2013-10-23, 13:39
Medlem
Magnanimitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Messial
Han Slavko som vi diskuterade innan, verkligen jätte synd om honom och hans fru och ungar, men hans folk - som var lite äldre vid tidpunkten år 1992 - var med i Jasenovac lägret och mördade och torterade serber, romer, bosniaker och de kroater som var antifascister. Men detta förnekar ni alla, minnet är kort på Balkan.

Man minns bara 1991-1992, den skit som Kroatien har ställt till med, och även bosniska muslimer - är bortglömt. Serber kan inte ha råkat ut för folkmord enligt er, ni som har gaddat ihop er, endast de stackars muslimerna och kroaterna är offer. Gubben, historian startade inte sommaren 1991 eller våren 1992 - den sträcker sig längre än så.

Tyvärr fick någon oskyldig civil i Vukovar och i Bosanska Krajina, betala för Jasenovac, när de nalkades hämnd efter att Tito var ute ur bilden. Men exempelvis Vukovar, var bara en fis i rymden, jämfört med vad Kroatien och Ustasa ställde till med några årtionden innan 1991-1995.

Jag kan ofta störa mig på bosniakiska nationalister, men det finns en enorm skillnad mellan den genomsnittlige bosniakiske och serbiske nationalisten som du demonstrerar här. Hur stora skäl bosniaken än finner till att hata serber så har han serber i sitt liv som kommer i vägen för hatet. Han har goda serbiska vänner, grannar, släktingar, kollegor. Han har många exempel på serber som stred för hans land under kriget som han inte kan glömma bort. Och så klart några som fortsätter strida för deras gemensamma land på fotbollsplanen. Det ska bosniaken vara tacksam för, då det inte finns mycket på denna jord som är värre än att vara en serbisk nationalist.

Jag vet inte om jag stör mig mer på de serbiska nationalisternas mytomani eller på deras "kategoriska" sätt att resonera. Det är främst dessa två egenskaper som gör den serbiska nationalismen så farlig.

Människor ljuger av många olika skäl. Men de flesta av oss tycker att det är fel att ljuga och skäms när någon kommer på oss. För serbiska nationalister är lögner ett godkänt verktyg i kampen för allt som gynnar det serbiska. En person som ljuger är inte äcklig i deras ögon som han är i andras, han är bara smart. Dessa personer kan ena stunden försöka förneka eller förminska något krigsbrott för att i andra stunden erkänna det och håna offren. Nästa dag återgår de till att förneka och förminska. Det allra vidrigaste exemplet på mytomani som jag har sett på senare tid är en användare i den här tråden som har flera konton där han låtsas tillhöra olika folkgrupper för att smutskasta dem. Han har ett konto där han tidigare har låtsats vara bosniak, samt ett där han har låtsats vara alban. Han har även låtsats vara iranier av någon anledning, troligen som en "smart" skenmanöver.

Den här mytomanin kan göra det överraskande svårt att känna igen en serbisk nationalist när man träffar honom/henne i det verkliga livet. De kan vara väldigt trevliga mot dig och t.om. gilla dig på riktigt, samtidigt som de fortsätter snacka skit om ditt folk när du inte är med. De kan gilla dig precis som de gillar en person som Slavko, men känner ingen empati för dig när det blir dags att hämnas något bonduppror som slogs ner för 200 år sedan i någon annan del av Balkan.

Det är det som jag menar med kategoriskt tänkande. För den serbiska nationalisten är det serbiska folkets fiender en enda stor massa som sträcker sig över tid och rum. Hittar man inte förövaren så duger en person från samma etniska grupp lika bra att hämnas på. Kommer man inte åt någon av dom för stunden så går det lika bra att straffa någon annan av sina eviga fiender om tillfälle ges. Därför kan man börja prata om Jasenovac som en ursäkt för Srebrenica t.ex. Och därför kan man ens komma på tanken att hämnas på ett folk för något som gjordes av ett annat folk för flera hundra år sen. Och hur många gånger man än hämnas så är det aldrig nog, för minnet förblir lika färskt i varje ny generation.

