Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-08, 23:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Diospyros
Det var exakt det som var utgångspunkten för Lindebergs bok. Och ändå fortsätter ni läkarlynchare att peta i detta öppna sår. Ska ni sadister aldrig ge er någon gång? Är det inte dags att ge Catrines anhöriga en åtminstone medial upprättelse?

Men, för mig är det stor skillnad med läkarna, eftersom jag tror de är skyldiga.
Och allt talar dessutom för att CdCs mor och syster också gör det.

Det är alldeles uppenbart att detta är oerhört känsligt för er...
Senast redigerad av Hagenbach 2013-05-08 kl. 23:35.
Citera
2013-05-08, 23:36
Medlem
Diospyross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Men, för mig är det stor skillnad med läkarna, eftersom jag tror de är skyldiga.
Men nu handlar det om att visa andra hänsyn. Vilket samhälle skapar vi om vi dömer andra på så lösa antaganden? Skulle du själv acceptera att bli dömd på så lösa grunder? Om inte så bör du inte yttra dig något mer i den här tråden.
Citera
2013-05-08, 23:37
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det vore klädsamt om du ville replikera på Hamilkars inlägg: https://www.flashback.org/sp43335040

Jag är blott en lekman så jag följer experternas meningsutbyte med ett öppet sinne.

Du är ett otåligt litet barn, tror inte du att jag har annat att göra om kvällarna än att svara på inlägg i denna tråd ?
Googla själv vetja, du borde vid din ålder kunna utnyttja google fullt ut så att du får svar på dina frågor.

Men ok.

"Fel vid analysen av proverna och nedsmutsning av proven kan göra resultatet otillförlitligt. När DNAprovet finns i liten mängd finns det inte mycket utrymme för fel särkilt om man skapar en större mängd prov genom att kopiera DNAt. Då är det väldigt viktigt att provet inte förorenas av t. ex en hudcell från labbassistenten.
DNA är även väldigt känsligt för fukt och värme. Vid förvaring i felaktig miljö kan det brytas ner på bara någon dag. Detta försvårar bl.a provtagning vid brottsplatser.
"

Mitokondrie DNA analysen av hårstråna på handduken gjordes år 2005 hör och häpna, 21 år efter att Catrines kvarlevor hittades i säckarna, det vore intressant att få veta hur detta material hade förvarats under två årtionden.
Är det ens säkerställt till 100% att handduken har något med mordet att göra?

http://xray.bmc.uu.se/Courses/Bke1/2000/Projects/DNA_crime/

Vid sexualbrott är det främst sperma och epitelceller som undersöks men även saliv/sekret, rotbärande hårstrån och vävnadsrester analyseras. På svåra och dåliga spårtyper som t.ex. rotlösa hårstrån kan analys av mitokondrie DNA istället utföras.I varje cell finns 1000 gånger fler kopior av mitokondrie-DNA än av DNA i cellkärnan. Detta gör att det är mycket lättare att spåra mitokondrie-DNA, nackdelen är att denna metoden är betydligt mer osäker. Sannolikheten för att en överrensstämmelse ska vara slumpmässig ligger för miokondrie-DNA mellan en på hundra och en på tusen, medans det hos DNA från cellkärnan är ungefär en på miljonen. Detta beror på att mitokondrie-DNA:t endast nedärvs från mamman vilket gör att variationerna för detta DNA blir mindre.
Citera
2013-05-08, 23:38
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Alldeles bortsett från att man kan andra Ormstads resonemang till stöd för att påstå att samtliga mord där rättsmedicinsk undersökning misslyckas med att identifiera en gärningsman måste vara begångna av rättsmedicinare, ska vi ha klart för oss att resonemanget inte gäller för identifiering av DNA-spår från små mängder DNA. Catrine da Costa dödades på våren 1984. Kary Mullis publicerade det första arbetet om PCR-amplifieringstekniken i december 1985. Det fanns inga möjligheter för TH att veta hur man skulle bete sig för att inte lämna amplifierbara DNA-spår.

Nu tänkte jag på fingeravtryck, spår av sperma, kanske bitmärken på det ena bröstet som saknas, kanske bitmärken i ansiktet osv.

Ormstad borde ju veta vad hon pratar om, hon var TH:s arbetskollega i 4 år.
TH hade kunskapen om vad man gör för att inte åka fast.
Citera
2013-05-08, 23:42
Bannlyst
Citat:
Men nu handlar det om att visa andra hänsyn. Vilket samhälle skapar vi om vi dömer andra på så lösa antaganden? Skulle du själv acceptera att bli dömd på så lösa grunder? Om inte så bör du inte yttra dig något mer i den här tråden.

Vad är det som säger att de misstankar som funnits (och fortfarande finns) mot läkarna är "lösa antaganden"? De kan mycket väl ha gjort sig skyldiga till det de anklagats för. Vad är det som säger att de är oskyldiga?

Många här har ju inte visat någon hänsyn, när de aggressivt attackerat fotohandlarparet, Rajs, dagboksvittnet och flera andra. Då har det minsann varit fritt fram. Väldigt godtyckligt, vill jag säga.

