2009-07-19, 18:06
Medlem
Flashen1961s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallabazz
Tack för svar!

Det syns ingenting i BIOS, bara hårddisken och floppy.

Saken är den att jag har satt in en helt ny läsare eftersom det var samma sak med den förra och jag trodde den var trasig, men nu är det fortfarande samma sak.

Det är IDE läsare, och 3 sladdar som går in i den. En liten, en avlång och en "mellan" (Hoppas ni förstår). Men det finns ett uttag på enheten som är tomt, vet ej om det ska vara något i den?
Har du satt din läsare i iDE-sladdens sista uttag?
Om den får ström via molex (4 pinnar) så är det ok.
Brukar även finnas att ansluta analogt ljud från läsare till moderkort men det fixas vanligen via ide-sladden.

Ang bios så kanske det är avstängt för andra enheter så kolla det.
Hd är det SATA? Isf prova även med att ta ur sladden och sen se om du kan hitta din läsare i bios när du fipplar runt där.
Citera
2009-07-19, 18:09
Medlem
Bobanys avatar
Jag har vista nu och försöker installera XP med en skiva, men det går inte, hur ska jag göra?
Citera
2009-07-19, 18:09
Medlem
wallabazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashen1961
Har du satt din läsare i iDE-sladdens sista uttag?
Om den får ström via molex (4 pinnar) så är det ok.
Brukar även finnas att ansluta analogt ljud från läsare till moderkort men det fixas vanligen via ide-sladden.

Ang bios så kanske det är avstängt för andra enheter så kolla det.
Hd är det SATA? Isf prova även med att ta ur sladden och sen se om du kan hitta din läsare i bios när du fipplar runt där.
Har löst problemet nu! Var bara tvungen att byta till "slave" på "DVD-enheten" och koppla den direkt efter hårddisken. Nu fungerar allting som det ska.

Tack för hjälpen iallafall!
Citera
2009-07-20, 00:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bobany
Jag har vista nu och försöker installera XP med en skiva, men det går inte, hur ska jag göra?

Vad är det som inte går då? Vad händer när du försöker och hur försöker du?
Citera
2009-07-20, 14:15
Medlem
Har precis köpt en HP Pavilion dv6-1100so där Win Vista Home Premium är installerat.
Tänkte installera Win XP. Uppstarten går bra ända fram tills den borde hitta en tidigare version av windows (men det gör den väl inte när Vista är installerat antar jag).
Hur som helst, istället för det när man får välja att man vill installera xp och sen välja vart nånstans man vill göra det och välja partition och sånt så får jag fram ett felmeddelande.

"Ett fel uppstod och Windows har stängts för att förebygga problem med din dator.

Om detta är första gången du ser detta meddelande, bör du starta om datorn. Om meddelandet visas igen, bör du utföra följande steg:

Kontrollera om datorn har några virus. Ta bort alla hårddiskar eller hårddiskstyrenheter som nyligen installerats. Kontrollera att hårddisken är korrekt konfigurerad och terminerad.
Kör CHKDSK /F för att kontrollera om hårddisken är skadad.
Starta sedan om datorn.

Teknisk information:
*** STOP: 0x0000007B (0xF78D2524, 0xC00000034, 0x00000000, 0x00000000)"

Har testat två olika skivor, så det är nog inte där problemet ligger.

All hjälp uppskattas.
Citera
2009-07-20, 14:45
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirShaManIX
Teknisk information:
*** STOP: 0x0000007B (0xF78D2524, 0xC00000034, 0x00000000, 0x00000000)
http://support.microsoft.com/kb/324103/sv

Kort sammanfattat: Skaffa SATA-driver så XP kan startas.

Lättast: Skrota XP och kör Vista som det är tänkt.
Citera
2009-07-20, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
http://support.microsoft.com/kb/324103/sv

Kort sammanfattat: Skaffa SATA-driver så XP kan startas.

Lättast: Skrota XP och kör Vista som det är tänkt.

Hur komplicerat kan det vara att skaffa en SATA-driver då?

Ladda hem, installera när Vista fortfarande ligger kvar? Eller ladda hem, bränna ut på skiva, trycka F6 och installera då?
Citera
2009-07-20, 19:28
Medlem
Andreasvbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirShaManIX
Hur komplicerat kan det vara att skaffa en SATA-driver då?

Ladda hem, installera när Vista fortfarande ligger kvar? Eller ladda hem, bränna ut på skiva, trycka F6 och installera då?
Inte riktigt. Du får göra en slipstream av en XP-skiva, GL. ^^

Har du tur kan du ändra AHCI till IDE i BIOS och sedan installera driver i XP och sedan byta tillbaka till AHCI-läge.

Klarar du det är det kanske lättare än att köra Vista, upp till dig.
Citera
2009-07-20, 21:55
Medlem
Har nyss införskaffat mig en ny laptop med Windows Wista Home 32. Har tänkt installera det på min stationära. Är väl inga risker med detz alltså att installera samma os på flera olika datorer? Vista i laptopen funkar väl fortfarande när jag har installerat med samma key på min stationära?
Citera
2009-07-20, 21:59
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soy Leche~
Har nyss införskaffat mig en ny laptop med Windows Wista Home 32. Har tänkt installera det på min stationära. Är väl inga risker med detz alltså att installera samma os på flera olika datorer? Vista i laptopen funkar väl fortfarande när jag har installerat med samma key på min stationära?

Det går inte att aktivera och kommer att sluta fungera efter 30 dagar.
Citera
2009-07-20, 22:09
Medlem
Tjena, jag har två 250gb hårddiskar som jag tänkte köra raid 1 på och sen installera windows vista. Har vista installerat på en av dom nu.
Hur går jag tillväga för att göra detta (har inte sysslat med raid förut)? Kan det finnas några nackdelar med att göra såhär (det är främst prestandaökningen jag är ute efter)?
Citera
2009-07-21, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Andreasvb
Inte riktigt. Du får göra en slipstream av en XP-skiva, GL. ^^

Har du tur kan du ändra AHCI till IDE i BIOS och sedan installera driver i XP och sedan byta tillbaka till AHCI-läge.

Klarar du det är det kanske lättare än att köra Vista, upp till dig.

Är det ungefär som att slipstreama in ett SP?

Så om jag kan ändra AHCI->IDE så behöver jag inte slipstreama in nånting alls?
Något som kan förstöras då?
Och om det skulle skita sig, kan jag bara köra en ren installation från en Vista-skiva då utan problem?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in