Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-08, 17:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Ang. handduken och de tiotal hårstrån som hittades (varken DNA, hårstrån eller fingeravtryck tillhör läkarna som för övrigt själva ville bli testade)

Av vad jag har förstått, så har det inte till 100% gått att fastställa. Bombsäkert är det ingalunda. Detta har läkarna säkert tagit fasta på. Lawn, du vet, det där med mitokondrieanalyser (stavning?) och så.

Likadant var det med "självmordsbrevet"s skrift, man kunde varken komma fram till det ena eller det andra.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-05-08 kl. 18:13.
Citera
2013-05-08, 18:06
Bannlyst
Citat:
Angående Diesen och juridiken.

http://www.advokatsamfundet.se/Advokaten/Tidningsnummer/2007/Nr-1-2007-Argang-73/Storre-fordelar-an-nackdelar-med-oradd-JK/

När någon har fiender, så blir ju denna person naturligtvis föremål för nerskrivningar. Elementärt.

Intressant:

Talar man om justitiemord, jag citerar professorn i medierätt Hans-Gunnar Axberger, måste man kunna visa att mordet har begåtts av någon annan och att den man försvarar är oskyldig.

http://www.dn.se/kultur-noje/styckmordet-pa-sanningen
Senast redigerad av Hagenbach 2013-05-08 kl. 18:10.
Citera
2013-05-08, 18:12
Medlem
OT: Jag ser inte era inlägg eftersom ni är på ignore och jag är inloggad men det brukar bli en helsida av sju Hagen och två Lawn för varje inlägg.

Angående justitiemordet och reaktioner efter bakslaget i Attunda 2009:

http://catrine2009.blogspot.se/2010/02/attundadomen-beror-alla-i-sverige.html
Citat:
”Det här var på den tiden som två falska vittnen gällde som fullt bevis, som August Strindberg sammanfattade saken för mer än hundra år sedan” skriver professor Leif GW Persson. ”En tid där vissa av oss ibland fortfarande tvingas leva, eftersom goda delar av vår domarkår tyvärr tycks sakna det mått av kritiskt tänkande som krävs för att de skall kunna klara av sitt jobb.” (Expressen 2010-02-21)

”Fel och fel igen”, blev rubrik på DN:s ledare: ”Staten kan inte ställa större beviskrav på andra än sig själv. Därför bör de styckmordsfriade, men styckningsutpekade, läkarna få skadestånd.” (2010-02-19)

I SvD intervjuades författaren Per Lindeberg: ”Den slutsats man kan dra är att man inte kan ha något förtroende för det svenska rättsväsendet, en organisation som låter polisen utreda ett brott på det här sättet.” (SvD 2010-02-19)

I Expressen är kriminaljournalisten och krönikören Lars Lindström lika tydlig: ”27 fel räcker inte. Ju mer jag läser desto starkare blir min övertygelse att inte ens 139 fel hade varit nog. Inte ens tusen fel och försummelser hade räckt för att övertyga tingsrätten om att läkarna ska ha skadestånd.” (2010-02-18)

Aftonbladets OisÍn Cantwell (vackert namn, som en keltisk bard i en dikt av Yeats) skrev: ”Kanske är det dags för våra politiker att börja fundera på hur många fel som egentligen behövs för att få rätt mot staten. 139? 500? Eller är det en rimligare lag som behövs?” (2010-02-19)

I SvD sa professor Leif GW Persson före domen: ”Jag är övertygad om att ingen av dem dödat Catrine da Costa, de har sannolikt inte ens träffat henne, knappt varandra. Ändå tror jag inte att de kommer att få skadestånd. Det här handlar mer om hur rättsapparaten ska rädda ansiktet” (SvD 2010-02-17)

I Expressen efter domen sa Leif GW: ”… under de drygt tjugo år som följer har trettiotalet domare suttit till doms över allmänläkaren och obducenten. Trettiotalet domare, vars förmåga till tankeskärpa och objektivitet inte på minsta vis skiljer dem från de vanliga drängarna på rättvisans verkstadsgolv.

