2020-01-09, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xxxxxx123

Tack fr hjlpen ! En sista frga, kan dom skicka hemmig nr jag g igenom passkontrollen i bankok? nr jag landat dr men inte har ngot visum fr 60 dagar?
Ta reda p en imigration office nra dr du ska vara, och tala om att du tnker g dit.
Citera
2020-01-09, 23:34
Medlem
Citat:
Tack fr hjlpen ! En sista frga, kan dom skicka hemmig nr jag g igenom passkontrollen i bankok? nr jag landat dr men inte har ngot visum fr 60 dagar?

r du en legit turist som inte varit i landet terkommande p massa turistvisum senaste ren s har du inget att oroa dig fr. De kommer inte neka dig fr att du har utresebiljett frst efter 40 dagar men inget visum, de r ju ocks medvetna om att du kan frlnga p plats och f 30 dagar till.

Som du skert vet kan de begra att f se 20k bath i kontanter och utresebiljett, s se till att ha med dig det ven om det r extremt sllsynt att de begr att f se det.

Du har inget att oroa dig fr om du r en vanlig turist utan ngot att dlja, ha s skoj i Thailand!
Citera
2020-01-10, 10:24
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:

Dom kan gra det men, om jag frstr ditt resemnster korrekt, s har du vldigt lite att oroa dig ver som redan har sagts hr i trden.
Citera
2020-01-26, 17:09
Medlem
Okej jag tycker jag har lst en massa men har uppenbarligen dlig lsfrstelse fr knner mig nnu vldigt frvirrad.
r i 25-rs ldern och har aldrig varit utomlands frutom en gng nr man var liten, och d i Europa. Drfr kan jag ingenting. Har frgat vnner och bekanta men fr inget klokt svar.

Jag vill till Thailand. Hur ska jag g till vga? Ena stunden knns det som jag inte behver visum (d jag inte tnkt stanna lngre n 30 dagar), medans andra stunden fr jag intrycket av att visum r ett mste fr mig?
Jag har inget pass nnu, har inte heller bestmt ngra resedatum, varken dit eller hem.
Som jag frstr det mste jag ha bokat flygresan hem innan jag beger mig till Thailand?
Ngon nmnde fr mig att visa(visum? vad r skillnaden?) ordnar man "p plats". Vad nu det betyder. Och att i vissa fall fr man ett formulr p flyget som man fr fylla i.
Hjlp mig snlla haha, knner mig vldigt oerfaren och osker. Lite drfr jag vill ivg fr o f lite erfarenhet.
Citera
2020-01-26, 17:39
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xote
Okej jag tycker jag har lst en massa men har uppenbarligen dlig lsfrstelse fr knner mig nnu vldigt frvirrad.
r i 25-rs ldern och har aldrig varit utomlands frutom en gng nr man var liten, och d i Europa. Drfr kan jag ingenting. Har frgat vnner och bekanta men fr inget klokt svar.

Jag vill till Thailand. Hur ska jag g till vga? Ena stunden knns det som jag inte behver visum (d jag inte tnkt stanna lngre n 30 dagar), medans andra stunden fr jag intrycket av att visum r ett mste fr mig?
Jag har inget pass nnu, har inte heller bestmt ngra resedatum, varken dit eller hem.
Som jag frstr det mste jag ha bokat flygresan hem innan jag beger mig till Thailand?
Ngon nmnde fr mig att visa(visum? vad r skillnaden?) ordnar man "p plats". Vad nu det betyder. Och att i vissa fall fr man ett formulr p flyget som man fr fylla i.
Hjlp mig snlla haha, knner mig vldigt oerfaren och osker. Lite drfr jag vill ivg fr o f lite erfarenhet.

Gr det enkelt fr dig.

Res dit utan att anska om visum utan du fr ett visa-exempt (felaktigt kallat visa on arrival) och d fr du 30 dagar automatiskt.

Du skall, enligt reglerna, ha en utresa bokad ifrn Thailand, behver inte att vara till Sverige utan varsomhelst egentligen, innan ditt visum gr ut.