Och minns jag rätt så läste jag att CdCs mor och syster inte alls tyckte om PLs bok och att många gapar om "upprättelse" åt läkarna. Man ska också komma ihåg att de är en del av HOs nätverk.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-05-08 kl. 23:45.
Citera
2013-05-08, 23:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011

Vad är det som säger att inte handduken tillhörde CdC, helt enkelt? Måste man utgå ifrån att förövaren ägt den?
Citera
2013-05-08, 23:53
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag skriver vad jag skriver. Inlägget var till för att rätta felaktigheter i Lawnmoverman:s utläggning om DNA. Om hårstråna på säcken gav juste amplifierbart mitokondrie-DNA, inget kärn-DNA detekterades, och den mitokondriesekvens som detekterades varken stämde med TA:s eller TH:s mitokondrie-DNA, då tillhörde hårstråna med all sannolikhet någon annan person. Vad detta sedan får för konsekvenser för skuldbedömningen är jag för illa inläst för att vilja ta ställning till här och nu, men däremot bör man inte hävda att de testade hårstråna kanske egentligen tillhörde TA eller TH i alla fall, för det är så osannolikt att det inte är legitimt att andra i en diskussion om vem som är skyldig till Catrine da Costas död.

Det finns inga felaktigheter i mitt tidigare inlägg, du glömmer helt bort att mitokondrie DNA analysen gjordes år 2005, ingen verkar veta hur "bevismaterialet har förvarats under dessa 21 år.
Det kan ha förvarats på helt fel sätt och det kan ha blivit kontaminerat av vem som helst som kommit kontakt med det under två årtionden och då speciellt på 80-talet.

http://www.nyteknik.se/popular_teknik/smatt_gott/article3133232.ece

"En sak som kan ställa till med stora problem är kontamination från den personal som tagit proverna eller skött analyserna. Därför lägger SKL nu upp en ”eliminationsdatabas” med runt 400 dna-profiler från personer som arbetar på eller regelbundet besöker biologienheten på SKL.
Det har flera gånger hänt att dna-spår från olika brottsplatser kontaminerats av personal vid brottsplatsundersökningar eller på labbet. Det har lett till att brott av misstag kopplats samman och felaktigt antagits ha haft samma gärningsman
"

Äldre DNA profiler kan dessutom gömma sig bakom färska eftersom färska är lättare att hitta, varför ska du ens ifrågasätta detta ?

Finns det ens några bevis för att handduken har med mordet och styckningen att göra ?
Den låg bredvid säckarna men den kan lika gärna ha legat där innan säckarna kom på plats eller efter för den delen med, folk kastar så mycket saker omkring sig i naturen.
Citera
2013-05-09, 00:00
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Mitt resonemang är inte att "kanske det ändå är deras hårstrån", men vad är det som säger att han/de varit i beröring med handduken på ett sådant sätt att de lämnat hårstrån efter sig? Och vad är det som säger att han/de inte använt handskar när säckarna hanterades? De spår (hårstrån, fingeravtryck) som påträffats behöver inte vara efter dem som ligger bakom CdCs död och styckningen av dennes lik. Spåren pekar inte per automatik ut en mördare och/eller styckare.

Det finns ingenting som säger att handduken har något med mordet att göra, bara för att den låg bredvid säckarna så har det antagits att den skulle vara en del av bevismaterialet.
Till och med om handduken har något med mordet att göra så kan hårstråna tillhöra en polis eller vem som helst som varit i närheten, folk tappar faktiskt hårstrån hela tiden, en fullvuxen människa tappar normalt sett runt 80-100 hårstrån varje dag !

http://www.hairactivator.com/medicink-information-p1243-sw.html
Citera
2013-05-09, 00:10
Medlem
Diospyross avatar
Citat:
Finns det ens några bevis för att handduken har med mordet och styckningen att göra ?
Den låg bredvid säckarna men den kan lika gärna ha legat där innan säckarna kom på plats eller efter för den delen med, folk kastar så mycket saker omkring sig i naturen.

Vem vet? I vilket fall som helst finns det inget som binder läkarna till gärningen. Vilket alla normalt funtade personer är på det klara med. Lycka till med att bevisa något annat.
Citera
2013-05-09, 00:11
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Du är ett otåligt litet barn, tror inte du att jag har annat att göra om kvällarna än att svara på inlägg i denna tråd ?
Googla själv vetja, du borde vid din ålder kunna utnyttja google fullt ut så att du får svar på dina frågor.

Men ok.

