Citat:
Ursprungligen postat av
Xote
Okej jag tycker jag har lst en massa men har uppenbarligen dlig lsfrstelse fr knner mig nnu vldigt frvirrad.
r i 25-rs ldern och har aldrig varit utomlands frutom en gng nr man var liten, och d i Europa. Drfr kan jag ingenting. Har frgat vnner och bekanta men fr inget klokt svar.
Jag vill till Thailand. Hur ska jag g till vga? Ena stunden knns det som jag inte behver visum (d jag inte tnkt stanna lngre n 30 dagar), medans andra stunden fr jag intrycket av att visum r ett mste fr mig?
Jag har inget pass nnu, har inte heller bestmt ngra resedatum, varken dit eller hem.
Som jag frstr det mste jag ha bokat flygresan hem innan jag beger mig till Thailand?
Ngon nmnde fr mig att visa(visum? vad r skillnaden?) ordnar man "p plats". Vad nu det betyder. Och att i vissa fall fr man ett formulr p flyget som man fr fylla i.
Hjlp mig snlla haha, knner mig vldigt oerfaren och osker. Lite drfr jag vill ivg fr o f lite erfarenhet.
Gr det enkelt fr dig.
Res dit utan att anska om visum utan du fr ett visa-exempt (felaktigt kallat visa on arrival) och d fr du 30 dagar automatiskt.
Du skall, enligt reglerna, ha en utresa bokad ifrn Thailand, behver inte att vara till Sverige utan varsomhelst egentligen, innan ditt visum gr ut.
Enligt reglerna skall du ocks kunna uppvisa 20,000 Thai Baht eller motsvarande i vxlingsbar valuta om detta efterfrgas och detta skall vara i kontanter och inget annat.
Du skall ocks kunna uppvisa vart du skall bo iallafall de frsta dagarna i form av en hotellbokning eller liknande.
Med allt ovan sagt s r risken i ditt fall vldigt minimal att du skulle bli efterfrgad gllande kontanter eller vart du skall bo MEN ta inga risker fr frgar immigration vl p plats, och du inte kan uppvisa detta, s skickas du rakt tillbaka till Sverige.
En utresebiljett kan ocks efterfrgas av flygbolaget i vissa fall och har du bara en enkelbiljett s kan det bli problem.
S summa summarum eftersom du bara skall stanna i 30 dagar:
- Boka tur och returbiljett
- Boka boende minst ett par dagar
- Ta med cash enligt beskrivning
- Visum fr du p flygplatsen
Trevlig resa.