2013-04-24, 17:08
Medlem
Huruvida TH och ME var gifta har jag inte klurat ut, eller så har jag glömt. Polisens papper säger olika saker

F= förhörsledare
M= Teets maka/sambo

Förhör med TH:s maka/sambo, 1987

Protokoll fört över förhör med fröken
Exxxxxxxx, Mxxxxxxx, 62xxxxxxxx
Förhöret hållet söndagen den 25 oktober
1987 på ME:s [min förkortning] arbetsplats, Karolinska
Institutet, byggnad 20, i närvaro av krinsp
Bengt Winqvist
Förhöret hållet av krinsp Per-Åke Larsson
och på börjas klockan 09.45.

F. Ja M [min förkortning], vi har ju suttit och pratat med dig innan här och som vi har informerat dig, så är vi alltså intresserade av och höra din uppfattning om hur många gånger du har träffat familjen Allgén, dvs Kristina och Tomas Allgén och vi har också underrättat dig vad anledningen till är att vi kommer hit och stör dig.

M. Mm.

F. Kan du då berätta kort vad du i stort sett har att berätta för oss här. Du träffade vad jag förstår Tomas Allgén första gången.

M. Ja det var ju då på avdelning 82 på SÖS, när han var ... och vi ... det, jag minns inte, det måste ha varit ja på 80-talet nån gång, när exakt kan jag inte säga. Och om inte jag minns fel så var det hösttermin.

F. Så att han går alltså där som medicine kandidat och du jobbade på den avdelningen.

M. Ja.

F. Kommer du ihåg hur länge han kan ha varit där.

M. Ja det var nog ett par veckor.

F. Mm.

M. Jag kommer inte ... men dom gör väl det, kommer inte ihåg riktigt, men dom var ett par veckor tror jag.

F. Skilde han sig på något sätt från dom andra medicine kandidaterna.

M. Nja, ja det gjorde han, han var ju liksom trevlig mot personalen och så och som, han var ju liksom, kom ju till vårat rökrum och rökte och så och pratade och.

F. Jag förstår. Och sen säger du var ni hem, du och din man, eller din sambo Teet Härm, ni var hem, ni var inviterade hem till Tomas Allgén och, kommer du ihåg om dom var gifta då.

M. Naej, jag minns inte.

F. Nej.

M. Jag kommer inte ihåg.

F. Vad är egentligen anledningen till att ni blir heminviterade till dom, vet du det.

M. Naej, men Teet hade ju hjälpt honom rätt mycket med studier och sånt tror jag det var, kommer inte ihåg riktigt.

F. Vill du tala lite högre så att det går in.

M. Ja, men jag minns inte riktigt det där.

F. Ja och jag vet inte om du vill berätta hur du upplevde den middan.

M. Ja det var ju liksom, nej men det var, så där sa liksom att vi skulle ju ditt på middag och vi skulle inte äta nånting före utan vi skulle äta en riktig middag dör liksom och, och då, ja det var liksom min uppfattning, som jag sa, det är ju liksom att man, ja går man bort så där då ska man liksom äta så man bli någorlunda mätt liksom va, annars äter man gärna, men när vi kom dit liksom, då var det ju så flott allting och drink och grejor och så hära och ... så var det ju, ja det var lax, gravad lax tror jag till och med det var, om inte jag minns fel och sen var det bara fyra potatisar och det var liksom nånting. Jo, för att Teet och jag, jag tror att vi gick och tog en hamburgare efteråt, när vi hade varit där, liksom det.

F. Då träffade du Kristina.

M. Mm.

F. Allgén va.

M. Mm.

F. Och du nämnde tidigare att hon då var med barn va.

M. Ja.

F. Har du träffat sen Tomas, alltså efter det här, som du kan dra dig till minnes.

M. Mm.

F. När då, kan du dra dig.

M. Jag kommer inte ihåg när det var, men jag tror det var efteråt, men när efteråt så där det var, det kommer jag inte ihåg, hur lång tid det var efteråt. Det var på Teets jobb då.

