Citat:
Ursprungligen postat av krickelina
Varför måste en diskussion utmynna i ytterligheter? Jag tror på att dagis generellt är bra för barn, men inte 10-12 timmar per dag! Det verkar vara väldigt svårt att vara småbarnsförälder idag med alla krav från alla håll. Svårt att få tiden att räcka till för att både göra karriär (eller bara få ekonomin att gå ihop) och få tid tillsammans med barnen.
Mycket svårt - och vad har man för val? Jag - som är man - blev efter några år som hemmapappa ensamstående - modern är då tokig och är öht inte att räkna med, inte ens för några timmars barnpassning. Jag gör en karriär som systemutvecklare. Vad fanns det för val för mig i denna bransch, annat än studier och sedan arbete på heltid? För heltidsarbete och därtill en förväntan om övertid, fanns det inga alternativ än 11 timmars skola + fritids per dag för barnen.
Naturligtvis betraktas man som ett monster av en del. I 'normen' ingår givetvis att man ska 'ställa upp på' att stänga fritids flera månader på sommaren, och ge barnen två veckors julledigt och allehanda andra ledigheter - något som är fullständigt omöjligt för en privat tjänsteman med 5 veckors årlig semester! Det är hur lätt som helst att klara detta för den oheliga alliansen mellan arbetslösa och kvinnor från övre medelklass, vilka har all tid i världen.
Men det som fullständigt får mig att spy är när det feminister betecknar den situation jag har varit i, och den kamp som vardagen var, som
kvinnlig. Som något som är intressant bara för att det drabbar
kvinnor.