Det här är nog saker som de flesta här är medvetna om, men jag var så irriterad att jag var tvungen att skriva av mig lite.
Senast redigerad av Magnanimity 2013-10-23 kl. 13:43.
Citera
2013-10-23, 14:55
Medlem
Ett mycket bra inlägg från dig Magnanimity.

Citat:
Ursprungligen postat av Magnanimity

Det allra vidrigaste exemplet på mytomani som jag har sett på senare tid är en användare i den här tråden som har flera konton där han låtsas tillhöra olika folkgrupper för att smutskasta dem. Han har ett konto där han tidigare har låtsats vara bosniak, samt ett där han har låtsats vara alban. Han har även låtsats vara iranier av någon anledning, troligen som en "smart" skenmanöver.

Det roliga är att jag för några dagar sedan skrev:

"Jag har märkt att det finns ett ganska stort antal serber här på forumet som ofta utger sig för att vara bosniaker, albaner och ibland även svenskar och påstår sig tala i deras intresse. En del nekar till att de är serber medan andra faktiskt har gjort vissa medgivanden. Mycket fulspel från er serber."

Och nu kan jag liksom du noterat den här användaren som låtsas var det ena och det andra för att smutskasta oss bosnier och albaner. Har du sett hans posthistorik?

Det är en form av mytomani av sällan skådat slag som genast får mig att tänka på serben Dobrica Cosic berömda citat:

Jag har varit med ett tag och jag märker hela tiden nya konton som går ut på att systematiskt smutskasta bosnier och albaner och det behövs väl ingen Einstein för att lista ut vem det är som gör så. Det är självklart mycket tråkigt då det inte går att föra en seriös diskussion om vår region.
Citera
2013-10-23, 16:04
Medlem
Messials avatar
Tror du att den kroatiska nationalisten är snällare och gulligare än den serbiska?

Snälla rara, se om kroaternas stall också, och titta på detta folks historia och på all skit som kroaterna har ställt till med.
Jasenovac skedde inte för och 200 år sedan, och det var inte heller en liten sak.

Kroaternas dröm var säkert att Tito skulle hypnotisera den serbiska befolkningen, och få anhöriga till offer i Jasenovac samt övriga folket, att glömma att detta folkmord någonsin hade inträffat. Men de serbiska folket kände till historian, och de var bara en tidsfråga innan hämnden skulle inträffa.

Jag stödjer inte folkmord och mord på civila, men blir arg när ser att man tycker de var fel att mörda civila kroater i Kroatien och i Bosnien och Hercegovina - men ingen säger att de var fel att mörda alla serber som fördes till Jasenovac. Vad är detta? Är de skillnad på folk och folk? Varför, varför är kroaterna och Ustasa stämplade som gullegrisar? Tudman var inte bättre än Milosevic, de var båda nationalister, och Tudman gav kroater i Hercegovina vapen - och i sin tur skapades HVO - och man torterade och avrättade muslimer i Hercegovina, och Kroatien fick inte några sanktioner alls emot sig, folket i Zagreb kunde leva livet och gå till arbetet varje dag - utan att nationen fick något straff, eller att de blev några konsekvenser. Man hör aldrig muslimer fördöma Tudman eller HVO, all energi och tid går ut på att hata serber och Serbien.

Titta på en annan sak också, nationalistiska kroater föredrar idag muslimer framför serber, trots att man hade ihjäl bosniaker i lägret också. Varför känner ni muslimer ingen sympati för bosniakerna som fanns i Jasenovac?

Jag tror så här, eran historia började sommaren 1991 (kroaternas) och de bosniska muslimernas historia började våren 1992. Allt ont som har drabbat serberna skall förglömmas och förträngas, sopas under mattan.
Dock skall Vukovar kommas ihåg för all framtid, belägringen utav Sarajevo, belägringen utav Dubrovnik, Srebrenica och exempelvis händelserna i Nordvästra Bosnien och Hercegovina.
Om en serb fick sätta livet till under kriget, de senaste, så skall vederbörande inte ens kommas ihåg eller uppmärksammas. De serber som avrättades utav bosniaker och kroater, skall tydligen glömmas bort, som om de aldrig har existerat. Ni kommer säga någonting annat, men de är uppenbart.

