2012-03-23, 11:41
Medlem
Dum fråga, men säg att jag skaffar en ny dator (utan operativsystem) kan jag då bara helt enkelt koppla in my nuvarande hårddisk i den nya datorn & sedan börja använda datorn? Dvs använda de filerna som jag har på min nuvarande hårddisk med den nya prestandan som finns i den nya datorn?
Citera
2012-03-23, 12:57
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReAnimater
Dum fråga, men säg att jag skaffar en ny dator (utan operativsystem) kan jag då bara helt enkelt koppla in my nuvarande hårddisk i den nya datorn & sedan börja använda datorn? Dvs använda de filerna som jag har på min nuvarande hårddisk med den nya prestandan som finns i den nya datorn?

Njä!
Det kan uppstå problem iom. att Windows endast installerar visst hårdvarustöd under installationens inledning! och byter du då ut moderkortet till en som behöver ANNAT stöd än det du har installerat på din hårddisk, då kommer problemen som ett brev md snigel-posten!

Så rådet är ALLTID att installera om datorn när man byter större komponenter, t.ex. moderkort etc. Vilket du gör när du köper ny dator!
Citera
2012-03-23, 13:10
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Du har fått ett bra svar ovan.
Men jag vill tillägga att du kan installera den gamla disken internt som extradisk och sedan flytta över personliga filer smidigt. (inte program)
Det kan iofs uppstå problem om det gamla är en IDE-disk och den nya datorn saknar sådana portar, men också det går att lösa.
Likaså kan det uppstå problem med behörigheter, men också det går att lösa.
Citera
2012-03-23, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Du har fått ett bra svar ovan.
Men jag vill tillägga att du kan installera den gamla disken internt som extradisk och sedan flytta över personliga filer smidigt. (inte program)
Det kan iofs uppstå problem om det gamla är en IDE-disk och den nya datorn saknar sådana portar, men också det går att lösa.
Likaså kan det uppstå problem med behörigheter, men också det går att lösa.
Där ser man! Men skulle det fungera om jag installerar Windows 7 (samma OS som på min nuvarande) på den nya hårddisken & sedan sätter in min nuvarande som Slave och börja överföra filer direkt? Eller måste man först göra någon annan ritual innan det ska fungera som jag vill?
Citera
2012-03-23, 13:32
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Där ser man! Men skulle det fungera om jag installerar Windows 7 (samma OS som på min nuvarande) på den nya hårddisken & sedan sätter in min nuvarande som Slave och börja överföra filer direkt? Eller måste man först göra någon annan ritual innan det ska fungera som jag vill?
Normalt sett fungerar det helt smärtfritt.
Jag tog upp några exempel på vad som kan krångla.
Men enklast är att först bara ha den nya disken i och installera windows på den.
När det är klart prövar man att montera in den gamla disken och för över de filer man vill.
Uppstår problem då så återkom här och fråga.
Citera
2012-03-23, 15:36
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Undvik helst att starta datorn med 2 st bootbara (och här 2 st olika Win7) hårddiskar anslutna, Win vill gärna migrera dom och har du otur så startar inte datorn när du sen tagit bort den ena av dom.

Är det en SATA-HDD (vilket jag tror) så kan du ansluta den när datorn är startad och kopiera över det du vill ha. När det är klart så kör du igång Partition Wizard Portable och raderar alla partitioner på den gamla HDDn och skapar en ny partition, sen är du fit4action. Eller som Kajan i HippHipp säger, "Är ni fitta nu?"
Citera
2012-03-23, 20:58
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Ärligt talat så tror jag att ett VirtualBoxforum hjälper dig snabbare.

Det är så att jag vill vara klar med ominstallationen tills att jag köpt en massa nya komponenter, så att det bara är att tuta och köra. Sen har jag även fixat till installationen i VB som jag vill ha det, men det måste väl gå att göra?
Citera
2012-03-24, 00:29
Medlem
Svennisens avatar
Har åtagit mig att fixa en väns dator.

