2010-01-12, 17:05
Medlem
Savoys avatar
För personer som jobbar/vill jobba med teknik:

Engelska solklart viktigast alla kategorier.

Tyska och Franska starkt underskattade teknikspråk som lika solklart kommer efter engelskan.

Sedan kommer nog asiatiska språk; Japanska följt av Kinesiska och till sist Koreanska som kanske lite underskattad bubblare. Observera att de flesta behöver jobba minst 4 år på i princip heltid med vart och ett av de här språken för att bli hyfsat ok på det...

Intressanta enklare, alltså indo-europeiska, alternativ kan vara Italienska eller Brasiliansk portugisiska. Norditalien och Sao Paolo-regionen är mycket starka industriregioner. Spanska TROR jag det finns ett överutbud av i förhållande till efterfrågan.

Nederländska skulle kunna vara ett intressant alternativ, men sänks en hel del av de utbredda engelskakunskaperna i Nederländerna/Flandern. Kan dock finnas en del översättningsuppdrag att hämta, men den största fördelen är ändå att det är så lätt, speciellt för personer som kan både engelska och tyska.

Slutligen om man vill hålla på med export kan man läsa i princip vad som helst, men kanske helst språk med stor geografisk spriding, som arabiska, ryska, spanska, portugisiska, franska etc. - eller närliggande, som exempelvis polska.
Citera
2010-01-12, 17:58
Medlem
sampalitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vilnius
Först och främst skulle jag vilja tacka för oerhört seriösa och bra svar!

Där har du en bra poäng, en riktigt bra poäng till och med! Att engelskan kommer accepteras där med stor genomslagskraft inom det närmsta är väl föga troligt.

Det här även detta en riktigt bra inflikare! Men det är som du säger, det bör väljas med med en millimeterprecision... Koreanska kanske

Jag vill inte ifrågasätta dig på något sätt men har du något att styrka detta med? Skulle det stämma fullt ut låter det toppen! Men det känns som att det bör finnas gott om kompetenta översättare inom svenska/engelska/franska/spanska?

Egon3. Härligt med insiktsfulla svar! Portugisiskan ska väl kanske inte underskattas. Brasiliens utveckling lär väl knappast bromsas något märkvärt inom den närmsta framtiden. Sen bör ju även mina framtida kunskaper inom spanskan vara en underbar brygga in i portugisiska.

Sen lär inte EU:s omfång minska heller och jag är väl inte helt ute och cyklar om jag vågar påstå att tyskar överlag är rätt misstänksamma mot engelskan och trivs alldeles ypperligt med sitt modersmål? För bara 20 år sedan var det väl vanligare med ryska som andraspråk i skolan (åtminstone i Östtyskland)? Jag vet inte hur sitiuationen ser ut idag. Kan någon kasta ljus över den saken skulle jag bli glad

Och ja, säkerligen läser väl tråden och skrattar åt min naivitet och det får ni göra. Så länge ni skriver ner något konstruktivt och postar samtidigt

Korea är väl inte speciellt kända för att göra internationella affärer?
Citera
2010-01-13, 00:23
Medlem
Ja!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyyper
Spanska och portugisiska (som nästan är samma språk) är jävligt bra att lära sig och jävligt enkelt också för den delen.

"Son uno de los 56 grupos étnicos reconocidos oficialmente por el gobierno chino."

They are one of the 56 ethnic groups officially recognized by the Chinese government.

Så jävla likt engelska.

Va? Då kan du lika gärna säga att det är likt svenskan. (men det är inte särskilt likt varken engelska eller svenska)
Citera
2010-01-13, 00:33
Medlem
Utbud och efterfrågan

Som redan påpekats beror det minst lika mycket på hur i Sverige som kan språket. Jag är rätt säker på att engelska kommer att vara det viktigaste internationella språket också om 5 år - men det är inte det minsta eftertraktat. Alla antas kunna det, och att kunna engelska kommer aldrig att ge dig en komparativ fördel. Svenskar är helt galna i att läsa spanska, mer än nästan alla andra européer, och spanskans betydelse är fortfarande rätt begränsad trots stor folkmängd, så om det är ett språk utom engelska som INTE ger någon komparativ fördel är det spanska.

