Citat:
Ursprungligen postat av Amilian
Windows 7 startar inte med GeForce PCI Express
För ungefär tre månader sedan började jag få problem med att logga in i Windows Vista 32-bit. Jag använde då en GeForce 8400 GS som har fungerat perfekt. Under starten av datorn är det inga problem, dock så var det inte alla gånger den ville visa login sidan utan skärmen stannade att vara alldeles svart då den börjat ladda Windows.
Jag tänkte inte mer på det utan flyttade söderut och efter flytten så vill den inte start alls. Förut kunde den starta om jag rebootade 3-4 ggr.
Jag formaterade om alltsammans och installerade Windows 7 Professional 32-bit som är fullt uppdaterad. Dock så kommer jag inte in i Windows igen efter att den har installerat drivrutinerna. Från Safe Mode så har jag provat alla Nvidias drivrutiner och har tagit bort de tidigare helt inför varje installation, men ingen skillnad.
När jag tog bort GeForce kortet så startade Windows utan några som helst problem. Det enda är att den inbyggda GPUn är inte det bästa då man spelar videospel, blir väldigt lätt överhettad och laggar.
Idag sprang jag och köpte ett nytt grafikkort, ett splitternytt FeForce 210, och samma jäkla problem!
Först efter att datorn startade då jag precis satt in kortet så fick jag BSOD, startade om till Safe Mode där jag installerade drivrutinerna. Försökte starta upp som vanligt, men kommer endast till Windows logo där den fryser.
Testade tre andra Nvidia drivrutiner installerade från Safe Mode, men precis likadant.
Vad är det som sker, kan någon säga mig detta?!?! Det är TVÅ GeForce PCIE som inte vill fungera med Windows 7! (Safe Mode utan problem)
I min Bio kan jag endast välja mellan "Enable VGA if no ext PEG" och "Always on" på onboard VGA och det har jag alltid som "Enable VGA if no ext PEG".
Då jag hade korten i så testade jag både med "PEG" och "VGA" som den display som startar först, men det gjorde ingen skillnad.
Mitt system:
Mobo: Gigabyte M750SLI-DS4
Bios: F8K
Processor: AMD Phenom II x4 965
2 GB installerat RAM som fungerar utan problem
Någon som har någon idé om detta?
Jag försöker prata med Nvidia om problemet, men dem kommer jag inte få ett riktigt svar ifrån på säkert ytterligare tre mail eftersom de ska alltid fråga om saker man redan berättat!
nVidias support är juh helt jävla inkompetent, kan de ens förstå engelska?
TREDJE mailet från dem och FORTFARANDE så frågar och rekommenderar de saker jag redan berättade från första kontakt att jag gjort, flera gånger.
Någon annan som har en idé till en
lösning annat än att köpa ett nytt GFX kort? Det sista köpet tog mina sista kronor för de närmsta 1.5 månaderna.