2010-01-14, 09:42
Medlem
Savoys avatar
Jag kan bara hålla med, heyhey.

Slutsatsen bör bli att du läser ett asiatiskt språk om du är särskilt intresserad av respektive land och dessutom seriös. Annars låt hellre bli.
Att nöja sig med ett-två år (på heltid!) gör dig möjligen till en attraktion i form av kvällens clown vid affärsmiddagen med kineser/japaner/koreaner, men ingen de kan förhandla seriöst med. Känner personligen folk som blivit bra på kinesiska eller japanska efter att ha studerat ett par terminer och sedan bott 3-4 år i landet. Där någonstans börjar det tydligen ta sig...och dessa personer är språkbegåvade.
Citera
2010-01-14, 10:19
Medlem
För min del är det just det där jag velar över..

Planerar att "lära mig" franska, tyska och ev italienska under de kommande fyra åren.
Men är dessutom väldigt intresserad av Japan.. kulturen, språket, naturen etc.. allt är otroligt fascinerande..
Så vad gör man?

Lägga en till två timmar per dag på japanskan samtidigt som jag studerar de andra språken?
Vad kan man isf efter det? Typ ingenting?

Läste någonstans att folk som lärt sig kanji glömmer bort tecken om de inte fortsätter läsa på japanska.. Usch, vad besvärligt..
Citera
2010-01-14, 10:46
Medlem
Savoys avatar
Om du fortfarande är ung, väldigt intresserad av Japan och CSN är din vän skulle jag rekommendera att du lägger all energi på japanskan nu. Det är snarare de andra språken du nämner som du kan studera in lite halvslött varje dag när du får tid över. Dessutom har du bättre inlärningskapacitet nu när du är ung, vilket du kommer att behöva.

Se till att komma till Japan så snabbt du kan, senast ett år efter att du börjar plugga språket.

Som sagt, var beredd att verkligen satsa hårt på det!
Citera
2010-01-14, 14:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Man kan väl också flika in att 5-10 år är en väldigt kort tid egentligen, hinner nog inte hända så mycket på så kort tid.

Vi kan väl enas om följande: "Bäst" och enklast är att lära sig tyska och/eller franska bra.

Ett smart alternativval är att lära sig europeiska språk som inte så många kan men där behovet kan förväntas öka/kvarstå; polska, italienska, br. portugisiska.

Se upp med språk där utbudet verkar överträffa efterfrågan. Spanska, ryska och arabiska ligger i riskzonen om man inte vill jobba med invandring. Alla tre kan dock vara bra inom exportsektorn, alltså inom försäljning.

Asiatiska språk: Var medveten om hur enormt lång tid det tar att lära sig språken. Japanska är det klart rimligaste att lära sig av dessa och uppfyller med god marginal de fyra krav vi har ställt upp hittills!
-Talas av 130 miljoner väldigt rika människor
-Få svenskar är -bra- på japanska
-Sverige handlar mycket med Japan åt båda hållen (Toyota-H&M)
-Få japaner kan andra språk än japanska

Har spekulerat lite i det där, som du nämner så är det en hel del som läser språken och då framförallt spanska. Men hur bra kan dom språket egentligen? känns som en hel del hoppar på en kurs och läser 1 år bara för att det ser bra ut på pappret

Jag menar ska du jobba med språk så förväntar dom sig minst en kandidatexamen dvs 3 års heltidsstudier, hur många är det som har det?

Mvh
Citera
2010-01-14, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter.gillberg
Har spekulerat lite i det där, som du nämner så är det en hel del som läser språken och då framförallt spanska. Men hur bra kan dom språket egentligen? känns som en hel del hoppar på en kurs och läser 1 år bara för att det ser bra ut på pappret

Jag menar ska du jobba med språk så förväntar dom sig minst en kandidatexamen dvs 3 års heltidsstudier, hur många är det som har det?

