Citat:
Ursprungligen postat av
Svulstism
Tyvärr finns det nog inget land man slipper undan detta.. Hur är det med sjukvården där, också tekniskt styrt? men om kommer dit som betalande kund på ett thailändskt sjukhus blir man då bättre bemött än i Sverige? (som nån slags parasit)
Om du kommer till sjukvården här nu tänker jag på de mer stora sjukhusen som tex Memorial eller Bangkok hospital. Så det första de gör innan du får någon som helst hjälp är kolla om du har försäkring.
Om det är så att du inte har någon försäkring så får du vara snäll att visa att du har pengarna på kontot innan de gör någonting.
Det hände min bekant från Schweiz som kom hit och fick brusten blindtarmen de bryr sig inte om att kolla att han hade sjukförsäkring via visan via sin reseförsäkring.
Jag själv fick jättebra sjukvård när jag ringde till SOS International och sedan var det bara åka till sjukhuset och jag fick jättebra vård direkt.
Så jag skulle nog säga att är det så att du har alla papper i ordning och allt är grönt så blir du bättre bemött här faktiskt.
Dessutom slipper du vänta i månader och årsvis som i Sverige.
Detta har väl kommit fram att ha varit tidigare så att du har varit många svenskar och svenska pensionärer som har stuckit från räkningen.
Men man ska veta det när det gäller Thailand så är det bara tre saker som gäller berättade min fru.
Och det är pengar guld och mark.
Inget annat betyder något.
Värre har det blivit sedan corona skitet. Nu bryr sig inte ens thailändarna om att ens försöka visa sig trevliga.
Under coronan var det guld här nere. Inga turister och thai folket var ödmjuka.
Idag har det mer blivit som ett enda stort dårhus (tänker då på Pattaya främst).
Men om vi ska återgå till tråden så måste jag också ge lite credit till Alex xxx
Tidigare har jag alltid tjafsat emot honom att jag har sluppit och visa returbiljett när jag har åkt ifrån Sverige hit ner.
Men den här gången nu sist när jag åkte så hade jag ett jäkla jobb att försöka förklara för personalen i Köpenhamn att jag faktiskt var gift och jag bodde i Thailand.
Jag fick helt enkelt göra som så att jag köpte mig en returbiljett ut och landet inom 60 dagar och sedan fick jag visa upp den för damen som skulle checka in mig och ge mig flygbiljetterna.
Så det ligger en hel del sanning i det att det har blivit mycket mer hårt. Något jag alltid tyckt Alexxx överdrivet om.
Så tänk på den biten också om du skall hit ner på en vanlig enkel biljett.