2009-07-05, 23:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av severiano
Jo det var ju det jag menade..spåna på lösningar...jag tyckte att mitt förstainlägg var ganska tydligt men...ja...det verkar vara väldigt svårt att göra sig förstådd här, så det bästa är kanske att ni tar bort samtliga mina trådar och övergår till de som ni känner er hemma i? Ta ett snack med moderatorerna om det. Onödigt att de ligger kvar tror jag, tar bara upp plats. Godkväll.

Det är inte svårt att göra sig förstådd här om man är tydlig och har ett konkret diskussionsunderlag i sitt första inlägg. Jag har ingenting emot att du skapar trådar, men du kanske inte skulle ta det så personligt att man ifrågasätter vad det egentligen är som du vill att vi diskuterar i tråden. Det skulle exempelvis förenklas avsevärt om du frågat:

"Utifrån detta: har ni några förslag på hur man kan förbättra jämställdsdebatten i samhället idag?" eller något liknande.
Citera
2009-07-05, 23:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av frivol
Det är inte svårt att göra sig förstådd här om man är tydlig och har ett konkret diskussionsunderlag i sitt första inlägg. Jag har ingenting emot att du skapar trådar, men du kanske inte skulle ta det så personligt att man ifrågasätter vad det egentligen är som du vill att vi diskuterar i tråden. Det skulle exempelvis förenklas avsevärt om du frågat:

"Utifrån detta: har ni några förslag på hur man kan förbättra jämställdsdebatten i samhället idag?" eller något liknande.

Nja så diskuterar inte jag. Jag försöker komma på något som kan vara intressant för andra att spåna kring och sedan är det väl upp till alla att göra något av det, inte plötsligt en bra bit in i en tråd börja fundera över vad TS tänkt. Jag tänker aldrig för någon annan...men skit samma - ta bort trådarna så är det ju inga problem längre. Det är helt ok att vara ifrågasättande, men om ni inte själva märker hur ni hela tiden och om och om igen ansätter just mig (Och Gudrun, som nog är av tuffare virke än vad jag är), så är det antingen ni som är hemmablinda eller så är jag överkänslig. Hur som helst så har jag ingen lust med detta mer. Jag tycker det saknas en hederskod här - typ - inte alla på en, men...jag har ju mitt huvud för mig...och det tar jag med mig.

Jag kommer inte att svara på vidare kommentarer.
Citera
2009-07-05, 23:20
Bannlyst
Citat:
Nja så diskuterar inte jag. Jag försöker komma på något som kan vara intressant för andra att spåna kring och sedan är det väl upp till alla att göra något av det, inte plötsligt en bra bit in i en tråd börja fundera över vad TS tänkt. Jag tänker aldrig för någon annan...men skit samma - ta bort trådarna så är det ju inga problem längre. Det är helt ok att vara ifrågasättande, men om ni inte själva märker hur ni hela tiden och om och om igen ansätter just mig (Och Gudrun, som nog är av tuffare virke än vad jag är), så är det antingen ni som är hemmablinda eller så är jag överkänslig. Hur som helst så har jag ingen lust med detta mer. Jag tycker det saknas en hederskod här - typ - inte alla på en, men...jag har ju mitt huvud för mig...och det tar jag med mig.

Jag kommer inte att svara på vidare kommentarer.

Vadå "så diskuterar inte jag"? Det är liksom en regel här på flashback att det ska finnas ett ordentligt diskussionunderlag för att trådarna ska existera.

Jag har inte ifrågasatt dig i en enda jävla tråd förut utan snarare hållt med och faktiskt tyckt att dom gett en högre nivå på diskussionerna rent allmänt i F&J men just nu beter du dig bara löjligt som fan. Om du inte tål att bli ifrågasatt eller ombedd att klargöra vad vi egentligen ska diskutera så ska du nog inte starta fler trådar nej...
Citera
2009-07-05, 23:53
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Jo det var ju det jag menade..spåna på lösningar...jag tyckte att mitt förstainlägg var ganska tydligt men...ja...det verkar vara väldigt svårt att göra sig förstådd här, så det bästa är kanske att ni tar bort samtliga mina trådar och övergår till de som ni känner er hemma i? Ta ett snack med moderatorerna om det. Onödigt att de ligger kvar tror jag, tar bara upp plats. Godkväll.

Jag ber om ursäkt om det lät förolämpande, men poängen var inte att jag tyckte att din tråd borde låsas, utan att jag befarade att den skulle bli låst och att vi då skulle bli avbrutna mitt i en diskussion, vilket är frustrerande. Du vet väl att det tassar omkring en massa elaka nissar här som inte har nåt bättre för sig än att låsa trådar. De kallas moderatorer...
Citera
2009-07-06, 00:31
Bannlyst
Nå...om man upplever en tråd som otydlig och inte vet vad som är tänkt med den - borde inte de som är intresserade då fånga om detta tidigt i tråden? Är det viktigt med innehållet så borde det ju också vara omöjligt att börja diskutera om man inte har en susning - alltså om nu reglerna är som de är?