F. Mm. Är det mer än en gång eller.

M. Naej, det är nog enda gången jag har träffat honom. Så ville jag inte, ja ja det är enda gången som jag har träffat, som jag liksom pratat med honom mer och så där, annars, tror nog jag har sett honom här på KS. Jag jobbade nog här på ... Så det måste ha varit, ja 83 eller 84. 84 tror jag faktiskt. Jo nu, för att, han åkte buss, ja just det, det stämmer det för att Marita hade åkt buss med honom. Vi var, nej just det, jag jobbade på Södersjukhuset, det stämmer, så det måste ha varit 83 då, måste det väl ha varit, för att jag.

F. Som du träffade honom här på.

M. Ja just det.

F. Teet Härms jobb.

M. Ja, just det, för jag hade en annan flicka med mig från Södersjukhuset, för vi var där för vi ville gå och se en obduktion. Och det var, då var han där också, för att han hade tydligen missat ... från kursen, nu kommer jag ihåg det och sen då så stannade jag kvar, för jag åkte med Teet hem och Mxxxx åkte med bussen, 48:an då ...

F. Men är det, har du, är det nån mer än en obduktion som ...

M. Som han varit med.

F. Ja.

M. Jag minns är det väl bara en. Alltså som jag varit med, ... jag kommer ihåg. Men jag minns så lite från den där tiden, för det har varit så mycket efteråt nu så jag kommer inte ihåg.

F. Har du, känner du till om, du säger ju att Kristina Allgén har du bara träffat en gång och det är då när ni är hemma på den här middagen, men kan du dra dig till minnes huruvida Tomas nån gång har varit hem till er, där du bor nu, på besök.

M. Nej, det har han nog inte varit, nej inte hit till, dit vi bor nu ... nej aldrig.

F. Det har han inte.

M. Nej ingen, nej.

F. Det är du säker på.

M. Ja helt hundra procent.

F. En sista fråga, känner, har du träffat deras dotter, den lilla flickan.

M. Nej aldrig.

F. Det är du säker på också.

M. Ja.

F. Jag förstår. Nej då har jag ingenting mer och fråga. Har du nånting. Vill du att vi ska spela upp förhöret om du vill lyssna om det är nåntning [polisens felstavning] du vill ändra eller tillägga.

M. Nej det behöver inte.

F. Det behöver du inte.

Då förklarar jag förhöret avslutat klockan 09.50.

[slut på förhör]

-------------------------------------------------------------------

Detta förhör var mao bara 5 min långt. Ett senkommet och lite lustigt förhör. Dels är ju ME så nära Teet man kan komma, hon kan antas vara mkt emotionell och lojal, som alla nära anhöriga, och skulle hon förhöras borde väl allt ha sagts omgående, redan när Teet greps första gången, eller iaf tidigt, och det har gått många år när detta förhör hålls, och det inte lätt att minnas en enstaka, halvtråkig middag för flera år sedan. Nåväl, kanske mest kuriosa nuförtiden, men intressant läsning om man snöat in på detta fall.

Det framgår iaf att ME inte uppskattade käket hemma hos Allgéns ...
Senast redigerad av Eremona 2013-04-24 kl. 17:10.
Citera
2013-04-24, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Var också rätt säker på att det var nedre botten, men ur profilen:
"Huset har hiss. Gärningsmannen bor i vart fall icke på bottenplanet. Sannolikt några trappor upp." Källa: "Profil- mord och styckning da Costa" 15/11 1998, s. 2.

Tack för korrigering!

Du är ju en klippa.

Icke på bottenplanet
Citera
2013-04-24, 17:12
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona
Du vet inte varför. Låtsas bara.

Ajajajajajajaj, Fise-Mona, ta det lugnt nu när du har så dassig kista!
Kan bli mycket tvätt framöver, annars.