De lidande som serber har fått genomleva i historien, de senaste 100 åren exempelvis, skall behandlas enligt följande "Ser inget, hör inget, säger inget". De enda som är offer är muslimer och kroater.

Tänker dra mig ur denna diskussion, men vet att ni kommer fortsätta hata serber, även utan min närvaro. Ni kommer alltid in på serber, exempelvis inom idrottssammanhang.
Denna tråd är också som krigsförbrytartribunalen i Haag, den är partisk. Redan på förhand är de bestämt att en folkgrupp skall straffas, även om de andra folkgrupperna har icke rent mjöl i sin påse.

Tänker exempelvis på Naser Oric, Alija Izetbegovic (som dog innan kallelsen till Haag), Franjo Tudman (kom aldrig till Haag utav samma anledning som Izetbegovic), Ante Gotovina och andra filurer.

Citat:
Jag kan ofta störa mig på bosniakiska nationalister, men det finns en enorm skillnad mellan den genomsnittlige bosniakiske och serbiske nationalisten som du demonstrerar här. Hur stora skäl bosniaken än finner till att hata serber så har han serber i sitt liv som kommer i vägen för hatet. Han har goda serbiska vänner, grannar, släktingar, kollegor. Han har många exempel på serber som stred för hans land under kriget som han inte kan glömma bort. Och så klart några som fortsätter strida för deras gemensamma land på fotbollsplanen. Det ska bosniaken vara tacksam för, då det inte finns mycket på denna jord som är värre än att vara en serbisk nationalist.

Jag vet inte om jag stör mig mer på de serbiska nationalisternas mytomani eller på deras "kategoriska" sätt att resonera. Det är främst dessa två egenskaper som gör den serbiska nationalismen så farlig.

Människor ljuger av många olika skäl. Men de flesta av oss tycker att det är fel att ljuga och skäms när någon kommer på oss. För serbiska nationalister är lögner ett godkänt verktyg i kampen för allt som gynnar det serbiska. En person som ljuger är inte äcklig i deras ögon som han är i andras, han är bara smart. Dessa personer kan ena stunden försöka förneka eller förminska något krigsbrott för att i andra stunden erkänna det och håna offren. Nästa dag återgår de till att förneka och förminska. Det allra vidrigaste exemplet på mytomani som jag har sett på senare tid är en användare i den här tråden som har flera konton där han låtsas tillhöra olika folkgrupper för att smutskasta dem. Han har ett konto där han tidigare har låtsats vara bosniak, samt ett där han har låtsats vara alban. Han har även låtsats vara iranier av någon anledning, troligen som en "smart" skenmanöver.

Den här mytomanin kan göra det överraskande svårt att känna igen en serbisk nationalist när man träffar honom/henne i det verkliga livet. De kan vara väldigt trevliga mot dig och t.om. gilla dig på riktigt, samtidigt som de fortsätter snacka skit om ditt folk när du inte är med. De kan gilla dig precis som de gillar en person som Slavko, men känner ingen empati för dig när det blir dags att hämnas något bonduppror som slogs ner för 200 år sedan i någon annan del av Balkan.

Det är det som jag menar med kategoriskt tänkande. För den serbiska nationalisten är det serbiska folkets fiender en enda stor massa som sträcker sig över tid och rum. Hittar man inte förövaren så duger en person från samma etniska grupp lika bra att hämnas på. Kommer man inte åt någon av dom för stunden så går det lika bra att straffa någon annan av sina eviga fiender om tillfälle ges. Därför kan man börja prata om Jasenovac som en ursäkt för Srebrenica t.ex. Och därför kan man ens komma på tanken att hämnas på ett folk för något som gjordes av ett annat folk för flera hundra år sen. Och hur många gånger man än hämnas så är det aldrig nog, för minnet förblir lika färskt i varje ny generation.

