2010-01-13, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter.gillberg
Du verkar vara riktigt kunnig på ämnet, du har möjligtvis inte lust att dela med dig lite mer av dina kunskaper? Om man vill jobba internationellt och plussa på sina meriter, vilket/vilka språk bör man då kunna? inom vilka språk finns det störst jobbmöjligtheter?

En del borde jag väl kunna om det här, det är mitt yrke

Om man ser på språk ur en nyttosynpunkt kan man nästan göra en matematisk uträking av
- hur många talar språket,
- hur många svenskar kan språket,
- hur intensiva kontakter har svenskar med de som talar språket.

Det som alltid förvånar mig i den svenska debatten är att ca 99% bara tycks titta på den första av dessa tre. Som jag skrev, visst talar många människor i världen spanska, men det finns också relativt många svenskar som lärt sig spanska och våra kontakter med Latinamerika är, åtminstone ännu, rätt begränsade. Mandarin är förstås ett stort språk, men också där är nyttan i Sverige rätt begränsad. Arabiska är inte heller ett så bra val - inte så stora kontakter med Sverige, och det finns numera tiotusentals araber i Sverige som talar flytande svenska och arabiska, och dem kan vi aldrig konkurera med då det gäller arabiska kunskaper. Sedan är som sagt engelska ett språk som nästan alla svenskar kan.

Med andra ord, de tre språk som jag inte skulle rekommendera åt någon att läsa om man vill bygga på sin CV är engelska, spanska och arabiska. Kinesiska kan vara bra att kunna, men nyttan är nog mindre än många tror.

Tyska är fortfarande ett mycket viktigt språk. Även om tyskarna blir bättre på engelska betyder det inte att de vill prata engelska. Om två företag konkurerar om en stor tysk kund och det ena skickar representanter som talar engelska och det andra representanter som talar tyska så kan jag nog nästan garantera vilket företag tyskarna gäller. Italienska är kanske än ännu större fördel, nästan inga svenskar talar italienska och ändå är Italien en av våra större handelspartners. Rysslands ekonomi motsvarar inte dess folkmängd, men om tio år kan det vara annorlunda. Speciellt italiensk och ryska ser jag alltså som språk som verkligen kan vara en fördel då man söker jobb. Sedan ska vi inte glömma att polska är ett språk som i Europa är ungefär lika stort som spanska, att Polen ligger mycket nära Sverige, och att nästan inga svenskar kan polska.
Citera
2010-01-13, 13:21
Medlem
Savoys avatar
Bra skrivet, JeanLuc.

För den som vill veta mer om kontakterna Sverige har med ett visst land inom näringslivet kan man kolla dessa sidor:
http://www.swedishtrade.se/sv/vara-kontor/

Ett ännu enklare sätt att kolla behovet är att skriva in respektive språk som sökord i någon jobbdatabas.

"Hur många svenskar kan egentligen språket?" är också något man ska tänka över noggrant. Att kanske en miljon svenskar har gamla skolkunskaper i tyska eller franska betyder inte att de kan förhandla på språket eller konkurrera med någon som verkligen behärskar det.
Citera
2010-01-13, 13:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
En del borde jag väl kunna om det här, det är mitt yrke

Om man ser på språk ur en nyttosynpunkt kan man nästan göra en matematisk uträking av

Det som alltid förvånar mig i den svenska debatten är att ca 99% bara tycks titta på den första av dessa tre. Som jag skrev, visst talar många människor i världen spanska, men det finns också relativt många svenskar som lärt sig spanska och våra kontakter med Latinamerika är, åtminstone ännu, rätt begränsade. Mandarin är förstås ett stort språk, men också där är nyttan i Sverige rätt begränsad. Arabiska är inte heller ett så bra val - inte så stora kontakter med Sverige, och det finns numera tiotusentals araber i Sverige som talar flytande svenska och arabiska, och dem kan vi aldrig konkurera med då det gäller arabiska kunskaper. Sedan är som sagt engelska ett språk som nästan alla svenskar kan.

