Håller på med en datorn jag inte förstår mig på, ska försöka beskriva så mycket som möjligt här.
Det började med att dator 1 var allmänt seg och funkade sisådär, tänkte att det var dags för en formatering.
Sagt och gjort stoppade i en w7 skivan (det va w7 från början med) försöker boota med skivan men det hänger sig vid uppstart hela tiden.
Går in i bios och kollar bootsekvensen ändrar om lite fram och tillbaka utan framgång, upptäcker även att bios har flippat ur lite allmänt och bland annat disable'at USB och lite andra inställningar som var fel.
Hur som helst vägrar den boota med skivan utan hänger sig hela tiden.
Plockar ur hårdisken och stoppar den i dator 2 och formaterar den där ifrån i hopp om att de kanske löser problemet. (NTFS snabbformatering)
Stoppar tillbaka HHD'n i dator 1 och får nu "BOOT MGR is Missing", kollar bios igen och allt är som det ska.
Stoppar nu i en XP skiva bara för att testa, nu bootar den utan problem om installationen går som det ska och det verkar fungera, inte använt eller testat den direkt men den startar iaf upp som den ska osv.
Tänker att nu kanske den sväljer w7 nu när den har "kommit igång" igen men icke, hänger sig vid uppstarten om skivan sitter i.
Stoppar nu i en annan HHD i dator 1 och försöker installera w7, nu sätter installationen igång utan problem.
Tänker att det kanske är fel på HHD'n från dator 1 och plockar ur den igen och sätter den i dator 2 och kör en CrystalDisk koll på den och den verkar må bra
Resultatet:
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4dff3ada498db_WD500.png
Jag har själv egentligen ingen aning om vad som kan vara fel, är moderkortet trasigt på nått sätt kanske?
Varför funkar det att installera XP men inte w7?
Varför går det installera w7 om jag byter hårddisk?
Jag har använt samma SATA portar och sladdar hela tiden med.
Det var något liknande problem (minns inte riktigt) för cirka ett år sen då jag antog att det var fel på hårddisken eftersom det fungerade när jag bytte HDD, köpte då bara en ny HDD, CrystalDisk kollade tyvärr aldrig den gamla då.