2017-01-28, 11:55
Medlem
Scinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
Korrupt iso? Ison korrekt skriven till stickan?
Prova stickan i en annan dator och se om den kan boota öht från den.

Jo det är det jag undrar också men som sagt så hittar jag ingen checksum för .iso filen och min andra dator har moderkortet lagt av på :/
Citera
2017-01-28, 12:00
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Scinner
Jo det är det jag undrar också men som sagt så hittar jag ingen checksum för .iso filen och min andra dator har moderkortet lagt av på :/
Hur skrev du ison till stickan?
Bara kopierade med filhanteraren? nåt ubuntu-kan-skriva-alla-iso-till-vadsomhelst? dd?
Citera
2017-01-28, 12:24
Medlem
Scinners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
Hur skrev du ison till stickan?
Bara kopierade med filhanteraren? nåt ubuntu-kan-skriva-alla-iso-till-vadsomhelst? dd?

Skrev den genom Mint's inbyggda usb-avbildningsskrivare.

Har sökt mig till att just Gigabyte Brix är kraftigt känsliga för bootable usb's så jag ska testa lite olika förslag som jag har sett.

Återkommer med resultat!
Citera
2017-01-28, 13:23
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Skrev den genom Mint's inbyggda usb-avbildningsskrivare.

Har sökt mig till att just Gigabyte Brix är kraftigt känsliga för bootable usb's så jag ska testa lite olika förslag som jag har sett.

Återkommer med resultat!
Dom usb-avbildningsskrivare jag har provat har aldrig funkat, oftast pga 4+Gb filer på fat32 filsystem.

Citera
2017-01-28, 13:32
Medlem
WeAreMotorheads avatar
Och du har ingen möjlighet att få låna någon annans dator med Windows? I så fall kan du ladda hem och köra Microsofts eget verktyg som skapar en W10 bootable USB.
Citera
2017-01-28, 15:13
Medlem
Citat:

har du kollat om där finns en katalog med boot filer på USB-minnet?

Med vänlig hälsning
t
Citera
2017-01-30, 11:39
Medlem
[HJÄLP] HP Pavillion. Skulle formatera dator från win10 till win7. Tog bort alla partioner skapade 1 ny primary. Win7 setup laddar och i moment extracting files hängde den sig på 0% och ett felmeddelande om att den inte kunde forsätta. Jag fick bryta strömmen på den och nu kan den inte hitta USB/CD boot i legacy läge. I UEFI Boot så står det fel 0F3 och det går bara boota EFI. Jag har följt alla stegen i HPs felsökning men inget funkar. Testat allt möjligt i BIOS men inget funkar.

Har jag bränt polarens dator? Nån som har någon ide? Tacksam för svar.
Citera
2017-02-07, 17:36
Medlem
vasaduellers avatar
"Blåsa ut" jobbdator och använda privat?? (Nybörjarfråga)

Jag har ögnat igenom FAQ och klistrade trådar, och kunde inte hitta något förbud mot att posta min frågeställning. Vänligen ta bort tråden om den trots detta strider mot någon regel. (Färsk i denna forumdel.)

Jag passar även på att be om ursäkt om jag ställer dumma frågor. Jag har sedan länge tappat koll på datorer och ny teknik överlag. Vänligen svara inte om frågeställningen irriterar dig.

Bakgrund:
Jag har en relativt ny laptop liggande, som jag funderar på att börja använda för att spela musik på min hifi-anläggning. Tanken är att koppla den till min NAS och till trådat nätverk, för att spela musikfiler (NAS, Tidal och Spotify). Med Foobar, JRiver och liknande. Och sedan köra output vidare via USB, till min hifi-USB-DAC och vidare till resten av min hifi-anläggning. En mycket "traditionell" lösning, med andra ord.

Laptopen i fråga är min gamla jobbdator, men mitt jobb vill inte ha tillbaka den. Och i stället för att slänga den och köpa en ny (dyr) laptop, så tänker jag att det vore mycket bättre att den kom till användning på nämnda vis. Det är en PC från Dell (alltså ej Mac). Jag tror att modellen är från 2013, och den är relativt bra spec:ad, även med dagens mått mätt (nypris låg runt 12-15 000 kr tror jag).

Laptopen är i nuläget konfigurerad så att den är helt "styrd" av min arbetsgivare. Jag kan inte avinstallera eller installera operativsystem och mjukvara, utan att den promptar på admin-lösenord. Min arbetsgivare är ett stort företag, med minutiös kontroll och övervakning av allt relaterat till datorer och IT.

Frågor:
  • Kan jag "blåsa ut" (lågnivåformatera eller dylikt) allt på denna laptop, och sedan installera nytt operativsystem och mjukvara, för att använda den som beskrivits ovan?
  • Hur går jag i så fall bäst tillväga med detta?
  • Kan jag, i samband med detta, även tillse att all övervakning/kontroll från min arbetsgivares sida försvinner?

Sort tack på förhand.
Senast redigerad av vasadueller 2017-02-07 kl. 17:43.
Citera
2017-02-07, 17:48
Medlem
GreenGreens avatar
Jag hade gjort det simpelt, köpt en SSD och uppgraderat datorn i samma veva och installerat OS på den nya disken.

Ha den gamla som reserv, eller koppla in sekundärt och blås den och använd som lagringsdisk.
Citera
2017-02-07, 17:50
Medlem
GreenGreens avatar
Det är en billig peng att få en några år gammal modell att kännas fräsch igen.
Citera
2017-02-07, 17:58
Medlem
vasaduellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenGreen
Jag hade gjort det simpelt, köpt en SSD och uppgraderat datorn i samma veva och installerat OS på den nya disken.

Ha den gamla som reserv, eller koppla in sekundärt och blås den och använd som lagringsdisk.
Tack för svar!!

Det sitter redan en SSD i den. Jobbet uppgraderade åt mig.

Så jag vill helst köra en riktig snikvariant, och behålla all hårdvara som den är.

Förr i tiden (när jag fortfarande hade någon form av koll) så kunde man lågnivå formatera från DOS, och på så sätt "blåsa ut" allt gammalt, utan att det lämnades några spår kvar. Går det fortfarande? Eller har det tillkommit nya "spärrar" av något slag?

(Om det inte går att göra på något annat sätt, så köper jag såklart ny SSD i stället.)
Citera
2017-02-07, 18:06
Medlem
https://partedmagic.com/

Du bootar upp från en usb sticka sen är det bara rensa därifrån. Går snabbt att köra en säker erase på en SSD, tar flera timmar på en gammal disk.

Dock kostar det 6 dollar eller nått, vill du inte betala kan du testa GParted som gör samma sak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in