Med andra ord, de tre språk som jag inte skulle rekommendera åt någon att läsa om man vill bygga på sin CV är engelska, spanska och arabiska. Kinesiska kan vara bra att kunna, men nyttan är nog mindre än många tror.

Tyska är fortfarande ett mycket viktigt språk. Även om tyskarna blir bättre på engelska betyder det inte att de vill prata engelska. Om två företag konkurerar om en stor tysk kund och det ena skickar representanter som talar engelska och det andra representanter som talar tyska så kan jag nog nästan garantera vilket företag tyskarna gäller. Italienska är kanske än ännu större fördel, nästan inga svenskar talar italienska och ändå är Italien en av våra större handelspartners. Rysslands ekonomi motsvarar inte dess folkmängd, men om tio år kan det vara annorlunda. Speciellt italiensk och ryska ser jag alltså som språk som verkligen kan vara en fördel då man söker jobb. Sedan ska vi inte glömma att polska är ett språk som i Europa är ungefär lika stort som spanska, att Polen ligger mycket nära Sverige, och att nästan inga svenskar kan polska.

Grymt bra svar, riktigt intressant försöker själv för tillfället att bestämma mig för vilka språk jag ska lära mig framöver då jag inom ett halvår börjar studera till tolk/översättare. Har bestämt mig för att det ena språket ska blir ryska så där lyckades jag att välja rätt i alla fall , dock var jag inne på arabiska som andra språk så där får jag nog ta och tänka om

Kan man dra slutsattsen att inget språk är onödigt att kunna om man är villig att jobba utanför Sverige? jag menar när ett företag skriver på ett kontrakt så vill dom ju vara insatta i vad det är dom ger sig in på och då kan det ju vara fördelaktigt att konversera med sitt första språk. Sen så är det ju faktist ganska få "privatpersoner" som pratar såpass bra engelska att dom klarar sig på den i affärssammanhang.

Får man fråga vad det är du jobbar med?
Citera
2010-01-13, 13:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Bra skrivet, JeanLuc.

För den som vill veta mer om kontakterna Sverige har med ett visst land inom näringslivet kan man kolla dessa sidor:
http://www.swedishtrade.se/sv/vara-kontor/

Ett ännu enklare sätt att kolla behovet är att skriva in respektive språk som sökord i någon jobbdatabas.

"Hur många svenskar kan egentligen språket?" är också något man ska tänka över noggrant. Att kanske en miljon svenskar har gamla skolkunskaper i tyska eller franska betyder inte att de kan förhandla på språket eller konkurrera med någon som verkligen behärskar det.

Åååh perfekt!
Citera
2010-01-13, 13:33
Medlem
Kalasjnikovs avatar
Citat:

[...]

[...]

Tyska är fortfarande ett mycket viktigt språk. Även om tyskarna blir bättre på engelska betyder det inte att de vill prata engelska. Om två företag konkurerar om en stor tysk kund och det ena skickar representanter som talar engelska och det andra representanter som talar tyska så kan jag nog nästan garantera vilket företag tyskarna gäller.

[...]
Och där kan vi på sätt och vis sluta oss till fyra faktorer, nämligen,
- hur benägna folk är att använda andra språk (engelska i synnerhet)
Kan ta ett exempel som ligger nära till hands. Jag har en kollega som jobbat med att sälja komponenter till olika länder. När det gällde fransktalande länder (Frankrike och några länder i Afrika) var det väldigt strikt att allt skulle göras på franska. Ibland godkändes engelska under förhandlingarna, men dokumentationen skulle vara på franska.

Känner för övrigt igen det där med tyskan, då jag själv varit sporadiskt involverad i ett projekt i Tyskland. Granska ritningar där all text är på tyska var en upplevelse. I synnerhet för mig som inte kan tyska övht.

