2012-08-20, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Personer som dör våldsamt, tragiskt och för tidigt och framförallt då deras karriär står i zenit lämnar alltid ett stort avtryck oavsett vem det är eller vilken musik de än må ha gjort. Kolla t.ex. på James Dead som bara gjorde tre stycken filmer men ändå är en legendarisk ikon. Hade han blivit gammal så hade väl ingen brytt sig mer om honom idag än vad folk bryr sig om t.ex. Steve Forrest eller Rod Taylor. Eftersom Scott McKenzie dog i denna era så kommer han att främst bli ihågkommen för sitt alster snarare än för sin person, till skillnad mot t.ex. Jim Morrison som främst blev ihågkommen för vem han var snarare än för sin musik. Som jag tidigare framhävdat så var dock Scott McKenzie så mycket mer än enbart sin hitlåt, vilket dessvärre är någonting som många verkar förbise.

JAMES DEAD !!! Bästa Freudianska felsägningen på länge ! Du kanske börjar bli lite väl
uppslukad av ditt favoritämne.

Och Jim Morrisson och hans band the Doors säljer fortfarande ett hyfsat antal plattor
världen runt, år efter år, vilket beror på bandets och hans egna kvaliteer. RÖSTEN !
McKenzie får möjligen ihop en samling av greatest hits om man nöjer sig med en singel.

F ö tycker jag att McKenzie gjorde helt rätt i att byta sig till ett artistnamn.
Philip Wallach Blondheim låter som ett namn på en häst eller kanske ryttare.
Citera
2012-08-20, 15:10
Medlem
Mikojans avatar
Att Scott McKenzie lyckades bli 73 var ju inget annat än en bedrift. Grabben kommer ju från den absolut värsta/bästa trippgenerationen någonsin. Inte mycket kvar av Beach Boys originaluppsättning och av knarkarkvartetten Mamas and Papas åtetrstår väl i dag bara en gammal mamma. För att ta några exempel.

Och OT; James Dead är ett utmärkt avatarmaterial
Citera
2012-08-20, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fastbuckfreddie
JAMES DEAD !!! Bästa Freudianska felsägningen på länge ! Du kanske börjar bli lite väl
uppslukad av ditt favoritämne.

Och Jim Morrisson och hans band the Doors säljer fortfarande ett hyfsat antal plattor
världen runt, år efter år, vilket beror på bandets och hans egna kvaliteer. RÖSTEN !
McKenzie får möjligen ihop en samling av greatest hits om man nöjer sig med en singel.

F ö tycker jag att McKenzie gjorde helt rätt i att byta sig till ett artistnamn.
Philip Wallach Blondheim låter som ett namn på en häst eller kanske ryttare.
Haha, japp ibland skriver man det man tänker, fastän man inte gör det så att säga . Nu är det i alla fall korrigerat. Ang. McKenzies namnändring så var det faktiskt inte helt ovanligt på den tiden att människor inom showbusiness "Angliserade" sina namn. Faktum är att det nästan förväntades av en, som t.ex. Kirk Douglas m.fl. Ofta ville man som artist dölja judiskklingande efternamn för att istället bli "All American". Just Scott McKenzie låter väl nästan lite skotskklingande, och i USA anses det väl "fint" att vara av brittisk börd, för då är man ju så att säga "äkta" amerikan.

Dock får man säga att det förmodligen ine finns en kotte i värstvärlsden som inte hört "San Fransico" och det är en sång som det gjorts otaliga covers på och även översatts till flertalet språk, bland annat svenska, som tidigare nämnts. Trots detta är står sig McKenzies version som den mest "populära" då det är den som spelas oftast, trots att andra, mer "kommersiella" stjärnor sjungit in sina versioner av låten. Låten har på så sätt inte blivit "snodd" av någon annan som Frank Sinatra brukade "sno" andras låtar och göra dem till "sina".
Citera
2012-08-20, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Men långt i från allt når ju skvallersidorna heller! Bara för att inte vi hört något innebär ju inte det att det inte funnits bekymmer.
Kan vara drogproblem, nån konstig sexhistoria som kommit i kapp honom eller psykiska problem.
Mindervärdeskomplexhistorien låter något otrolig med hänvisning till det du skriver i sista delen.

Det kan ju vara som så att det kommer ut ett pressmeddelande där man anger en orsak men mest troligt är väl att detta hålls inom familjen..
Jo, det ligger garanterat en hund begraven här någonstans. Men gällande knark så är den endfa kopplingen jag kan tänka mig även den ganska långsökt. Scott gjorde ju Top Gun tillsammans med Bruckheimer/Simpson och Simpson levde ett extremt missbrukarliv vilket till slut tog livet av honom. Att Scott på något sätt skulle ha festat med Simpson och tagit del av dennes vanor?? Långsökt... Tror att det hänt någonting omvälvande på senare tid, kanske att han gått ett cancerbesked och bara hade ett par månader kvar att leva, vilket hände med Richard Farnsworth. Alterantivt att han varit inblandad i något skumraskens som skulle riskera att dra ned hans familj skiten, eller att hans fru begärt skiljsmässa eller något liknande.