Högbrynta, nog så malliga, ignoranta till övermått, drivna av en gemensam idé om att denna sak inte handlar om två enskilda människors rätt till rättvisa utan om att skydda den maktapparat som de själva tillhör.” (2010-02-21)

I Dagens Juridik skrev professor em Bill W. Dufwa ”Åtskilliga invändningar kan riktas mot domstolens sätt att tillämpa såväl vårdslöshetsbedömningen men framför allt också i frågan om orsakssambandet mellan vårdslöshet och den skada som tillfogats läkarna.” (2010-02-18)

I Dagens Juridik skrev författaren Per Lindeberg: ”Det är troligt att många som följt utvecklingen i da Costafallet kommer att betrakta rättegången i Attunda tingsrätt som manipulerad. […] Jag hoppas att det finns krafter utanför det juridiska kamaraderiet som till slut kan bryta motståndet mot att granska denna historiska rättsskandal och att det finns redaktioner som nu tar rättsrötan i da Costafallet på allvar. Denna sak angår inte enbart läkarna, den angår oss alla." (2010-02-20)

I Dagens Juridik förutspår jur dr Mårten Schultz att målet kan bli ”en skadeståndsrättslig klassiker”. ”Domen är proppfull med fakta och bevisning. Men förhållandevis tom på juridik. Det övertygar inte. Kvar står vi med den stora fråga som riskerar att gå förlorad i analysen av beviskrav och enskilda fall av felbedömningar: Hur kan staten begå 27 konstaterade, icke-preskriberade, fel mot två personer vars liv förstörs och ändå undgå ansvar?” (2010-02-23)

Citera
2013-05-08, 18:19
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
http://www.andersagell.se/styckmord.html

Lästips till den som är intresserad av justitiemordet.

Ang. handduken och de tiotal hårstrån som hittades (varken DNA, hårstrån eller fingeravtryck tillhör läkarna som för övrigt själva ville bli testade), var något av dem från djur? Handduken användes antagligen av GM för att städa ur ex. bil som transporterat säckarna.

Suck, vi har avhandlat den där handuken och hårstråna redan för länge sedan men tyvärr så verkar du ha svårt för att ta in information.

Det har gjorts en mitokondrieanalys på hårstråna som fanns på handduken som hittades i närheten av fyndplatsen för dom första säckarna med Da Costas kvarlevor.

Man ska dock vara medveten om att DNA är väldigt känsligt för fukt och värme och kan brytas ner på bara något dygn och allt detta försvårar självklart provtagningar vid fyndplatser/brottsplatser och då ska vi minnas att mitokondrieanalysen av hårstråna på handduken i Da Costa fallet gjordes år 2005, alltså en oerhört lång tid efter mordet och styckningen av Catrine Da Costa sommaren 1984.
Da Costas kvarlevor hittades dessutom mitt under högsommaren med dess värme & fukt och med all sannolikhet också regn.

Dessutom så kan färskt mitokondrie-DNA dölja äldre DNA-profiler eftersom färska är lättare att hitta.

Dessutom så ska vi inte glömma att TH hade all den kunskap som behövdes för att dölja eventuella spår, hans fd. arbetskollega Kari Ormstad säger detta:

" Men man kan säga att han var skyddad av att han var en av oss. Han kan ju alla knepen. Han har läst samma litteratur som vi. Han vet vad man
kan göra utan att bli misstänkt efteråt. Han är skyddad av sin kunskap. Det är jättesvårt att ta fast en som han, för han vet ju vad alla de gjorde som åkte fast, så
det gör han inte.
"

http://www.etc.se/nyhet/intervjun-du-m%C3%A5ste-l%C3%A4sa
Citera
2013-05-08, 18:35
Medlem
Har jag förstått saken rätt Lawn. Du baserar dina inlägg i detta fall på Johan Ehrenbergs blaska ETC samt den av Erik Rodenborg och "genusteologen" Eva Lundgren omhuldade bloggen om "rituella sexuella övergrepp"?
Citera
2013-05-08, 18:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Man kan undra vad som hände med TH, när han hamnade så som i trans, när han talade om hängningar och strypningar? Mycket märkligt fenomen...

"Obduktionsteknikern Bengt biträdde ofta Obducenten vid undervisningsobduktioner. Totalt utförde Obducenten cirka 250 st. sådana elevobduktioner inför sammanlagt 4.000 studerande. Bengt berättade för polisen om Obducentens anmärkningsvärda beteende vid obduktioner av hängningsfall, hur han arbetar sig upp till något 'extasliknande', när han beskriver olika fenomen, hur ansiktet börjar rycka, han börjar få svettpärlor på läpparna, han kommer upp i varv riktigt och kan nästan inte sluta, när han undervisar om symptomen vid åtsnörningen och hur hela kroppen fungerar, när syretillsättningen minskar. Bengt, som arbetat vid rättsläkarstationen i 18 år, berättade hur han under årens lopp sett många hålla undervisning och haft tillfälle att studera dem. Obducentens beteende var så avvikande att att han talat med andra läkare på stationen om det, sa han. Han uppfattade att Obducenten fick någon form av sexuell njutning vid dessa tillfällen, och det gällde enbart vid hängningsfall. Obducentens intresse för hängningar gick lite utöver själva yrkesintresset, var Bengts bedömning."

