Flashback bygger pepparkakshus!
2015-11-01, 15:21
Medlem
Tydligen behövde man inte oroa sig så mycket för varken Kroatiens eller Serbiens senaste vapen

http://balkans.aljazeera.net/blog/na...-buvlje-pijace
Citera
2015-11-01, 15:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Ett självständigt RS är det enda logiska. Serberna har rätt att bestämma över sitt egna öde. Inte fan ska muslimer bestämma över dom.

Det börjar bli tjatigt att läsa samma gamla diskussioner, kan inte du och dina kompisar som du tjafsar med komma med något mer konstruktivt än att debattera RS:s eventuella självständighet. Ivanovic som representerar det serbiska folket i presidentrådet har sagt att han stödjer ett BiH i EU där RS ingår. Tills dagen kommer att en serbisk kandidat officiellt förespråkar ett självständigt RS i presidentrådet, då kan vi ta upp en seriös diskussion.
Citera
2015-11-01, 15:55
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UltrasSarajevo
Det börjar bli tjatigt att läsa samma gamla diskussioner, kan inte du och dina kompisar som du tjafsar med komma med något mer konstruktivt än att debattera RS:s eventuella självständighet. Ivanovic som representerar det serbiska folket i presidentrådet har sagt att han stödjer ett BiH i EU där RS ingår. Tills dagen kommer att en serbisk kandidat officiellt förespråkar ett självständigt RS i presidentrådet, då kan vi ta upp en seriös diskussion.

Jag tycker båda diskussionerna är lika relevanta. Bosnien är inte en funktionell stat, en upplösning av RS lär ske med hårt tvång mot serbernas vilja. Så därför är det också troligt att diskutera kring en eventuell självständighet.

Anledningen till det är att jag vill se hur bosniaker resonerar kring detta, varför låter de inte bara RS separera? Vad är de så rädda för? Är inte det rättvist så? Då får bosniakerna åtminstone självständighet från Belgrad och bosnieserberna slipper bli styrda av Sarajevo. Det var precis bosniakernas argument att lämna Ex-Yu, för att slippa bli styrda av Belgrad. Varför kan inte vi använda samma måttstock?

Tycker en diskussion av detta vore intressant och jag tycker att alla argument som har att göra med krigsbrott borde släppas direkt då jag anser att diskussionen bara kommer ingenstans i så fall.

Vi kan också diskutera att RS blir kvar inom Bosnien, men i så fall vilka ändringar bör ske för att landet ska fungera men samtidigt uppdelat i två entiteter och 3 folkgrupper. Ärligt talat så ser det nästan omöjligt ut, så jag tror på 3 alternativ:

1. RS får oberoende efter att EU misslyckas att få staten att fungera
2. Allting blir kvar som det är och Bosnien förblir dysfunktionellt i lång tid framöver, 20-30 år till
3. EU tvingar på RS att riva upp Dayton-avtalet. Bosnien förblir en nationalstat.
Citera
2015-11-01, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Jag tycker båda diskussionerna är lika relevanta. Bosnien är inte en funktionell stat, en upplösning av RS lär ske med hårt tvång mot serbernas vilja. Så därför är det också troligt att diskutera kring en eventuell självständighet.

Anledningen till det är att jag vill se hur bosniaker resonerar kring detta, varför låter de inte bara RS separera? Vad är de så rädda för? Är inte det rättvist så? Då får bosniakerna åtminstone självständighet från Belgrad och bosnieserberna slipper bli styrda av Sarajevo. Det var precis bosniakernas argument att lämna Ex-Yu, för att slippa bli styrda av Belgrad. Varför kan inte vi använda samma måttstock?

Tycker en diskussion av detta vore intressant och jag tycker att alla argument som har att göra med krigsbrott borde släppas direkt då jag anser att diskussionen bara kommer ingenstans i så fall.

Vi kan också diskutera att RS blir kvar inom Bosnien, men i så fall vilka ändringar bör ske för att landet ska fungera men samtidigt uppdelat i två entiteter och 3 folkgrupper. Ärligt talat så ser det nästan omöjligt ut, så jag tror på 3 alternativ:

1. RS får oberoende efter att EU misslyckas att få staten att fungera
2. Allting blir kvar som det är och Bosnien förblir dysfunktionellt i lång tid framöver, 20-30 år till
3. EU tvingar på RS att riva upp Dayton-avtalet. Bosnien förblir en nationalstat.