Orginalfel:
Datorn startade ibland inte. (glapp i knappen tror jag)
Datorn kommer till boot sen startar om.
Datorn startar men skärmen helt svart.
Datorn kommer in på hårddisken och kan logga in, får sen bluescreen.

osv. massa olika fel.

Körde då Memtest och hddtest och de gick igenom utan problem.
Bytte grafikkort och det funkade. Funkar med det gamla också.

Har nu formaterat om systempartitionen och installerat om windows 7 sp1.
Nu kommer jag in till att jag ska skriva in användarnamn och datornamn.
Vid första försöket krasha den där. (bluescreen)
Andra försöker kom jag till nästa steg och då krasha den. (bluescreen)

Nu är jag helt lost. Vet inte vad som är fel. Hårddisken? Eller så illa som moderkortet?

Jag kan boota från hirencd och min windowscd utan problem. Varför får jag då bluescreen från hårddisken fast jag har formaterat den?
Citera
2012-03-24, 07:15
Moderator
MondoBizarros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svennisen
Har åtagit mig att fixa en väns dator.

Orginalfel:
Datorn startade ibland inte. (glapp i knappen tror jag)
Datorn kommer till boot sen startar om.
Datorn startar men skärmen helt svart.
Datorn kommer in på hårddisken och kan logga in, får sen bluescreen.

osv. massa olika fel.

Körde då Memtest och hddtest och de gick igenom utan problem.
Bytte grafikkort och det funkade. Funkar med det gamla också.

Har nu formaterat om systempartitionen och installerat om windows 7 sp1.
Nu kommer jag in till att jag ska skriva in användarnamn och datornamn.
Vid första försöket krasha den där. (bluescreen)
Andra försöker kom jag till nästa steg och då krasha den. (bluescreen)

Nu är jag helt lost. Vet inte vad som är fel. Hårddisken? Eller så illa som moderkortet?

Jag kan boota från hirencd och min windowscd utan problem. Varför får jag då bluescreen från hårddisken fast jag har formaterat den?
Det är troligare att det är hårddisken. De kan ge väldigt märkliga problem när de börjar ge sig så har du en annan, testa att sätt in den och installera på.
Citera
2012-03-24, 10:53
Medlem
shogun-rs avatar
På gång och skall köpa en ny dator snart, kommer dock köpa en bärbar Ivy Bridge på 13-14" (15" KAN bli aktuellt men helst 14") och förhoppningsvis med 1080p upplösning.

Windows 8 verkar enligt många inte vara någon höjdare, så funderar på om man skall slå till på att köpa en dator Juni-Juli och därmed skippa Windows 8.

Kör XP nu på en 17" skärm och upplösningen är inte så bra, frågan är blir det inte väldigt smått om man kör 1080p på en 13-14" skärm? Eller är Windows 7 gjort för att kunna anpassa sig till högre upplösningar. Dvs typ skala upp text och grafik???
Citera
2012-03-24, 13:00
Medlem
Svennisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MondoBizarro
Det är troligare att det är hårddisken. De kan ge väldigt märkliga problem när de börjar ge sig så har du en annan, testa att sätt in den och installera på.

Ska göra det!

Händer väldigt märkliga saker med den just nu. Igår kom jag in på min installation och kunde köra utan problem. Testade även 2 minnen med memtest (hirenboot). Ska testa det tredje nu idag och nu vill den inte ens boota från min hirencd.. DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER. trots att samma cd jag botade från igårkväll sitter i..
Citera
2012-03-24, 13:05
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svennisen
Ska göra det!

Händer väldigt märkliga saker med den just nu. Igår kom jag in på min installation och kunde köra utan problem. Testade även 2 minnen med memtest (hirenboot). Ska testa det tredje nu idag och nu vill den inte ens boota från min hirencd.. DISK BOOT FAILURE, INSERT SYSTEM DISK AND PRESS ENTER. trots att samma cd jag botade från igårkväll sitter i..
https://www.flashback.org/t1828735
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in