2012-05-05, 12:41
Medlem
solopoetry.s avatar
Hejsan!

Jag har byggt en ny dator. I den datorn har jag 2 st vanliga mekaniska hårddiskar varav en av dem är en gammal hårddisk. Båda två är SATA. Jag har också en SSD-disk. Den gamla hårddisken innehöll en massa minnen, bilder m.m. som jag ville spara och där fanns också ett färdiginstallerat OS; Win 7.

I och med att jag hade ett nytt moderkort så var jag tvungen att installera OS'et igen och denna gången installerade jag det på SSD-disken så att det fanns dubbla OS.

Efter det överförde jag allting från den gamla hårddisken (minnen och sånt) till den andra hårddisken. Efter det ville jag göra mig av med alla partioner som fanns överallt så därför tänkte jag att jag skulle rensa allt från det gamla operativsystemet, jag tog bort allt genom att bota från Windows-cdskivan och där valde jag "Ta bort" på allt. (klantigt nog också alla mina minnen men det oroar jag mig inte för just nu).

När jag sedan skulle installera om Win 7 där jag vill ha det (på min SSD-disk) så gick det bra till sista steget där det säger att det inte kunde slutföras och att ingenting av installationen sparats.

Och där står jag utan OS. Hur ska jag göra för att få in Win 7 på min SSD-disk.

All hjälp uppskattas!
Citera
2012-05-05, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Simoar
Hej,
Jag har problem med min utforskare i Windows 7. Har sökt efter liknande problem här på fb. Men hittar ej.
Igår så slutade bara utforskaren fungerar. Den står bara och startar om utforskaren om och om igen. När jag startar om datorn kommer det upp igen och det är samma visa. Jag kan inte göra någonting på datorn. Har testat att starta datorn i felsäkert läge men det kommer upp där med.
Har skolarbete tills imorgon så är tacksam för hjälp!!

Har du en asus dator med deras cloudprogram installerat?
Citera
2012-05-05, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pragen
Har du en asus dator med deras cloudprogram installerat?

Nej jag har en Acer.
Citera
2012-05-05, 14:30
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Simoar
Nej jag har en Acer.
Om det är en bärbar så klicka på batteriet nere till höger vid klockan, och se till så att du inte har energitema Energisparläge valt där, för då plockas Aero bort automatiskt för att spara batteritid.
Citera
2012-05-05, 16:01
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Har dock inte detta problem. Men det låter som VLC orsakar detta i ditt fall. Har du provat med en version bakåt?
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Nej, jag har inte testat en tidigare version av VLC men jag är ganska säker på att det är ett Windowsrelaterat problem. Hela Windows går nämligen ner i "F11-läge", dvs. att även om jag tabbar mig ur VLC kan jag inte se aktivitetsfältet, flikarna i webbläsaren etc. Det kan ju i och för sig kanske vara någon inställning i CCC som orsakar detta.
Jag har nu testas två tidigare versioner av VLC men problemet kvarstår, därför antar jag att det är någon inställning i Windows (7) som strular. Jag hittar inga relevanta inställningar i CCC heller.
Citera
2012-05-05, 22:55
Medlem
spuuunits avatar
Lång startuptid - Även på ren ominstallation...

Jag har testat att göra en helt ren ominstall av Windows 7, men ett stage av startupen tar ändå ofantligt lång tid...

Det steget som jag talar om är detta: http://www.youtube.com/watch?v=s10z6HyfNP0 (0:13 - 0:24). För denna killen tar det 11 sekunder, och för mig tar detta smått över 50 sekunder. Dvs att den står och tuggar med hela Windowsflaggan uppe en väldigt lång stund. Som sagt så har jag testat på en helt ny Windows 7 installation, på en SSD dessutom, men detta steget tar ändå runt 50 sekunder... Dock efter detta så laddas Windows in och är klar för användning på ca 4 sekunder till.

