Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-02, 14:30
  #1
Medlem
Hej.
det står lite stilla i värmen.
Jag ska göra ett formulär som har en input-del överst och det som skrivs i där ska visas som rader nedanför.
Hur gör jag detta?
/Bubba
Citera
2009-07-04, 02:23
  #2
Medlem
Hur menar du? Du vill bara ha ett inputfält och en knapp, och när man trycker på knappen så ska det man skrivit in visas under fältet?
Citera
2009-07-04, 08:48
  #3
Medlem
Wobins avatar
Du måste använda något annat språk än HTML, antingen JavaScript eller PHP är rekommenderat.

Kod:
<form action="" method="post">
<input type="text" name="lolz" />
<input type="submit" />
</form>

Du skrev: <?php echo $_POST['lolz']; ?>
Citera
2009-07-04, 17:38
  #4
Medlem
Jag var kanske lite otydlig.
Jag tänker ha ett område (övre halvan av skärmen) som område för input.
Nedre halvan av skärmen skall vara rader som betsår av det man matat in från inputområdet.
Helst ska man kunna välja vilken rad som input hamnar på.
Ungefär som en TO-DO-lista där man kan mata in vad som skall göras och även placera det i den ordning man vill prioritera.
Hoppas det gjorde saken lite klarare vad jag söker.
mvh
bubba
Citera
2009-07-05, 00:41
  #5
Medlem
Wobins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbahubba
Jag var kanske lite otydlig.
Jag tänker ha ett område (övre halvan av skärmen) som område för input.
Nedre halvan av skärmen skall vara rader som betsår av det man matat in från inputområdet.
Helst ska man kunna välja vilken rad som input hamnar på.
Ungefär som en TO-DO-lista där man kan mata in vad som skall göras och även placera det i den ordning man vill prioritera.
Hoppas det gjorde saken lite klarare vad jag söker.
mvh
bubba

Är du bekant med PHP och MySQL?

Detta kräver nämligen att du använder dig av ett serversidespråk som PHP eller ASP .NET, sedan bör du spara ner informationen någonstans. Smidigast är i en databas, men går också att lösa med att spara i en textfil.

Om du inte är bekant med något serversidespråk rekommenderar jag dig att du börjar lära dig här -> http://www.tizag.com/phpT/
Citera
2009-07-05, 13:04
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wobin
Är du bekant med PHP och MySQL?

Detta kräver nämligen att du använder dig av ett serversidespråk som PHP eller ASP .NET, sedan bör du spara ner informationen någonstans. Smidigast är i en databas, men går också att lösa med att spara i en textfil.

Om du inte är bekant med något serversidespråk rekommenderar jag dig att du börjar lära dig här -> http://www.tizag.com/phpT/

Ja, jag kan både asp, php och mysql men , och jag vill inte vara dryg , det jag undrade var ju hur jag ska göra inte vad jag ska använda mig av.
Citera
2009-07-05, 13:47
  #7
Medlem
Wobins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bubbahubba
Ja, jag kan både asp, php och mysql men , och jag vill inte vara dryg , det jag undrade var ju hur jag ska göra inte vad jag ska använda mig av.

Okej då, såhär kan du göra.

Flödesschema:
  1. Datan matas in via formuläret.
  2. Om formuläret innehåller data, spara informationen i din databas.
  3. Skriv ut datan i en lista sorterat på fältet prio som du har i din tabell.

Databasstruktur:

#todolist
ID name note prio date

Det borde inte vara något problem för dig att skriva eftersom du kan både ASP och PHP, detta är verkligen grundläggande. Kan du AJAX vore det en klar fördel när det kommer till att ändra prio i efterhand på listobjekten.
__________________
Senast redigerad av Wobin 2009-07-05 kl. 13:50.
Citera
2009-07-05, 15:02
  #8
Medlem
jastors avatar
Lättare att använda ajax för att enkelt säga till vilken rad texten du matar in i formen ska hamna på, på så vis slipper du desstuom att sidan ska laddas om efter varje nytt inlägg. Sedan när du är klar, skicka det till ett phpscript som lagrar i databasen.
Citera
2009-07-06, 02:09
  #9
Medlem
Tvillingens avatar
Här är ett exempel på en todo-lista jag har gjort. Det enda som saknas i min är väl så att man kan välja vilken ordning allt ska ligga i men eftersom du har kunskaper inom php lär det inte vara så svårt att fixa till.

Klaga inte på min kod nu (:
http://pastebin.com/f4f989aa5
Citera
2009-07-06, 17:39
  #10
Medlem
Tack till alla som svarat.
Jag har nu fått ideer och all hjälp jag behövde.
Återigen : Tack.
/Bubba
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback