Jag har ögnat igenom FAQ och klistrade trådar, och kunde inte hitta något förbud mot att posta min frågeställning. Vänligen ta bort tråden om den trots detta strider mot någon regel. (Färsk i denna forumdel.)
Jag passar även på att be om ursäkt om jag ställer dumma frågor. Jag har sedan länge tappat koll på datorer och ny teknik överlag. Vänligen svara inte om frågeställningen irriterar dig.
Bakgrund:
Jag har en relativt ny laptop liggande, som jag funderar på att börja använda för att spela musik på min hifi-anläggning. Tanken är att koppla den till min NAS och till trådat nätverk, för att spela musikfiler (NAS, Tidal och Spotify). Med Foobar, JRiver och liknande. Och sedan köra output vidare via USB, till min hifi-USB-DAC och vidare till resten av min hifi-anläggning. En mycket "traditionell" lösning, med andra ord.
Laptopen i fråga är min gamla jobbdator, men mitt jobb vill inte ha tillbaka den. Och i stället för att slänga den och köpa en ny (dyr) laptop, så tänker jag att det vore mycket bättre att den kom till användning på nämnda vis. Det är en PC från Dell (alltså ej Mac). Jag tror att modellen är från 2013, och den är relativt bra spec:ad, även med dagens mått mätt (nypris låg runt 12-15 000 kr tror jag).
Laptopen är i nuläget konfigurerad så att den är helt "styrd" av min arbetsgivare. Jag kan inte avinstallera eller installera operativsystem och mjukvara, utan att den promptar på admin-lösenord. Min arbetsgivare är ett stort företag, med minutiös kontroll och övervakning av allt relaterat till datorer och IT.
Frågor:- Kan jag "blåsa ut" (lågnivåformatera eller dylikt) allt på denna laptop, och sedan installera nytt operativsystem och mjukvara, för att använda den som beskrivits ovan?
- Hur går jag i så fall bäst tillväga med detta?
- Kan jag, i samband med detta, även tillse att all övervakning/kontroll från min arbetsgivares sida försvinner?
Sort tack på förhand.