Det här är nog saker som de flesta här är medvetna om, men jag var så irriterad att jag var tvungen att skriva av mig lite.
Senast redigerad av Messial 2013-10-23 kl. 16:10.
Citera
2013-10-23, 16:31
Medlem
Citat:

Titta på en annan sak också, nationalistiska kroater föredrar idag muslimer framför serber, trots att man hade ihjäl bosniaker i lägret också. Varför känner ni muslimer ingen sympati för bosniakerna som fanns i Jasenovac?

Tänker dra mig ur denna diskussion, men vet att ni kommer fortsätta hata serber, även utan min närvaro. Ni kommer alltid in på serber, exempelvis inom idrottssammanhang.
Denna tråd är också som krigsförbrytartribunalen i Haag, den är partisk. Redan på förhand är de bestämt att en folkgrupp skall straffas, även om de andra folkgrupperna har icke rent mjöl i sin påse.

Bosniaker mördades inte i Jasenovac, endast om de var kommunister/antifascister, som med kroaterna. Förresten, hur kommer det sig? Varför mördades inte bosniakerna i samma utsträckning som serberna?

Vill inte skriva om denne "Messial" utan ni får själva skaffa er en uppfattning av denna användare, ta er tid att gå igenom dennes inlägg så kommer ni att få uppfattning av hur psykiskt störd denne människa är, eller om man vill vara lite finurlig kan man säga vilken tvättäkta serb han är. Bra att du utträder ur diskussionen, tillbaka till grottan du på något sätt hittade ut ur.
Citera
2013-10-23, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvrtko
Tror du svenskar föredrar en svensk liknande Muslimovic eller en neger från Afrika?

Enda orsaken för du föredrar svarta istället för en bosnier är på grund av hans efternamn.
Jag som svensk föredrar utan tvivel en svenskliknande Muslimovic framför en neger från afrika. Jag tror att negers genetik är en större och mer skadande faktor än religionen islam.

Citat:
Ursprungligen postat av Numm3r3
Bosniaker mördades inte i Jasenovac, endast om de var kommunister/antifascister, som med kroaterna. Förresten, hur kommer det sig? Varför mördades inte bosniakerna i samma utsträckning som serberna?
För att Ustaša såg Bosniakerna som "ariska" islamiserade kroater medan serberna sågs som icke ariska och svartmuskiga. Det är helt korrekt att serberna är mer svartmuskiga, jag har läst att serber är cirka 10% turkar genetiskt jämfört med bosniaker som endast är 1.5% turkar genetiskt.
Senast redigerad av werdasz 2013-10-23 kl. 17:14.
Citera
2013-10-23, 17:41
Medlem
lastpasss avatar
Förts och främst var Jasenovac en bluff precis som den påhittade förintelsen

Till och med Tito visste att det var bluff och vägrade ställa upp några besök till blufflägret, så även Påven

http://voiceofserbia.org/content/pope-will-not-visit-jasenovac-until-truth-established

http://www.croatianhistory.net/etf/pec.html
Citera
2013-10-23, 17:50
Medlem
Magnanimitys avatar
Citat:
Kroaternas dröm var säkert att Tito skulle hypnotisera den serbiska befolkningen, och få anhöriga till offer i Jasenovac samt övriga folket, att glömma att detta folkmord någonsin hade inträffat. Men de serbiska folket kände till historian, och de var bara en tidsfråga innan hämnden skulle inträffa.

Jag stödjer inte folkmord och mord på civila, men blir arg när ser att man tycker de var fel att mörda civila kroater i Kroatien och i Bosnien och Hercegovina - men ingen säger att de var fel att mörda alla serber som fördes till Jasenovac. Vad är detta? Är de skillnad på folk och folk? Varför, varför är kroaterna och Ustasa stämplade som gullegrisar? Tudman var inte bättre än Milosevic, de var båda nationalister, och Tudman gav kroater i Hercegovina vapen - och i sin tur skapades HVO - och man torterade och avrättade muslimer i Hercegovina, och Kroatien fick inte några sanktioner alls emot sig, folket i Zagreb kunde leva livet och gå till arbetet varje dag - utan att nationen fick något straff, eller att de blev några konsekvenser. Man hör aldrig muslimer fördöma Tudman eller HVO, all energi och tid går ut på att hata serber och Serbien.

