Citat:
Ursprungligen postat av Helsingborg2
Hej..
Min pappas arbetskamrat har lite bekymmer med sin dator. Han "tror" där är virus, jag har dock inte stött på något märkligt.
För syns och säkerhetsskull tänker jag omformatera den. Det är en dell Dimension 3100. Väldigt tystlåten, jag som gick från en dell till att bygga en egen just för att få det tystare.. Dock var halva den datorn sönder..
Jag ska dessutom överföra några filer, är dock inte riktigt säker på vilka.
Nöö men ja.
Vilka exakta knappar är det man ska trycka på vid starten?
Jag kommer inte behöva några skivor senare? Windows o.s.v.? Jag är inte säker på att han har några skivor. Om jag då omformaterar och det visar sig att det är galet lopp..
Tacksam för svar.
Min pappas arbetskamrat har lite bekymmer med sin dator. Han "tror" där är virus, jag har dock inte stött på något märkligt.
För syns och säkerhetsskull tänker jag omformatera den. Det är en dell Dimension 3100. Väldigt tystlåten, jag som gick från en dell till att bygga en egen just för att få det tystare.. Dock var halva den datorn sönder..
Jag ska dessutom överföra några filer, är dock inte riktigt säker på vilka.
Nöö men ja.Vilka exakta knappar är det man ska trycka på vid starten?
Jag kommer inte behöva några skivor senare? Windows o.s.v.? Jag är inte säker på att han har några skivor. Om jag då omformaterar och det visar sig att det är galet lopp..
Tacksam för svar.
Med varje dell (äldre modell) medföljer en så kallad: Master DVD/CD. Det du gör är att du går in på bios och väljer varifrån du vill att datorn ska starta. Oftast ligger detta i boot sequence eller dyl. Alltså start sekvens. Där ska du göra så att DVD/CD spelaren ligger på nummer ett. Det datorn gör nu är att den letar i cd spelaren för något som den kan starta från. Är cd skivan i så öppnar sig dells återställningsverktyg vilket du formaterar datorn ifrån.
På senare tid har dock dell börjat snåla till det, och gör istället ett litet program som gör att du kan bränna en master CD. Isåfall hittar du de under program, dell och sen skapa recovery disc eller någon i den stilen, går ej att missa. Finns varken de ena eller det andra så måste du ha en Windows CD och starta ifrån denna för att få igång verktyget för formatering. Försök alltså inte att formatera utan något operativsystem att instalera... för då blir din, och hans ångest stor.
Hoppas detta hjälper.
Angående dina fläktar, gör som jag, köp en fläktkontroll. Jag vrider en liten ratt när jag är inne på flashback och dyl, då kan jag seriöst höra bilarna utanför fönstret, så tyst går den. Mycket händig och smart liten uppgradering. Ska du ha elit versionen med fet "eyy mannen" LCD så kostar en sån runt 800 kr, men om du kan nöja dig med en icke elit som mig så kostar en sådan 220 kr på komplett.