Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-07-02, 01:00
  #1
Medlem
hokoris avatar
Jag måste i höst börja med någon slags träning, av olika orsaker, men har alltid trötnat snabbt på allt annat än kampsport men tycker att vanlig kampsport (boxning, judo, kung-fu och liknande (alla i dem stilar man vanligen tänker sig)) är något för simpelt.

Så min fråga är vad för kampsporter det finns som inte slösar så mycket energi, eller chakra om ni så vill, utan som mer fokuserar på att fungera antingen genom att använda "moståndarens" egna attacker emot denne eller genom att fokusera sig på att träffa rätt punkter på kroppen (Tajiji Quan eller liknande).

Så någon här som kan ge några bra tips på bra kampsport för en inte allt för stark person som hellre tänker än svettas?
Citera
2009-07-02, 01:23
  #2
Medlem
mjohanssons avatar
Wing Tsung kanske kunde vara något för dig. Nog för att det innefattar en del köttande men det är mycket fokus på att avsluta det hela så snabbt som möjligt.
Citera
2009-07-02, 01:27
  #3
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
Wing Tsung kanske kunde vara något för dig. Nog för att det innefattar en del köttande men det är mycket fokus på att avsluta det hela så snabbt som möjligt.

Tack för tipset, klart bättre än traditionell Kung-fu och särskilt om man kombinerar den med egna ideer.
Citera
2009-07-02, 01:36
  #4
Medlem
Prometeuss avatar
Jujutsu och Aikido handlar mycket om att utnyttja motståndarens rörelsemängd och att sätta den ur balans. Den senare är dock helt klart en kampkonst.
Citera
2009-07-02, 01:48
  #5
Medlem
hokoris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prometeus
Jujutsu och Aikido handlar mycket om att utnyttja motståndarens rörelsemängd och att sätta den ur balans. Den senare är dock helt klart en kampkonst.


Tack, väldigt mycket av vad jag sökte. Varav den senare väl är en utveckling ur den tidigare?
Att jag inte tänkt på dem, rätt precis vad jag sökte.

Finns det annars någon väldigt anatomisk kampsport utom Wing Tsun? Jag menar någon som är i principen akupunktur fast tänkt till att skada/döda istället för att bota/bedöva?
Citera
2009-07-02, 10:59
  #6
Medlem
Flebbos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokori
Finns det annars någon väldigt anatomisk kampsport utom Wing Tsun? Jag menar någon som är i principen akupunktur fast tänkt till att skada/döda istället för att bota/bedöva?
Krav Maga är väl rätt brutalt o kan tänkas till att använda dödligt.
Sen är väl Ninjutsu känt för att ha tekniker för att slå/trycka på lite olika ställen på på kroppen för att skada/döda.
Citera
2009-07-02, 11:14
  #7
Medlem
Piddelitos avatar
När jag tränade Aikido för ett par år sedan var jag på träningsläger med Henrik Engelkes, Kallhälls aikidoklubb. Han visade en för mig dittills okänd kampart kallad 急所術, kyushojutsu. Detta förklarades på en enkel nivå som en slags omvänd akupressur, men istället för att skapa behag gick tekniken ut på att utnyttja samma akupunkter för att orsaka maximalt obehag istället.

Vi fick prova några enkla tekniker, och det var sannerligen obehagligt, det vill jag lova. Enligt Henrik-sensei så finns det ett antal knockoutpunkter, men han ville inte visa några. Se dock här för exempel: http://www.youtube.com/watch?v=yiSfCD1rF6E
Citera
2009-07-02, 12:17
  #8
Medlem
Prometeuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hokori
Tack, väldigt mycket av vad jag sökte. Varav den senare väl är en utveckling ur den tidigare?
Att jag inte tänkt på dem, rätt precis vad jag sökte.

Finns det annars någon väldigt anatomisk kampsport utom Wing Tsun? Jag menar någon som är i principen akupunktur fast tänkt till att skada/döda istället för att bota/bedöva?
Japp, aikidon utvecklades ur jujutsun, jujutsu är så att säga urmodern till allt sånt där österifrån, judo, bjj etc.
Bjj handlar väl också mycket om egen bästa styrka och att sätta motståndarens styrka "ur spel" egentligen, även om det är mer tävlingsbetonat.
Citera
2009-07-02, 13:06
  #9
Medlem
Vill du träna för att du vill ha en kul hobby att hålla på med eller för att du vill lära dig självförsvar?

Många kampsporter där man ska "använda motståndarens energi" och "träffa rätta punkter" är ofta väldigt roliga i tränings salen, men i verkligheten är de inte så effektiva.
Citera
2009-07-02, 13:07
  #10
Medlem
hokoris avatar
Tack för mycket. Kyushujutsu låter perfekt. Även ninjutsu låter väldigt lockande.
Citera
2009-07-02, 13:09
  #11
Avstängd
MyNameIsNobodys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohansson
Wing Tsung kanske kunde vara något för dig. Nog för att det innefattar en del köttande men det är mycket fokus på att avsluta det hela så snabbt som möjligt.

Precis vad jag tänkte på! Såg detta klippet för några månader sen.

http://www.youtube.com/watch?v=i7gFbUc2-d8
Citera
2009-07-02, 13:28
  #12
Medlem
Piddelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fridollf
Vill du träna för att du vill ha en kul hobby att hålla på med eller för att du vill lära dig självförsvar?

Många kampsporter där man ska "använda motståndarens energi" och "träffa rätta punkter" är ofta väldigt roliga i tränings salen, men i verkligheten är de inte så effektiva.

Vill tillägga att i fallet Kyushojitsu i kombination med Aikido lärs detta ut av nämnda Henrik Engelkes på Polisen. Se videon jag länkade till för exempel. I högsta grad reellt användbara tekniker att neutralisera en motståndare med ett minimum av våld, med andra ord.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback