället, av olika anledningar. CD-skivan ligger hemma.

Datortillverkare brukar klistra fast licensnyckeln på datorn, på en del kan den sitta på laddaren.
Citera
2012-08-16, 22:46
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Datortillverkare brukar klistra fast licensnyckeln på datorn, på en del kan den sitta på laddaren.

Det är dock rätt få tillverkare som gör det numera. Vad gäller Windows Vista och tidigare så var det ett krav från MS att nyckeln skulle klistras på maskinen. Detta krav togs bort i och med Windows 7.

Men ja, med lite tur finns den där. Men jag gissade att TS redan kikat under burken
Citera
2012-08-16, 23:59
Medlem
Porthoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TorrentLover
Instämmer att nVidia inte är särskilt kompetenta, och inga bra drivers gör det heller, speciellt inte till Linux. Bojkotta nVidia, köp ATI/AMD.

Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
GeForce 8000-serien bör man undvika

Lustigt hur det kan vara, jag har helt motsatta erfarenheter. Inget kort jag har haft har fungerat så smärtfritt som mitt Geforce 8800 GT och inget kort har krånglat lika mycket som mitt ATI HD 5870. Till det kan läggas att alla mina ATI-kort har bråkat på ett eller annat sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Amilian
Jag har 500W strömagreggat som jag köpet specifikt till detta kortet då jag fick det i utbyte mot ett som hade utgått.

Jag räknade lite och du borde inte ha några problem med att få ditt aggregat att räcka till. Du köpte det inte begagnat, om jag förstår dig rätt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in