Egentligen så är situationen i Bosnien glasklar.

Övrigt så är det samma gamla skit diskussioner som alltid, 400 sidor + plus mer.
Senast redigerad av Klamdamp 2015-11-01 kl. 18:02.
Citera
2015-11-01, 23:00
Medlem
Herzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klamdamp
Egentligen så är situationen i Bosnien glasklar.

Övrigt så är det samma gamla skit diskussioner som alltid, 400 sidor + plus mer.

Jag försöker starta en ny diskussion men ena lägret gnäller hela tiden och upprepar samma skit dom också utan att tillföra något nytt än att gnälla om serbiska krigsbrott. Känns som om det är det enda dom kan komma med.
Citera
2015-11-03, 07:32
Medlem
FrozenFists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matrixxx
Att du är en känd serbhatare på forumet vet vi redan, vi vet dessutom att du är väldigt korkad och har inte mycket att svara på när någon som jag debatterar dig med saklig fakta.

Du får gärna visa på inlägg där du har presenterat "saklig fakta" när vi har debatterat. Sen kanske du ska tänka till en extra gång innan du kallar någon för korkade, när du är så trög att du inte veta vem som är Serbiens president.

Citat:
Faktum är lille turk-älskare att ni och era nazi vänner kroater först lyfte yxan emot det serbiska folket 41, inte tvärtom. Det var inte serbien och ryssland som skapade en oberoende stat och genomförde folkmord på 1,5 miljoner muslimer. När det gäller det senaste kriget var det inte heller serber som kallblodigt mördade en bosniak utanför en moske, det var en bosniak som mördade en serb utanför en kyrka, framför hans nygifte son. Det var också ni som med era ustasha partners brände ner hela sijekovac och dödade alla män och pojkar veckor innan själva kriget startade, så kom inte och säg att serber har startat någonting eller att de har dåliga intentioner för bosnien, för glöm inte att i bosnien bor det en stor del serber också inte bara turkälskare såsom du.

Som vanligt så är det alltid gåtor när ni bosniska ortodoxa ska argumentera. Jag har inte den blekaste aning om vad det du nämner skulle vara relevant för trådens topic då det hör till historierevisions och konspirationsteorier.

Citat:
Om du vill veta vem som blev lurad så blev vi alla det på ett sätt- men mest ni, för det var inte vi som ledde en separatistisk politik, det var ni med judens stöd i ryggen som separerade olagligt och startade 92. Ni hade också flest döda i slutändan, så jag undrar vem som blev utnyttjad, och du ser idag att ni har lika mycket kontroll över er stat som albaner har över kosovo, det är ni som är marionetter. Jag kan inte förstå sådana bosniska muslimer som du, du älskar turkiet trots att de turkiska osmanerna dödade din gammel gammel gammel ... far och knullad hans fru och endå älskar du de samma personerna som gjorde det, som mördade ditt och mitt folk, för vi är samma. Du hatar serbien men bor i ett historiskt sett serbiskt land, och du pratar serbiska. Sorgligt

Se där igen. Har absolut inget med tråden att göra, bara din drömmar.

Citat:
Serbien med vucic är verkligen väldigt illa idag, fast om det är sant att gåvan av ryssland tagits emot bugar jag för premiären, för det vi kommer få är verkligen inget o leka med. Redan nu har serbien fortfarande den starkaste armen på balkan, om du inte tror mig kan du kolla upp det, plus att de har en stor serber i bosnien som gärna ställer upp emot turkar som du.
Ett nytt krig är verkligen det sista jag eller någon av oss vill, vi vill bara försvara oss, precis som 41 och precis som under hela senaste kriget.

Nu är jag inte orolig för fem öre över Serbiens "mäktiga" och gudabenådade militär. För är ni lika värdelösa som ni har varit historiskt och under senaste kriget så kommer det vara en "Walk in the park" för oss. Jag är mer orolig för att omvärlden ska få för sig igen, att göra det stora misstaget, med att belöna serbiska terrorister genom ett vapenembargo mot Bosnien och beröva oss rättigheten till att försvara vårt historiska land och gränser.