Så hur högt folk värderar sitt eget språk är en faktor som ska vägas in tycker jag. Vad jag vet är engelska som arbetsspråk ofta accepterat i Kina trots att kinesernas engelskakunskaper i allmänhet är väldigt bristfälliga. Har många kollegor som jobbar eller har jobbat i Kina. Ingen av dem kan mandarin.
Senast redigerad av Kalasjnikov 2010-01-13 kl. 13:35.
Citera
2010-01-13, 14:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peter.gillberg
Grymt bra svar, riktigt intressant försöker själv för tillfället att bestämma mig för vilka språk jag ska lära mig framöver då jag inom ett halvår börjar studera till tolk/översättare. Har bestämt mig för att det ena språket ska blir ryska så där lyckades jag att välja rätt i alla fall , dock var jag inne på arabiska som andra språk så där får jag nog ta och tänka om

Kan man dra slutsattsen att inget språk är onödigt att kunna om man är villig att jobba utanför Sverige? jag menar när ett företag skriver på ett kontrakt så vill dom ju vara insatta i vad det är dom ger sig in på och då kan det ju vara fördelaktigt att konversera med sitt första språk. Sen så är det ju faktist ganska få "privatpersoner" som pratar såpass bra engelska att dom klarar sig på den i affärssammanhang.

Får man fråga vad det är du jobbar med?

Kul att höra att du gillade mitt svar! Tror att jag inte berättar om mitt jobb, det är nämligen aningen speciellt så det skulle vara nästan samma sak som att lägga ut mitt riktiga namn - men det har med språk att göra Medan jag studerade jobbade jag faktiskt som översättare lite vid sidan av, roligt jobb!

Alla språk kan förstås vara nyttiga, vad jag skrev tidigare är ju ur ett svenskt perspektiv. Om du vet att du vill arbeta i ett visst land/område så är förstås språket/språken där det viktigaste.
Citera
2010-01-13, 14:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalasjnikov
Och där kan vi på sätt och vis sluta oss till fyra faktorer, nämligen,
- hur benägna folk är att använda andra språk (engelska i synnerhet)
Kan ta ett exempel som ligger nära till hands. Jag har en kollega som jobbat med att sälja komponenter till olika länder. När det gällde fransktalande länder (Frankrike och några länder i Afrika) var det väldigt strikt att allt skulle göras på franska. Ibland godkändes engelska under förhandlingarna, men dokumentationen skulle vara på franska.

Känner för övrigt igen det där med tyskan, då jag själv varit sporadiskt involverad i ett projekt i Tyskland. Granska ritningar där all text är på tyska var en upplevelse. I synnerhet för mig som inte kan tyska övht.

Så hur högt folk värderar sitt eget språk är en faktor som ska vägas in tycker jag. Vad jag vet är engelska som arbetsspråk ofta accepterat i Kina trots att kinesernas engelskakunskaper i allmänhet är väldigt bristfälliga. Har många kollegor som jobbar eller har jobbat i Kina. Ingen av dem kan mandarin.

Det är en bra poäng. En gammal sanning som fortfarande håller är att du nästan alltid får köpa saker på ditt eget språk om du vill, men om du ska sälja något ska du tala kundens språk. Bara om vi säljer en alldeles unik produkt som ingen kan erbjuda kan vi räkna med att kunden går oss till mötes. Är ingen expert på Kina, men tror att du har rätt. Rent allmänt är det ofta så att ju rikare land, desto mer håller de på sitt eget språk.
Citera
2010-01-13, 14:33
Medlem
kinky_Ms avatar
Det är fortfarande de klassiska tyska och franska som ger mest nytta.
Ryska-växande ekonomi som kanske blir en större handelspartner i framtiden
Franska-byråkratspråk som är mycket stort inom EU(nu menar jag inte området alltså), även EUs tekniska konferenser hålls ofta på franska
Tyska-stor handelspartner och talas i många länder i europa

Jag tror man kommer att ha större nytta av ryska än kinesiska i Sverige.

Egentligen borde vi kunna utnyttja alla våra invandrare istället. Antställde man människor från de ekonomier som skilljer sig mycket från Sverige skulle vi kunna göra mycket bättre affärer där. t.ex. hela mellanöstern och persien, alla småstater som var jugoslavien, somalia om det någonsin blir lugnt.
Det är inte bara språket. Hela kulturen kan vara annorlunda och det kan vara svårt/omöjligt att förstå allt om man bara är van vid svenska seder och bruk. Det kan alla som har levt några år utanför europa intyga.
Citera
2010-01-14, 02:25
Bannlyst
Citat:
Kul att höra att du gillade mitt svar! Tror att jag inte berättar om mitt jobb, det är nämligen aningen speciellt så det skulle vara nästan samma sak som att lägga ut mitt riktiga namn - men det har med språk att göra Medan jag studerade jobbade jag faktiskt som översättare lite vid sidan av, roligt jobb!