Jo, i Borgnäs' bok står det att TH spekulerat om ifall "den perfekta mördaren kunde vara en rättsläkare" och detta har han sagt, när han var omkring 20 år gammal, till en lumparkompis. Han har också "konstaterat", under en föreläsning om obduktion, att "en rättsläkare är den perfekta mördaren".

Man kan ju undra varför han haft sådana här funderingar. Då ligger det nära till hands att fundera kring A-Cs död. Han kan i just detta fall ha begått "det perfekta mordet", eftersom han kommit undan med att det avskrevs som ett självmord.
Citera
2013-04-24, 17:21
Bannlyst
Citat:
Precis när stämningen höjts, när man jobbade på, koncentrerade sig på sakfrågor, inte på barnliga hyss och drygheter, då dök Hagnebach upp och flankerade sorgebarnet LOM

Och blir den största foliehatten av de alla, Mona-Fisa, misstänksam och börjar tro att h*n är något "hett" på spåren och att det finns de som "vill sabba" av den anledningen.

Som någon sa till mig nyligen: har man jobbat tillräckligt länge inom psykiatrin, så blir man som patienterna till slut.
Citera
2013-04-24, 17:27
Bannlyst
Citat:
Da Costas anhöriga verkar tro hårt på läkarsagan. De kanske måste, för att inte bli psykiskt nedbrutna, gå under

Jo, och man kan undra vad de tänker om tramset ni håller på med här...
...de lär i så fall bli psykiskt nedbrutna och gå under av era jönserier.
Citera
2013-04-24, 17:28
Medlem
För den som inte kan få nog av rättsskandaler:

1988, Tingsrätt I haverar..
http://imageshack.us/photo/my-images/713/tingsrtt11988.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/198/tingsrtt119882.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/39/tingsrtt119883.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/94/tingsrtt119884.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/842/tingsrtt119885.jpg/
Senast redigerad av echoesofglory 2013-04-24 kl. 17:33.
Citera
2013-04-24, 17:46
Medlem
Funderar på detaljer och kläder.

Har en idé, om olika vittnesmål och da Costas kläder.

En tanke slog mig nyss; i förhören med da Costas bekanta nämns såklart klädesplagg, och vittnesmålen möts på vissa punkter, vilket kan tala för att de är korrekta, att de bekräftar varandra, de kommer ju från spridda personer, personer som inte samverkar

Man måste läsa och jämföra noga, men jag tänker spontant på mörka byxor, nämnda både i förhör i FUP (av vännen NK) och av vittnet på Gamla bro, och vittnet LE nämner "ljusa kortbyxor". CdC ska ha setts efter pingsten på ett soc-kontor tror jag, påtänd, i sällskap med en kvinna (Saba?), och som jag minns det sa vittnet att CdC hade just kortbyxor.

NK, mannen som CdC "polade med" i juni sa att CdC hade "svarta byxor typ jeans", och vittnet från Gamla bro sa (som jag minns det) att CdC var "proper, med mörka byxor". Vittnet på Gamla bro nämner också en bag med tingeltangel på, och NK nämner en "större väska, typ liknande bag, turkosfärgad".

NK sa också att CdC var mkt förtjust i smycken, och vittnet på Gamla bro sa att CdC och krimskrams hörde ihop.

Detta bevisar ju ingenting, men att jämföra vittnesmål om CdC:s kläder kan förstärka de spridda vittnesmålen, tex det från Gamla bro.

Över tjugo år efter CdC:s död dyker en man upp och uppger att CdC såg ut lite som hon beskrevs i förhör som hölls strax efter att hon dött.

Borde väl inte vara en slump.

Skulle såklart önska fler detaljer.

Får bli mer FUP-läsande någon annan dag

Kanske ngn kan hjälpa mig med storyn om soc-kontoret?
Citera
2013-04-24, 17:58
Medlem
Citat:
Funderar på detaljer och kläder.