Kan det bero på min BIOS kanske? Mitt moderkort är detta http://www.asus.com/Motherboards/AMD...us/M5A99X_EVO/.
Citera
2012-05-05, 23:00
Medlem
Har det alltid varit så?
Om du kopplar ur all extern/extra hårdvara, stöter du på samma problem då?
Citera
2012-05-05, 23:10
Medlem
spuuunits avatar
Vet inte om det varit så tidigare då jag köpt detta moderkortet nyligen. Sen så har jag ingen direkt extern hårdvara inkopplad utom mus & tangentbord.
Citera
2012-05-06, 00:04
Moderator
Arne.Ankas avatar
50sekunder själv ser jag knappt den loggan alls men prova att koppla bort precis ALLTING som inte behövs för windows ska laddas, blir det inte bättre så kan du prova att nollställa biosen ifall du har nån inställning som spökar till det.

Du har alla drivrutiner och sånt installerat?
Vilka program har du lagt in?
Har du gjort hastighetstest av ssd'n efter win laddat klart?
Vilken ssd har du och har du googlat efter vilka problem just den enheten brukar ha?
Citera
2012-05-06, 01:05
Moderator
Arne.Ankas avatar
Ibland när jag kör world of tanks(datorspel) i fönsterläge så stängs aero av och det händer aldrig när spelet startas upp utan när jag spelat en stund, idag hände det efter ~2 timmars spelande, oftast men inte alltid så kommer aero igång igen när spelet stängs av.
Varför stängs aero av bara så där ibland?
Citera
2012-05-06, 12:37
Medlem
spuuunits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
50sekunder själv ser jag knappt den loggan alls men prova att koppla bort precis ALLTING som inte behövs för windows ska laddas, blir det inte bättre så kan du prova att nollställa biosen ifall du har nån inställning som spökar till det.

Du har alla drivrutiner och sånt installerat?
Vilka program har du lagt in?
Har du gjort hastighetstest av ssd'n efter win laddat klart?
Vilken ssd har du och har du googlat efter vilka problem just den enheten brukar ha?

Jag provade att koppla bort allt utom strömsladden, och sen nollställde jag även BIOS helt. Dock när jag startade så tog det exakt lika lång tid som innan, exakt 53 sekunder.

I Windows så har jag alla drivrutiner installerade ja.
Jag provade att starta en helt nyinstallerad disk, så inga program installerade.
Hastighetstest har jag inte gjort, men har som sagt provat med en mekanisk disk med exakt samma resultat. För övrigt är den riktigt snabb, tex "Välkommen" skärmen hinner jag knappt se.
Jag har Corsair Force 3 120 GB, och har uppdaterat firmware på den till den senaste.

Vad kan det vara som spökar egentligen?
Citera
2012-05-06, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spuuunit
Jag provade att koppla bort allt utom strömsladden, och sen nollställde jag även BIOS helt. Dock när jag startade så tog det exakt lika lång tid som innan, exakt 53 sekunder.

I Windows så har jag alla drivrutiner installerade ja.
Jag provade att starta en helt nyinstallerad disk, så inga program installerade.
Hastighetstest har jag inte gjort, men har som sagt provat med en mekanisk disk med exakt samma resultat. För övrigt är den riktigt snabb, tex "Välkommen" skärmen hinner jag knappt se.
Jag har Corsair Force 3 120 GB, och har uppdaterat firmware på den till den senaste.

Vad kan det vara som spökar egentligen?

Plocka ur allt som du verkligen inte behöver, graffekort, extra diskar etc etc.. Kör så ren konfiguration som möjligt, testa även att plocka ur mus och tgb för att se om det hjälper.

Om det fortfarande går slött så pekar det på din SSD, kanske behöver windows några specialdrivers för att kunna dra igång den ordentligt?

En sak till, vilka SATAversioner stöds av moderkort samt disk? Kan du i BIOS / på disk eventuellt ställa in huruvida SATA2/3 ska användas så att de matchar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in