2012-08-20, 06:34
Medlem
http://www.tmz.com/2012/08/19/tony-scott-dead-suicide/

Tony scott död
Citera
2012-08-20, 07:28
Medlem
Snaidistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Jo, men det är väl inte bekräftat att det var just detta han dog av? Det stod ju bara att han led av denna sjukdom. Återigen så är det försvinnande få som dör av sjukdomen men för all del så kan McKenzie utgöra den där promillen som faktiskt stryker med, men det vore ändå egendomligt då han inte haft sjukdomen särskilt länge (ca 2 år vad jag förstår). Detta är ju en degenerativ sjukdom som man i allmänhet lider av i många år eller decennier t.o.m. Att han dör av sjukdomen på så "kort" tid måste ändå anses som uppseendeväckande, såtillvida att det var någonting annat han dog av som var orelaterat till just denna sjukdom.

Nu har hans "officiella" sida uppdaterats:

Citat:
Scott was in and out of hospital since 2010 after falling ill with Guillain-Barre Syndrome, a disease affecting the nervous system. It is thought he may have had a heart attack in early August, 2012. Staff did not want him to leave the hospital, but he wanted to be at home and passed away on 18th August 2012.

Citat:
Prognosen för Guillain-Barrés syndrom är förhållandevis god, särskilt om inte själva nervfibrerna, utan bara myelinet har drabbats. Cirka 80 procent blir helt återställda, 15 procent får någon typ av permanent nervpåverkan, och cirka 5 procent avlider i det akuta skedet. Cirka 3% av alla som genomgått GBS får ett återfall någon gång i livet.
Citera
2012-08-20, 09:28
Medlem
BootyLuvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger

Tony scott död
Mycket trist, han gjorde flera filmer under framförallt 80- och 90-talet jag såg ett flertal gånger såsom Top Gun, Days of Thunder, the Last Boy Scout, True Romance, Crimson Tide och Enemy of the State. Spy Game, Man on Fire och Deja Vu som kom under 00-talet gillade jag också.

Fan då, ju mer jag tänker på det känns det som en bit av min barndom - jag var åtta år gammal när Top Gun kom - har dött

RIP Tony, du var grym.
Citera
2012-08-20, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradstronger

Tony scott död
MYCKET sorgligt och tragiskt! Tony Scott var en starkt tongivande regissör. Står att han begick självmord. Någon som vet varför? Han hade ju en lysande karriär och var både aktiv och efterfrågad trots sin mogna ålder. Hade han äktenskapsproblem? Knarkproblem? Var han skyldig någon pengar? Detta framstår för mig som obegripligt.

EDIT:
Det står för övrigt att han hoppade ned i vattnet från en bro. och att vittnen såg honom hoppa. Ska man tolka det som att han drunknade snarare än dog av fallet? Man tycker ju i så fall att hjälp snabbt borde ha varit på plats och att man nog kunde ha kastat honom en livboj eller ngt då det var fullt med folk i närheten.
Senast redigerad av scrollock 2012-08-20 kl. 10:01.
Citera
2012-08-20, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snaidisten
Nu har hans "officiella" sida uppdaterats:
Jaha, hjärtattack alltså. Det ante mig att det var någonting mer med i bilden.
Citera
2012-08-20, 10:56
Medlem
Ledarens avatar
Citat:
MYCKET sorgligt och tragiskt! Tony Scott var en starkt tongivande regissör. Står att han begick självmord. Någon som vet varför? Han hade ju en lysande karriär och var både aktiv och efterfrågad trots sin mogna ålder. Hade han äktenskapsproblem? Knarkproblem? Var han skyldig någon pengar? Detta framstår för mig som obegripligt.

EDIT:
Det står för övrigt att han hoppade ned i vattnet från en bro. och att vittnen såg honom hoppa. Ska man tolka det som att han drunknade snarare än dog av fallet? Man tycker ju i så fall att hjälp snabbt borde ha varit på plats och att man nog kunde ha kastat honom en livboj eller ngt då det var fullt med folk i närheten.

Vad är det som får dig att tolka det? Vid dom höjderna så blir vatten som betong när du träffar det. Folk går väl på den där bron och såg när han hoppade.
Citera
2012-08-20, 12:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snabelmannen66
Scott McKenzie, 73 år, känd för llåten San Francisco

http://www.noise11.com/news/scott-mckenzie-dies-at-72-20120819

Ett av de allra tydligaste exemplen på one-hit-wonders. Och han skrev ju inte heller
sin superhit utan det gjorde John Phillips som ju måste sägas ha åstadkommit en bra
bit mera än Scott, bl a annat organiserat Montereyfestivalen, den där Hendrix filmades
brännande gura.

Någon som minns den svenska versionen av superhiten, framförd av Lars-Rune JÄVERBRANDT ?
Citera
2012-08-20, 13:26
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Han är väl inte den första rika och framgångsrika som tar livet av sig eller lever ett mycket destruktivt liv. Uppenbart har han ju inte mått bra, något har gnagt inom honom, förmodligen under en lång tid. Helt obegripligt är det ju inte såvida man inte sätter likhetstecken mellan rikedom, framgång och lycka.