Hur som helst - min ambition var mer den av en gemensam brainstorming - vilka gemensamma problem har vi och hur kan man formulera dem, vilka mål tycker vi skulle vara eftersträvansvärda för ett "idealsamhälle". En fråga om visioner bara alltså, om vad som är möjligt, omöjligt att enas om. Att man konkretiserade vad man ville uppnå till att börja med och inte bara kritisera allt.
Citera
2009-07-06, 00:34
Medlem
Leilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kriptokia
Varför tar ni feminister inte debatten med islamisterna? Du har vägrat svara på detta hittills.

Feministerna vågar helt enkelt inte. Även dom är rädda att bli uppfattade som rasister eller främlingsfientliga. Feminister är alltså inte så tuffa som dom kanske låter påskina. Dom vill inte ha islamister och muslimer till fiende. Därför råder det allmän tystnad bland feminisnister om islamisternas agerande.

Jag har aldrig hört eller läst på något forum att någon feminist skulle vågat öppet diskutera islamism. Nej, dom vänder kappan helt enkelt. Feminsterna brukar ofta försvara islamister, jag har varit med i sådana diskussioner.

Men på djupet sett, varför gör feminister så? Det måste vara rädsla, ett "fobi" helst enkelt. "Muslimofobi", fast annorlunda än t.ex främlingsfientliga brukar vara. Feminister och främlingsfientliga är som varandras motpoler i det där. Men rädslan har dom gemensamt, fast olika slags rädsla har dom ju.
Citera
2009-07-06, 00:40
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:

Hur som helst - min ambition var mer den av en gemensam brainstorming - vilka gemensamma problem har vi och hur kan man formulera dem, vilka mål tycker vi skulle vara eftersträvansvärda för ett "idealsamhälle". En fråga om visioner bara alltså, om vad som är möjligt, omöjligt att enas om. Att man konkretiserade vad man ville uppnå till att börja med och inte bara kritisera allt.

Mycket enkelt. Vi skapar ett samhälle där rättigheter utgår från individ och utan massor av statliga förbud och regleringar. Sedan kan folk skapa det samhälle och organisationer de själva tycker behövs. Vi kan börja med att avveckla samtliga brott utan offer och se till att staten sysslar med sin kärnverksamhet, att upprätthålla ordning.

Fast varför detta ligger i feminism och inte PI förstår jag inte.
Citera
2009-07-06, 00:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Leila
Feministerna vågar helt enkelt inte. Även dom är rädda att bli uppfattade som rasister eller främlingsfientliga. Feminister är alltså inte så tuffa som dom kanske låter påskina. Dom vill inte ha islamister och muslimer till fiende. Därför råder det allmän tystnad bland feminisnister om islamisternas agerande.

Jag har aldrig hört eller läst på något forum att någon feminist skulle vågat öppet diskutera islamism. Nej, dom vänder kappan helt enkelt. Feminsterna brukar ofta försvara islamister, jag har varit med i sådana diskussioner.

Men på djupet sett, varför gör feminister så? Det måste vara rädsla, ett "fobi" helst enkelt. "Muslimofobi", fast annorlunda än t.ex främlingsfientliga brukar vara. Feminister och främlingsfientliga är som varandras motpoler i det där. Men rädslan har dom gemensamt, fast olika slags rädsla har dom ju.

Och vilken rädsla lever du med? Jag är inte islamofob och du ger bara uttryck för en massa lösa antaganden! Sedan är ju inte muslimer en homogen grupp heller mer än vad de kristna är så börja tala om vilka muslimer du talar om - albaner eller irakier? Feministerna brukar försvara islam säger du för du har varit med i sådana diskussioner? Kan det möjligen ha att göra med att du är muslim? Att man inte vill höra efteråt att de kränkt dig p.g.a. etnicitet? Är de diskussioner du varit med om representativa för alla diskussioner? Vad vet du om det? Efter 11/9 har hela västvärlden hamnat i islamofobi - det har inget med feministerna speciellt att göra! Och varför skulle de vara modigare än andra? Och jag kan inte låta bli att undra över vad du gör här i Sverige? Varför åker inte du tillbaka till ditt hemland och lever som du vill? För du har väl den valfriheten inte sant?
Citera
2009-07-06, 00:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ayanamii
Mycket enkelt. Vi skapar ett samhälle där rättigheter utgår från individ och utan massor av statliga förbud och regleringar. Sedan kan folk skapa det samhälle och organisationer de själva tycker behövs. Vi kan börja med att avveckla samtliga brott utan offer och se till att staten sysslar med sin kärnverksamhet, att upprätthålla ordning.