Detta skulle jag inte noncha.
Citera
2013-05-08, 18:37
Bannlyst
Citat:
Har jag förstått saken rätt Lawn. Du baserar dina inlägg i detta fall på Johan Ehrenbergs blaska ETC samt den av Erik Rodenborg och "genusteologen" Eva Lundgren omhuldade bloggen om "rituella sexuella övergrepp"?

Nej, är inte bekant med något av detta.
Citera
2013-05-08, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Nej, är inte bekant med något av detta.

Jag frågade Lawn.

Jag kan tipsa om Könskriget och den massiva kritik mot Eva Lundgren och hennes anhängare som följde. Christina Allgén sögs ju upp av de här typerna på 80-talet och användes som ett verktyg vid sidan av Hanna Olsson maskot Marianne Seppelä.
Citera
2013-05-08, 18:47
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:

Slagit av ignore ?

Jag har länkat till en intervju med Kari Ormstad, hon var arbetskollega till obducenten i hela 4 år, om blaskan sen råkar vara ETC är av mindre intresse, intervjun är mycket intressant förövrigt.

Du kan väl knappast kräva att jag bara ska länka till mediemordet.com

En något vidare syn på hela cirkusen måste man ha trots allt, du har ju på dig skygglappar mest hela tiden Noicer.

Mvh
Senast redigerad av Lawnmoverman2011 2013-05-08 kl. 18:50.
Citera
2013-05-08, 18:51
Medlem
Diospyross avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Man kan säga att du är blind för sanningen

Ärligt talat Noicer, vad är du rädd för ?

Slå av ignore och läs mitt inlägg rakt ovanför om mitokondrie-DNA analyser och deras otillräcklighet och ofta låga tillförlitlighet.

Kan du länka till en källa? Länken i länkat inlägg fungerar inte: https://www.flashback.org/sp42900822
Citera
2013-05-08, 19:39
Medlem
Citat:
Jag har er på ignore för att kunna följa tråden, (Lawn och Hagen). Jag har svårt att förstå vad ni får ut av att trycka ner två personer som fått sina liv förstörda. Har ni helt missat skadeståndsprocesserna, självkritiken inom juridiken och medierna och att detta givetvis kommer att sluta med upprättelse för TA/TH vilket innebär sista spiken i kistan för de som fortsatt driva detta skådespel? Sitter ni med C64 och betamax också? En hel del har hänt de senaste 30 åren.

Det är ju uppenbart att väldigt, väldigt mkt fattas hos både LOM och HB, skrämmande mkt.

Ignorefunktionen är sunda verktyget verkar det som, och tolkar krakarna det som ngn sorts vinst, en seger, då får det gärna den godisbiten, de blir nog glada, och deras agenda är ju bara patetisk.

De senaste 10 åren har fallet da Costa totalt vänts över ända, det har genomförts massiva upplysningskampanjer, och det räcker med att studera Agells hemsida ngn dag för att förstå huvuddragen, justitiemordet och hur utredningen kapsejsade. Detta är faktiskt inte kvantfysik, detta är saker en normalbegåvad, psykiskt frisk person kan greppa rätt snabbt, vilket gör HB:s och LOM:s kroniska dikeskörande (eller dikesplöjande rättare sagt) riktigt komiskt, det är helt absurt. Man tycker ju synd om sådana här personer, inneslutna i gud vet vad för privata bubblor.

Och att sätta ngn på ignore när den målmedvetet malt ner varje uns av personligt och faktamässigt förtroende, det är bara sunt, och det är skadligt att diskutera med människor som är oförmögna att anslysera, diskutera, ta in fakta på en vuxen nivå. Det handlar både om att kunna följa debattråden och om att respektera sig själv.

