• 1
  • 2
2009-07-05, 04:10
Medlem
Storfarmares avatar
Tjena, Jag och grabbarna har kirrat en vattenpipa och tycker det är sjukt nice. Vi använder såklart tobak med smak. Nu är min fråga, Är det farligare att röka vattenpipa i typ en timme ( 3 pers ungefär på en slang) än att ta en cigg? isf hur mycket farligare? hur många cigg i så fall? Finns det kära i vattenpipa tobaken?. Skulle varit bra att veta och så vidare. Jag uppskattar ärliga och bra svar
Tack ska ni ha som svarar
Citera
2009-07-05, 04:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storfarmare
Tjena, Jag och grabbarna har kirrat en vattenpipa och tycker det är sjukt nice. Vi använder såklart tobak med smak. Nu är min fråga, Är det farligare att röka vattenpipa i typ en timme ( 3 pers ungefär på en slang) än att ta en cigg? isf hur mycket farligare? hur många cigg i så fall? Finns det kära i vattenpipa tobaken?. Skulle varit bra att veta och så vidare. Jag uppskattar ärliga och bra svar
Tack ska ni ha som svarar
Du får fortfarande i dig eldrök från kolet, så det kan jämföras med att sitta vid en eld i en timma och andas in rök.
Jag antar att du menar "tjära", vilket lär finnas i vattenpipstobak. Dock så har jag ingen säker källa på detta och vågar inte yttra mig så mycket om just det.
Citera
2009-07-05, 08:46
Medlem
Sneakss avatar
varför vattenpipa när det finns cigaretter??? det är sååå mycket godare att suga på sin alldeles egen cigarett än det där munstycket på slangen! nä, grabbar, rök era vanliga cigg istället. förmodligen är det bra mycket hälsosammare att röka cigg oxå.
Citera
2009-07-05, 10:06
Medlem
Specters avatar
Antagligen innehåller den röken en hel del tjära också men när rök filtreras genom vatten en gång försvinner 90% av all tjära och efter två gånger så gott som all tjära.
Citera
2009-07-05, 10:32
Medlem
VitaFårPåÄngens avatar
Vattenpipa är katastrofalt för syreupptagningen på grund av allt kol. Den tobaken innehåller dock för det mesta inte lika mycket nikotin som vanlig tobak och har inte heller lika många cancerogena ämnen.
Min erfarenhet är att vattenpipa är betydligt farligare än cigaretter men det är ju inte lika ofta man röker pipa som cigaretter så en pipbrukare tar nog mindre stryk i det långa loppet.
Citera
2009-07-05, 20:46
Medlem
Storfarmares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sneaks
varför vattenpipa när det finns cigaretter??? det är sååå mycket godare att suga på sin alldeles egen cigarett än det där munstycket på slangen! nä, grabbar, rök era vanliga cigg istället. förmodligen är det bra mycket hälsosammare att röka cigg oxå.

Varför skulle det vara hälsosammare?
Citera
2009-07-05, 20:49
Medlem
Storfarmares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitaFårPåÄngen
Vattenpipa är katastrofalt för syreupptagningen på grund av allt kol. Den tobaken innehåller dock för det mesta inte lika mycket nikotin som vanlig tobak och har inte heller lika många cancerogena ämnen.
Min erfarenhet är att vattenpipa är betydligt farligare än cigaretter men det är ju inte lika ofta man röker pipa som cigaretter så en pipbrukare tar nog mindre stryk i det långa loppet.

Tack för svaret men undrar hur det kan vara farligare när du säger att det tex är inte lika många cancerogena ämnen i vattenpipa som cigaretter? ( Det är väl bara under tiden man röker som det är katastrofalt för syreupptagningen?)
Citera
2009-07-05, 20:50
Medlem
Storfarmares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Specter
Antagligen innehåller den röken en hel del tjära också men när rök filtreras genom vatten en gång försvinner 90% av all tjära och efter två gånger så gott som all tjära.

Tackar, fett skönt om du har rätt
Citera
2009-07-05, 21:12
Medlem
VitaFårPåÄngens avatar
Citat:
Tack för svaret men undrar hur det kan vara farligare när du säger att det tex är inte lika många cancerogena ämnen i vattenpipa som cigaretter? ( Det är väl bara under tiden man röker som det är katastrofalt för syreupptagningen?)

Kolet sätter sig och täpper igen de porer i lungorna som tar upp syre även en bra stund efter rökningen Undersökningen jag såg jämförde dock symptomen med samma mängd rök mellan cigaretter och vattenpipa och det är sällan en vattenpipsrökare får i sig lika mycket rök som en heltidsrökare...
Sammanfattningsvis: Vill du bara röka någon gång ibland så är det bättre med cigaretter men om du röker på heltid är det antagligen bättre med vattenpipa (inte alls lika tillgängligt som cigg).

Själv röker jag ytterst sällan vattenpipa just på grund av detta men en cigarett slinker ned någon gång ibland
Senast redigerad av VitaFårPåÄngen 2009-07-05 kl. 21:14. Anledning: förtydligade lite
Citera
2009-07-05, 21:40
Medlem
Sneakss avatar
Citat:
Varför skulle det vara hälsosammare?

eftersom man inte sitter och drar i sej rök i flera timmar som med vattenpipa. en cigg slinker ju ner på mindre än fem minuter och röker du runt 15 cigg per dag så röker du bara runt en timme
Citera
2009-07-05, 22:34
Medlem
Länkar till mitt inlägg i den klistrade vattenpipetråden, hoppas den ger lite klarhet. Länk.
Citera
2010-05-07, 18:27
Bannlyst
Kan man röka vattenpipa på ett hälsosamt sätt??
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in