2009-08-11, 23:48
  #1405
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
Hej..

Min pappas arbetskamrat har lite bekymmer med sin dator. Han "tror" där är virus, jag har dock inte stött på något märkligt.

För syns och säkerhetsskull tänker jag omformatera den. Det är en dell Dimension 3100. Väldigt tystlåten, jag som gick från en dell till att bygga en egen just för att få det tystare.. Dock var halva den datorn sönder..

Jag ska dessutom överföra några filer, är dock inte riktigt säker på vilka. Nöö men ja.

Vilka exakta knappar är det man ska trycka på vid starten?
Jag kommer inte behöva några skivor senare? Windows o.s.v.? Jag är inte säker på att han har några skivor. Om jag då omformaterar och det visar sig att det är galet lopp..

Tacksam för svar.

Med varje dell (äldre modell) medföljer en så kallad: Master DVD/CD. Det du gör är att du går in på bios och väljer varifrån du vill att datorn ska starta. Oftast ligger detta i boot sequence eller dyl. Alltså start sekvens. Där ska du göra så att DVD/CD spelaren ligger på nummer ett. Det datorn gör nu är att den letar i cd spelaren för något som den kan starta från. Är cd skivan i så öppnar sig dells återställningsverktyg vilket du formaterar datorn ifrån.

På senare tid har dock dell börjat snåla till det, och gör istället ett litet program som gör att du kan bränna en master CD. Isåfall hittar du de under program, dell och sen skapa recovery disc eller någon i den stilen, går ej att missa. Finns varken de ena eller det andra så måste du ha en Windows CD och starta ifrån denna för att få igång verktyget för formatering. Försök alltså inte att formatera utan något operativsystem att instalera... för då blir din, och hans ångest stor.

Hoppas detta hjälper.

Angående dina fläktar, gör som jag, köp en fläktkontroll. Jag vrider en liten ratt när jag är inne på flashback och dyl, då kan jag seriöst höra bilarna utanför fönstret, så tyst går den. Mycket händig och smart liten uppgradering. Ska du ha elit versionen med fet "eyy mannen" LCD så kostar en sån runt 800 kr, men om du kan nöja dig med en icke elit som mig så kostar en sådan 220 kr på komplett.
Citera
2009-08-11, 23:58
  #1406
Medlem
DesktopZquaress avatar
Någon form av skiva måste du som sagt ha! Om du inte har något alls så kan du inte formatera om du inte använder http://thepiratebay.org/torrent/4984823/Windows_XP_Professional_Corporate_Edition_SP3__%5B _June_2009_%5D

På min delldator är det F2 som gäller för att få upp "bootmeny" där väljer du "boot from CD/DVD" (lr va det nu står).

Det är också bra att "ta bort/delete;a" alla partitioner och göra om dem på nytt...
Citera
2009-08-11, 23:58
  #1407
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DataN
Med varje dell (äldre modell) medföljer en så kallad: Master DVD/CD. Det du gör är att du går in på bios och väljer varifrån du vill att datorn ska starta. Oftast ligger detta i boot sequence eller dyl. Alltså start sekvens. Där ska du göra så att DVD/CD spelaren ligger på nummer ett. Det datorn gör nu är att den letar i cd spelaren för något som den kan starta från. Är cd skivan i så öppnar sig dells återställningsverktyg vilket du formaterar datorn ifrån.

På senare tid har dock dell börjat snåla till det, och gör istället ett litet program som gör att du kan bränna en master CD. Isåfall hittar du de under program, dell och sen skapa recovery disc eller någon i den stilen, går ej att missa. Finns varken de ena eller det andra så måste du ha en Windows CD och starta ifrån denna för att få igång verktyget för formatering. Försök alltså inte att formatera utan något operativsystem att instalera... för då blir din, och hans ångest stor.

Hoppas detta hjälper.

Angående dina fläktar, gör som jag, köp en fläktkontroll. Jag vrider en liten ratt när jag är inne på flashback och dyl, då kan jag seriöst höra bilarna utanför fönstret, så tyst går den. Mycket händig och smart liten uppgradering. Ska du ha elit versionen med fet "eyy mannen" LCD så kostar en sån runt 800 kr, men om du kan nöja dig med en icke elit som mig så kostar en sådan 220 kr på komplett.

