Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2013-05-08, 01:07
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Både Tingsrätten & Kammarrätten var övertygade om läkarnas skuld, vad styckningen beträffar.
De friades för mord, men skrivningen i domskälen kostade deras legitimationer. Var ingen pöbel
som dömde läkarna. Domare Spak och dennes meddomare var som sagt övertygade om att TH
& TA styckat CdCs lik. Detta ansågs som överbevisat.

De hade friats i hovrätten, du vet platsen där det sitter fler jurister än svenssons utan juridisk kompetens.

Det valde du att inte kommentera. Jag förstår det.

Frågar igen; vill du leva i ett sådant samhälle?
Citera
2013-05-08, 01:12
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Jag säger: än sen, då? De blir inte mindre skyldiga bara för att ett gäng namn (och de som har dessa namn) tror på deras oskuld. De har bara fått en falsk Aha!-upplevelse, efter att ha läst PLs sjaskiga bok. PL hade inga som helst journalistiska meriter, dessförinnan, förutom att ha skrivit om blyhalten i luften i Stockholm. Han hade likväl kunnat skriva en kioskdeckare och förtjänar inte ett pris som Guldspaden. Det gör däremot Borgnäs.

Det låter som att det är någon som har tagit det personligt att PL fick det priset och inte Borgnäs.

Din logik säger att man inte kan skriva en bok som förtjänar pris om man inte tidigare har skrivit fler än en bok.

Det blir till att återlämna priser för alla andra som fått priser för sina första och även andra böcker de skrivit om du får bestämma.

Du låter uppriktigt sagt bitter i det inlägget.
Citera
2013-05-08, 01:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Lawnmoverman2011
Och vad är det för konstigt samhälle du vill leva i där läkare styckar prostituerade narkomaner på sin fritid och slipper efterräkningar för detta ?

"du" = Claude-M

Mjo, om någon kände till att hans/hennes granne styckmördat någon, men att den här styckmördaren friats i rätten pga svag bevisning (och det räckte inte med bara grannens vittnesmål) eller någon teknikalitet, så tror jag inte han/hon hade velat bjuda den här styckmördande grannen på fika. - Men, denna man har ju friats i rätten, då är han oskyldig! Nej, det hade knappast hjälpt...
Citera
2013-05-08, 01:54
Bannlyst
Samma dag som legitimationerna rykte, så uteslöts läkarna ur Läkarförbundet. Etik & moral bör en läkare hålla väldans högt. Det säger sig självt. Även om sexköp på den tiden inte var en förbjuden handling, så bör man som läkare hålla sig borta ifrån sådant. Det handlar ju om ömsesidigt förtroende och respekt, mellan läkare och patient. En läkare har ett inte så litet ansvar för sina patienter, inför eden h*n svurit, inför samhället och Socialstyrelsen.

Jag skulle definitivt inte längre respektera exempelvis min husläkare, om det kom fram att denne köpt(e) sex. Förtroendet skulle gå samma väg som Titanic.
Senast redigerad av Hagenbach 2013-05-08 kl. 02:05.
Citera
2013-05-08, 07:27
Medlem
Eremona, fanns org.nummer till Vincents olika företag?
Citera
2013-05-08, 08:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Eremona, fanns org.nummer till Vincents olika företag?

Inte vad jag kan hitta, men jag har en annan grej du kanske kan använda. Kolla PM

