2018-10-12, 14:29
Medlem
wwrs avatar
Jag har inte hngt med i diskussionen. Men jag tror att nr man sker pensionrsvisum i hemlandet s accepteras bankkonto i hemlandet.

Nr man dremot frlnger i Thailand s skall man ha thailndskt bankkonto med pengarna orrda under en viss period.

En del har visst hamnat i "moment 22" i Thailand. Utan lngtidsvisum fr man inte bankkonto och utan bankkonto fr man inte lngtidsvisum. Men jag tror det brukar fixa sig. Ambassaden skriver ut intyg om pension etc (det finns ju ven en mnatlig summa som garanti) och vidimerar svenskt bankutdrag+brev frn banken.

Thailand r ju sdant. Det finns ofta inga fasta regler. Men den som har pengarna fr sitt visum till slut, det r min erfarenhet, efter vad jag hrt.

Lugn, artighet, flexibilitet och envishet lser problemet.

Edit

Fr mycket lnge sedan behvde jag ett thailndskt bankkonto men var dr p turistvisum. Jag hade frgat runt p flera banker med negativt resultat. I en mindre ort i norr rkade ngra banktjnstemn passera in och jag log och hll upp drren fr dem. En av dem handlade senare min anskan som blev beviljad. Kanske fanns ett samband.

I vissa lgen kan de frga efter dubbla ID (t.ex pass och krkort) p banken, s det kan vara bra att ta med vid anskan. Men det r undantagsvis.
Senast redigerad av wwr 2018-10-12 kl. 15:22.
Citera
2018-10-12, 15:46
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Jag har inte hngt med i diskussionen. Men jag tror att nr man sker pensionrsvisum i hemlandet s accepteras bankkonto i hemlandet.

Nr man dremot frlnger i Thailand s skall man ha thailndskt bankkonto med pengarna orrda under en viss period.

En del har visst hamnat i "moment 22" i Thailand. Utan lngtidsvisum fr man inte bankkonto och utan bankkonto fr man inte lngtidsvisum. Men jag tror det brukar fixa sig. Ambassaden skriver ut intyg om pension etc (det finns ju ven en mnatlig summa som garanti) och vidimerar svenskt bankutdrag+brev frn banken.

Thailand r ju sdant. Det finns ofta inga fasta regler. Men den som har pengarna fr sitt visum till slut, det r min erfarenhet, efter vad jag hrt.

Lugn, artighet, flexibilitet och envishet lser problemet.

Edit

Fr mycket lnge sedan behvde jag ett thailndskt bankkonto men var dr p turistvisum. Jag hade frgat runt p flera banker med negativt resultat. I en mindre ort i norr rkade ngra banktjnstemn passera in och jag log och hll upp drren fr dem. En av dem handlade senare min anskan som blev beviljad. Kanske fanns ett samband.

I vissa lgen kan de frga efter dubbla ID (t.ex pass och krkort) p banken, s det kan vara bra att ta med vid anskan. Men det r undantagsvis.

Du kan ha helt rtt att det gller nr man kr extensions i Thailand men nr man ansker om frsta gngen s rcker Svenskt bankkonto s dr fr jag nog rtta mig sjlv.

http://thaiembassy.se/en/non-immigra...tirement-visa/

Det r vid frlngning (extensions) man skall uppvisa summan p ett bankkonto i Thai.

Ngot som r ganska nytt r att vissa ambassader nu EJ kommer att vidimera inkomster, etc. Gller nu frmst fr Engelsmnnen men ven Kanada verkar st runt hrnet och fler lr nog flja samma spr.

Problemet r att ambassader vidimerar egentligen inte summan p kontot i det dokument som skall vidimeras.

Utan ambassaderna vidimerar bara att dokumentet r korrekt i sig s det har frekommit en del frfalskningar.

https://www.gov.uk/government/news/b...income-letters
Citera
2018-10-12, 18:44
Medlem
wikholms avatar
Vill vara dubbelkolla lite snabbt hr angende visum. ker till thailand nsta vecka , har en ut biljett till laos om 3 veckor. D kommer jag in utan problem va ?
Citera
2018-10-12, 18:57
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wikholm
Vill vara dubbelkolla lite snabbt hr angende visum. ker till thailand nsta vecka , har en ut biljett till laos om 3 veckor. D kommer jag in utan problem va ?

Ja gllande lngden p vistelsen.