Varför kan du inte förstå att det inte duger som en ursäkt för serbiska krigsbrott, hur vidrigt det än var? Det som skedde under andra världskriget överstiger det som skedde på 90-talet i både skala och brutalitet. Det som serberna (och andra) i NDH fick utstå var obeskrivligt hemskt. Men det ger er inte rätt att "hämnas" på oskyldiga kroater och bosniaker bara för att de råkar tillhöra samma etniska grupp. Tänk på att många av dom som våldtogs, torterades, tvingades bort från sina hem eller mördades under 90-talet var antifascister eller ättlingar till antifascister. Serber massmördade muslimer under samma period, innebär det att muslimer har rätt att hämnas på oskyldiga serber?

Det är klart att alla offer ska uppmärksammas, minnas och hedras. Men man kan inte använda dem som ursäkt för sin egen grupps brott.
Citera
2013-10-23, 20:28
Medlem
ZmajOdBosnes avatar
Citat:
Varför kan du inte förstå att det inte duger som en ursäkt för serbiska krigsbrott, hur vidrigt det än var? Det som skedde under andra världskriget överstiger det som skedde på 90-talet i både skala och brutalitet. Det som serberna (och andra) i NDH fick utstå var obeskrivligt hemskt. Men det ger er inte rätt att "hämnas" på oskyldiga kroater och bosniaker bara för att de råkar tillhöra samma etniska grupp. Tänk på att många av dom som våldtogs, torterades, tvingades bort från sina hem eller mördades under 90-talet var antifascister eller ättlingar till antifascister. Serber massmördade muslimer under samma period, innebär det att muslimer har rätt att hämnas på oskyldiga serber?

Det är klart att alla offer ska uppmärksammas, minnas och hedras. Men man kan inte använda dem som ursäkt för sin egen grupps brott.

Det ligger i den serbiska folksjälen att ljuga så mycket att nästkommande generation tror att det är sanning.

Osmanerna lämnar Balkan = serberna begår folkmord på bosniaker i Bosnien & Sandzak,

Österrike-Ungern förklarar krig mot serberna = serberna begår folkmord på bosniaker i Bosnien & Sandzak.

Tyskland invaderar Serbien = serberna begår folkmord på bosniaker i Bosnien & Sandzak.

Bosnien förklarar självständighet genom demokratiska val = serberna skapar nästan 10 gånger större dödsoffer (varav 83% av samtliga dödade civila var bosniaker) i Bosnien än vad fallit liv i Kroatien, Slovenien året tidigare.

Vart ligger logiken i det hela?
Citera
2013-10-23, 23:04
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Du vet själv att majoriteten utav de där 1,2 miljarderna klassas som utvecklingsstörda eller som mongolider, då exempelvis de afrikanska muslimernas IQ ligger på ca 60.
Det roliga är att somalierna jag känner är mycket smartare än vad du är och bidrar mer till Sverige än vad du någonsin kommer göra. En av deras farsor arbetade till och med för Tito under Jugoslavien.

Citat:
Lite utanför ämnet nu, men du har säkert hört talats om katastroferna gällande båtar vid Lampedusa i Italien. Muslimerna har noll kunskap gällande båtar, säkerhet och hur mycket folk man kan trycka in i en båt - de kan inte ens simma.
Så du påstår att bosniska muslimer inte kan simma för de är just muslimer?

Citat:
Nej du, dina 1,2 miljarder är till största del kvantitet - och inte kvalitet. Bland kristna föds i snitt två barn, välutvecklade och med normalbegåvning och IQ som klassas som normalt.
Anledningen till att de finns så många muslimer är för att somaliska kvinnor "skiter" ut 8 ungar i snitt, tänk dig 1 000 somaliska kvinnor och sedan räkna hur mycket människor de blir om varje får ut 8 ungar - som sedan kristna, de som muslimer kallar för "otrogna", antingen förväntas hjälpa på plats i Afrika eller i ett land som Sverige. Mata bidrag, gratis vård, gratis skola (till ingen nytta, då dessa enligt resultat inte klarar godkänt i kärnämnen) och annat som värdfolket själva får bekosta för sina egna del.
Ja syrier/assyrer är så jävla utvecklad folk. Kolla på Södertälje tex den staden kommer gå om New York en dag.

