Citat:
Ursprungligen postat av
Svulstism
Så du menar att Arrival card kommer göra det svårare för indier att få inträde? Bra då kanske man slipper respektlösa krängare av rostade nötter på nigth markets... Och sen ja de är okända för att skräpa ner.
Det låter snarare som thailändska myndigheter förfinar strukturern hela tiden för att suga ut så mycket som möjligt av turister. Fler vill ha en del kakan. Iochmed att indier är så pass stor grupp av turister numera så blir det nog svårare att blocka dem utan tappa i omsättning .... men jag spekulerar bara här.
I all företagande så märker man ofta att 80% står för 20% av inkomsterna, medan 20% står för 80% av inkomsterna. Jag tror att detta gäller även inom turism och då är det en god fråga om man ska släppa in alla om det kostar mer än det smakar.
Jag har hört många historier nu från olika populära turistplatser att alltför många kommer och bara tar plats, utan att bli lönsamma för de som försörjer sig på turismen. Man kan såklart tycka att alla har rätt att resa runt vart de vill och så tycker jag också, det är bara det att ta plats på populära turistorter gör att det inte finns plats för de lönsamma turisterna att komma dit. Det blir liksom fullt, först som bokar in liksom.
Många turistorter klagar också på att det blivit för många turister och det börjar väl bli klart och tydligt att det är inte mängden turister man ska öka hela tiden. Iallafall inte när turisterna blir olönsamma. I vissa fall är det så illa att turisterna för med sig andra konsekvenser som att de konkurrerar ut den lokala befolkningen, vilket då främst märks i bostadspriserna att den lokala befolkningen med sina löner har inte råd bo kvar där de jobbar.
Sedan i Thailand finns en annan trend som kanske inte så många uppmärksammat än. Att thailändarna själva höjer sin levnadsstandard och turistar, dvs den inhemska turismen ökar. Man ska här då hitta en balans mellan att både utländska turister och de själva ska kunna turista utan att det blir för trångt. Tänk på att det är ett antal miljoner thailändare i landet som då också åker till de populära turistställena.