Enligt reglerna, men inte alltid att dom kollar och vissa blir mer kollade n andra av olika orsaker som jag inte orkar g in p hr, s br du kunna visa upp bokat boende iallafall fr ett par dagar samt ha 20,000 Thai Baht i kontanter p dig.
Citera
2018-10-12, 19:02
Medlem
wikholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Ja gllande lngden p vistelsen.

Enligt reglerna, men inte alltid att dom kollar och vissa blir mer kollade n andra av olika orsaker som jag inte orkar g in p hr, s br du kunna visa upp bokat boende iallafall fr ett par dagar samt ha 20,000 Thai Baht i kontanter p dig.

Okej , tack ! D ska det inte vara ngra problem. Om man skulle bli tvungen att visa 20k i kontanter, kan man springa p en atm d om det skulle knipa ?
Citera
2018-10-12, 19:13
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Okej , tack ! D ska det inte vara ngra problem. Om man skulle bli tvungen att visa 20k i kontanter, kan man springa p en atm d om det skulle knipa ?

Nej. Du skall ha dom p dig.

Immigration kommer inte att bist dig med att ta dig till en ATM.

Detta r om inte en ATM har blivit installerad p sistone.

Det finns dremot exchanges innan du nr immigration men vxla absolut inte dr om du vill undvika riktigt dliga kurser.

Sen gr det bra med annan valuta som r vxlingsbar till Thai Baht motsvarande 20,000 THB som t.ex USD eller EURO.

Men lika bra att ha 20,000 i THB med sig.

Sen r reglerna egentligen att det skall vara 10,000 THB nr du reser ensam men det efterfrgas s gott som alltid 20,000 THB av ngon anledning och du vill absolut inte jiddra med immigration fr dom vinner alltid. ven nr dom har fel.
Citera
2018-10-12, 19:46
Medlem
wikholms avatar
Citat:
Nej. Du skall ha dom p dig.

Immigration kommer inte att bist dig med att ta dig till en ATM.

Detta r om inte en ATM har blivit installerad p sistone.

Det finns dremot exchanges innan du nr immigration men vxla absolut inte dr om du vill undvika riktigt dliga kurser.

Sen gr det bra med annan valuta som r vxlingsbar till Thai Baht motsvarande 20,000 THB som t.ex USD eller EURO.

Men lika bra att ha 20,000 i THB med sig.

Sen r reglerna egentligen att det skall vara 10,000 THB nr du reser ensam men det efterfrgas s gott som alltid 20,000 THB av ngon anledning och du vill absolut inte jiddra med immigration fr dom vinner alltid. ven nr dom har fel.

Okej , d fr jag se till att ha 20k i fickan . Om det nu skulle bli s att som r jvliga och vill se
Citera
2018-10-12, 20:22
Medlem
Citat:
Okej , d fr jag se till att ha 20k i fickan . Om det nu skulle bli s att som r jvliga och vill se

Ha svenska kronor motsvarande 20 000 Baht, nr du kommer ut frn tullen gr du till vxlingskontoren som ligger alldeles i anslutning tll "Airport link"
Dr fr du den bsta vxlingskursen.
Citera
2018-10-12, 20:25
Medlem
wikholms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beyas
Ha svenska kronor motsvarande 20 000 Baht, nr du kommer ut frn tullen gr du till vxlingskontoren som ligger alldeles i anslutning tll "Airport link"
Dr fr du den bsta vxlingskursen.

Dunder ! Tack ! r det superrich som gller fortfarande d eller ?
Citera
2018-10-12, 20:34
Medlem
Citat:
Dunder ! Tack ! r det superrich som gller fortfarande d eller ?

Ja, eller kontoret som ligger bredvid, kurserna brukar vara snarlika.
Citera
2018-10-14, 10:29
Medlem
Citat:

Jag har tur.

Jag kvalificerar mig fr ett annat typ av visum som kan gra att jag kan stanna lngre perioder utan fr mycket krngel och utan tidsbegrnsning.

S vilket visum anvder du dr?

Du har jag mer eller ut sett dig sjlv till visum guru s d borde ju inte det vara ngra strre problem att ven skriva det?
Citera
2018-10-14, 10:31
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashcash
S vilket visum anvder du dr?

Du har jag mer eller ut sett dig sjlv till visum guru s d borde ju inte det vara ngra strre problem att ven skriva det?

Kan knappast se mig som visumguru.

Investment visa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in