Lite konstigt att så få läser italienska jämfört med spanska. Visst, sett till hela världen är spanska mycket större men Sverige ligger i Europa, Sverige handlar mest med Europa, svenskar reser mest på semester inom Europa och det är mest européer som kommer på besök till Sverige. I Europa är italienska nästan dubbelt så stort som spanska, men kunskaperna i italienska är nästan noll i Sverige. Samma sak gäller ryska, mycket stort språk i Europa. Hur viktigt det kommer att vara om tio år beror på utvecklingen i Ryssland. Nyttan av arabiska är inte så stor - arabiska är uppspjälkt i många olika dialekter som är så olika att dess talare inte förstår varandra. Standardarabiska förstås av alla, men de flesta som talar det talar också flytande franska (i Marocko, Algeriet, Tunisien och Libanon) eller engelska (Gulfstaterna).
Citera
2010-01-13, 06:17
Medlem
Ska du jobba i Norden så skall du kunna skandinaviska. Annars lär dig det språket där du skall arbeta. Spanska är f.eks. ikke spesiellt nyttigt att kunna i Moskva.
Citera
2010-01-13, 07:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HjalmarStorm
Ska du jobba i Norden så skall du kunna skandinaviska. Annars lär dig det språket där du skall arbeta. Spanska är f.eks. ikke spesiellt nyttigt att kunna i Moskva.

Inte danska heller.
Citera
2010-01-13, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StarOnEarth
Inte danska heller.

Nu är dock danska inte ett språk, men den dialekten är självfallet ikke något man får kneg på i Moskva. Vilket var lite av min poäng. Vilket språk som är bra beror ju mest på vart man är og vad de flesta runt omkring en snakkar. Lär dig det språket ditt du vill åka, sunt bonnförnuft.
Senast redigerad av HjalmarStorm 2010-01-13 kl. 08:45.
Citera
2010-01-13, 11:35
Medlem
Ja!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HjalmarStorm
Nu är dock danska inte ett språk, men den dialekten är självfallet ikke något man får kneg på i Moskva. Vilket var lite av min poäng. Vilket språk som är bra beror ju mest på vart man är og vad de flesta runt omkring en snakkar. Lär dig det språket ditt du vill åka, sunt bonnförnuft.

Danska är nog ett språk. Är du från Danmark eller Norge?
Citera
2010-01-13, 11:37
Medlem
Kryžininkass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ja!
Danska är nog ett språk. Är du från Danmark eller Norge?

Danmark och Norge är inga länder. HjalmarStorm är från Skandinavien.
Citera
2010-01-13, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryžininkas
Danmark och Norge är inga länder. HjalmarStorm är från Skandinavien.

Visst är de tyvärr länder, men däremot är man idiot(okunnig/korkad og visar det) om man säger att vårt språk är svensk, dansk eller norsk.
Citera
2010-01-13, 11:59
Medlem
Skulle nog vilja påstå att tyska är ett rätt bra kort, särskilt med tanke på att den låga kompetensen i yngre generationer duger rätt dåligt för att ersätta alla 40-talister som går i pension. Låter kanske inte så spännande men Tyskland är vår största handelspartner (och Europas största ekonomi) och många där är obekväma med engelska.
Citera
2010-01-13, 12:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Som redan påpekats beror det minst lika mycket på hur i Sverige som kan språket. Jag är rätt säker på att engelska kommer att vara det viktigaste internationella språket också om 5 år - men det är inte det minsta eftertraktat. Alla antas kunna det, och att kunna engelska kommer aldrig att ge dig en komparativ fördel. Svenskar är helt galna i att läsa spanska, mer än nästan alla andra européer, och spanskans betydelse är fortfarande rätt begränsad trots stor folkmängd, så om det är ett språk utom engelska som INTE ger någon komparativ fördel är det spanska.

Lite konstigt att så få läser italienska jämfört med spanska. Visst, sett till hela världen är spanska mycket större men Sverige ligger i Europa, Sverige handlar mest med Europa, svenskar reser mest på semester inom Europa och det är mest européer som kommer på besök till Sverige. I Europa är italienska nästan dubbelt så stort som spanska, men kunskaperna i italienska är nästan noll i Sverige. Samma sak gäller ryska, mycket stort språk i Europa. Hur viktigt det kommer att vara om tio år beror på utvecklingen i Ryssland. Nyttan av arabiska är inte så stor - arabiska är uppspjälkt i många olika dialekter som är så olika att dess talare inte förstår varandra. Standardarabiska förstås av alla, men de flesta som talar det talar också flytande franska (i Marocko, Algeriet, Tunisien och Libanon) eller engelska (Gulfstaterna).

Du verkar vara riktigt kunnig på ämnet, du har möjligtvis inte lust att dela med dig lite mer av dina kunskaper? Om man vill jobba internationellt och plussa på sina meriter, vilket/vilka språk bör man då kunna? inom vilka språk finns det störst jobbmöjligtheter?

Läste nyligen i en intervju med en konferenstolkare att man inte bör satsa på Tyska då jobbmöjligheterna där är begränsade och kommer att minska i och med att dom blir bättre på Engelska och dessutom lär sig endel Svenska.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in