2010-08-01, 18:15
  #2665
Medlem
mumses avatar
Är det en laptop får du vara rädd om batteriet. Många (inkl. mig själv) så fått batteriet kvaddat efter att ha installerat Win7

Finns en massiv tråd hos Microsoft Technet om problemet.

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/w7itprohardware/thread/c6c043e6-eeb1-4e61-870d-896ca2f865d6
Citera
2010-08-01, 18:20
  #2666
Medlem
John-Pauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mumse
Är det en laptop får du vara rädd om batteriet. Många (inkl. mig själv) så fått batteriet kvaddat efter att ha installerat Win7

Finns en massiv tråd hos Microsoft Technet om problemet.

http://social.technet.microsoft.com/Forums/en-US/w7itprohardware/thread/c6c043e6-eeb1-4e61-870d-896ca2f865d6

Tack för det. Alltid nått skit med windows känns det som.
Citera
2010-08-01, 18:20
  #2667
Medlem
Jonny666s avatar
Har nog installerat Win 7 på 20+ laptops utan något strul med batteriet men alla maskiner var från HP
Citera
2010-08-01, 18:27
  #2668
Medlem
yooiis avatar
En utomordentligt dum fråga;

Hur installerar man om Windows när det inte finns en CD-läsare?
Citera
2010-08-01, 18:37
  #2669
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yooii
Hur installerar man om Windows när det inte finns en CD-läsare?

För att skapa en startande/bootande USB-sticka förutsätter det tillgång till en dator med CD/DVD-läsare, en Windows-skiva samt en USB-sticka.

För XP använder man programmet WinSetupFromUsb.
För Vista/W7 använder man http://store.microsoft.com/Help/ISO-Tool
Citera
2010-08-02, 11:53
  #2670
Medlem
installera xp efter använt dban hur???

Försöker installera xp efter använt dban men det händer ingenting när jag sätter i xpskivan.
Dban tar ju bort allt så nu kanske det är kört för min dator eller??
Citera
2010-08-02, 12:09
  #2671
Medlem
Det finns ju F9 F10 och F12 att trycka på är det någon av dem jag ska trycka på eller?! Förlåt min okunnighet... Hur brukar det vara när man installerar xp normalt?
Citera
2010-08-02, 19:25
  #2672
Medlem
Hjälp en "dummie"

hej!
Jag har en laptop, en Hp G7000 som har cirka 2 år på nacken. Nu har den börjat att strula. Den låser sig. man kan fortfarande röra pilen, men man kan inte klicka på något - alla dokument eller internetsidor liksom "låser sig" (om ni frstår)
Jag testade att göra en virussökning, hann precis med - hitatde 1 trojan som jag tog bort, samt 2 spyware.
Jag kan inte göra systemåterställning, den kör igenom det hela men när datorn startat om får jag ett felmeddelande som säger; Systemåterställningen kunde inte slutföras, inga filer eller program har ändrats - försök gärna med en annan återställningspunkt (eller liknande)
jag har testat alla punkter som finnns men samma sak.

Ok tänkte jag - jag får väl blåsa rent den då, men då till nästa problem. Vista var redan installerat på datorn när jag köpte den, jag ahr alltså ingen skiva. Hur formaterar man då?
kan jag låna en vistaskiva av någon och använda min nyckel (sitter en lapp på undersidan av datorn)

Och sist men inte minst - finns det nån guide för hur man formaterar ? =))))
Citera
2010-08-02, 20:25
  #2673
Medlem
vonOlofs avatar
Håll nere F11 under hela startproceduren från det att du har tryckt på strömknappen, så kommer du att hamna i en funktion som låter dig göra en "originalinstallation" från återställningspartitionen.

Laptopen blir alltså i samma läge som när du startade den allra första gången efter inköpet, allt du har installerat därefter försvinner om du inte har tagit backup på sådant.
Citera
2010-08-02, 20:37
  #2674
Medlem
åh tac - det ska jag prova. Ska bara lägga över mina foton på en annan dator. Håller tummarna för att det funkar =)
Citera
2010-08-03, 00:28
  #2675
Medlem
hasenfrasens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mmmarie
Ok tänkte jag - jag får väl blåsa rent den då, men då till nästa problem. Vista var redan installerat på datorn när jag köpte den, jag ahr alltså ingen skiva. Hur formaterar man då?
kan jag låna en vistaskiva av någon och använda min nyckel (sitter en lapp på undersidan av datorn)

Din HP dator har något som kallas för SLIC 2.0 i BIOS vilket gör att vilken Vista-version som helst och typ (allt från Home Basic till Ultimate) kan installeras på din dator och göras 100% giltig med enkla handgrepp. Dvs om inte F11 funkar på din dator.

http://forums.mydigitallife.info/threads/5619-Vista-OEM-Activation-How-it-Works
http://forums.mydigitallife.info/threads/2581-Vista-OEM-SLP-keys
http://forums.mydigitallife.info/threads/5900-Vista-OEMSLP-Certificate-amp-Bin-Collection
Citera
2010-08-03, 00:42
  #2676
Medlem
vonOlofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasenfrasen
Din HP dator har något som kallas för SLIC 2.0 i BIOS vilket gör att vilken Vista-version som helst och typ (allt från Home Basic till Ultimate) kan installeras på din dator och göras 100% giltig med enkla handgrepp.
Du är väldigt SLIC-orienterad i flertalet kommentarer där du hjälper folk tillrätta, men dessa tips går nog dessvärre över huvudet på de personer som knappt ens vet vad ett BIOS är, eller så drunknar tipsen i inläggsmassorna i trådarna.

Kan du inte skapa en dedikerad SLIC-tråd, där alla kan hjälpas åt att dunka in info kring konceptet och där förhoppningsvis moderatorerna även sätter den som klistrad? Tror att det skulle hjälpa åtskilliga personer att komma in på banan så att de inte behöver leta runt eller förtvivla i onödan.

Tror att det skulle bli enormt poppis samt lärorikt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in