Omformaterar den imorgon. Blir han kanske glad, mindre ångest här i världen.
Citera
2009-08-12, 00:01
  #1408
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DesktopZquares
Någon form av skiva måste du som sagt ha! Om du inte har något alls så kan du inte formatera om du inte använder http://thepiratebay.org/torrent/4984823/Windows_XP_Professional_Corporate_Edition_SP3__%5B _June_2009_%5D

På min delldator är det F2 som gäller för att få upp "bootmeny" där väljer du "boot from CD/DVD" (lr va det nu står).

Det är också bra att "ta bort/delete;a" alla partitioner och göra om dem på nytt...

Jag måste de alltså.. I så fall drar jag över den från min dator till hans.
Tror inte han har så bra koll på sina skivor, han verkade tro att jag inte behövde sladdar för han kom utan. Nöö han kanske sitter här på Flashback, men vet fan inte.
Citera
2009-08-12, 00:09
  #1409
Medlem
Caputskis avatar
Har du inte installerat om den innan, så äre Ctrl+F11 flera gånger när du ser Dell på skärmen, sen väljer du Restore. 10-20 minuter senare ska du kunna använda datorn.
Citera
2009-08-12, 17:54
  #1410
Medlem
Hallå alla! Sitter här med min extremt sega HP-laptop och tänkte att det kanske vore dags för en omformatering. Vad jag skulle vilja veta, utöver det självklart vad gäller formatering, är om det finns något program som samlar alla filer man vill spara och lägger de på en extern hårddisk?

Någon som vet något program som gör de jag beskriver?

Ex. att man kryssar för typer av filer man vill ha överskickat till hårddisken.

avi, jpg, docx osv...!

Någon som vet? Hehe, jag rabblar på ganska bra nu men, aja, någon som vet i af?
Citera
2009-08-12, 18:00
  #1411
Medlem
kaffies avatar
Goddag

Min dator vägrade starta efter att den gjort en automatisk windows uppdatering tidigare idag. När jag startar den så kommer som vanligt HP-
startskärmen, men den försvinner aldrig. Den på något sett hänger sig där.
Jag blev rekomenderad av en vän att försöka ominstalera operativsystemet.
Så jag slängde in skivan och startade om datorn. Samma sak igen, den reagerade inte på något sätt.
Jag testade skivan på en annan dator för att försäkra mig om att den fungerar, och det gjorde den.

Så nu till den stora frågan: Kan jag lösa det här eller blir det till att lämna in datorn på reperation?

PS. Ni har förmodligen märkt att jag har ganska knapphändig kunnskap om datorer, jag ber om ursäkt för detta. Om något behövs förtydligas så säg det så ska jag göra mitt bästa. Ds.
Citera
2009-08-12, 20:49
  #1412
Medlem
927s avatar
funkar felsäkert läge?
Citera
2009-08-13, 16:34
  #1413
Medlem
McGajvers avatar
Formatera dator utan att starta med CD.

Min hordator VÄGRAR starta sig när jag startar den med Windows vista skivan i från början. Bilden blir bara svart och det låter "ku ku, ku ku" typ som att datorn försöker få igång skivan men hittar inget.

HUR kan jag formatera datorn utan att starta datorn med skivan i från början (står ju att man ska ha det så i manualen) Är rå förbannad nu (klarar inte av elektronik som inte gör som jag vill) Så snälla hjälp mig snabbt innan min laptop ryker all världens väg!

Det är en Zepto (www.zepto.dk) med Win Vista 64 om det är till någon hjälp.

Det jag vill är att få bort ALLT på datorn, börja om på ny kula så att säga!


ÅHHH
Citera
2009-08-13, 16:36
  #1414
Medlem
Usb

Du har ingen möjlighet att få ett Vista ner på ett USB-minne ? då kan du boota ifrån den i stället.
Citera
2009-08-13, 16:37
  #1415
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av McGajver
det låter "ku ku, ku ku" typ som att datorn försöker få igång skivan men hittar inget.






det där låter inte bra nånstans du....säker på att CD-läsaren funkar?
Citera
2009-08-13, 16:38
  #1416
Medlem
McGajvers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radis
Du har ingen möjlighet att få ett Vista ner på ett USB-minne ? då kan du boota ifrån den i stället.

Hm, vet inte hur jag skulle göra för att få in det på ett usbminne? Är inte helt haj på datorer. Skivan är för övrigt orginal och följde med datorn vid inköp.
__________________
Senast redigerad av McGajver 2009-08-13 kl. 16:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in