Han hade ju även en uppföljare till Top Gun på gång, vilket han kämpat hårt i många år för att få göra och nu hade han äntligen fått klartecken från filmbossarna. Både Bruckheimer och Cruise var ju dessutom med på det skeppet, så hans timing för självmordet var ju ytterst besynnerlig på det sättet.
Citera
2012-08-20, 17:23
Medlem
Grantzs avatar
Bron är tydligen c:a 200 fot hög (60 meter), han dog nog vid nedslaget...

Timing är nog bland det sista man tänker på när man tar livet av sig,
om man inte bestämt sig för att göra det som en "demonstration".
Citera
2012-08-20, 17:52
Medlem
GasGlads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BootyLuv
Mycket trist, han gjorde flera filmer under framförallt 80- och 90-talet jag såg ett flertal gånger såsom Top Gun, Days of Thunder, the Last Boy Scout, True Romance, Crimson Tide och Enemy of the State. Spy Game, Man on Fire och Deja Vu som kom under 00-talet gillade jag också.

Fan då, ju mer jag tänker på det känns det som en bit av min barndom - jag var åtta år gammal när Top Gun kom - har dött

RIP Tony, du var grym.
Definitivt en av de stora som inte har fått den uppskattning han borde, tillsammans med brodern Ridley har de, var för sig, skapat några av de mest minnesvärda filmerna de senaste decennierna......
Citera
2012-08-20, 19:03
Medlem
Svammels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av scrollock
Jo, det ligger garanterat en hund begraven här någonstans. Men gällande knark så är den endfa kopplingen jag kan tänka mig även den ganska långsökt. Scott gjorde ju Top Gun tillsammans med Bruckheimer/Simpson och Simpson levde ett extremt missbrukarliv vilket till slut tog livet av honom. Att Scott på något sätt skulle ha festat med Simpson och tagit del av dennes vanor?? Långsökt... Tror att det hänt någonting omvälvande på senare tid, kanske att han gått ett cancerbesked och bara hade ett par månader kvar att leva, vilket hände med Richard Farnsworth. Alterantivt att han varit inblandad i något skumraskens som skulle riskera att dra ned hans familj skiten, eller att hans fru begärt skiljsmässa eller något liknande.

Han hade ju även en uppföljare till Top Gun på gång, vilket han kämpat hårt i många år för att få göra och nu hade han äntligen fått klartecken från filmbossarna. Både Bruckheimer och Cruise var ju dessutom med på det skeppet, så hans timing för självmordet var ju ytterst besynnerlig på det sättet.

9:07 AM PT -- ABC News is reporting that Tony had been suffering from inoperable brain cancer before his death.
Citera
2012-08-20, 19:13
Medlem
BootyLuvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svammel
9:07 AM PT -- ABC News is reporting that Tony had been suffering from inoperable brain cancer before his death.
Om så är fallet kan jag ändå ha förståelse för att han valde att avsluta sitt liv på sina egna villkor. Tragiskt hur man än vrider och vänder på det
Citera
2012-08-20, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svammel
Jo jag kunde ha gett mig sjutton på att det var någonting sådant med i bilden, för som sagt, han verkar ha levat ett lyckligt och framgångsrikt liv i öcvrigt och hade en massa att leva för. Om döden ändå är ett faktum så kan man "förstå" hans handlande ändå, vilket troligen berodde på rädsla och panik från hans sida.

Man får förmoda att han antingen haft sjukdomen ett tag eller blivit diagnoserad med en extremt aggressiv form av cancer. Det står att cancern var "inoperable" men inte att den skulle vara "untreatable". Jag utgår dock ifraån att så var fallet. Jag tänker här närmast på Ted Kennedy som drabbades av gliom, men trots detta kämpade på tappert in i det bittra slutet och prövade alla möjliga behandlingsformer, även operation, som sällan utförs på den typen av cancer. Han levde i ca ett och ett halvt år efter diagnosen, något över den förväntade livslängden, och kunde ändå fortsätta arbeta med viss inskränkning. Dessvärre verkar Tony Scott inte ha haft samma inställning utan lät skräcken ta över handen och valde därför att kasta in handuken och ge upp. Oerhört sorligt i vilket fall som helst.
Citera
2012-08-20, 23:14
Medlem
Ganonitos avatar
Skådespelerskan Phyllis Diller är död, 95 år gammal.

http://www.usmagazine.com/celebrity-news/news/phyllis-diller-legendary-comic-dies-at-95-report-2012208
Citera
2012-08-21, 08:05
Medlem
Ördögs avatar
20 augusti: Meles Zenawi (1955-2012)
Etiopiens premiärminister och före detta president.
http://en.wikipedia.org/wiki/Meles_Zenawi
http://sverigesradio.se/sida/gruppsida.aspx?programid=3304&grupp=6240&artikel=5 238955
http://www.bbc.co.uk/news/world-africa-19328356
Senast redigerad av Ördög 2012-08-21 kl. 08:07.
Citera
2012-08-21, 10:49
Medlem
Mikeyjamess avatar
Tony hade kunnat checka in i dödshjälpskliniken (?) i Schweiz men han kanske var så rädd att han ville få det överstökat omgående istället för att vänta ut det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in