2012-11-22, 14:49
Medlem
Marimus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyish
Varför citerar du då mitt inlägg? Datorn startar om ett antal gånger under installationen då detta är nödvändigt. Du ska inte behöva starta datorn utan den startas om automatiskt. Om den fryser så ska du starta om manuellt.

Oj sorry trodde du var kvar i min tråd

Jag gick ned och duschade medan datorn installerade, när jag kom tillbaka hade den stängt av sig så startade den igen, det händer ingenting. Datorn går, skärmen är svart.

Vad har hänt?
Citera
2012-11-22, 14:50
Medlem
Skyishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marimu
Oj sorry trodde du var kvar i min tråd

Jag gick ned och duschade medan datorn installerade, när jag kom tillbaka hade den stängt av sig så startade den igen, det händer ingenting. Datorn går, skärmen är svart.

Vad har hänt?

Du har förmodligen kvar USB eller CD i datorn som du använde dig av för att installera operativsystemet med.
Citera
2012-11-22, 15:04
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skyish
Vad är fördelarna med att skapa två partitioner istället för att bara ha en? Just nu så har jag en HDD på 500GB där jag avsatt 100GB till OS och spel o resten till lagring.
Fördelarna är:
  • Du slipper en liten 100Mb partition vilket underlättar när du säkerhetskopierar din C:, och mha den ev byter hårddisk framöver och då ska återställa till den nya.
  • Du kan nyinstallera/radera/återställa Windows/OS-partitionen efter att du flyttat över till andra partitionen det du vill ha kvar (filer, filmer, downloads osv) utan att behöva ansluta andra lagringsenheter.
Citera
2012-11-22, 15:12
Medlem
Installera från image

Finns det något bra gratis alternativ för att skapa en image så att man enkelt kan installera datorer genom att endast boota från en skiva. Vill även ha möjligheten att ta med drivrutiner etc så att detta kan anpassas till flera olika datormodeller.

Letar efter ett program med ett gränssnitt som inte är allt för komplicerat. Om inget gratisprogram är att rekomendera vad ska man då ha. Har inte så många datorer.
Citera
2012-11-22, 15:25
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av k043
Finns det något bra gratis alternativ för att skapa en image så att man enkelt kan installera datorer genom att endast boota från en skiva. Vill även ha möjligheten att ta med drivrutiner etc så att detta kan anpassas till flera olika datormodeller.

Letar efter ett program med ett gränssnitt som inte är allt för komplicerat. Om inget gratisprogram är att rekomendera vad ska man då ha. Har inte så många datorer.

http://www.clonezilla.org/

http://www.paragon-software.com/home/br-free/download.html

Förstnämnda har jag använt mig av och det fungerar bra. Den sista länken har jag ej provat. Men vill du har ett riktigt bra program så finns detta -> http://www.acronis.eu/products/#home
Citera
2012-11-22, 23:04
Medlem
unlimitedescapisms avatar
Tjena, skall formatera min hårddisk genom Start -> Högerklick Dator -> Hantera -> Lagring -> Diskhantering -> Högerklick (C -> Formatera, men jag kan inte klicka på Formatera eftersom det är "grått". Hurså?
Citera
2012-11-22, 23:31
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unlimitedescapism
Tjena, skall formatera min hårddisk genom Start -> Högerklick Dator -> Hantera -> Lagring -> Diskhantering -> Högerklick (C -> Formatera, men jag kan inte klicka på Formatera eftersom det är "grått". Hurså?
Du kan inte formatera systemdisken på det system du sitter i. Hur hade du tänkt fortsätta om du hade lyckats ta bort det Windows du använder?
Citera
2012-11-22, 23:33
Medlem
Re-ls avatar
Citat:

Systemdisken kan du formatera med hjälp av en installationsskiva för Windows.
Citera
2012-11-23, 00:05
Medlem
unlimitedescapisms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Du kan inte formatera systemdisken på det system du sitter i. Hur hade du tänkt fortsätta om du hade lyckats ta bort det Windows du använder?
Sätta i skivan och köra en ny install nästa gång man startar datorn.. eller något.
Citat:
Ursprungligen postat av Re-l
Systemdisken kan du formatera med hjälp av en installationsskiva för Windows.
Satte in Windowsskivan och installerar nu en ny Windowsversion. Tar sedan bort Windows.old.
Är detta ett bra sätt att formatera på?
Citera
2012-11-23, 00:55
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Sätta i skivan och köra en ny install nästa gång man startar datorn.. eller något.

Satte in Windowsskivan och installerar nu en ny Windowsversion. Tar sedan bort Windows.old.

Eller tar bort den gamla partitionen med hjälp av skivan och därefter skapa en ny partition. Där läser du in Windows.
Citera
2012-11-23, 00:56
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:

Gå på "Avancerat" (eller liknande) i installationen och formatera första partitionen där istället, så brukar iaf jag göra.

Du är på rätt väg nu, det funkar bra att göra som du gör. Här är en guide, lite sent kanske, but still http://windowshjalp.se/?p=34
Citera
2012-11-23, 08:46
Medlem
Widilinskis avatar
Citat:

Lättast är väl om du bootar på skivan och väljer Advanced och tar bort partionen helt för att sedan återskapa den. Jag har aldrig blivit av med ett OS helt när man väljer "Format" istället för att ta bort hela partionen iaf..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in