Flyttfirman hette Billiga Andersson. Den låg på E-vägen 25. E-vägen var ngt av ett minisamhälle, och kontaktnätet (anställda, svartjobbare, fd anställda, övernattande skummisar, osorterade kompisar till anställda, kunder som anlitade företagens tjänster på E-vägen) borde ha omfattat en herrans massa personer. Det är bla därför som det var så extremt viktigt att få tag i Vincent snabbt, eftersom han kunde vara kontaktlänk, han kunde vara perfekt som informatör, men om han var det eller inte fick ingen veta, för i feb 1985 var Vincents detaljminne och spåren kalla, det är så det funkar, om han inte förde dagbok eller dyl, men VO-polisen vägrar lämna ifrån sig Vincents uppgifter, kompletta förhör, så jag vet inte hur noggrann Vincent var. Ett halvår är iaf en evighet i dessa sammanhang. Vincent var den enda person man hittade som både kände Catrine och var hårt knuten till fyndplatsernas närområde. Han bodde och jobbade på E-vägen och var skriven ca 1 km därifrån. Han hade en kompanjon, men han är död. Vincents företag (jag tror det var flyttfirman) låg också på Helenborgsgatan i S-holm ett tag, och efter Catrines död avvecklade Vincent sitt liv i S-holm, han startade stuteri i Småland, han fick ngn sorts hästlicens, och som officiell företagare med mkt pengar bör han finnas i många register. Vincent var uppenbarligen kriminell (utreddes för olaga hot och hade ngn sorts bordellkoppling enligt ett vittne), men måste ju ha betalt skatt och skött sig på ngt sätt, han skötte travhästar och var framgångsrik. Vittnet som talade ofördelaktigt om Vincent hette Rune S, men denna man är också död.

Kopplingen mellan Catrine och Vincent kan ses från många håll. De hade båda norrländska rötter, Catrine dömdes för bedrägeri, Vincent anklagades för bedrägeri, de lärde känna varandra på MS-gatan (enligt Vincent), Vincent höll gärna till vid Kungsträdgården, liksom Catrine (han gillade Café Opera, kändis-kokain-skumpa-lekstugan nummer ett på 80-talet), en kvinna har uppgett han sålt sex till Vincent på E-vägen 1983, Vincent var tydligen torsk, Catrine sålde sex, Catrine missbrukade och langade och vittnet Rune S sa att Vincent setts "nerknarkad" osv, det finns lite att fundera på.

I den förhörssnutt jag postat börjar Vincent prata om att ett besök på krogen Röda rummet, att han varit där med Catrine, att de blev avhysta, alltså utslängda från ngt ställe, enligt Vincent, men han blir avbruten, och man vill bara strypa förhörsledaren. Vincent verkar tala fritt, men klipps av, och förhöret börjar mitt i handlingen, helt lösryckt.

Här är förhörsutdraget:

Protokoll vid förhör med Vincent Karlsson född 40xxxxxxxx
Bor Box 38, 330 17 Rydaholm. Tel: 0472/20502
alt. Artistvägen 12, c/o Sjöström, Enskede, ej telefon
Karlsson innehar för närvarande ingen anställning.
Förhöret hållet onsdagen den 6 febr.
1985 på kiminalavdelningens våldsrotel
med början kl 16.00 inför krinsp Lars
Jonsson utan tillgång till förhörsvittne

F= Förhörsledare
K= Karlsson

F: Vincent du har innan vi satt på bandspelaren underrättats om anledning till det här förhöret. Att det avser dina förehavanden, din vistelse på Malsmkillnadsgatan och kontakt med en prostituerad som heter Catrin da Costa. Vincent kan du berätta när du lärde känna den här flkickan Catrin?

V: Jag tror det var ett par år sedan som vi började pratas vid. Men jag har aldrig varit ihop med henne sexuellt. Men vi skojade och kramade om varandra. Ett stående skämt var att när hon hade slutat med narkotika så skulle vi vara tillsammans sexuellt. Och den här aktuella händelsen som ...... på Röda rummet [ant. en känd kroglokal i Sthlm, min anm] hände nån gång under vintern i fjol och föregicks av att vi blev avhysta från ...

F: Ja, under vilka omständigheter träffade du Catrin. Du träffade henne för några år sedan säger du?

V: För ett par år sedan. Jag började heja och prata med henne där uppe på Malmskillnadsgatan.

F: Ja. Jag visar här ett fotografi på henne, känner du igen henne på det?

V: Ja.

