2008-12-31, 00:31
Medlem
Du får skivan av HP.
Evt trycker du på någon knapp under booten. Kolla i manualen.
Citera
2009-01-06, 14:56
Medlem
Sadisten123s avatar
Formatera utan skiva

Jag ska hjälpa farsan att formatera om men det e något alvarligt fel
jag sätter i skivan, sen stänger av datorn. den är så att den ska boota skivan först, den kommer till en svart skärm där det står om jag vill installera windows och sen står det starta windows, om jag väljer installera windows så startar bara datorn om så jag undrar om det finns någon lösning på detta eller om man kan formatera utan skiva?
Citera
2009-01-06, 15:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sadisten123
jag sätter i skivan, sen stänger av datorn. den är så att den ska boota skivan först, den kommer till en svart skärm där det står om jag vill installera windows och sen står det starta windows, om jag väljer installera windows så startar bara datorn om så jag undrar om det finns någon lösning på detta eller om man kan formatera utan skiva?

vilket OS? gammal / ny dator?
Citera
2009-01-06, 15:15
Medlem
Sadisten123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Limpfittz
vilket OS? gammal / ny dator?

XP home tror jag, datorn är cirka 5 år gammal

1g ram, kommer inte ihåg processorn
Citera
2009-01-06, 16:33
Medlem
xcboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kajpaj
jo jag misstänkte det men innebär det att jag måste ladda ner ett random windows home och använda min cd-key för att jag fick bara den ingen skiva.

http://sodoityourself.com/install-xp-on-asus-eee-pc-from-usb-flash-drive/

Bör väll vara på samma sätt man gör på en Acer.
Citera
2009-01-06, 17:06
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sadisten123

F8 vid startupen och välj dosprompt så kan du köra format c:
dock måste du sen ha en skiva för att kunna installera windows igen
Citera
2009-01-06, 18:40
Medlem
dobbelinas avatar
Ladda ner en hyffsad bootCD istället med formateringsverktyg,
och kör formateringen från den/det istället.
Ex. Hiren's BootCD mfl..

När det är klart, boota från installations cd'n och prova igen.
Citera
2009-01-06, 19:17
Medlem
Lennarth Swahns avatar
Formatera om datorn. (Compaq)

Hej mina vänner!

Tänkte formatera om min laptop. Nu finns det ju inga skivor till datorn, utan tydligen så ska man kopiera över ngt formateringstjohej från hårddisken till en skiva (dvd-r/cd-r???).

Va inne lite och luska på datorn men utan resultat.

Så nu vänder jag mig till Er kära FB:re. Hur ska jag gå till väga?

Datorn är en COMPAQ PRESARIO F700 och är mindre än ett år gammal.

Jag tackar så mycket för hjälpen!

MVH/LS
Citera
2009-01-06, 21:08
Medlem
Lennarth Swahns avatar
Please??
Citera
2009-01-06, 23:01
Medlem
dobbelinas avatar
Ladda ner nån BootCD med formatteringsverktyg från nätet.
Ex:Hiren's BootCD.
Bränn till skiva, boota från den och formattera.
Du har en installations cd med operativ system förmodar jag ?

Annars blir din laptop bara duglig som brevpress...

Installera sen Windows från installations CD'n.

Ett tips, om din dator fortfarande fungerar, och du har en D: drive.
Gå först till Compaq's hemsida och ladda ner alla drivrutiner till det OS'et
du har till den driven, så slipper du kopiera en massa fram och tillbaka
om du tex behöver trådlöst nätverkskort driv rutiner etc.
Citera
2009-01-07, 14:47
Medlem
alcatrazs avatar
Seg dator, formatera om?

Iförggår var jag inne på fb som vanligt samt kriminellt.com. Datorn funkade som vanligt sen helt plötsligt har den blivit skitseg. Det går knappt att ha flera program eller sidor igång. Varje knapptryckning tar flera minuter att verställas,sidorna liksom rullar långsamt ner när de öppnas, det går ej heller att se videos då det bara hackar när jag ska se dessa oavsett om det är filmer jag redan laddat ner eller ska se online. Datorn känns med andra ord som att den körs i seg cola.

Jag har gjort virusscan med nod32 och den hittade 10 filer som den tog bort men datorn är lika seg ändå. Jag testade systemåterställning men den funkade inte heller. Nu är jag inne på att formatera om skiten, dock har jag inga skivor till detta, fick inte med några och har heller inte gjort några backups.

Jag har läst runt i ämnet men behöver ändå ställa några frågor för säkerhetsskull innan detta görs. Som jag har förstått det kan jag ladda ner windows home edition på piratebay och bränna ut denna på en dvd, samt fixa min nyckel med keyfinder. Likaså ladda ner de drivrutiner på HP's hemsida som hör till detta OS och spara på usb minnet? (jag har en 2 år gammal hp nx6325 btw).`

Någon som gjort likadant och kan ge tips på saker som ska undvikas? Samt vet nån bra torrent med detta OS som fungerar?

Tänkte använda denna guide:
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=81935
Citera
2009-01-07, 15:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alcatraz
Iförggår var jag inne på fb som vanligt samt kriminellt.com. Datorn funkade som vanligt sen helt plötsligt har den blivit skitseg. Det går knappt att ha flera program eller sidor igång. Varje knapptryckning tar flera minuter att verställas,sidorna liksom rullar långsamt ner när de öppnas, det går ej heller att se videos då det bara hackar när jag ska se dessa oavsett om det är filmer jag redan laddat ner eller ska se online. Datorn känns med andra ord som att den körs i seg cola.

Jag har gjort virusscan med nod32 och den hittade 10 filer som den tog bort men datorn är lika seg ändå. Jag testade systemåterställning men den funkade inte heller. Nu är jag inne på att formatera om skiten, dock har jag inga skivor till detta, fick inte med några och har heller inte gjort några backups.

Jag har läst runt i ämnet men behöver ändå ställa några frågor för säkerhetsskull innan detta görs. Som jag har förstått det kan jag ladda ner windows home edition på piratebay och bränna ut denna på en dvd, samt fixa min nyckel med keyfinder. Likaså ladda ner de drivrutiner på HP's hemsida som hör till detta OS och spara på usb minnet? (jag har en 2 år gammal hp nx6325 btw).`

Någon som gjort likadant och kan ge tips på saker som ska undvikas? Samt vet nån bra torrent med detta OS som fungerar?

Tänkte använda denna guide:
http://forum.moppenet.com/showthread.php?t=81935

Om allting är segt, dvs om det är segt när du scrollar ner på olika internet sidor så kan det behövas uppdatera drivrutiner till grafikkortet, testa vet ja!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in