Citat:
Som "jedigovna" sa, vem fasiken bryr sig om vad MENA tycker om Serbien? Hahahaha. Dessa människor som lever i öken eller grottor, och vars kalender ligger 800 år efter, kan se om sin egna kultur och sina egna länder - innan de uttalar sig om Serbien. Ett land, och en stad som Belgrad, som är New York för Bagdad eller Kabul. För och inte tala om Gaza eller Västbanken.
Varför jämför du inte Belgrad med städer som Dubai,Dhoa eller Abu Dhabi. Belgrad suger k*k jämfört med dom städerna.

Citat:
Vad har han gjort mot muslimerna? Fråga en etnisk svensk idag, från t ex Svenskarnas parti eller Sverigedemokraterna, om Milosevic och hans medarbetare agerade fel? Du vet själv att ni muslimer inte ligger på topplistan hos dessa. Inte heller hos alla PK-iter, dessa är bara programerade och rädda för och bli kallade för rasister - eller göra fel. Där har vi en nackdel hos många etniska svenskar, de är rädda och handlingsförlamade när de gäller att stoppa sin egna undergång och folkmordet på sitt egna folk.
Det är inte i Svenskarnas parti eller SDs intresse om vad man ska tycka om Milosevic agerande.

Citat:
Som om Kroatien var ett oskyldigt litet lamm i krigen, man slapp sanktioner endast för att man hade mamma Tyskland bakom sig, landet som styr Europa. Snälla måla inte upp detta land som oskyldigt eller som en gullegris.
Han Slavko som vi diskuterade innan, verkligen jätte synd om honom och hans fru och ungar, men hans folk - som var lite äldre vid tidpunkten år 1992 - var med i Jasenovac lägret och mördade och torterade serber, romer, bosniaker och de kroater som var antifascister. Men detta förnekar ni alla, minnet är kort på Balkan.
Men du skriver ju det själv idiot fan. De dödade kroaterna också!

Citat:
Man minns bara 1991-1992, den skit som Kroatien har ställt till med, och även bosniska muslimer - är bortglömt. Serber kan inte ha råkat ut för folkmord enligt er, ni som har gaddat ihop er, endast de stackars muslimerna och kroaterna är offer. Gubben, historian startade inte sommaren 1991 eller våren 1992 - den sträcker sig längre än så.

Tyvärr fick någon oskyldig civil i Vukovar och i Bosanska Krajina, betala för Jasenovac, när de nalkades hämnd efter att Tito var ute ur bilden. Men exempelvis Vukovar, var bara en fis i rymden, jämfört med vad Kroatien och Ustasa ställde till med några årtionden innan 1991-1995.
Alltid roligt när en serb ska snacka historia när serb inte kan historia själv. Du tycker att Jasenovac som var styrd av ustase var en bra anledning för serberna att börja mörda bosniska civiler?

Varför drar du inte upp Foca massakern? Det är nåt ni alltid ignorerar.

Citat:
Hur många mördades i Vukovar? 200 personer? I Bosnien och Hercegovina 100 000, om inte mindre? De sägs ju att 10 000, eller lite mindre, mördades i Srebrenica - och ca 10 000 (blev faktiskt förvånad över den ganska "låga" siffran, vid minnesdagen utav belägringen utav Sarajevo och muslimernas fiffiga idé gällande en röd stol för alla omkomna muslimer i Sarajevo) - kvar finns alltså 80 000 mördade i övriga delar utav landet. Hur många fick sätta livet till i Bosanska Krajina? Upp nu med korrekta siffror, inte något i stil med "Vi har 250 000 anledningar att hata er" - när Västvärldens kameror är riktiga mot en bosnisk arena eller något idrottsevenemang i landet. Visa källor på att 10 000 fick sätta livet till i Srebrenica, någon neutral källa. Inte någon amerikansk eller någon källa från EU.
Men en neutral källa är väl en serbisk källa från din sida då eller?