[slut på utdrag]
Senast redigerad av Eremona 2013-05-08 kl. 09:37.
Citera
2013-05-08, 09:39
Medlem
Referensläsning:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/72-aring-felaktigt-utpekad-som-pedofil

Diesen och Monica Dahlström-Lannes ägnade sig åt förtal. Detta är bra att ha i åtanke när näthatet debatteras. Det går en röd tråd här från Expressens skandaliseringar av TA/TH till reaktionerna när Fallet Ulf avslöjades/Döden är en man gavs ut.

http://www.d-intl.com/debatt-medierna-tystade-ner-juridikprofessorns-fortal-av-doende-man/?lang=sv#.UYn_JJX3XOA
Citat:
Efter de friande domarna spreds lögner om de två männen – från extremfeminister som inte kunde acceptera att de två männen försatts på fri fot och fått skadestånd. På anonyma bloggar spreds förtal om att Leif begått sexuella övergrepp tidigare och bland annat Jenny Westerstrand (lärjunge till dåvarande professorn i Uppsala Eva Lundgren), bloggaren Erik Rodenborg och före detta kriminalinspektören Monica Dahlström Lannes deltog i smutskastningen av Larsson och Lindberg.
Citera
2013-05-08, 09:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Referensläsning:

http://www.dn.se/nyheter/sverige/72-aring-felaktigt-utpekad-som-pedofil

Diesen och Monica Dahlström-Lannes ägnade sig åt förtal. Detta är bra att ha i åtanke när näthatet debatteras. Det går en röd tråd här från Expressens skandaliseringar av TA/TH till reaktionerna när Fallet Ulf avslöjades/Döden är en man gavs ut.

http://www.d-intl.com/debatt-medierna-tystade-ner-juridikprofessorns-fortal-av-doende-man/?lang=sv#.UYn_JJX3XOA

Oh ja, visst är det så. Diesen kostade en ansedd juristtidskrift 50 000 kr en gång, för att han for med falska uppgifter, det gällde nog fallet du länkar till, och man kan dra en spikrak linje från Rajs, Expressen, Diesen och Olsson till Snakehunter, Lamashta, Hagenbach och LOM, det är exakt samma retorik, samma meningar, samma attityd och magiska fanatikerlära som cirkulerar. Detta fall är så extremt misshandlat och infekterat att det finns vilseledda element kvar, efter 30 år, helt sjukt alltså. och PL ska ha all cred i världen för att han tog sig an en sannskyldig soppa, ett jäkla härke till justitiemord och redde ut trådarna mer än ngn annan orkade och vågade göra.
Citera
2013-05-08, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemwalker
Eremona, jag uppskattar dina poster jättemycket.

Vet inte om det var du eller Noicer som skrev att det var svårt att få ut alla förhör/papper om Vincent. Hur kan det komma sig, är VO-polisen slapp, trött eller ohjälpsam när ni vill ta del av informationen?
Är där någon form av sekretess just på dessa delar?

Keep up the good work

Fint att höra! Tack! Det pågår som sagt var mkt jobb, och många bidrar till vissa enskilda inlägg; den långa texten om Vincent har tex jag, Echoes och en person till bidragit till, jag plockar från många håll. VO-polisens ovilja att lämna ut Vincents papper är mkt intressant, bra att du tar upp detta.

Detta har uppmärksammats i omgångar. Vi talar här alltså om en död man, en man vars personuppgifter och förhör inte kan skada ngn, fallet är ju skrotat, och mannen är utan föräldrar i livet, men detta är en person som är ytterst intressant, en som person förhörs halvdant, vars lokaler och bostäder inte kollas, trots att han har klar koppling till Catrine, bor på E-vägen, smiter från polisen i ett halvår och är synnerligen skum. Och Vincent kunde som sagt ha varit en kungsport till E-vägen, dess klientel och händelser där. Han saboterar ju utredningens seriositet genom sitt smitande.

Och han har helt enkelt man kan önska sig av en person som är insyltad i Catrines död, och oavsett om Vincent gjort ngt eller bara visste ngt, eller smet för sin egen skull bara, är hans plats i utredningen intressant, liksom Gonerkas och flera andras. Ett halvår efter Catrines död var hennes adressbok inte genomkollad, och Vincent är en av alla dessa figurer som kollades slappt och för sent.

