2009-09-17, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunrise01
Bara Kosovoalbaner och albaner i Makedonien som använder sig utav det utrycket då, ok tack..
Kosovoalbaner för det mesta.
2009-09-17, 13:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.R.R
Serbiska och bosniska är till 99 procent samma, det är dialekten

Skitsnack. Bosniska, kroatiska och serbiska ar tre olika sprak och aven erkanda som tre olika sprak.

Tycker att den absolut snyggaste dialekten fran omradet ar den som talas i Dalmatien. Men sen har ju de sa pass manga egna ord att det nastan kan kallas for ett sprak for sig.
2009-09-17, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malmon
Tråkigt att jag inte fick något svar på "kroat-frågan"

PS: kan återigen påpeka att jag inte har något emot er bosniaker då jag inte ens ser er som muslimer. De få extremister hyser jag självklart agg mot men majoriteten av bosniaker verkar som sagt vara väldigt sekulariserade/"europeiska" och islam verkar knappast vara vardag för de flesta bosniakerna, liksom iranierna.

1) Vi ar muslimer och det gar inte att pa det sattet jamfora oss med iranierna. Det ar inte manga bland oss som skulle saga att de ar ateister eller ickemuslimer. Vi ar "vasterlandska" inte pga att vi forsoker anpassa oss till Sverige utan pga vi ar just sana. Hade vi velat ge upp islam hade vi kunnat gora det for lange sen och darmed aven slippa bli utsatta for folkmord av fanatiska kristna. Vi har betalat ett hogt pris for att fa behalla var religion och vi kunde inte bry oss mindre om vad korkade islamofober pa ena sidan och fanatiska talibaner pa andra sidan anser om oss. That's it.

2) Bosniakerna och kroaterna har aldrig tidigare krigat mot varandra. Enda konflikten mellan oss varade under ca ett ar i det senaste kriget. Och det gallde inte hela Bosnien utan framst Hercegovina och vissa delar av mellersta Bosnien. Dar ar hatet mellan bosniaker och kroater fortfarande stor, du tog Mostar som exempel. I andra omraden i Bosnien och Kroatien hyser man inte sa stor agg gentemot varandra, mest pga historiska omstandigheter. Sa det handlar inte om nagon medveten strategi har pa forumet utan om faktiska omstandigheter.
2009-09-17, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheSpecialOne
Skitsnack. Bosniska, kroatiska och serbiska ar tre olika sprak och aven erkanda som tre olika sprak.

Tycker att den absolut snyggaste dialekten fran omradet ar den som talas i Dalmatien. Men sen har ju de sa pass manga egna ord att det nastan kan kallas for ett sprak for sig.
3 olika språk som i de 3 länderna alla förstår. Det är bara dialekten som är skillnaden och vissa ord uttalas annorlunda.
Slovenska däremot är ett språk som ingen i dessa länder förstår fullt ut.
2009-09-17, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.R.R
Serbiska och bosniska är till 99 procent samma, det är dialekten som är olika.
Håller med krylliska är riktigt fult och är efterblivet.

Alla jag har stött har sagt att serbokroatiska är ett finare språk än albanska.

1. Ungerska
2. Albanska
3. Portugisiska

dessa 3 är det fulaste enligt min och jag stött på dem i olika former.

Tack för din åsikt. Men vad har detta med ämnet att göra?
2009-09-20, 02:41
Bannlyst
Citat:

Läs och lär..

https://www.flashback.org/showpost....81&postcount=4

Med andra ord det mesta som talas där nere kommer från storserbiskan..

Att ni har låneord från turkiskan ändrar inte på faktan att serbiska och bosniska är två helt olika språk. Det är bara en politisk grej då Bosnien har blivit ett självständigt land. Innan talade ni "serbokroatiska" (som var serbiska i grunden). Så det ni talar idag är en dialekt av serbiskan.

Så oavsett dialekt kommer den från serbiskan..