Adressen till Agells mkt genomarbetade och omfångsrika sajt är:

http://www.andersagell.se/index.html

Agells hemsida innehåller massor av tunga fakta, dokument och insatta analyser, och den är en guldgruva för den som vill förstå detta fall. Ngn motsvarighet till denna sajt (eller PL:s för den delen: mediemordet.com) finns inte och har aldrig funnits på läkarlyncharsidan. Läkarlyncharsidans huvudsakliga trumfkort är Olsson och Rajs. En låtsasakademiker som inte ens kan stava sina källor rätt och en medicinarskojare som på senare år mött en massiv storm av läkarkritik för sin oseriösa hantering av Styckmordet.

Läkarlyncharsidans samlade argumentation finns bara samlad i två otroligt svajiga böcker: Catrine och rättvisan och Sanningen är en sällsynt gäst. Det är mkt tydligt på vilken sida fakta, sunda analyser, expertis och genomlysning finns. Så här i efterhand framstår Olsson, Rajs & Co som extremt svagt underbyggda och rentav anti-intellektuella. Inget att vara stolt över förstås.
Senast redigerad av Eremona 2013-05-08 kl. 19:49.
Citera
2013-05-08, 21:14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Man ska dock vara medveten om att DNA är väldigt känsligt för fukt och värme och kan brytas ner på bara något dygn
Det skulle jag inte vilja säga. DNA är känsligt för mycket hög värme - låt oss säga över åttio grader - men inte för temperaturer som normalt förekommer utom- eller inomhus på våra breddgrader. Det är vidare inte i sig känsligt för fukt, även om det, som den vattenlösliga substans det är, kan sköljas bort av stora mängder regn, i synnerhet om det är rent, vilket det mycket sällan är i forensiska prov. DNA i sig är en mycket stabil molekyl som har kunnat detekteras i prov som är fyrahundratusen år gamla. Rent allmänt är det inget problem med DNA-analyser av forensiskt material som är något tiotal år gammalt - ganska många sådana analyser gjordes i PCR-teknikens barndom på prover från tiden före PCR.

Citat:
och allt detta försvårar självklart provtagningar vid fyndplatser/brottsplatser och då ska vi minnas att mitokondrieanalysen av hårstråna på handduken i Da Costa fallet gjordes år 2005, alltså en oerhört lång tid efter mordet och styckningen av Catrine Da Costa sommaren 1984.
Da Costas kvarlevor hittades dessutom mitt under högsommaren med dess värme & fukt och med all sannolikhet också regn.
När det gäller DNA från hår är det ganska ointressant om det har varit fuktigt innan det påträffades eller ej. De mitokondrier som finns, har det mysigt och skönt gömda inuti hårstrået. Och svenska sommartemperaturer klarar alltså DNA utmärkt.

Citat:
Dessutom så kan färskt mitokondrie-DNA dölja äldre DNA-profiler eftersom färska är lättare att hitta.
Så är det rent teoretiskt. Men därför kontrollerar man med att PCR:a kärn-DNA vid den typen av analyser. Senare, kontaminerande, mitokondrie-DNA åtföljs av motsvarande kärn-DNA, medan mitokondrie-DNA:t i hårstråna inte ska åtföljas av individens kärn-DNA. Om man inte får någon kärn-DNA-träff, är sannolikheten att mitokondrie-DNA:t härrör från en kontamination mycket liten.

Citat:
Dessutom så ska vi inte glömma att TH hade all den kunskap som behövdes för att dölja eventuella spår, hans fd. arbetskollega Kari Ormstad säger detta:

" Men man kan säga att han var skyddad av att han var en av oss. Han kan ju alla knepen. Han har läst samma litteratur som vi. Han vet vad man
kan göra utan att bli misstänkt efteråt. Han är skyddad av sin kunskap. Det är jättesvårt att ta fast en som han, för han vet ju vad alla de gjorde som åkte fast, så
det gör han inte.
"
Alldeles bortsett från att man kan andra Ormstads resonemang till stöd för att påstå att samtliga mord där rättsmedicinsk undersökning misslyckas med att identifiera en gärningsman måste vara begångna av rättsmedicinare, ska vi ha klart för oss att resonemanget inte gäller för identifiering av DNA-spår från små mängder DNA. Catrine da Costa dödades på våren 1984. Kary Mullis publicerade det första arbetet om PCR-amplifieringstekniken i december 1985. Det fanns inga möjligheter för TH att veta hur man skulle bete sig för att inte lämna amplifierbara DNA-spår.
Senast redigerad av Hamilkar 2013-05-08 kl. 21:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in