Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Han Slavko som vi diskuterade innan, verkligen jätte synd om honom och hans fru och ungar, men hans folk - som var lite äldre vid tidpunkten år 1992 - var med i Jasenovac lägret och mördade och torterade serber, romer, bosniaker och de kroater som var antifascister. Men detta förnekar ni alla, minnet är kort på Balkan.
Man minns bara 1991-1992, den skit som Kroatien har ställt till med, och även bosniska muslimer - är bortglömt. Serber kan inte ha råkat ut för folkmord enligt er, ni som har gaddat ihop er, endast de stackars muslimerna och kroaterna är offer. Gubben, historian startade inte sommaren 1991 eller våren 1992 - den sträcker sig längre än så.
Tyvärr fick någon oskyldig civil i Vukovar och i Bosanska Krajina, betala för Jasenovac, när de nalkades hämnd efter att Tito var ute ur bilden. Men exempelvis Vukovar, var bara en fis i rymden, jämfört med vad Kroatien och Ustasa ställde till med några årtionden innan 1991-1995.
Man minns bara 1991-1992, den skit som Kroatien har ställt till med, och även bosniska muslimer - är bortglömt. Serber kan inte ha råkat ut för folkmord enligt er, ni som har gaddat ihop er, endast de stackars muslimerna och kroaterna är offer. Gubben, historian startade inte sommaren 1991 eller våren 1992 - den sträcker sig längre än så.
Tyvärr fick någon oskyldig civil i Vukovar och i Bosanska Krajina, betala för Jasenovac, när de nalkades hämnd efter att Tito var ute ur bilden. Men exempelvis Vukovar, var bara en fis i rymden, jämfört med vad Kroatien och Ustasa ställde till med några årtionden innan 1991-1995.
Jag kan ofta störa mig på bosniakiska nationalister, men det finns en enorm skillnad mellan den genomsnittlige bosniakiske och serbiske nationalisten som du demonstrerar här. Hur stora skäl bosniaken än finner till att hata serber så har han serber i sitt liv som kommer i vägen för hatet. Han har goda serbiska vänner, grannar, släktingar, kollegor. Han har många exempel på serber som stred för hans land under kriget som han inte kan glömma bort. Och så klart några som fortsätter strida för deras gemensamma land på fotbollsplanen. Det ska bosniaken vara tacksam för, då det inte finns mycket på denna jord som är värre än att vara en serbisk nationalist.
Jag vet inte om jag stör mig mer på de serbiska nationalisternas mytomani eller på deras "kategoriska" sätt att resonera. Det är främst dessa två egenskaper som gör den serbiska nationalismen så farlig.
Människor ljuger av många olika skäl. Men de flesta av oss tycker att det är fel att ljuga och skäms när någon kommer på oss. För serbiska nationalister är lögner ett godkänt verktyg i kampen för allt som gynnar det serbiska. En person som ljuger är inte äcklig i deras ögon som han är i andras, han är bara smart. Dessa personer kan ena stunden försöka förneka eller förminska något krigsbrott för att i andra stunden erkänna det och håna offren. Nästa dag återgår de till att förneka och förminska. Det allra vidrigaste exemplet på mytomani som jag har sett på senare tid är en användare i den här tråden som har flera konton där han låtsas tillhöra olika folkgrupper för att smutskasta dem. Han har ett konto där han tidigare har låtsats vara bosniak, samt ett där han har låtsats vara alban. Han har även låtsats vara iranier av någon anledning, troligen som en "smart" skenmanöver.
Den här mytomanin kan göra det överraskande svårt att känna igen en serbisk nationalist när man träffar honom/henne i det verkliga livet. De kan vara väldigt trevliga mot dig och t.om. gilla dig på riktigt, samtidigt som de fortsätter snacka skit om ditt folk när du inte är med. De kan gilla dig precis som de gillar en person som Slavko, men känner ingen empati för dig när det blir dags att hämnas något bonduppror som slogs ner för 200 år sedan i någon annan del av Balkan.
Det är det som jag menar med kategoriskt tänkande. För den serbiska nationalisten är det serbiska folkets fiender en enda stor massa som sträcker sig över tid och rum. Hittar man inte förövaren så duger en person från samma etniska grupp lika bra att hämnas på. Kommer man inte åt någon av dom för stunden så går det lika bra att straffa någon annan av sina eviga fiender om tillfälle ges. Därför kan man börja prata om Jasenovac som en ursäkt för Srebrenica t.ex. Och därför kan man ens komma på tanken att hämnas på ett folk för något som gjordes av ett annat folk för flera hundra år sen. Och hur många gånger man än hämnas så är det aldrig nog, för minnet förblir lika färskt i varje ny generation.
Det här är nog saker som de flesta här är medvetna om, men jag var så irriterad att jag var tvungen att skriva av mig lite.
Senast redigerad av Magnanimity 2013-10-23 kl. 13:43.
Senast redigerad av Magnanimity 2013-10-23 kl. 13:43.