"Fel vid analysen av proverna och nedsmutsning av proven kan göra resultatet otillförlitligt. När DNAprovet finns i liten mängd finns det inte mycket utrymme för fel särkilt om man skapar en större mängd prov genom att kopiera DNAt. Då är det väldigt viktigt att provet inte förorenas av t. ex en hudcell från labbassistenten.
DNA är även väldigt känsligt för fukt och värme. Vid förvaring i felaktig miljö kan det brytas ner på bara någon dag. Detta försvårar bl.a provtagning vid brottsplatser.
"

Mitokondrie DNA analysen av hårstråna på handduken gjordes år 2005 hör och häpna, 21 år efter att Catrines kvarlevor hittades i säckarna, det vore intressant att få veta hur detta material hade förvarats under två årtionden.

http://xray.bmc.uu.se/Courses/Bke1/2000/Projects/DNA_crime/
Är du medveten att den där länken som du använder som en auktoritet med mig närvarande i tråden är ett studentprojekt som det inte ens går att länka sig till från avdelningens hemsida? Det är alltså random student - eller i värsta fall gymnasieelev på Natur-biotek - som påstår att DNA är väldigt känsligt för fukt och värme. Borde inte om inte annat den något barnsliga stilistiken ha fått dig att inse att det inte var typ Marie Allen som hade författat sidan?

Citat:
Vid sexualbrott är det främst sperma och epitelceller som undersöks men även saliv/sekret, rotbärande hårstrån och vävnadsrester analyseras. På svåra och dåliga spårtyper som t.ex. rotlösa hårstrån kan analys av mitokondrie DNA istället utföras.I varje cell finns 1000 gånger fler kopior av mitokondrie-DNA än av DNA i cellkärnan. Detta gör att det är mycket lättare att spåra mitokondrie-DNA, nackdelen är att denna metoden är betydligt mer osäker. Sannolikheten för att en överrensstämmelse ska vara slumpmässig ligger för miokondrie-DNA mellan en på hundra och en på tusen, medans det hos DNA från cellkärnan är ungefär en på miljonen. Detta beror på att mitokondrie-DNA:t endast nedärvs från mamman vilket gör att variationerna för detta DNA blir mindre.
Apropå det så är det alldeles riktigt att mitokondrie-DNA:t har en mindre variation än kromosomalt DNA från cellkärnan. Men för det första så beror detta inte i första hand på att motokondrie-DNA inte rekombineras - variation som detekteras i "DNA-fingeravtryck" med PCR är rätt rekombinationsoberoende - utan på att det bara är en mycket kort bit av mitokondrie-DNA:t som inte är kodande, och där selektionen således är tillräckligt låg för att det ska kunna uppstå tillräckligt stor variation i genomet. Och detta gör att identifikationer är osäkrare med mitokondrie-DNA. Men uteslutningar är fortfarande lika säkra - skiljer det tydligt, så rör det sig inte om samma individ. Och i just det här fallet handlar det ju om en uteslutning.
Citera
2013-05-09, 00:12
Bannlyst
Citat:
Det finns ingenting som säger att handduken har något med mordet att göra, bara för att den låg bredvid säckarna så har det antagits att den skulle vara en del av bevismaterialet.
Till och med om handduken har något med mordet att göra så kan hårstråna tillhöra en polis eller vem som helst som varit i närheten, folk tappar faktiskt hårstrån hela tiden, en fullvuxen människa tappar normalt sett runt 80-100 hårstrån varje dag !

http://www.hairactivator.com/medicink-information-p1243-sw.html

Som jag skrev i ett inlägg alldeles nyss, så kan det vara CdCs handduk. Den ska ha legat bredvid säckarna "prydligt ihopvikt" och det får mig att tänka på att det här kunde vara en signal från förövaren (en seriemördare?). Jämför det med trosorna (eller BH:n?) tillhörande den 17-åriga Elisabeth, som verkade vara upphängd på en gren eller buske (om jag minns korrekt), alldeles i närheten av hennes lik. Och så har vi Annika Nordbergs väska, vilkens innehåll hade spritts ut över marken på ett sådant sätt att någon förbipasserande lätt skulle kunna se detta och pga det finna ANs döda kropp.

M.a.o en ägodel till var och en av dessa tre kvinnor har lagts ut eller något liknande, i närheten av liket. Ja, som en signal, ett meddelande.

Och Annika Ns byxor var vända bak och fram (ut och in också?). Eller om det var trosorna? Kan ju få en att börja fundera.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-05-09 kl. 00:15.
Citera
2013-05-09, 00:13
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Det var exakt det som var utgångspunkten för Lindebergs bok. Och ändå fortsätter ni läkarlynchare att peta i detta öppna sår. Ska ni sadister aldrig ge er någon gång? Är det inte dags att ge Catrines anhöriga en åtminstone medial upprättelse?

Du tar då i så att du håller på att göra på dig i brallorna.
Är vi sadister nu också ?
För att vi har en öppen debatt här ?
Det här är FB och här får alla göra sig hörda och skriva inlägg så länge man håller sig inom ramarna.
Pallar du inte trycket herr Diospyros så är det ingenting som hindrar dig från att låta bli att logga in.

Och sen när har ni Lindeberg-vänner ens brytt er om Catrines anhöriga ?
Ni är duktiga på att baktala och smutskasta de vittnen som pekar ut läkarna eller som har agerat negativt mot läkarna, Rajs är psykopat och lider av paranoia, allmänläkarens exfru är mentalsjuk, fotohandlarparet är mytomaner och lögnare, dagboksvittnet är menederska och fan vet allt, ja det är ingen hejd på er när ni väl sätter igång.
Läkarnas sak och upprättelse skulle nog snarare tjäna på om vissa av er lät bli att logga in.

Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in