Enligt reglerna skall du ocks kunna uppvisa 20,000 Thai Baht eller motsvarande i vxlingsbar valuta om detta efterfrgas och detta skall vara i kontanter och inget annat.

Du skall ocks kunna uppvisa vart du skall bo iallafall de frsta dagarna i form av en hotellbokning eller liknande.

Med allt ovan sagt s r risken i ditt fall vldigt minimal att du skulle bli efterfrgad gllande kontanter eller vart du skall bo MEN ta inga risker fr frgar immigration vl p plats, och du inte kan uppvisa detta, s skickas du rakt tillbaka till Sverige.

En utresebiljett kan ocks efterfrgas av flygbolaget i vissa fall och har du bara en enkelbiljett s kan det bli problem.

S summa summarum eftersom du bara skall stanna i 30 dagar:

- Boka tur och returbiljett
- Boka boende minst ett par dagar
- Ta med cash enligt beskrivning
- Visum fr du p flygplatsen

Trevlig resa.
Citera
2020-01-26, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xote

Fr att frtydliga det Novus mkt riktigt sger;
Under 30 dagar, rcker det med pass, du behver inget extra krngel. Ditt svenska pass r det visum (svenska), visa(engelska).
Beroende p vilka du flyger med, s fr du ett inresekort och utresekort som ska fyllas i fr att pasera grnskontrollen. Fr du det inte p planet, s finns dom innan kn till passkontrollen.
Och ja, reglerna sger att du ska ha 20.000 Thai bath med dej, eller valuta motsvarande som du kan vxla, typ 6300 SEK. Bankkort gller inte. Jag har aldrig blivit tillfrgad, men har brjat ta med mej, fr jag misstnker att mitt pass kommer snart f dom att frga mej.
Likas mste du uppge en adress i Thailand p inresekortet, drfr r det bra att ha ngra ntter bokade, som du uppger som adress.
Utresebiljett mste du ocks ha klart fr dej.
S, inga konstigheter; en ToR biljett, lite cash, och ett hotell. / ha en skn semester
Citera
2020-02-05, 17:42
Medlem
Pinkuss avatar
Anlnde utan visum p 30 dagar och sedan frlngde jag med 30 dagar utan att lmna landet. Gr det att frlnga igen?
Citera
2020-02-05, 19:55
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkus
Anlnde utan visum p 30 dagar och sedan frlngde jag med 30 dagar utan att lmna landet. Gr det att frlnga igen?

Nej.
Citera
2020-02-06, 03:23
Medlem
Pinkuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Nej.

S vad kan jag gra? Gra visarun? Hur lnge fr jag stanna d?
Citera
2020-02-06, 09:26
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:

Du fr en visa exempt.

30 dagar.
Citera
2020-02-07, 12:00
Medlem
Citat:

Du har lite olika alternativ, du kan:

1) Gra en s kallad "visarun"/"borderrun" dr du ker till ett grannland antingen med flyg eller med minibuss till exempel. Gr ver grnsen och sen tillbaka igen. Observera dock att alla landgrnser inte tillter att du gr ver grnsen samma dag, utan ibland mste stanna en natt i det andra landet. Gr du ett visarun/borderrun vid en landgrns s fr du bara gra det max 2 gnger per kalenderr. Tar du flyget s r det teoretisk sett obegrnsat antal gnger, men gr du det massa gnger kommer du f svrt att komma in. Du fr d 30 nya dagar som du kan frlnga med 30 dagar igen om du vill.

2) ka till ett annat land och anska om ett turistvisum. Det ger dig d 60 dagar som du kan frlnga med ytterligare 30 dagar i Thailand. Krvs minst en vernattning. Du ansker vid Thailndska ambassaden i landet och kan hmta pass och visumet normalt dagen efter.
Citera
2020-02-10, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av contreras
Du kan vl frlnga p imigration, jag vill minnas att det kostar 1500 Baht.

Det stmmer!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in