VO-polisen vill med all säkerhet lägga locket på allt de kan. Detta fall är en historisk katastrof, och den enskilda polis som fn sitter på Vincents papper är verkligen inte rolig att ha att göra med, det vet jag, men man får väl hoppas att situationen förändras när nya personer får ansvar för Vincents papper.

Det finns ett sekretessbeslut, ja, som togs hos VO-polisen, men jag har överklagat till Kammarrätten, som har skickat ärendet tillbaka till VO-polisen, och det betyder väl eg att Kammarrätten anser att VO-polisen ska ompröva, och att jag ska få handlingarna jag begärt. Jag har iaf begärt ut allt på nytt. Jag har oändligt tålamod, och harvandet har bara börjat för min del. Jag kan hålla på i åratal, jag ska ha de där förhören, och ngn gång kommer tiden att jobba för mig. Förhören kommer inte att vara hemliga för evigt. Jag kan vänta Jag må ha mina brister, men brist på envishet hör inte dit.

Det riktigt intressanta nu är Vincents förhör, hela förhöret Efter allt grävande har Vincent bara blivit mer och mer intressant, och man undrar vad han sa i förhöret, förutom det lilla jag har postat.

Jag tror jag har postat klart för idag, men nås såklart i PM.

Snart dags för spam-rättshaverist-duon att börja gagga strunt. Bäst att ta en paus och göra annat alltså.

När jag postat mkt blir den sorgliga knasduon alltid sur, per automatik.

Vi hörs
Citera
2013-05-08, 11:13
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kulan45
Jag tycker man har fokuserat sig för mycket på tidpunkter och plats ( Solna rättsläkar station)

Man har ifrågasatt ifall läkarna skulle klara av en styckning + städning utan riskera bli upptäckta. Det fanns personal på rätts läkarstationen under denna period.
Någon annan plats än rättsläkarstationen har över huvud taget inte varit på tal
när Allgén och Härm påståtts ha styckat Catrine da Costas döda kropp.

Härm och Allgén hade
skilda arbetsplatser – Härm vid rättsläkarstationen, Allgén vid såväl
Sabbatsbergs även Beckomberga .
Allgén arbetade under sommaren 1984 som vikarierande underläkare
vid kliniskt kemiska laboratoriet vid Sabbatsbergs sjukhus med en arbetstid om
45,5 timmar per vecka och även vid laboratoriet vid
Beckomberga sjukhus inom ramen för verksamheten vid Storkliniken för klinisk
kemi i Stockholms västra sjukvårdsområde. Hans far var docenten och förre
överläkaren ,chef för den nämnda storkliniken.

Alltså så har de haft tillgång till Beckombergas sjukhus. Jag vet att Beckomberga hade ett kylrum och obduktions plats .Jag har vart där vid ett studie besök. Eftersom det var ett mentalsjukhus så fanns det ingen stor personal trafik kring kylrummet eller obduktions salen.

Om man leker med tanken…så kan "dom" förvarat kroppen i ett icke bevakat kyl rum och i lugn och ro utfört styckningen. Vem i personalen ifrågasätter en läkares närvaro , han hade omfattande jourtjänstgöring där under
juni 1984. Dessutom är hans far chef för kliniken.

