2013-04-24, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Det vet du väl att de släppte Vincent-spåret, eller hur? Det är ju uppenbart.
Det behöver man inte vara en raketforskare för att begripa.

Du vet inte varför. Låtsas bara.
Citera
2013-04-24, 14:56
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Justiceforthe96
För övrigt vill jag även beklaga mig lite eftersom det numera nästan är omöjligt att följa tråden med tanke på att den för tillfället till 95 % innehåller spam, upprepningar och personliga påhopp. Detta gäller tyvärr "båda sidor" och just nu kommer det enligt mig knappt fram något vettigt alls.

Som "anhängare" till den skara som anser att läkarna är oskyldiga så kan jag inte se någon som helst nytta i att gång på gång svara på två skribenters upprepningar kring några få ämnen. Jag tror inte på argumentet att det skulle finnas andra läsare som kan övertygas om läkarnas skuld om dessa skribenter får stå oemotsagda. Jag tror snarare att dessa skribenter snart tröttnar om de inte får någon ny respons (för någon debatt i egentlig mening har det ju inte varit på länge). För mig är det uppenbart att Hagenbach och LMM endast tycker att det är kul att provocera. Varför skulle annars Hagenbach på några få veckor producera över 750 inlägg i denna tråd som endast har som syfte att tugga igenom redan genomgångna ämnen några varv till.

Jag kan också ge ett tips till Eremona (du får ta det för vad det är) som utomstående betraktare: dina inlägg om t.ex. Vincent eller saker som står i FUP är väldigt intressanta att följa, men när du låter dig provoceras av Hagenbach så till den milda grad att du spammar tråden med långa inlägg om att han inte har koll på styckningen så finns det risk att dina andra intressanta inlägg försvinner i mängden. Det var som sagt bara ett tips till dig från en som gärna vill läsa vad du skriver, men som inte orkar läsa ändlösa inlägg när du slåss mot en väderkvarn.

Echoes är enligt mig en förebild när det gäller att posta kärnfulla och intressanta inlägg.

MVH
JFT96

Jag vet att du tidigare i tråden hade en liknande önskning efter att Lamashta (Déjà vu feeling)
hade producerat 250 inlägg på kort tid, det mesta återupprepningar.

Jag ska på allvar försöka skärpa mig och inte låta mig ryckas med när provocerande inlägg postade i det enda syftet att få arga svar dyker upp.

Stort tack till er som för tråden framåt med intressanta uppgifter. Eremona Echoes mfl.
Citera
2013-04-24, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Jag vet att du tidigare i tråden hade en liknande önskning efter att Lamashta (Déjà vu feeling)
hade producerat 250 inlägg på kort tid, det mesta återupprepningar.

Jag ska på allvar försöka skärpa mig och inte låta mig ryckas med när provocerande inlägg postade i det enda syftet att få arga svar dyker upp.

Stort tack till er som för tråden framåt med intressanta uppgifter. Eremona Echoes mfl.

Tack till Justice för spark i arslet, jag ska också skärpa mig. Man kan faktiskt skärpa sig enbart med tanke på de inblandade. Häromdagen tänkte jag på vilka stackars anhöriga som följer denna tråd (jag är helt säker på att det är många) och de är värda mer än sandlådelekar, sanna mina ord.

Jag tar på mig min del och går vidare, på mer seriösa stigar.

Tycker jag har gottgjort mig lite idag

Tack för respons, Claude!
Citera
2013-04-24, 15:09
Medlem
Claude-Ms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Tack till Justice för spark i arslet, jag ska också skärpa mig. Man kan faktiskt skärpa sig enbart med tanke på de inblandade. Häromdagen tänkte jag på vilka stackars anhöriga som följer denna tråd (jag är helt säker på att det är många) och de är värda mer än sandlådelekar, sanna mina ord.

Jag tar på mig min del och går vidare, på mer seriösa stigar.

Tycker jag har gottgjort mig lite idag

Tack för respons, Claude!

Låter bra det.

Tråden är för intressant för att sluta som sönderspammad av tramsinlägg från båda sidor.