Mvh

Du har en väldigt bra poäng där. Däremot finns det väl antagligen (och nu gissar jag bara) en viss korrelation mellan hur många som läser ett språk och hur många som kan det bra. Kanske ändå inte fullständigt - jag skulle tro att många läser bara lite spanska, medan de som t.ex. ger sig i kast med ryska verkligen är motiverade. Däremot är väl ändå antalet som läser spanska så stort att det ändå finns relativt många som kan bra spanska.

OT, men jag brukar ibland undra över språkundervisningen. Jag känner en kvinna som till sitt yrke är lärarinna i franska, och då hon talar franska vill jag bara gråta Att accenten är hemsk kan jag ta, men alla grammatikfel hon gör! Hur ska hennes elever kunna lära sig franska då hon själv inte kan det?
Citera
2010-02-24, 00:53
Medlem
menvafans avatar
Ta er samman nu språkrunkare!

Lär dig det språk du är intresserad av! Om du inte är väldigt intresserad av landet eller kulturen i fråga kommer du aldrig kunna behärska språket tillräckligt bra för att använda det i arbetslivet.
Jag har lärt mig i princip flytande spanska och jag skulle aldrig byta den mot kinesiska, arabiska eller ryska. De andra må vara större språk men vad fan gör det mig, jag är rätt ointresserad av länderna och kommer med största sannolikhet inte vilja arbeta där. Däremot skulle jag passa på Ericsson i Mexico!
Citera
2010-02-24, 16:25
Medlem
__carls avatar
Att lära sig ryska av karriärsmässiga skäl är kanske inte så smart. Faktum är att det går rätt dåligt för Ryssland nu, till skillnad mot för vad många svenskar tycks tro när de pratar om "framtidslandet" och om hur smart det är att köpa ryska aktier. Så kanske man kunde resonera för några år sedan, men efter finanskrisen ser det inte särskilt ljust ut längre.
Citera
2010-02-25, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av __carl
Att lära sig ryska av karriärsmässiga skäl är kanske inte så smart. Faktum är att det går rätt dåligt för Ryssland nu, till skillnad mot för vad många svenskar tycks tro när de pratar om "framtidslandet" och om hur smart det är att köpa ryska aktier. Så kanske man kunde resonera för några år sedan, men efter finanskrisen ser det inte särskilt ljust ut längre.

Ryska har och kommer alltid att vara ett otroligt bra språk att kunna.
Ryssland är världens största land och ryska är språket i många av grannländerna.

Att det går sämre för Rysslands ekonomi just nu är ganska orelevant.
Citera
2010-02-25, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av menvafan
Ta er samman nu språkrunkare!

Lär dig det språk du är intresserad av! Om du inte är väldigt intresserad av landet eller kulturen i fråga kommer du aldrig kunna behärska språket tillräckligt bra för att använda det i arbetslivet.
Jag har lärt mig i princip flytande spanska och jag skulle aldrig byta den mot kinesiska, arabiska eller ryska. De andra må vara större språk men vad fan gör det mig, jag är rätt ointresserad av länderna och kommer med största sannolikhet inte vilja arbeta där. Däremot skulle jag passa på Ericsson i Mexico!

Mjo det finns gott om språkrunkare. Det finns färre som verkligen tar tummen ur röven och sätter sig ner och pluggar någon timme varje dag och verkligen lär sig språket.
Citera
2013-01-29, 16:19
Medlem
Leafdrops avatar
Vilket språk är eftertraktat just nu?

Tjenare
Har tagit tummen ur röven nu och ska börja lära mig ett nytt språk.
Kommer använda mig utav Rosetta Stone, funderar nu bara vilket språk jag ska välja. Var inne först på grekiska, men efter en tankeställare så är kroatiska inom räckhåll med.

Vilket språk anser ni är lättast/kommer ha nytta utav att lära sig, bortsett från engelska/tyska/spanska.

OBS, håller detta funderar jag på att arbeta inom turism eller dylikt!
Citera
2013-01-29, 16:27
Medlem
Hoeglunds avatar
Lättast vet jag väl inte om det är, men skulle jag lära mig ett nytt språk skulle det bli mandarin
Citera
2013-01-29, 16:33
Bannlyst
Portugisiska ska vara enkelt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här