2017-10-27, 19:30
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SLIP
http://www.thaiembassy.ca/en/visitin...visa-exemption

Funkade fr mig i Nong Khai med min frus Bkk bank konto. Men visst kanske r annorlunda sen jag var dr 2:a september. Sjlvklart brka dom lite och funkar troligtvis inte alltid.

Du fngade nog en snll immigration officer p en bra dag.

Nong Khai r vl ganska knda fr att vara lite mer flexibla n andra vergngar om jag inte har helt fel?

S du blev allts efterfrgad att visa att du hade pengar?

I frsta hand cash men i andra hand s snackade du dig igenom med frugans kontoutdrag?

Konstigt d att vissa i forumet fortfarande tragglar att det inte efterfrgas alls.
Citera
2017-10-27, 23:42
Moderator
Gromguttens avatar
En massa chat och trams raderat.

/Mod
Citera
2017-10-28, 00:53
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Speciellt nr man bara fr 15 dagar landgrnsen och inte 30...

Blir nog jobbigt att bo i Thai om man inte har koll p visum regler
Gratulerar, Bra att ha jrnkoll
Citera
2017-10-28, 01:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novus4212
Du blir skickad tillbaka med det flygbolag som du kom med om du blir nekad intrde.

Ja, inte bara det, flygbolaget kan debitera dig fr returbiljetten, som du fr betala ur egen ficka, Vilket r det normala givet biljettvillkoren som IATA har specificerat.

Mnga lnder och flygbolag agerar p det sttet. Flygbolagen anser att det r resenrens ansvar att visum finns, och blir inslppt i landet. De har normalt inget ansvar (sk transportransvar) att ordna med hemtransport ifall visum/inresa nekas. Olika flygbolag har olika tariffer fr sdana returbiljetter och du kan inte rkna med att f samma pris som d du bokade din inresebiljett.

Har man inga pengar kan man ju bli inlst p flygplatsens hkte, men mnga lnder lter istllet dessa bo p hotellet i anslutning till flygplatsen, men d med anmlningsplikt hos Polisen, och fr inte lmna hotellet under tiden som returbiljett ordnas.

Har du blivit nekad inresa p det sttet s kan immigrationsmyndigheten stta en sprr p inresa, en del lnder har tex tre r. Jag vet dock ej om hur Thailand resonerar specifikt i sdana hr fall. Vill du hva den sprren s mste du i s fall ska visum direkt p Thailands Ambassad.

ppna Grnser finns bara p SldderMalm, typ...

Citat:
Ursprungligen postat av BlueMarlin123
https://www.independent.co.uk/travel...-a7846906.html
Du lnkar till en skit artikel, r du medveten om det, hur mnga hr har rkat ut fr det ,,,,gissar p 0%,men herr Novus rkar tydligrn ut fr det eller hans grabbar,
Helt fantastiskt set att kra fake news p ,, denna Idiot ska ni INTE LYSSNA P

Artikeln r inte helt orimlig, en hel del lnder tillmpar sdana hr regler, om att resenren ska visa att hen har pengar fr uppehllet, under tiden som resan r tnkt att vara. Tex se Border Patrol Australia,
Fenomenet "begpacking" r inget nytt utan det har ofta frekommit runt om i Vrlden, srskilt tex Australien var drabbat frr.
Fre dess s var fenomenet knutet till de sjmn som befolkade handelsfartygen och som blivit akterseglade i ngon hamn i fjrran land.

Dock s anser man nog i Thailand att resenrer med svenska pass r bland de plitligaste turisterna
Fre kreditkortens tid hade man sk resecheckar - men i en del sk skitlnder s kunde man inte lsa in dem, eller det var iallafall s krngligt att dessa skitlnder blev helt utan turister.
Citera
2017-10-28, 09:05
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Gratulerar, Bra att ha jrnkoll

Det r 30 dagar vid landsgrns vid visa exempt.

15 blev till 30 nr regeln om endast 2ggr per kalenderr vid visa exempt infrdes och max 6ggr totalt.

"As of 31st December 2016 Thailand limit visa exempt entries at land border to TWO per calendar year, but all countries under visa exempt get 30 days, no more 15 days."

http://www.thaivisaservice.com/visa-rules
Citera
2017-10-28, 09:10
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Har du blivit nekad inresa p det sttet s kan immigrationsmyndigheten stta en sprr p inresa, en del lnder har tex tre r. Jag vet dock ej om hur Thailand resonerar specifikt i sdana hr fall. Vill du hva den sprren s mste du i s fall ska visum direkt p Thailands Ambassad.

Nr det gller Thailand, och jag antar att mnga andra lnder har likadana regler, s blir du inte av med sprren satt av immigration bara fr att du fr ett visum av ambassaden.

Nr det gller Thailand specifikt s har inte Thai ambassaderna tillgng till immigrations datasystem s de kan utfrda ett visum men nr du vl kommer till Thailand s r det stopp i immigration.

S visum fr du men du blir nd nekad p plats.
Citera
2017-10-29, 00:22
Medlem
Citat:
Nr det gller Thailand, och jag antar att mnga andra lnder har likadana regler, s blir du inte av med sprren satt av immigration bara fr att du fr ett visum av ambassaden.

Nr det gller Thailand specifikt s har inte Thai ambassaderna tillgng till immigrations datasystem s de kan utfrda ett visum men nr du vl kommer till Thailand s r det stopp i immigration.

S visum fr du men du blir nd nekad p plats.

Okej tack fr intressant svar faktiskt, men jag har lst om ngra fall dr sprren upphvts i frtid men det gllde Australien om jag inte helt minns fel. Det fanns vl srskilda skl i de fallen
Citera
2017-10-29, 02:45
Medlem
Kan man ka till Thailand utan visum i 30 dagar, sedan ansker om turistvisum i 60 dagar dr i Thailand... Kanske 15 dagar in p resan ansker man om turistvisum 60 dagar?
Citera
2017-10-29, 04:45
Medlem
Rompers avatar
Citat:
Det r 30 dagar vid landsgrns vid visa exempt.

15 blev till 30 nr regeln om endast 2ggr per kalenderr vid visa exempt infrdes och max 6ggr totalt.

"As of 31st December 2016 Thailand limit visa exempt entries at land border to TWO per calendar year, but all countries under visa exempt get 30 days, no more 15 days."

http://www.thaivisaservice.com/visa-rules

Du ser inte skillnaden?

Om inte, g till en optiker
Citera
2017-10-29, 07:27
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Romper
Du ser inte skillnaden?

Om inte, g till en optiker

SLIP sger att man fr 15 dagar vid land vergng.

Jag sger 30 dagar.

Vad snackar du om?
Senast redigerad av Novus4212 2017-10-29 kl. 07:44.
Citera
2017-10-29, 07:37
Medlem
Novus4212s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tylosande
Kan man ka till Thailand utan visum i 30 dagar, sedan ansker om turistvisum i 60 dagar dr i Thailand... Kanske 15 dagar in p resan ansker man om turistvisum 60 dagar?

Du kan inte anska om visum nr du vl r inne i Thailand.

Det mste gras utanfr.
Citera
2017-10-29, 11:15
Medlem
Rompers avatar
Citat:
SLIP sger att man fr 15 dagar vid land vergng.

Jag sger 30 dagar.

Vad snackar du om?
Du svarar i nagon annans namn.
Han hade jatte bra koll pa reglerna.

Fardig disskuterat med dig, du som vet allt "for det har mina kompisar sagt"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in