Jag har min uppfattning klar om vilka det är som försöker vara seriösa och vilka som hellre postar (glöm ej kolla posten) smileys i olika former.
Citera
2013-04-24, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Bravo Eremona, mycket intressant om Vincent som alltså bedriver bordellverksamhet, är våldsam mot "flickorna", är bedragare etc, har tillgång till större bil med flak, bor vid en av platserna där CdC hittas, har åkeri, har antagligen en bordell i sin lägenhet på Fleminggatan, har slaktat djur, har inga problem med att döda några hästar av praktiska skäl meddelst drunkning kan alltså ha sett CdC som ett problem som man snabbt måste bli av med, kanske pga någon annan kund som orsakat hennes död eller varför inte: det var Vincent som CdC skulle lura på pengar. Tycker inte CdC framstår som någon naiv och försiktig person, tvärtom. Hon verkar ha varit ganska tuff vad gällde "affärerna" och tydligen hängde hon med råa typer som de andra på gatan undvek. Att ljuga och manipulera torde utgöra vardag för människor i sådana här råa miljöer. Hon kanske blåste fel person.

FÖrhöret hålls alltså i februari 1985? De hade kunnat mjölka ur honom mängder med info och givetvis lögner som går att kontrollera och ex. köra mot Sabas lögner men släpper direkt eftersom Rajs&Sedleighetsroteln snöat in på Rajs underordnade. Imponerande polisarbete. Verkligen. Undra just vad CdCs anhöriga säger om detta.

Ja, detta är ju fragment, men en nog så tydlig bild framträder, och jag har försökt att inte skriva ut tolkningar. Alla i tråden kan ju läsa själva och känna nackhåren resa sig. Och om Vincent inte är likstyckare, hur såg hans kompisar ut kan man undra, vem drack öl med Vincent, vilka sneda typer sov ruset av sig på E-vägen kan man undra. Du har rätt, det var tydligen "mkt folk" på F-gatan, kan vara bordell, absolut.

Da Costa var underligt på för att vara kvinna i de där kretsarna, heroinsäljare och allt och folk var ju förbannade på henne också. Ja, tänk vad som kanske förlorats, en massa info, kanske namnet på själva gärningsmannen, vem det nu var, den extrastörda flyttkillen, anabolakillen, den snedtändande helgknarkaren, langaren eller vem det nu var, kanske Vincent själv.

Ngn i tråden föreslog också att Vincent "bara städade". Varför inte? Ngn kund, en polare kanske ställer till det, drar, och jaktkunnige Vincent blir kvar med röran.

Da Costas anhöriga verkar tro hårt på läkarsagan. De kanske måste, för att inte bli psykiskt nedbrutna, gå under

Ja, många pusselbitar samlas runt Vincent.

Ett sånt här brott brukar ju inte utföras av några geniala skäl heller, och visste Vincent ngt eller om han stod bakom alltihop, så känns det ju rätt banalt, men å andra sidan så var hela scenariot antagligen banalt, superkrasst, totalt ospännande, rått, korkat och kaotiskt. Mao precis så som det ser ut om man tänker sig Vincent i händelsernas centrum. Likstyckning. Ett riktigt deprimerande brott.

En olycka, ett vredesutbrott, ett dödsfall, panik, ett snabbjobb, säckarna hamnar där de hamnar, bara de kommer bort, och sen drar man, oavsett om man varit inblandad eller bara hört eller sett ngt.

Antagligen inte ett dugg mer spännande än så.

Inga superskurkar, inga monster, inga svarta kåpor, inga intriger, bara trasiga människor som råkar mötas på fel sätt på fel plats vid fel tidpunkt när de är extra trasiga.

Antagligen.
Citera
2013-04-24, 15:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Claude-M
Låter bra det.

Tråden är för intressant för att sluta som sönderspammad av tramsinlägg från båda sidor.

Jag har min uppfattning klar om vilka det är som försöker vara seriösa och vilka som hellre postar (glöm ej kolla posten) smileys i olika former.

Håller med!