Dessutom var benämnigen "serbokroatiska" också politiskt då språket talades av både serber och kroater så blev det "serbokroatiska", men språket kommer från första början från serbiskan.
Senast redigerad av leon666 2009-09-20 kl. 02:59.
2009-09-20, 02:53
Medlem
Lord Ashfords avatar
Citat:
1) Vi ar muslimer och det gar inte att pa det sattet jamfora oss med iranierna. Det ar inte manga bland oss som skulle saga att de ar ateister eller ickemuslimer. Vi ar "vasterlandska" inte pga att vi forsoker anpassa oss till Sverige utan pga vi ar just sana. Hade vi velat ge upp islam hade vi kunnat gora det for lange sen och darmed aven slippa bli utsatta for folkmord av fanatiska kristna. Vi har betalat ett hogt pris for att fa behalla var religion och vi kunde inte bry oss mindre om vad korkade islamofober pa ena sidan och fanatiska talibaner pa andra sidan anser om oss. That's it.

Fler och fler lämnar arabreligionen islam och inser att någon gud inte finns. Och Du, tala inte för alla bosniaker. Med åtmistone lite innanför pannbenet så inser man att religion = skitsnack. Men visst är det lättare att tillbe Jebus och Allan än att lära sig mer om naturen och dess komplexa processer? Aloha Snackbar på dig din räv.
Senast redigerad av Lord Ashford 2009-09-20 kl. 02:56.
2009-09-20, 02:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lord Ashford
Fler och fler lämnar arabreligionen islam och inser att någon gud inte finns. Med åtmistone lite innanför pannbenet så inser man att religion = skitsnack. Men visst är det lättare att tillbe Jebus och Allan än att lära sig mer om naturen och dess komplexa processer? Aloha Snackbar på dig din räv.

Är det verkligen så? att tex bosniaker överger sin tro? ser en hel del bosniaker i förorterna till Göteborg där man medvetet klär sig som talibaner med utväxt skägg och lakan som klädsel. Kanske en tillfällighet men bara en tanke.
2009-09-20, 02:59
Medlem
Lord Ashfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leon666
Läs och lär..

https://www.flashback.org/showpost....81&postcount=4

Med andra ord det mesta som talas där nere kommer från storserbiskan..

Att ni har låneord från turkiskan ändrar inte på faktan att serbiska och bosniska är två helt olika språk. Det är bara en politisk grej då Bosnien har blivit ett självständigt land. Innan talade ni "serbokroatiska" (som var serbiska i grunden). Så det ni talar idag är en dialekt av serbiskan.

Så oavsett dialekt kommer den från serbiskan..

"Bre" mannen leen. Ni grundade hela världen.
2009-09-20, 03:02
Medlem
Lord Ashfords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leon666
Är det verkligen så? att tex bosniaker överger sin tro? ser en hel del bosniaker i förorterna till Göteborg där man medvetet klär sig som talibaner med utväxt skägg och lakan som klädsel. Kanske en tillfällighet men bara en tanke.

En hel del? Aldrig sett nåt liknande själv. Skulle det förekomma så är det givetvis nackskott som gäller. Fast sen finns det svenskar som konverterat till Islam och leker värsta wahabbisterna so you never know.
2009-09-20, 03:03
Bannlyst
Citat:
"Bre" mannen leen. Ni grundade hela världen.

Bre är numera ett internationellt begrepp och du kan idag höra det överallt. I musikvideos och alla älskar denna populära benämning.

Men Lord ashford, har jag fel någonstans? Det finns ju bevis, svart på vitt att det vi i forna Jugoslavien talar är en grammatik som Vuk Karadzics har skapat. Och vad är han? Inte var han en kroat eller bosniak, han var en serb. Från första början klassades det som serbiska, därefter blev det "serbokroatiska" just av den simpla anlednigen.

Försvara inte the special one nu jag skrev bara som det är. Och även du talar säkert serbiska egenntligen
2009-09-20, 03:03
Bannlyst
Citat:
En hel del? Aldrig sett nåt liknande själv. Skulle det förekomma så är det givetvis nackskott som gäller. Fast sen finns det svenskar som konverterat till Islam och leker värsta wahabbisterna so you never know.

Är du bosniak??

Och ja dessa taliban/bonsiaker finns och varenda gång jag ser dem tror jag de skall dra upp rocken och vara fulla med sprängmedel invirade runt kroppen.
Senast redigerad av leon666 2009-09-20 kl. 03:06.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in