Citat:
Vill ni dock ge er in i krig hoppas jag ni vet vad s-300 raketer är som vi kommer få utav våra bröder i öst http://missilethreat.wpengine.netdna...00-550x288.jpg

https://www.youtube.com/watch?v=4YGaq8QW0x4

Ps. 1:36 2:10 2:32

Nemoj se s vatrom igrati druze

Cool video, care moj! Älskar militära videoklipp på antika vapen. Jag ger klippet 4/5 cevapa.
Citera
2015-11-03, 12:50
Medlem
bernad_laws avatar
Ge fan i att diskutera moderatorsåtgärder, vad som är OT eller inte avgörs av modsen. /Mod
Citera
2015-11-03, 13:06
Medlem
SvenAhlbins avatar
Frågan är väl om Nato nu skyndar på processen med att ta in Bosnien i gemenskapen som man gör med Montenegro om nu Serbien och RS närmar sig Ryssland

Citat:
Although it had been conducting membership talks with Montenegro for five years, NATO has decided to once again postpone the country’s admission. In a baffling display of short-sightedness, key European capitals are willing to expose not only Montenegro but also neighboring Bosnia and Macedonia to Russia’s opportunism, risking potential regional instability.

http://www.balkaninsight.com/en/blog...to-the-balkans
Citera
2015-11-03, 13:45
Bannlyst
Största bosniska partiet är ett islamistiskt parti.

Blev lite förvånad när jag fick reda på det, för jag trodde inte att bosniaker var särskilt religiösa.
Citera
2015-11-03, 14:53
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marko93
Största bosniska partiet är ett islamistiskt parti.

Blev lite förvånad när jag fick reda på det, för jag trodde inte att bosniaker var särskilt religiösa.
SDA är motsvarande kristdemokraterna i Sverige dvs konservativt när det kommer till kulturella, sociala och moraliska frågor. SDA har även katolska medlemmar så det hade varit väldigt märkligt om det nu var ett islamistiskt parti..

Nu har det varit så att SDP(socialdemokrater) har varit den största partiet efter valet 2010 men SDA lovade en massa som många trodde på och röstade för deras parti, därav blev dom största partiet efter valet 2014, men ingenting har förändrats. SDA kommer tappa röster nästa val garanterat då dom speciellt Bakir Izetbegovic har upprört sina väljare då det inte sker någon förändring.

Finns inte en enda parti som förespråkar Sharia lagar så tror nog att Bosnien är långt ifrån att bli något islamist land.
Senast redigerad av Tvrtko 2015-11-03 kl. 14:57.
Citera
2015-11-04, 14:05
Medlem
matrixxxs avatar
Någon som kommer ifrån den förut kallade "herceg bosna", undrar hur tänker är där, är de lojala mot bosnien eller finns banovina hrvatska ideen kvar? Såg detta videoklippet https://www.youtube.com/watch?v=rLGlqYcyX94
som är sen 2 år tillbaka dock där ser man en kroat o jag undrar om detta är typiskt kroater i bih? Besöker själva östra delen utav RS så vet inte hur läget ser ut, tror jag såg en undersökning för ett tag sen att majoriteten utav kroater i bih skulle vilja ha tillbaka sin lilla herceg bosna
Citera
2015-11-07, 14:36
Medlem
FrozenFists avatar
Någon som är insatt i bosniskt partipolitik och vet ifall det finns något parti som helhjärtat kämpar för en återförening mellan Bosnien och Sandzak?

Med tanken på att Serbien återigen verkar vara på krigsstigen och inte speciellt intresserade av fred och stabilitet i regionen, hade det varit skönt med en "fri" passage till närmsta allierade, dvs. Kosovo och Albanien. Eftersom albanerna i Kosovo har varit flitiga och lyckat ta tillbaka sitt land och bli självständiga hade det varit, ur Bosniens perspektiv, strategiskt viktigt att ha den passagen.

Har även under de senaste dagarnas nyhetsrapportering om valet i Turkiet, där Erdogan och hans parti, lyckats kamma hem en överraskande stort valseger med majoriteten av platserna i parlamentet, funderat på hur det kan påverka Bosnien och dess invånare. Jag personligen tror att Erdogans storseger kan gynna Bosnien väldig mycket och hoppas på ett bättre samarbete och kanske (förhoppningsvis) till och med union-liknande samarbete.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in