Ska kolla!
Citera
2013-04-24, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noicer
Det där låter som den info som läckte till Monica Dahlström Lannes som ju kunde återge ME:s "tatueringar på ena skinkan". Då har polisen mao läckt förhöret eller så har MDL blandat sig i ett tidigt skede.

Ja, precis. Utredningen läckte från dag 1. Nyfikenhet, pengar, fanns många skäl. Jag vill minnas att barnets berättelse såldes till pressen, jag har aldrig fattat om polisen hade ngt uttalat skäl eller om det det handlade om personlig profit. Tydligen var styckningen allmängods redan på hösten 1984, vilket självklart ger perspektiv på diverse "vittnesmål" och folksagor.
Citera
2013-04-24, 15:36
Medlem
slemwalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Ännu en egendomlighet i detta fall: författaren Lena Holfve, kanske inte så känd idag, inspirerade polisen i styckmordsfallet: http://imageshack.us/f/24/holve.jpg/
1987 dyker hon upp igen och berättar om sitt möte med allmänläkaren

Lite OT.
Kanske inte så känd idag men för några år sedan gick hon hårt åt en person som råkade skriva två ord i följd, utan att veta att dessa två orden var hennes intellektuella egendom . Sen blandade hon ihop äpplen och päron och det hela gick lite överstyr. Tyvärr finns inte originaltråden kvar men det är ganska så rolig läsning ändå.

http://www.kryssamattias.se/wordpress/?p=272
https://www.flashback.org/t520041
Citera
2013-04-24, 15:51
Medlem
Jag besökte Fleminggatan 70 igår förresten, jag kikade runt lite, och som jag uppfattar det vetter lägenheterna på nedre botten bara mot gården. Det finns en vanlig port med en affär på vardera sidan, och så finns en järngrind bredvid den ena affären, och grinden leder till innergården. Jag gick runt för att kika efter andra ingångar till gården, men den verkar bara nås genom grinden och trapphusets bakdörr, en sån finns ju alltid. Huset kan ju vara ombyggt iofs, men affärslokaler, restauranger brukar ju inte direkt sprängas in i gamla hus vad jag vet. Såg det ut så här på 80-talet så var det väl ett ganska skönt läge för en sån som Vincent, ingen insyn, men snabb passage in och ut, till bilar, lätt att forsla folk och grejer in och ut om man är på nedre botten, och grannarna behöver inte störas så mkt. Lägenheten på V-gatan i S-berg låg också på nedre botten förresten. GW kanske inte bara irrade runt på 90-talet när han predikade att man sökte ngn boende på nedre botten Han kanske hade både rätt och fel.
Citera
2013-04-24, 16:03
Medlem
Citat:
GW kanske inte bara irrade runt på 90-talet när han predikade att man sökte ngn boende på nedre botten Han kanske hade både rätt och fel.

I gärningsmannaprofilen för da Costa-fallet nämner GW inte nedre botten utan "några trappor upp". Men han kanske har uttalat sig annorlunda senare..
Senast redigerad av echoesofglory 2013-04-24 kl. 16:08.
Citera
2013-04-24, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
I gärningsmannaprofilen för da Costa-fallet nämner GW inte nedre botten utan "några trappor upp". Men han kanske har uttalat sig annorlunda senare..

Jag minns rätt väl nedre botten, men minnet är alltid bedrägligt.

GW var inte helt 100 förvisso, han har kritiserats mkt, men han ska ha all heder för att han iaf försökte jobba sakligt och för att han stått på sig. Han hade sannerligen inte många fans när masspsykosen runt da Costa var som djupast.
Citera
2013-04-24, 16:25
Medlem
Citat:
Jag minns rätt väl nedre botten, men minnet är alltid bedrägligt.

GW var inte helt 100 förvisso, han har kritiserats mkt, men han ska ha all heder för att han iaf försökte jobba sakligt och för att han stått på sig. Han hade sannerligen inte många fans när masspsykosen runt da Costa var som djupast.

Var också rätt säker på att det var nedre botten, men ur profilen:
"Huset har hiss. Gärningsmannen bor i vart fall icke på bottenplanet. Sannolikt några trappor upp." Källa: "Profil- mord och styckning da Costa" 15/11 1998, s. 2.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in