Citat:
Ursprungligen postat av jedigovna
Men det är ju just det jag menar. I slutändan handlar det om vad man själv känner sig som, så vilka är dessa nationalister att påstå annat? Så istället för att upprepa det jag redan skrivit så kan du väl ta och presentera dessa bevisen jag förmodar att du har på att bosnienserber/kroater egentligen är etniska bosniaker, som du påstår?
Det här känns som en evig cirkel. Man ger ut källor, diskuterar lite/mycket sen försvinner serben och kommer tillbaks. Säger inte att du kommer göra det men det nåt man har tröttnat på. Kan du inte kolla dom 100 länkarna/källorna som finns tex i Bosniska ursprung tråden eller Serber & kroater - invandrade i Bosnien? tråden. Sen kan du gå igenom hela denna tråd för källor som det säkert finns gott om. Just nu har jag inte tid att gräva upp allt på grund av skola men kanske gör det någon dag då jag är ledig.
Senast redigerad av Tvrtko 2013-10-23 kl. 23:06.
Citera
2013-10-23, 23:09
Medlem
Tvrtkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av werdasz
Jag som svensk föredrar utan tvivel en svenskliknande Muslimovic framför en neger från afrika. Jag tror att negers genetik är en större och mer skadande faktor än religionen islam.
Där ser man. Jag skiter fullständigt i att svenskarna tycker så men så är det bara.
Citera
2013-10-23, 23:15
Medlem
självklart föredrar man som svensk en vit sekulär muslim framför en ickemuslimsk neger.
Citera
2013-10-23, 23:50
Medlem
Magnanimitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Det är en form av mytomani av sällan skådat slag som genast får mig att tänka på serben Dobrica Cosic berömda citat:

Jag har varit med ett tag och jag märker hela tiden nya konton som går ut på att systematiskt smutskasta bosnier och albaner och det behövs väl ingen Einstein för att lista ut vem det är som gör så. Det är självklart mycket tråkigt då det inte går att föra en seriös diskussion om vår region.

Var kommer det där citatet ifrån? Tänkte på det, men var inte säker på vilken kontext det skrevs i.

Det är tråkigt att det är så svårt att föra normala diskussioner och de här ultranationalisterna får oss alla att se ut som ociviliserade grottmänniskor. Det kan vara väldigt svårt att inte sjunka till samma nivå när en provokation verkligen träffar rätt.

Det vidriga med serbiska nationalisters propagandataktik är att de inte bara försöker förminska brotten som serber har gjort sig skyldiga till, de försöker främst smutskasta de andra sidorna. Det de allra helst vill är att kunna erkänna och hylla alla brott och samtidigt få resten av världen med sig. Beter man sig som dom så hjälper man dom och bidrar till att skada bilden av sin egen grupp.

Jag tyckte att det var lite jobbigt när den här användaren som jag har talat om låtsades vara en bosniak. Nu tycker jag istället synd om serberna.

Citat:
Ursprungligen postat av ZmajOdBosne
Det ligger i den serbiska folksjälen att ljuga så mycket att nästkommande generation tror att det är sanning.

Osmanerna lämnar Balkan = serberna begår folkmord på bosniaker i Bosnien & Sandzak,

Österrike-Ungern förklarar krig mot serberna = serberna begår folkmord på bosniaker i Bosnien & Sandzak.

Tyskland invaderar Serbien = serberna begår folkmord på bosniaker i Bosnien & Sandzak.

Bosnien förklarar självständighet genom demokratiska val = serberna skapar nästan 10 gånger större dödsoffer (varav 83% av samtliga dödade civila var bosniaker) i Bosnien än vad fallit liv i Kroatien, Slovenien året tidigare.

Vart ligger logiken i det hela?

Jag håller delvis med. Att säga att det är en del av den serbiska folksjälen är inte rättvist mot folk som Jovan Divjak eller Zvjezdan Misimovic t.ex. Jag ser det snarare som en infektion i den serbiska samhällskroppen.
Senast redigerad av Magnanimity 2013-10-23 kl. 23:57.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in