Jag tycker att det har ökat med kändisar som uppenbart mår dåligt. Är pressen tyngre på dem nu eller överdriver jag?
Citera
2012-08-20, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
Ett av de allra tydligaste exemplen på one-hit-wonders. Och han skrev ju inte heller
sin superhit utan det gjorde John Phillips som ju måste sägas ha åstadkommit en bra
bit mera än Scott, bl a annat organiserat Montereyfestivalen, den där Hendrix filmades
brännande gura.

Någon som minns den svenska versionen av superhiten, framförd av Lars-Rune JÄVERBRANDT ?
För mig och många andra kommer han alltid att vara en legend, men visst fanns det många andra duktiga musiker. Jag tror att om han hade dött i en överdos på 60-talet hade uppmärksamheten blivit större för många av hans fans från den tiden har själva checkat ut pga hög ålder och tiderna har förändrats.
Citera
2012-08-20, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Han är väl inte den första rika och framgångsrika som tar livet av sig eller lever ett mycket destruktivt liv. Uppenbart har han ju inte mått bra, något har gnagt inom honom, förmodligen under en lång tid. Helt obegripligt är det ju inte såvida man inte sätter likhetstecken mellan rikedom, framgång och lycka.

Jag tycker att det har ökat med kändisar som uppenbart mår dåligt. Är pressen tyngre på dem nu eller överdriver jag?
Jo uppenbarligen, men Tony Scott har ju inte figurerat tidigare i några, så att säga, "problematiska" sammanhang. Jag har inte heller hört något om att han skulle leva ett särskilt destruktivt liv och han hade sannolikt inga större finansiella bekymmer då hans filmer gått bra och han fortfarande bodde flott.

Det enda jag möjligen kan tänka mig är att han haft mindervärdeskomplex jämfört med sin bror Ridley som varit mer framgångsrik om man räknar dollar och cent, men de verkar ju ha haft ett gott förhållande med varandra trots det då de samarbetade ihop. Jag minns även intervjuer där de ofta refererade till varandra så det verkar ju inte ha funnits några aversioner mellan dem på det sättet.
Senast redigerad av scrollock 2012-08-20 kl. 15:27.
Citera
2012-08-20, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snabelmannen66
För mig och många andra kommer han alltid att vara en legend, men visst fanns det många andra duktiga musiker. Jag tror att om han hade dött i en överdos på 60-talet hade uppmärksamheten blivit större för många av hans fans från den tiden har själva checkat ut pga hög ålder och tiderna har förändrats.
Att jämföra McKenzie med Mamas & the Papas är lite som att jämföra Armand Krajnic med Ingo Johansson. Mamas & Papas var ju bland de största i den eran, men det förringar ju inte på något sätt det McKenzie gjort och att han var ett stort namn i sin egen rätt.

Personer som dör våldsamt, tragiskt och för tidigt och framförallt då deras karriär står i zenit lämnar alltid ett stort avtryck oavsett vem det är eller vilken musik de än må ha gjort. Kolla t.ex. på James Dean som bara gjorde tre stycken filmer men ändå är en legendarisk ikon. Hade han blivit gammal så hade väl ingen brytt sig mer om honom idag än vad folk bryr sig om t.ex. Steve Forrest eller Rod Taylor. Eftersom Scott McKenzie dog i denna era så kommer han att främst bli ihågkommen för sitt alster snarare än för sin person, till skillnad mot t.ex. Jim Morrison som främst blev ihågkommen för vem han var snarare än för sin musik. Som jag tidigare framhävdat så var dock Scott McKenzie så mycket mer än enbart sin hitlåt, vilket dessvärre är någonting som många verkar förbise.
Senast redigerad av scrollock 2012-08-20 kl. 15:27.
Citera
2012-08-20, 14:54
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Jo uppenbarligen, men Tony Scott har ju inte figurerat tidigare i några, så att säga, "problematiska" sammanhang. Jag har inte heller hört något om att han skulle leva ett särskilt destruktivt liv och han hade sannolikt inga större finansiella bekymmer då hans filmer gått bra och han fortfarande bodde flott.

Det enda jag möjligen kan tänka mig är att han haft mindervärdeskomplex jämfört med sin bror Ridley som varit mer framgångsrik om man räknar dollar och cent, men de verkar ju ha haft ett gott förhållande med varandra trots det då de sambaretade ihop. Jag minns även intervjuer där de ofta refererade till varandra så det verkar ju inte ha funnits några aversioner mellan dem på det sätter.

Men långt i från allt når ju skvallersidorna heller! Bara för att inte vi hört något innebär ju inte det att det inte funnits bekymmer.
Kan vara drogproblem, nån konstig sexhistoria som kommit i kapp honom eller psykiska problem.
Mindervärdeskomplexhistorien låter något otrolig med hänvisning till det du skriver i sista delen.

Det kan ju vara som så att det kommer ut ett pressmeddelande där man anger en orsak men mest troligt är väl att detta hålls inom familjen..

James Dead! spooky!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in