Vill ni läsa en än mer kompakt sammanfattning av hela röran så är
Mr.Tins inlägg på piratpartiets forum exellent.
Något som är värt att notera är att den lilla bloggposten som fick en kommentarspåhälsning från en påstådd författare, vilket alltså hela denna röra började med, var skriven av flickvännen till denne "weström" som sedan ställde sig undrande i
trådstarten på dvdforum. De delar alltså blogg och undertecknar med /e (tjejen) respektive /d (killen).
Tänk er själva hur det känns att efter att er flickvän helt oskyldig på er gemensamma blogg skrivit ungefär
"jag sitter här vid dator och gör ditten och datten medan (pojkvännens initial) sitter i soffan och fnular med ett dvd-omslag till en kortfilm som heter 'Älska lagom'." på samma blogg få en ilsken kommentar från någon som påstår sig ha titelrätten till just ordkombinationen "Älska lagom" och att det är hennes "intellektuella egendom". Detta då följt av hot om repressalier.
Saken är ju den att varesig flickvännen eller killen själv kan ställas till svars för detta. Vill de fabulera och skriva att
"d sitter och håller på med ett dvd-omslag till en film som heter "Die Hard" så får de i yttrandefrihetens namn göra det, och utöver att hota med lagliga åtgärder så verkade alltså den, i detta läget, påstådda författarinnan i bloggkommentaren just koncentrera sig på att blogginläggen där frasen "Älska lagom" fanns skulle tas bort. Eller rättare: redigeras.
Att
författaren LH sedan försöker få det till att citerandet av hennes bloggkommentar var att räkna som ett upphovsrättsbrott då allt hon skriver har verkshöjd gör ju hela saken än löjligare, men det viktiga i kråksången är nog iaf enligt mig att tråden på dvdforum och vad som sedan skedde i den nog aldrig ens hade kommit till eller ens eskalerat så som den gjorde om hon bara hade använt sig av den "people skill" som hon påstår sig ha genom att istället för att uttrycka sig så plumt och otrevligt som hon gjorde i den där inledande bloggkommentaren istället skrivit något i stil med detta:
Citat:
Ursprungligen postat av fiktiv författare
"Hej! Jag ser här i er blogg att d håller på att illustrera ett dvd-omslag till en kortfilm som heter "Älska lagom". Nu råkar det vara som så att jag står som författare till en bok med just den titeln (länk till bok här) och anser mig därför inneha titelrätten. Det vore bra om du d, eller än hellre producenten av den film som omnämns i er blogg, kunde kontakta mig så att vi kan reda ut saken om titelskyddet. Om inte för annat så att ni iaf har en möjlighet att ändra titel på filmen innan det gått så pass långt i produktionen att det blir kostbart för er. Ni hittar mina kontaktuppgifter här (länk till den egna profilen på kulturpool). Mvh LH, författare till boken "Älska lagom".
Blir ni intresserade av att läsa mer så rekommenderar även jag den fullödiga sammanfattning som finns på
Mattias Lönnqvists blogg och om ni följer alla länkar där och läser allt som står i kommentarsfälten då sådana finns så garanterar jag er att ni har att läsa i minst ett dygn. En läsning som stundom är underhållande på gränsen till slapstickkomedi och ibland gräver sig så djupt ner i trtagikomiken att man får kippa efter andan för att komma upp igen. Något som iaf får mig att fundera i banorna om inte denna tråd skulle passa bättre i Humorforumet faktiskt.