Alla språk kan förstås vara nyttiga, vad jag skrev tidigare är ju ur ett svenskt perspektiv. Om du vet att du vill arbeta i ett visst land/område så är förstås språket/språken där det viktigaste.

Det är inget jag kräver, vi vill nog alla här inne vara mer eller mindre anonyma vad är det för språk du har översatt emellan? kollade för övrigt runt lite på olika sidor förut efter jobb som översättare för att se just vilka språk efterfrågan är störst på i Sverige. Hör och häpna norskspråkiga fanns det gott om jobb för

Mvh
Citera
2010-01-14, 02:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kinky_M
Det är fortfarande de klassiska tyska och franska som ger mest nytta.
Ryska-växande ekonomi som kanske blir en större handelspartner i framtiden
Franska-byråkratspråk som är mycket stort inom EU(nu menar jag inte området alltså), även EUs tekniska konferenser hålls ofta på franska
Tyska-stor handelspartner och talas i många länder i europa

Jag tror man kommer att ha större nytta av ryska än kinesiska i Sverige.

Egentligen borde vi kunna utnyttja alla våra invandrare istället. Antställde man människor från de ekonomier som skilljer sig mycket från Sverige skulle vi kunna göra mycket bättre affärer där. t.ex. hela mellanöstern och persien, alla småstater som var jugoslavien, somalia om det någonsin blir lugnt.
Det är inte bara språket. Hela kulturen kan vara annorlunda och det kan vara svårt/omöjligt att förstå allt om man bara är van vid svenska seder och bruk. Det kan alla som har levt några år utanför europa intyga.

Blir nog lika hur man än gör, jag menar invandrare har ju en tendens att bilda som små "communitys" där dom lever på samma sätt som dom gjorde i landet dom flydde ifrån. Dom tycks för övrigt ha extremt svårt att anpassa sig till svenska seder och bruk.

Sen så kan du för övrigt inte ett språk perfekt bara för att du har det som första språk, det är när du väl har studerat halva ditt liv på språket som du behärskar de flesta ord/termer med mer på språket. Gå till rosengård och be valfri "minigangster" att översätta ett juridiskt dokument så får du se

Mvh
Citera
2010-01-14, 09:07
Medlem
Savoys avatar
Man kan väl också flika in att 5-10 år är en väldigt kort tid egentligen, hinner nog inte hända så mycket på så kort tid.

Vi kan väl enas om följande: "Bäst" och enklast är att lära sig tyska och/eller franska bra.

Ett smart alternativval är att lära sig europeiska språk som inte så många kan men där behovet kan förväntas öka/kvarstå; polska, italienska, br. portugisiska.

Se upp med språk där utbudet verkar överträffa efterfrågan. Spanska, ryska och arabiska ligger i riskzonen om man inte vill jobba med invandring. Alla tre kan dock vara bra inom exportsektorn, alltså inom försäljning.

Asiatiska språk: Var medveten om hur enormt lång tid det tar att lära sig språken. Japanska är det klart rimligaste att lära sig av dessa och uppfyller med god marginal de fyra krav vi har ställt upp hittills!
-Talas av 130 miljoner väldigt rika människor
-Få svenskar är -bra- på japanska
-Sverige handlar mycket med Japan åt båda hållen (Toyota-H&M)
-Få japaner kan andra språk än japanska
Citera
2010-01-14, 09:22
Medlem
Men hur många år får man räkna med för att lära sig japanska?

Även om språket känns väldigt lockande så känns det som en dum investering om man på de tre fyra år man måste lägga ner kan uppnå en lika god nivå i.. ja, säg tyska, franska OCH italienska..
Tiden väntar inte på nån!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in