Har en idé, om olika vittnesmål och da Costas kläder.

En tanke slog mig nyss; i förhören med da Costas bekanta nämns såklart klädesplagg, och vittnesmålen möts på vissa punkter, vilket kan tala för att de är korrekta, att de bekräftar varandra, de kommer ju från spridda personer, personer som inte samverkar

Man måste läsa och jämföra noga, men jag tänker spontant på mörka byxor, nämnda både i förhör i FUP (av vännen NK) och av vittnet på Gamla bro, och vittnet LE nämner "ljusa kortbyxor". CdC ska ha setts efter pingsten på ett soc-kontor tror jag, påtänd, i sällskap med en kvinna (Saba?), och som jag minns det sa vittnet att CdC hade just kortbyxor.

NK, mannen som CdC "polade med" i juni sa att CdC hade "svarta byxor typ jeans", och vittnet från Gamla bro sa (som jag minns det) att CdC var "proper, med mörka byxor". Vittnet på Gamla bro nämner också en bag med tingeltangel på, och NK nämner en "större väska, typ liknande bag, turkosfärgad".

NK sa också att CdC var mkt förtjust i smycken, och vittnet på Gamla bro sa att CdC och krimskrams hörde ihop.

Detta bevisar ju ingenting, men att jämföra vittnesmål om CdC:s kläder kan förstärka de spridda vittnesmålen, tex det från Gamla bro.

Över tjugo år efter CdC:s död dyker en man upp och uppger att CdC såg ut lite som hon beskrevs i förhör som hölls strax efter att hon dött.

Borde väl inte vara en slump.

Skulle såklart önska fler detaljer.

Får bli mer FUP-läsande någon annan dag

Kanske ngn kan hjälpa mig med storyn om soc-kontoret?

Finns lite om Catrines klädsel den 4:e juni på socialkontoret här bla nämns t-tröja i svart och gult. Hon var där med TÅ och en okänd väninna som hon senare köper ett armband av för 200 kr. Hon besökte inte sockontoret efter pingsten, den 4:e hade ju socialsekreteraren ansökt om tvångsvård för Catrine.
Senast redigerad av echoesofglory 2013-04-24 kl. 18:03.
Citera
2013-04-24, 17:59
Bannlyst
Citat:

Jo, det är ju väldigt blytungt.
Citera
2013-04-24, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av echoesofglory
Finns lite om Catrines klädsel den 4:e juni på socialkontoret, här bla nämns t-tröja i svart och gult. Hon var där med TÅ och en okänd väninna som hon senare köper ett armband av för 200 kr.

Ja, precis, men det finns ngn annan story, en infosnutt som jag inte har lokaliserat, eller som jag tappat rättare sagt, och storyn har specifikt att göra med soc eller sjukvård i City, och ngn sa att CdC var påtänd, och skadad tror jag, det var efter pingsten, och hon hade kortbyxor och var i sällskap med en kraftig kvinna (Saba kanske, som väl var lite kraftig). Det är den lilla kopplingen mellan plaggen jag tyckte var intressant. En detalj som kan verifieras är såklart värd ngt. LE nämnde just ljusa kortbyxor i förhör. Jag får fundera ... rätt infobit dyker nog upp
Citera
2013-04-24, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagenbach
Jo, det är ju väldigt blytungt.

Jag hänvisar till inlägg # 9216 och # 9098 för vidare förkovran. Finns central info där. Go fetch.
Citera
2013-04-24, 18:09
Bannlyst
Citat:
Ja, precis, men det finns ngn annan story, en infosnutt som jag inte har lokaliserat, eller som jag tappat rättare sagt, och storyn har specifikt att göra med soc eller sjukvård i City, och ngn sa att CdC var påtänd, och skadad tror jag, det var efter pingsten

Jo, det kan man lugnt säga att det är en "annan story"...den existerar ju inte.

Absolut, efter pingsten var hon minst sagt skadad: hon var styckad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in