Citat:
Ursprungligen postat av peter.gillberg
Du verkar vara riktigt kunnig på ämnet, du har möjligtvis inte lust att dela med dig lite mer av dina kunskaper?
Om man vill jobba internationellt och plussa på sina meriter, vilket/vilka språk bör man då kunna? inom vilka språk finns det störst jobbmöjligtheter?
Om man vill jobba internationellt och plussa på sina meriter, vilket/vilka språk bör man då kunna? inom vilka språk finns det störst jobbmöjligtheter?
En del borde jag väl kunna om det här, det är mitt yrke

Om man ser på språk ur en nyttosynpunkt kan man nästan göra en matematisk uträking av
- hur många talar språket,
- hur många svenskar kan språket,
- hur intensiva kontakter har svenskar med de som talar språket.
Det som alltid förvånar mig i den svenska debatten är att ca 99% bara tycks titta på den första av dessa tre. Som jag skrev, visst talar många människor i världen spanska, men det finns också relativt många svenskar som lärt sig spanska och våra kontakter med Latinamerika är, åtminstone ännu, rätt begränsade. Mandarin är förstås ett stort språk, men också där är nyttan i Sverige rätt begränsad. Arabiska är inte heller ett så bra val - inte så stora kontakter med Sverige, och det finns numera tiotusentals araber i Sverige som talar flytande svenska och arabiska, och dem kan vi aldrig konkurera med då det gäller arabiska kunskaper. Sedan är som sagt engelska ett språk som nästan alla svenskar kan.
Med andra ord, de tre språk som jag inte skulle rekommendera åt någon att läsa om man vill bygga på sin CV är engelska, spanska och arabiska. Kinesiska kan vara bra att kunna, men nyttan är nog mindre än många tror.
Tyska är fortfarande ett mycket viktigt språk. Även om tyskarna blir bättre på engelska betyder det inte att de vill prata engelska. Om två företag konkurerar om en stor tysk kund och det ena skickar representanter som talar engelska och det andra representanter som talar tyska så kan jag nog nästan garantera vilket företag tyskarna gäller. Italienska är kanske än ännu större fördel, nästan inga svenskar talar italienska och ändå är Italien en av våra större handelspartners. Rysslands ekonomi motsvarar inte dess folkmängd, men om tio år kan det vara annorlunda. Speciellt italiensk och ryska ser jag alltså som språk som verkligen kan vara en fördel då man söker jobb. Sedan ska vi inte glömma att polska är ett språk som i Europa är ungefär lika stort som spanska, att Polen ligger mycket nära Sverige, och att nästan inga svenskar kan polska.
, dock var jag inne på arabiska som andra språk så där får jag nog ta och tänka om
Medan jag studerade jobbade jag faktiskt som översättare lite vid sidan av, roligt jobb!