Fast varför detta ligger i feminism och inte PI förstår jag inte.

Så feminismen är ingen samhällsfråga och andra samhällsfrågor har inte med feminism att göra? Man skulle ju kunna utgå just ifrån jänmställdhetsperspektivet för att se hur man skapar ett bättre samhälle där båda könen får plats?
Citera
2009-07-06, 01:19
Medlem
ayanamiis avatar
Citat:
Så feminismen är ingen samhällsfråga och andra samhällsfrågor har inte med feminism att göra? Man skulle ju kunna utgå just ifrån jänmställdhetsperspektivet för att se hur man skapar ett bättre samhälle där båda könen får plats?

Jag ser feminismen som en delmäng av liberalismen, så därför ser jag inte det meningsfulla i att engagera sig specifikt för feminism. Då kan man helt plötsligt börja engagera sig för jämställdhet åt negrer, glasögonbärare eller enarmade. Bättre att helt enkelt se till att varje individ behandlas lika oavsett, med ålder som enda undantag.
Citera
2009-07-06, 01:26
Medlem
Leilas avatar
Citat:
Och vilken rädsla lever du med?

Ingen rädsla alls.

Citat:
Jag är inte islamofob och du ger bara uttryck för en massa lösa antaganden!

Har du sådan fart även här att du läser inte ordentligt vad andra skriver? Och det gäller att även att minnas vad man själv skriver.

Har inte ens nämt islamofobi. Jag nämde muslimofobi, som yttrar sig så att man är rädd för muslimer.

Du gjorde själv ett löst antagande på grund av att du mindes inte vad jag skrivit.

Citat:
Sedan är ju inte muslimer en homogen grupp heller mer än vad de kristna är så börja tala om vilka muslimer du talar om - albaner eller irakier?

När jag talar om muslimofobi, menar jag allmänt alla muslimer. Det räcker ju för somliga ifall någon är född av muslimska föräldrar men inte särskilt religiös, för att vissa känner rädsla för denna person, osv osv....

Citat:
Feministerna brukar försvara islam säger du för du har varit med i sådana diskussioner?

Joo visst.

Citat:
Kan det möjligen ha att göra med att du är muslim?

Du säger fel hela tiden. Jag har inte sagt att feminister försvarar Islam. Läs vad andra skriver, läs ordentlig så slipper du skriva så mycket strunt om andras säganden.

Jag sa att många feminister försvarar islamister och eller vågar inte offentligt diskutera ens islamister, inte ens då man kräver att dom skall svara på frågorna. Tystnad råder.

Om jag vore muslim, skulle jag antagligen vara mycket glad ifall svenska feminister skulle försvara Islam, religionen Islam. Och om jag vore troende muslim, skulle jag säkert tycka även om det att man försvarar islamister, för muslimerna ser många av dessa islamister som en befrielse "arme" i hemländerna, inte alltså som terrorister eller islamister i den betydelsen vad väst säger.

Citat:
Att man inte vill höra efteråt att de kränkt dig p.g.a. etnicitet?

Svenska feminister gillar inte mig. När dom blir arga på mig, då brukar dom släppa en bomb som innehåller elakheter om arabiska kvinnor och muslimska kvinnor. Men då har dom ju släppt alla hämningar och öppet skriker ut sina fördomar om araber och muslimer. I ilskan säger man ju ofta sådant som man annars vill ha som en hemlighet. Fördömande kommer fram med ilskan.....

Sådant beteende gäller alla. Alla kan säga i ren ilska sådant som man annars är mycket tyst om.

Citat:
Är de diskussioner du varit med om representativa för alla diskussioner?

Allmänt, joooo. Alla, även feminister felar, har fördomar och är främlingsfietliga ibland. Ilskan tar fram detta slags beteende.

Citat:
Vad vet du om det?

Om vad då? Feministernas ilska? *ler*

Citat:
Efter 11/9 har hela västvärlden hamnat i islamofobi - det har inget med feministerna speciellt att göra! Och varför skulle de vara modigare än andra? Och jag kan inte låta bli att undra över vad du gör här i Sverige? Varför åker inte du tillbaka till ditt hemland och lever som du vill? För du har väl den valfriheten inte sant?

Där kom det. Grattis. Och det innebär att diskussionen hamnade i botten-nivå.
Citera
2009-07-06, 01:33
Medlem
nicerpms avatar
Helt ärligt

Jag undrar vad skulle femenister kunna göra för att förbättra vårat samhälle rent konkret? Och i jämställdhets frågor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in