Mycket intressant kulan, verkligen !
Rättsläkarstationen i Solna har hela tiden varit den en enda tänkbara platsen för styckningen av Catrines kropp, alternativet Beckomberga sjukhus som du skriver om är alltså en fullt tänkbart alternativ.
Något för Eremona att gräva i kanske
Citera
2013-05-08, 11:24
Medlem
Ja, som sagt var, här kommer knasoffensiven, per automatik. Dags att logga ut, förkovra sig, jobba med annat skrivande och ta en solpromenad. Beckomberga? Ojsan, nu trampar vi plattan i mattan, det var ett kreativt förslag. Beckomberga, minisamhället, med tusentals personer i omlopp, som en liten stad, extremt mkt rörelse, fönster överallt (stället var byggt med tanke på övervakningsaspekten, som andra mentalsjukhus) och vilken scen för en superskurk-kicksökar-nekro-kannibal alltså, gasen i botten bara. Jag säger då det. Förresten så kollade jag nyss hur Rättsläkarstationen låg i förhållande till fyndplatserna. Man brukar påstå att stationen låg mitt emellan. Stämmer inte. Drar man en spikrak linje mellan fyndplatserna hittar man stationen bredvid linjen. En detalj bara.
Senast redigerad av Eremona 2013-05-08 kl. 11:37.
Citera
2013-05-08, 11:46
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Eftersom avsnittet av Veckans brott, tillika med Per Lindebergs och Lars Borgnäs böcker innehåller pseudonymer kanske man skall dra namnen på de huvudsakligen inblandade för den intresserade:

Catrine Da Costa, född som Catrine Beatrice Bäckström 1956 06 19 i Luleå Domkyrkoförsamling, gift 1982 10 27, död 1984 07 18.

"Obducenten" =Teet Härm, född 1956,
"Allmänläkaren" =Thomas Allgén, född 1949

"Obducentens f.d hustru" = Anne-Cathrine ("Kattis")
"Allmänläkarens" hustru = Christina eller Kristina (Andersson?)
"Allmänläkarens" dotter = Karin
"Obducentens" flickvän = Margareta Eriksson
"Obducentens" f.d svärfar = Rolf Svanberg

Vittnen:

"Fotohandlarparet"= Arne och Anita Schröder
"Dagboksvittnet" = Marianne Seppälä (Anna S.)
"Damen med hunden" = Ingeborg Olsson
"Polisinspektören" = Marie Rådén ("tunnelbanepolisen")
"Jägmästaren" = Rolf Rubén

"Den polske slaktaren" = Stanislaw Gonerka (6/9 1927 - 20/2 1987)
"Arkitekten" = Nils Sten Axel Anckers (23/4 1924 - 25/6 1990)
"Ragnar" = Ragnar Lindgren
"Polisinspektören" = Carl Gustaf Wrangel (bodde granne med Teet Härm i Täby Kyrkby.)
"Elisabeth N" = Therese eller Theresa Trygger (uppgav att Teet Härm överfallit henne hösten 1983)

Angående sjunde kapitlet i Lars Borgnäs Sanningen är en sällsynt gäst:

Offren för "seriemördaren" som Aftonbladet spekulerar kring 25 mars 1991. Det gäller sex olösta kvinnomord:

1. Anne-Catherine Härm (död 6 januari 1982)
2. Annika Nordberg (död 16 juli 1982)
3. Kristina Bäckman (död 31 juli 1982)
4. Elisabeth Jansson (försvunnen 18 december,funnen 22 december 1982)
5. Catrine Da Costa (försvunnen troligen 10 juni 1984, funnen 18 juli 1984)
6. Eva (1987)

Lars Borgnäs copycatteori där seriemördaren använt Jack the Ripper som mönster:

1. Mary Ann Nichols (död 31 augusti 1888) = ? (Borgnäs har inget förslag)

2. Annie Chapman (död 8 september 1888) = Annika Nordberg (död 16 juli 1982)

3. Elisabeth Stride (död 30 september 1888) = Elisabeth Jansson (död 18? december 1982)

4. Katherine Eddowes (död 30 september 1888) = Catrine Da Costa (död 12? juni 1984)

5. Mary Kelly (död 9 november 1888) = Mari (1991). Jag har namnet Marie Skog uppskrivet som en anmälande prostituerad, så det kan vara så, men det är något osäkert. Uppgiften kommer i sa fall från någon inlaga av Anders Agell.

Mari var en prostituerad kvinna som 1991 anmälde att hon vid denna tid blivit ofredad av Teet Härm, alltså inget fullbordat mord.

Högintressant, något att gräva i för den som vågar, Eremona varsågod
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in